AnonymBruker Skrevet 25. oktober #1 Del Skrevet 25. oktober Jeg har eksamen i et lesefag 4. desember. Jeg har frem til nå lest 10 kapitler, og har igjen 5 kapitler. Jeg skal prøve å bli ferdig med de 5 kapitlene innen 2 uker. Men, jeg husker jo ikke alt jeg har lest frem til nå. Så jeg må repetere alt om igjen. Tenkte jeg skulle gå gjennom hvert enkelt kapitell, snakke høyt om det, se videoer sånn at det sitter skikkelig i hodet. Er dette bra tenkt, eller veldig dumt? Har jeg tid til alt dette frem til 4. desember? Håper noen flinke studenter kan svare! Er veldig dårlig til studieteknikk, og dette er første faget jeg tar opp siden videregående skole... Anonymkode: 70f1f...a13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
katties Skrevet 25. oktober #2 Del Skrevet 25. oktober Nei, ikke bra å kun lese. Du må øve på å SVARE på spørsmål og BRUKE informasjonen. Å kun lese er en måte for deg å tro at du gjør noe nyttig uten at det er tilfellet. Bruk gamle eksamener, still spørsmål til deg selv, svar på hva overskrifter i underkapitler prøver å si. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober #3 Del Skrevet 25. oktober katties skrev (7 minutter siden): Nei, ikke bra å kun lese. Du må øve på å SVARE på spørsmål og BRUKE informasjonen. Å kun lese er en måte for deg å tro at du gjør noe nyttig uten at det er tilfellet. Bruk gamle eksamener, still spørsmål til deg selv, svar på hva overskrifter i underkapitler prøver å si. Jeg gjør det og! jeg bruker informasjonen, og jobber med oppgavene i boka! Men må øve mer så det sitter! Anonymkode: 70f1f...a13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
katties Skrevet 25. oktober #4 Del Skrevet 25. oktober (endret) AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Jeg gjør det og! jeg bruker informasjonen, og jobber med oppgavene i boka! Men må øve mer så det sitter! Anonymkode: 70f1f...a13 Man trenger ikke huske absolutt alt, men de essensielle tingene. Jeg gikk gjennom notater, spørsmålsvar, svarte på spørsmålene muntlig o.l. Gikk kun inn i boka igjen om det var ting jeg ikke klarte å svare på. All form for passiv innhenting av informasjon er mindre nyttig: Høre < se < lese < svare enkelt på spørsmål < bruke egne ord til å forklare temaer for andre < evt forklare komplekse sammenhenger Husk at for å få noe uttelling i det hele tatt på eksamen så MÅ du faktisk minst kunne svare, og dette må man kunne gjøre raskt, og er derfor viktig å øve på. Deretter dybde. Har man dårlig tid, svar muntlig/oppi hodet ditt, men oppfordrer å svare skriftlig minst én gang. Endret 25. oktober av katties Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fighter83 Skrevet 25. oktober #5 Del Skrevet 25. oktober AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Jeg har eksamen i et lesefag 4. desember. Jeg har frem til nå lest 10 kapitler, og har igjen 5 kapitler. Jeg skal prøve å bli ferdig med de 5 kapitlene innen 2 uker. Men, jeg husker jo ikke alt jeg har lest frem til nå. Så jeg må repetere alt om igjen. Tenkte jeg skulle gå gjennom hvert enkelt kapitell, snakke høyt om det, se videoer sånn at det sitter skikkelig i hodet. Er dette bra tenkt, eller veldig dumt? Har jeg tid til alt dette frem til 4. desember? Håper noen flinke studenter kan svare! Er veldig dårlig til studieteknikk, og dette er første faget jeg tar opp siden videregående skole... Anonymkode: 70f1f...a13 Du må jobbe med å svare på tidligere eksamensoppgaver. Fokuser kun på dette istedenfor å lese disse siste 5 kapitlene ordentlig. Har du tid kan du jo skumme igjennom dem når du jobber med disse når du skal svare på eksamensoppgavene. Bruk medelever og lærere om du har mulighet til å se igjennom om det du svarer er godt nok evt hvordan kan du ordlegge deg bedre evt greie mer ut om osv. Om du kjenner at du trenger mer utfordringer rundt dette etter å ha jobbet med eksamensoppgavene og du mestrer å svare på disse så se over læreplanen/læreplanmål o.l for det faget du skal opp i. Se om du kan dette, er det noe du mangler her så må du nok lete litt i pensumet. Finner du ikke svar på dette via pensum så må du nok spørre en lærer/medelever om hjelp. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober #6 Del Skrevet 25. oktober Fighter83 skrev (35 minutter siden): Du må jobbe med å svare på tidligere eksamensoppgaver. Fokuser kun på dette istedenfor å lese disse siste 5 kapitlene ordentlig. Har du tid kan du jo skumme igjennom dem når du jobber med disse når du skal svare på eksamensoppgavene. Bruk medelever og lærere om du har mulighet til å se igjennom om det du svarer er godt nok evt hvordan kan du ordlegge deg bedre evt greie mer ut om osv. Om du kjenner at du trenger mer utfordringer rundt dette etter å ha jobbet med eksamensoppgavene og du mestrer å svare på disse så se over læreplanen/læreplanmål o.l for det faget du skal opp i. Se om du kan dette, er det noe du mangler her så må du nok lete litt i pensumet. Finner du ikke svar på dette via pensum så må du nok spørre en lærer/medelever om hjelp. Jeg finner ingen gamle eksamensoppgaver relevant til faget jeg tar opp. Har lett overalt. Er derfor jeg må lese om igjen, svare på flere spm. Men, har funnet mye bra spørsmål på NDLA. Så jeg skal fokusere å gjøre de! Anonymkode: 70f1f...a13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober #7 Del Skrevet 25. oktober Da jeg studerte jus begynte jeg alltid med å lese pensum to ganger, deretter jobbet med oppgaver, og skrev egne teorioppgaver, og leste pensum en gang til. Mens andre fikk A ved å lese gjennom én gang. Så her er det individuelle forskjeller Anonymkode: bf043...22b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober #8 Del Skrevet 25. oktober Du rekker det fint. Men husk at lesing ikke er noen vits hvis ikke hjernen lagrer det du leser, og så må du øve på å hente ut igjen det du har puttet inn. Det vil si at pauser er essensielt, da lagres informasjon fra korttidshukommelsn over i langtidshukommelsen. Her er også søvn viktig. I tillegg til dette må du lage synapser i hjernen som henter ut lært stoff, og dette gjøres ved at du stiller deg spørsmål underveis, f.eks «hva var hovedpoengene her?», «hvordan henger dette sammen med det jeg lærte i forrige uke?» osv osv. Eller løse oppgaver der du øver mest mulig på å hente ut det du kan, før du leser om temaet for å fylle ut. Anonymkode: ec6e8...db9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fighter83 Skrevet 25. oktober #9 Del Skrevet 25. oktober AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Jeg finner ingen gamle eksamensoppgaver relevant til faget jeg tar opp. Har lett overalt. Er derfor jeg må lese om igjen, svare på flere spm. Men, har funnet mye bra spørsmål på NDLA. Så jeg skal fokusere å gjøre de! Anonymkode: 70f1f...a13 Spør biblioteket der du studerer eller om det er via voksenopplæring eller privatist kontoret o.l der du er oppmeldt via om hvor du må lete for å finne tidligere eksamensoppgaver. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå