Gå til innhold

Vanskelig å få jobb innen IT... burde jeg omskolere meg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er snart ferdig med en bachelor innen IT og sliter med å få meg jobb. Jeg har fått noen intervjuer, men det er vanskelig å nå gjennom nåløye da det virker som om det er svært få stillinger ute for nyutdannede, og de fleste andre stillinger krever at man har mye erfaring. 

Hører fra eldre studenter at man selv med master kan slite med å få seg jobb, og på karrieredager har flere bedrifter sagt at de enten ikke kommer til å ta inn nyutdannede neste høst eller at de kun kommer til å ta inn noen få.

Lurer derfor på om dere tror det er en lovende fremtid innen denne bransjen og om det er verdt å ta master for å få jobb, eller om jeg bare burde omskolere meg? Vet AI utviklingen kommer til å kreve litt IT-folk, men samtidig tror jeg det vil kunne redusere mange stillinger...

Anonymkode: 4b217...471

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan ikke forstå at det er vanskelig å få seg jobb innen IT. Har du fag innen datasikkerhet, kunstig intelligens, informasjon eller analyse skriker bedriftene etter dette, og vil trenge enda mer i årene som kommer. 

Nå vet vi også at mellom 50-70% av alle ledige stillinger aldri lyses ut. Ta kontakt med bedrifter du ønsker og jobbe i og søk jobb dersom det er dette du ønsker å gjøre videre.

Anonymkode: 64966...8a7

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

IT kan være så mangt, hva slags jobber søker du på?

Jeg avbrøt mitt studie og gikk ut i jobb i stedet; startet på kundeservice og endte til slutt opp som IT-ansvarlig. Men jeg angrer nok litt på at jeg ikke fullførte graden, for da hadde jeg hatt høyere lønn i dag. 

• Liker 3
Skrevet

Jeg vet ikke om fenomenet har nådd Norge, men mange av jobbannonsene i USA er fake. 

Anonymkode: 64db1...3ba

Skrevet

Du kommer garantert til å få jobb, men kanskje søknadsprosessen tar litt lengre tid enn det gjorde for et par år siden. Og ta en master for å spisse kunnskapen, så står du sterkere og får høyere lønn.

Anonymkode: acaf8...8fe

• Liker 2
Skrevet

Jeg har valgt fag som skal være aktuelle, i all hovedsak innenfor kunstig intelligens, men jeg har likevel fått høre på intervju at det ikke er godt nok siden "alle" kan kunstig intelligens i dag... og det stemmer jo til en viss grad. Er veldig mange som studerer IT og mange studenter som tar disse emnene

Skrevet
Brukernavn84 skrev (3 timer siden):

IT kan være så mangt, hva slags jobber søker du på?

Jeg avbrøt mitt studie og gikk ut i jobb i stedet; startet på kundeservice og endte til slutt opp som IT-ansvarlig. Men jeg angrer nok litt på at jeg ikke fullførte graden, for da hadde jeg hatt høyere lønn i dag. 

Hvor lenge siden er dette?

Jeg studerer også noe it-relatert (programmering), men får ikke napp noe sted, ikke engang innenfor bransjen jeg jobbet i tidligere hvor jeg har jobbet i et titalls år. Jeg søker for tiden alt mulig annet, dvs jobber som ikke er relaterte til utdannelsene mine, men det skjer virkelig veldig lite. Startet du i kundeservice gjennom bemanningsbyrå? Jeg får avslags på absolutt alle kundeservice-jobber jeg søker på, selv om jeg har jobbet med kundeservice i andre former.

Anonymkode: 7e1fb...687

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg er snart ferdig med en bachelor innen IT og sliter med å få meg jobb. Jeg har fått noen intervjuer, men det er vanskelig å nå gjennom nåløye da det virker som om det er svært få stillinger ute for nyutdannede, og de fleste andre stillinger krever at man har mye erfaring. 

Hører fra eldre studenter at man selv med master kan slite med å få seg jobb, og på karrieredager har flere bedrifter sagt at de enten ikke kommer til å ta inn nyutdannede neste høst eller at de kun kommer til å ta inn noen få.

Lurer derfor på om dere tror det er en lovende fremtid innen denne bransjen og om det er verdt å ta master for å få jobb, eller om jeg bare burde omskolere meg? Vet AI utviklingen kommer til å kreve litt IT-folk, men samtidig tror jeg det vil kunne redusere mange stillinger...

De sier det ikke er vanskelig å få jobb innen it … Kan du prøve tieto Evry som en start?

Anonymkode: aa159...4c6

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Kan ikke forstå at det er vanskelig å få seg jobb innen IT. Har du fag innen datasikkerhet, kunstig intelligens, informasjon eller analyse skriker bedriftene etter dette, og vil trenge enda mer i årene som kommer. 

Nå vet vi også at mellom 50-70% av alle ledige stillinger aldri lyses ut. Ta kontakt med bedrifter du ønsker og jobbe i og søk jobb dersom det er dette du ønsker å gjøre videre.

Det er vanskelig for nyutdannede nå. Jeg er systemutvikler med lang fartstid og har innsikt. Markedet er dårlig siden 2023 på grunn av rentene som har økt drastisk. Bedrifter har satt masse prosjekter på pause og konsulenthusene vil ikke ansette nyutdannede. Markedet er i ferd med å bedre seg men det kan ta noen år til å komme tilbake til det vanlige der markedet sliter med å finne ansatte.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg har valgt fag som skal være aktuelle, i all hovedsak innenfor kunstig intelligens, men jeg har likevel fått høre på intervju at det ikke er godt nok siden "alle" kan kunstig intelligens i dag... og det stemmer jo til en viss grad. Er veldig mange som studerer IT og mange studenter som tar disse emnene

Det er ikke for mange som studerer IT og kan kunstig intelligens. Men der er mange som kan bruke ChatGpt og Copilot. 

Men hovedgrunnen til at du sliter med å bli ansatt er fordi du er nyutdannet, markedet vil ikke ha det nå. Markedet er dårlig på grunn av rentene som økte dramatisk. Markedet i alle år før dette slukte allt og manglet folk. Så nå i 2023 så startet masse bedrifter å sette prosjekter på pause, så mye at det er veldig vanskelig å selge juniorer. Jeg hørte med min arbeidsgiver om jeg kunne anbefale en nyutdannet og de sa at de ikke ville ansette de lenger. 

Om du er senior utvikler og har kompetanse i mye relevant så er det godt marked. 

Hvis du er nyutdannet så må du være tålmodig og kanskje vente et par år før det blir bra igjen nå, ingen vet helt hvor lang tid det tar. Kommer mye ann på når og hvor mye rentene blir satt ned med.

• Liker 2
Skrevet

Jeg ville heller vurdert master fremfor omskolering. Hvor lenge har du søkt? Hvor bredt søker du?

Anonymkode: 7dfac...7df

• Liker 3
Skrevet

Det er bransjen som sliter. Det begynte tidlig 2023. Det kommer til å bedre seg. Det er sånne dupper av og til og denne har vært hard.

Anonymkode: dce62...371

• Liker 1
Skrevet

IT er nesten håpløst nå. Skikkelig nedgang og vi har sparket en hel masse folk - for 2 - 3 år siden fikk vi flere tusen i bonus for å finne nye folk.

Anonymkode: 7b43f...805

Skrevet

Ikke sikkert du trenger å omskolere, kanskje påbygg av fag innen bransjer som vil ha et behov for digitalisering på sikt kan være like nyttig. Helse/omsorg, skole og finans f eks.. Hvis du får en fot innenfor bransjen er det nok muligheter for intern flytting på sikt når etterspørselen tar seg opp igjen. Da sitter du på innsikt som kan være nyttig etter noen år «på gulvet» 

Anonymkode: 07614...a5a

• Liker 1
Skrevet

Mannen min jobber innen IT og de har ikke fått tak i kollegaer til han på 6år år. Det er manko innen hans felt. Han er totalt overarbeidet stakkars, han holder en hel bedrift gående alene.

Anonymkode: 5d562...9d2

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Ja, har du 20 års erfaring inne AI får du sikkert jobb.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg ville heller vurdert master fremfor omskolering. Hvor lenge har du søkt? Hvor bredt søker du?

Har søkt på så og si alle stillinger for nyutdannede som kom ut i høst og da er det både konsulent og utvikler stillinger. Har ikke mulighet til å flytte på meg, så jeg søker kun i byen jeg bor i og området rundt, så her er det mange studenter om få stillinger.

Hva burde jeg ta master i for å gjøre det lettere å få jobb?

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mannen min jobber innen IT og de har ikke fått tak i kollegaer til han på 6år år. Det er manko innen hans felt. Han er totalt overarbeidet stakkars, han holder en hel bedrift gående alene.

Anonymkode: 5d562...9d2

Hvor i landet er dette? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Har søkt på så og si alle stillinger for nyutdannede som kom ut i høst og da er det både konsulent og utvikler stillinger. Har ikke mulighet til å flytte på meg, så jeg søker kun i byen jeg bor i og området rundt, så her er det mange studenter om få stillinger.

Hva burde jeg ta master i for å gjøre det lettere å få jobb?

Hvor i landet er dette? 

Hva du bør ta master i er vanskelig å gi et godt råd om når vi ikke vet hvor du bor, hva slags interessert du har, hva du er god på osv. Veldig generelt ville jeg kanskje tnekt noe i retning av prosjektledelse (og det trenger ikke være en hel master), men vær oppmerksom på at det i slike stillinger også gjerne kreves erfaring.

Den gode nyheten er at du har kommet til noen intervjuer. Hvis du går på flere intervju og får avslag, ville jeg benyttet anledningen til å spørre om hva arbeidsgiver tenker at du bør gjøre for å skaffe deg relevant erfaring og hvordan du kan gjøre deg mer attraktiv på dagens arbeidsmarked.

• Liker 1
Skrevet

Du får ikke jobb innen IT med mindre du faktisk er interessert i IT og kan vise til dette. IT har liksom blitt den nye oljebransjen. Der alle tror de kan få jobb. Nei, vi som faktisk er interessert i IT får velge og vrake i jobber. Dere som bare tar programmering og sånn fordi du er "sikra" jobb men ikke er opptatt av koding på fritiden får ikke jobb. Det lyser jo lang vei at "Hei, jeg er bare her fordi jeg vil tjene masse penger, men bryr meg ikke om koding sånn egentlig". 

Anonymkode: eb6c2...77a

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

IT er nesten håpløst nå. Skikkelig nedgang og vi har sparket en hel masse folk - for 2 - 3 år siden fikk vi flere tusen i bonus for å finne nye folk.

Vi får fortsatt 50 k for å finne folk, men seniorer. Det blir ikke permitert lenger og markedet har begynt å bli bedre.

Endret av stian42
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...