Stoltskeiv Skrevet 25. oktober 2024 #21 Skrevet 25. oktober 2024 (endret) AnonymBruker skrev (2 timer siden): De har lov å ha personen på tvang om de vil skrive seg ut ja. Jeg opplevde selv å legge meg inn frivillig, når jeg ønsket å skrive meg ut fikk jeg beskjed om at jeg kunne fortsette å være der frivillig ellers ville det bli på tvang. Aldri lagt meg inn igjen etter det for å si det slik. Anonymkode: a28d8...b7d Er ikke det tvang? For meg høres det ut som det. Du får jo ikke da velge å dra hjem for da blir det tvang. Men er det da ikke tvang når du ikke har den muligheten til å velge å dra? Endret 25. oktober 2024 av Stoltskeiv 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2024 #22 Skrevet 25. oktober 2024 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Jeg fikk valget mellom frivillig eller tvang. Jeg bel anbefalt frivillig og gjorde det. Jeg hadde jo blitt innlagt uansett. Årsaken var at jeg hadde prøvd å ta livet mitt og var 100% sikker på at det ville være best om jeg døde. Jeg hadde ansvar for barna alene og det spilte nok en stor rolle. Jeg er velg takknemlig for at de la meg inn i flere mnd. Nå idag er jeg helt fin og kommer aldri til å ta livet mitt. Det er faktisk helt merkelig å tenke tilbake på den tiden og nå idag så er jeg fullt oppegående. Jeg synes slike tilfeller som meg skulle vært tvangsinnlagt. Legg inn rusmisbrukere også, for de trenger så absolutt hjelp. Psykistrien må styrkes kraftig. Utbygginger av flere institusjoner og heving av kompetansen til de ansatte. Nå idag er det helt håpløst å få hjelp og det er en stor skam. Anonymkode: 3279e...b2d Når var dette? Anonymkode: 6d75f...12d
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2024 #23 Skrevet 25. oktober 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg tar et enkeltemne i helserett på universitetet. Jeg leser at det har blitt veldig vanskelig å legge folk inn på tvang i våre dager, da de nærmest må være ikke samtykkekompetent for at det skal gå i gjennom. Har helsevesenet da lov til å legge inn en pasient på tvang som har gjort et selvmordsforsøk, eller hvor selvmordsfaren er høy? https://www.helsedirektoratet.no/rundskriv/psykisk-helsevernloven-med-kommentarer/etablering-og-opphor-av-tvungent-psykisk-helsevern/3-3-vilkar-for-vedtak-om-tvungent-psykisk-helsevern Noen som kan opplyse meg? Anonymkode: 6d75f...12d Du kan gå inn og søke/lese på Sivilombudets nettsider der de behandler klager i slike saker. Anonymkode: 0de1d...83f 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2024 #24 Skrevet 25. oktober 2024 Viktig å ha tungen litt rett i munnen. Noen snakker om forskjellige ting. Tvungen observasjon er den hyppigste formen for tvang i psykisk helsevern/spesialisthelsetjenesten. Tvangsbehandling er noe annet. Tvangsbehandling er feks ikke lov under tvungen observasjon. Jeg var med å fikk en inn på tvungen observasjon senest i dag. https://www.helsedirektoratet.no/rundskriv/psykisk-helsevernloven-med-kommentarer/etablering-og-opphor-av-tvungent-psykisk-helsevern Anonymkode: 2f8eb...710 2
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2024 #25 Skrevet 25. oktober 2024 Irak skrev (6 timer siden): Xen og jeg fikk hjelp til å tvangsinnlegge vår datter når hun var 13 år. Hun hadde diagnosen atypisk anoreksi. Så jeg var innlagt sammen med henne i tre uker. Etter tre uker så begynte vi med hjemmebehandling siden psykiateren ikke opplevde at hun ble noe bedre. Det var veldig lærerikt, og vi fikk mye veiledning av miljøterapeutene som arbeidet der, i forhold til hva som var lurt å gjøre og ikke. Så fikk vi se hvor galt det faktisk kan gå, for de som var hardt rammet og angrepet av anoreksi. Det gjorde enormt inntrykk på meg. Det skal veldig mye til før en person blir tvangsinnlagt. Etter at min datter ble bedre så gikk jeg på en smell og havnet i psykose. Den slo meg rett ut. Jeg burde vært innlagt, men ble ikke det. Det kan jeg ikke forstå, for selv om jeg var tilregnelig så var jeg så sliten at min beste venninne måtte handle mat for meg husker jeg. Det eneste jeg klarte var dusje, sove og spise. Ungene måtte jeg sende fra meg til Xen, og jeg visste jeg jobbet mot klokka, for han ville ikke ha de mer enn han trengte. Så da bodde jeg hos min mamma en periode for å komme meg på beina. Tre måneder etterpå får jeg beskjed av Xen om at jeg måtte ta vare på vår datter. Da hadde hun gått ned syv kilo, og han klarte ikke mer. Knuste hjertet hennes gjorde han og. Heldigvis så klarte jeg og ivareta henne med hjelp og støtte ifra bvtjenesten, familie og gode venner. Idag er hun så frisk som hun kan bli, og jeg er på bedringens vei. Jeg har gjort en enorm innsats selv for min egen helse. Har hatt oppfølging av psykisk helse i kommunen. Hadde jeg fått tilbud om psykolog så hadde jeg takket ja. Det får man ikke med mindre man er suicidal fikk jeg beskjed om. Psykisk helsenorge er elendig. Dette tilfellet her er fra Agder. En 13 åring legges ikke inn på tvang, men på foreldre samtykke (selv om det er mot dens vilje) Anonymkode: 1ce51...472 3
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2024 #26 Skrevet 25. oktober 2024 Hvorfor må dere bruke tvang? Vi hadde en datter som var psykotisk, og ble innlagt i 3 måneder. Men det beste er jo å prate med personen sammen ned leger slik at den forstår at de må få hjelp. Tvang er jo sjelden veien å gå. Da er det noen dager og ut igjen. ...og hva hjelper det? Anonymkode: 2f3f5...c67
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2024 #27 Skrevet 25. oktober 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvorfor må dere bruke tvang? Vi hadde en datter som var psykotisk, og ble innlagt i 3 måneder. Men det beste er jo å prate med personen sammen ned leger slik at den forstår at de må få hjelp. Tvang er jo sjelden veien å gå. Da er det noen dager og ut igjen. ...og hva hjelper det? Anonymkode: 2f3f5...c67 Hvor gammel var datteren din? Hvis personen er over 16 år og ikke samtykke kompetent, så kan den ikke legges inn frivillig, da frivillighet krever samtykkekompetanss. Så da blir det jo tvang Anonymkode: 1ce51...472 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2024 #28 Skrevet 25. oktober 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvor gammel var datteren din? Hvis personen er over 16 år og ikke samtykke kompetent, så kan den ikke legges inn frivillig, da frivillighet krever samtykkekompetanss. Så da blir det jo tvang Anonymkode: 1ce51...472 Hun var 14 første gang, 16 år andre gang, tredje gang 17 år...og nå er hun 19 år. Jeg forstår ikke helt hva du skal fram til? Selv om hun var under 16 år første gang, og jeg skrev under- så fikk vi jo hennes samtykke først. Vi har aldri overkjørt henne, og det har heller ikke helsevesenet. Hun har bestemt, hun har hatt kontroll- og det tror jeg har vært veldig viktig. Hvorfor skulle ikke hun kunne samtykke når hun er over 16? Er det snakk om en person som er så dårlig at den ikke har en mening? Anonymkode: 2f3f5...c67
Irak Skrevet 25. oktober 2024 #29 Skrevet 25. oktober 2024 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): En 13 åring legges ikke inn på tvang, men på foreldre samtykke (selv om det er mot dens vilje) Anonymkode: 1ce51...472 Så lenge det er mot noens vilje så er det per definisjon tvang. Alder har ingenting å si... Jeg er fullt klar over at det er på foreldrenes samtykke, siden jeg var en av de som samtykket til det.
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2024 #30 Skrevet 26. oktober 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Hun var 14 første gang, 16 år andre gang, tredje gang 17 år...og nå er hun 19 år. Jeg forstår ikke helt hva du skal fram til? Selv om hun var under 16 år første gang, og jeg skrev under- så fikk vi jo hennes samtykke først. Vi har aldri overkjørt henne, og det har heller ikke helsevesenet. Hun har bestemt, hun har hatt kontroll- og det tror jeg har vært veldig viktig. Hvorfor skulle ikke hun kunne samtykke når hun er over 16? Er det snakk om en person som er så dårlig at den ikke har en mening? Anonymkode: 2f3f5...c67 Hvis hun er samtykkekompetent og ønsker innleggelse og er over 16 år, så kan hun jo selv samtykke til en frivillig innleggelse og da skal hun ikke legges inn på tvang. Og det er jo flott. En del med psykose kan være samtykke kompetent og frivillig innlagt. Men det finnes tilfeller der pasienten mangler samtykkekompetanse, og hvis personen da er over 16 år, så kan den ikke legges inn frivillig, men må legges inn på tvang (selv om den faktisk går med på det), dersom den skal legges inn. Anonymkode: 1ce51...472 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2024 #31 Skrevet 26. oktober 2024 Irak skrev (9 timer siden): Så lenge det er mot noens vilje så er det per definisjon tvang. Alder har ingenting å si... Jeg er fullt klar over at det er på foreldrenes samtykke, siden jeg var en av de som samtykket til det. Jo, det er da under frivillig paragraf. Tvangsparagrafene kan ikke anvendes hos barn under 16 år. Så det er per definisjon ikke tvang, juridisk sett. Det er jus TS spør etter her Anonymkode: 1ce51...472 4
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2024 #32 Skrevet 26. oktober 2024 I en drapssak her i området så blir nok den tiltalte dømt til tvungent psykisk helsevern fremfor fengsel. Så når det foreligger psykisk sykdom kan nok den tiltalte bli dømt til tvungent psykisk helsevern. Her bodde den tiltalte i tilrettelagt bolig med personal fra før.Drapssaken på Vestnes der en ung mann drepte sin mor og tiltalt for alvorlig vold mot lillebror. Anonymkode: 49ad9...1ec 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2024 #33 Skrevet 26. oktober 2024 Det er sant det som skrives om at det er høye krav for tvangsinnleggelse. Men tror det er greit å få med at det finnes mellomting mellom hva som er juridisk frivillig innleggelse og tvangsinnleggelse. Jeg fikk beskjed om at om jeg ikke la meg inn frivillig så ville psykologen bli nødt til å bryte taushetsplikten sin og varsle mine nærmeste pårørende. Så da satt jeg i en situasjon hvor jeg enten kunne legge meg inn frivillig eller mannen min ville få vite selvmordsplanen min og alt stresset for meg og mannen min det ville medføre. Selv om det var frivillig innleggelse på meg så ville det få store konsekvenser for meg om jeg valgte å ikke legge meg inn. Anonymkode: 685d0...0e8 1 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2024 #34 Skrevet 26. oktober 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det er sant det som skrives om at det er høye krav for tvangsinnleggelse. Men tror det er greit å få med at det finnes mellomting mellom hva som er juridisk frivillig innleggelse og tvangsinnleggelse. Jeg fikk beskjed om at om jeg ikke la meg inn frivillig så ville psykologen bli nødt til å bryte taushetsplikten sin og varsle mine nærmeste pårørende. Så da satt jeg i en situasjon hvor jeg enten kunne legge meg inn frivillig eller mannen min ville få vite selvmordsplanen min og alt stresset for meg og mannen min det ville medføre. Selv om det var frivillig innleggelse på meg så ville det få store konsekvenser for meg om jeg valgte å ikke legge meg inn. Anonymkode: 685d0...0e8 Hørtes komplisert ut Anonymkode: 6d75f...12d
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2024 #35 Skrevet 26. oktober 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Hørtes komplisert ut Anonymkode: 6d75f...12d Meg du siterte. Jeg har kun vært pasient så jeg vet ikke hvordan disse tingene fungerer juridisk. Men husker psykologen min sa hun hadde snakket med både andre psykologer i teamet hennes og de hadde snakket med en jurist. Så det er sikkert komplisert for de som skal ta avgjørelsen. Selv om jeg som pasient slet tungt så er det mye stress for psykologen også. Tar man en feil beslutning i disse sakene så kan det ende med at pasienten tar livet sitt. Og det er ikke gitt at pasienten får det bedre av å bli tvangsinnlagt eller presset til innleggelse. Kanskje blir pasienten verre og ender med å ta livet sitt. Kanskje blir all tillit mellom pasient og behandler og psykisk helsevesen brutt. Det er vanskeligere å ta disse vurderingene når det står mye å spill. Slik jeg forstod psykologen min var deler av grunnen til at hun diskuterte med de andre i teamet og jurist for at de skulle komme til riktig beslutning. Men deler av grunnen til at hun diskuterte dette med andre var også at om jeg tok livet mitt så skulle ikke hun sitte igjen alene med ansvaret. Igjen, jeg har kun vært pasient så jeg skal ikke late som jeg er eksperten. Men dette er i hvert fall min erfaring som pasient. Anonymkode: 685d0...0e8
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2024 #36 Skrevet 26. oktober 2024 Det skal skje en vurdering med minst to yrkespraktiserende leger. De skal vurdere om du er i stand til å gjøre en selvbestemt vurdering av konsekvensen av frivillig innleggelse. Om de kommer frem til at faren for din egen eller andres helse er stor nok til at nekt på frivillig vurdering ikke er forsvarlig kan du tvangsinnlegges. Det skal mye til men fare for din egen eller andres helse er typisk selvmordsfare, psykotiske episoder (der du er truende til å gå til angrep/senket terskel for å utøve vold som reaksjon) og i noen tilfeller fare for rusmisbruk med døden til følge. Anonymkode: 488a3...6c5 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå