AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2024 #1 Del Skrevet 25. oktober 2024 Jeg tar et enkeltemne i helserett på universitetet. Jeg leser at det har blitt veldig vanskelig å legge folk inn på tvang i våre dager, da de nærmest må være ikke samtykkekompetent for at det skal gå i gjennom. Har helsevesenet da lov til å legge inn en pasient på tvang som har gjort et selvmordsforsøk, eller hvor selvmordsfaren er høy? https://www.helsedirektoratet.no/rundskriv/psykisk-helsevernloven-med-kommentarer/etablering-og-opphor-av-tvungent-psykisk-helsevern/3-3-vilkar-for-vedtak-om-tvungent-psykisk-helsevern Noen som kan opplyse meg? Anonymkode: 6d75f...12d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2024 #2 Del Skrevet 25. oktober 2024 Det må rett og slett være sannsynliggjort at personen i nær fremtid kan forsøke å ta livet sitt. Lesere mange steder der det vurderes høy selvmordsrisiko, men ikke akutt forhøyet. Anonymkode: 17ad5...d50 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2024 #3 Del Skrevet 25. oktober 2024 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Det må rett og slett være sannsynliggjort at personen i nær fremtid kan forsøke å ta livet sitt. Lesere mange steder der det vurderes høy selvmordsrisiko, men ikke akutt forhøyet. Anonymkode: 17ad5...d50 Hvordan kan det sannsynliggjøres at vedkommende vil ta sitt eget liv? Har de videre lov til å ha personen på tvang om hen vil skrive seg ut? Anonymkode: 6d75f...12d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2024 #4 Del Skrevet 25. oktober 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Hvordan kan det sannsynliggjøres at vedkommende vil ta sitt eget liv? Har de videre lov til å ha personen på tvang om hen vil skrive seg ut? Anonymkode: 6d75f...12d De har lov å ha personen på tvang om de vil skrive seg ut ja. Jeg opplevde selv å legge meg inn frivillig, når jeg ønsket å skrive meg ut fikk jeg beskjed om at jeg kunne fortsette å være der frivillig ellers ville det bli på tvang. Aldri lagt meg inn igjen etter det for å si det slik. Anonymkode: a28d8...b7d 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2024 #5 Del Skrevet 25. oktober 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): De har lov å ha personen på tvang om de vil skrive seg ut ja. Jeg opplevde selv å legge meg inn frivillig, når jeg ønsket å skrive meg ut fikk jeg beskjed om at jeg kunne fortsette å være der frivillig ellers ville det bli på tvang. Aldri lagt meg inn igjen etter det for å si det slik. Anonymkode: a28d8...b7d Når var dette? Hvis du ble tvunget til å være der frivillig, så var vel du der på tvang eller hvordan fungerer det? Anonymkode: 6d75f...12d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2024 #6 Del Skrevet 25. oktober 2024 Lovendringen i 2017 satte tydligere vilkår. Se phvl paragraf 3-2 og 3-3 . Anonymkode: 19ede...62d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 25. oktober 2024 #7 Del Skrevet 25. oktober 2024 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Jeg tar et enkeltemne i helserett på universitetet. Jeg leser at det har blitt veldig vanskelig å legge folk inn på tvang i våre dager, da de nærmest må være ikke samtykkekompetent for at det skal gå i gjennom. Har helsevesenet da lov til å legge inn en pasient på tvang som har gjort et selvmordsforsøk, eller hvor selvmordsfaren er høy? https://www.helsedirektoratet.no/rundskriv/psykisk-helsevernloven-med-kommentarer/etablering-og-opphor-av-tvungent-psykisk-helsevern/3-3-vilkar-for-vedtak-om-tvungent-psykisk-helsevern Noen som kan opplyse meg? Anonymkode: 6d75f...12d Åh det skal sikkert myyye til. Man må jo være suicidal for å få hjelp i det hele tatt 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2024 #8 Del Skrevet 25. oktober 2024 Så kan simulere se tvangsbegrensningslovutvalget sin rapport og høringsuttalelser til denne samt det etterfølgende rapporten om beslutningskompetanse Anonymkode: 19ede...62d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2024 #9 Del Skrevet 25. oktober 2024 Rettelse- du kan se 🙈 Anonymkode: 19ede...62d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2024 #10 Del Skrevet 25. oktober 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Når var dette? Hvis du ble tvunget til å være der frivillig, så var vel du der på tvang eller hvordan fungerer det? Anonymkode: 6d75f...12d Det er noen år siden. Slik jeg forsto det blir opplegget litt annerledes når man er på tvang, og at det er en fordel at det er "frivillig". Anonymkode: a28d8...b7d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2024 #11 Del Skrevet 25. oktober 2024 Du kan tvangsinnlegges hvis du ikke er samtykkekompetent. Hvis du er samtykkekompetent kan du tvsngsinnlegges hvis det er nærliggende og alvorlig fare for eget liv, eller for andres liv og/eller helse. Anonymkode: 72c78...dcb 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fighter83 Skrevet 25. oktober 2024 #12 Del Skrevet 25. oktober 2024 Dette er ganske komplisert og det skal MYE til å innlegge en voksen via tvang. Sånn jeg har forstått det så må man ha minst 2 legevurderinger som tilsier at tvang er beste og eneste forsvarlige løsning ang personen det gjelder. Man må også vurdere behovet for tvang fortløpende, minimum 1 gang pr 24 timer. Kanskje denne linken kan hjelpe deg å bli noe klokere? https://www.helsedirektoratet.no/retningslinjer/selvmordsforebygging-i-psykisk-helsevern-og-tsb 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2024 #13 Del Skrevet 25. oktober 2024 Trenger ikke være suicidal men til fare for eget eller andres liv og helse. Ute av kontroll. Anonymkode: 3926b...22a 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2024 #14 Del Skrevet 25. oktober 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Trenger ikke være suicidal men til fare for eget eller andres liv og helse. Ute av kontroll. Anonymkode: 3926b...22a Fare for eget liv, eller andres liv/helse. Fare for egen helse er ikke nok lenger, hvis du er samtykkekompetent. For mennesker som ikke er samtykkekompetente er det andre regler. Anonymkode: 72c78...dcb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2024 #15 Del Skrevet 25. oktober 2024 Du må være suicidal, psykotisk og/eller farlig for andre. Har hatt endel runder med en slektnig som var svært psyk i perioder og gjorde ting som var ganske utilregnelig. Opplevde ikke at det var så vanskelig å få vedkommende tvangsinnlagt. Leverte vedkommende på legevakta og så lenge h*n fremstod som relativt lite samtykkekompetent (urolig, paranoid og ukritisk) ble det tvangsinnleggelse for noen dager. Problemet var bare at innleggelsen ofte ikke varte lenge nok. Når personen vurderes som samtykkekompetent kan den velge frivillig innleggelse eller utskrivning. Mange velger da utskriving og da får ikke medisinene virket lenge nok, så er det på'n igjen om ikke lenge.. Anonymkode: e74f2...f2c 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Irak Skrevet 25. oktober 2024 #16 Del Skrevet 25. oktober 2024 Xen og jeg fikk hjelp til å tvangsinnlegge vår datter når hun var 13 år. Hun hadde diagnosen atypisk anoreksi. Så jeg var innlagt sammen med henne i tre uker. Etter tre uker så begynte vi med hjemmebehandling siden psykiateren ikke opplevde at hun ble noe bedre. Det var veldig lærerikt, og vi fikk mye veiledning av miljøterapeutene som arbeidet der, i forhold til hva som var lurt å gjøre og ikke. Så fikk vi se hvor galt det faktisk kan gå, for de som var hardt rammet og angrepet av anoreksi. Det gjorde enormt inntrykk på meg. Det skal veldig mye til før en person blir tvangsinnlagt. Etter at min datter ble bedre så gikk jeg på en smell og havnet i psykose. Den slo meg rett ut. Jeg burde vært innlagt, men ble ikke det. Det kan jeg ikke forstå, for selv om jeg var tilregnelig så var jeg så sliten at min beste venninne måtte handle mat for meg husker jeg. Det eneste jeg klarte var dusje, sove og spise. Ungene måtte jeg sende fra meg til Xen, og jeg visste jeg jobbet mot klokka, for han ville ikke ha de mer enn han trengte. Så da bodde jeg hos min mamma en periode for å komme meg på beina. Tre måneder etterpå får jeg beskjed av Xen om at jeg måtte ta vare på vår datter. Da hadde hun gått ned syv kilo, og han klarte ikke mer. Knuste hjertet hennes gjorde han og. Heldigvis så klarte jeg og ivareta henne med hjelp og støtte ifra bvtjenesten, familie og gode venner. Idag er hun så frisk som hun kan bli, og jeg er på bedringens vei. Jeg har gjort en enorm innsats selv for min egen helse. Har hatt oppfølging av psykisk helse i kommunen. Hadde jeg fått tilbud om psykolog så hadde jeg takket ja. Det får man ikke med mindre man er suicidal fikk jeg beskjed om. Psykisk helsenorge er elendig. Dette tilfellet her er fra Agder. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2024 #17 Del Skrevet 25. oktober 2024 Mistanke om alvorlig sinnslidelse Anonymkode: 23607...5c5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2024 #18 Del Skrevet 25. oktober 2024 Ganske mye. Les denne: https://www.document.no/2023/08/21/trond-harald-halands-advokat-da-ble-det-veldig-stille-i-kommisjonen/ Anonymkode: d2879...f56 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2024 #19 Del Skrevet 25. oktober 2024 Jeg fikk valget mellom frivillig eller tvang. Jeg bel anbefalt frivillig og gjorde det. Jeg hadde jo blitt innlagt uansett. Årsaken var at jeg hadde prøvd å ta livet mitt og var 100% sikker på at det ville være best om jeg døde. Jeg hadde ansvar for barna alene og det spilte nok en stor rolle. Jeg er velg takknemlig for at de la meg inn i flere mnd. Nå idag er jeg helt fin og kommer aldri til å ta livet mitt. Det er faktisk helt merkelig å tenke tilbake på den tiden og nå idag så er jeg fullt oppegående. Jeg synes slike tilfeller som meg skulle vært tvangsinnlagt. Legg inn rusmisbrukere også, for de trenger så absolutt hjelp. Psykistrien må styrkes kraftig. Utbygginger av flere institusjoner og heving av kompetansen til de ansatte. Nå idag er det helt håpløst å få hjelp og det er en stor skam. Anonymkode: 3279e...b2d 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2024 #20 Del Skrevet 25. oktober 2024 alvorlig kriminalitet i psykotisk tilstand Anonymkode: 011c4...297 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå