Gå til innhold

Jeg takler ikke nynorsk

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Vi hadde litt undervisning, og jeg har ikke sagt noe annet. Men det var minimalt. Husker jeg reagerte selv på det da jeg gikk på ungdomsskolen og lurte på om den lille undervisningen vi fikk var alt vi skulle ha, og det var det. Dette var på en liten skole på Sunnmøre mellom 2010 og 2013.

Anonymkode: cb33f...a38

som sunnmøring ville det vært greit å høre hvor du mener dette skjedde spesielt siden skolnes pensum og forelesningsplaner for de fleste på sunnmøre er lett tilgjengelig på nett etter 2000. 

Anonymkode: 78f4a...dd2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Okey greit, eg er ikkje so fan av bokmål heller. Det vart like mykje tvungen på oss, som nynorsk vart på dykk. I tillegg so høyres jo dialekter som er ganske lik bokmålskriftspråket voldsomt feminint ut 🤷

Anonymkode: e6bec...4cc

Må legge til at det er godt moglig det er alle dei negative kommentarane, innlegga, og artiklane om dei som snakka ned nynorsk som gjer at eg ikkje lika bokmål. Mange som skriv bokmål verka jo til å være veldig positiv til å ta i fra oss skriftspråket i tillegg. Sjølv om eg ikkje lika bokmål so veit eg at det utruleg viktig å lære skriftspråket, iallefall delvis. Men ein kunne kanskje hatt bestått / ikkje bestått i staden for karakterar. 

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.10.2024 den 2.36):

Norge var aldri bøndene. Kulturen kommer fra byene, og i byene snakket de dannet dagligtale, ikke dumriansk. Engelsk er et prestisjespråk, så klart har jeg ikke noe imot at folk bruker lån fra engelsk. Det er tusen ganger bedre enn at bruker uttrykk fra en eller annen fjern dialekt. Jeg er bare takknemlig for at unge i dag stadig snakker mer utvannet og bokmålsnært. Forhåpentligvis får vi en uniform norsk uten dialekter om to generasjoner eller tre.

Anonymkode: 307c9...635

Shut up! Vil du fjerne norsk identitet? Vil du at alle skal gå som roboter og være like? FOR en kjedelig verden! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Okey greit, eg er ikkje so fan av bokmål heller. Det vart like mykje tvungen på oss, som nynorsk vart på dykk. I tillegg so høyres jo dialekter som er ganske lik bokmålskriftspråket voldsomt feminint ut 🤷

Men bokmål blir ikke tvunget på deg når du var en av de 10 % som hadde nynorsk på skolen siden bokmål er overalt.  Hadde det ikke vært for noen få timers undervisning og 2 tekster som skulle skrives hadde ikke min 10. klassing engang naturlig vært borti nynorsk.   Hun ser ikke på tv der det kunne vært teksta på nynorsk, leser ingenting på nynorsk. 

Ja det ligger på henne at hun ikke blir så god i nynorsk, men hun har 6 i engelsk, et språk hun har rundt seg hele tiden.  Det er ikke undervisningen på skolen som har hatt betydning for progresjonen i det faget. 

Anonymkode: 1d1e2...57a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

som sunnmøring ville det vært greit å høre hvor du mener dette skjedde spesielt siden skolnes pensum og forelesningsplaner for de fleste på sunnmøre er lett tilgjengelig på nett etter 2000. 

Anonymkode: 78f4a...dd2

Vet du, så viktig er det altså ikke for meg å bevise at det jeg sier stemmer. Jeg kommer ikke til å dele navnet på skolen jeg gikk på, så får du bare tro det du vil.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
AnonymBruker skrev (På 25.10.2024 den 13.34):

Hver gang jeg skal lese en interessant artikkel, forskning eller lignende, så slutter jeg å lese tvert med en gang jeg ser det er på nynorsk.

Jeg kjenner en motvilje og irritasjon med en gang. Orker ikke språket, og jeg klarer ikke å ta innholdet på alvor når det er på nynorsk.

Jeg lurer på om at denne motviljen henger igjen fra barndommen, hvor nynorsk ble tredd nedover hodene våre som barn? Jeg hadde gode karakterer i alle fag, men nynorsk var vanskelig og jeg forstod ikke poenget med faget. Jeg kunne jo lese og skrive morsmålet mitt kjempebra og kunne ikke fatte og begripe hvorfor jeg skulle tvangslæres en annen variant av mitt eget språk. Da var det mye kjekkere med engelsk. Noen andre som har det slik?

Anonymkode: 873ad...751

Jeg er nesten likedan. Vi måtte ha nynorsk som sidemål på skolen og det var noe jeg ikke likte. Jeg skjønner fremdeles ikke nynorsk 100% og hvis jeg leser en tekst på nynorsk, så må jeg oversette teksten til bokmål inni meg for å i det hele tatt få med meg hva det handler om (det lille jeg klarer og huske fra den påtvungne læringen). Jeg bor i tillegg i en kommune som har oversatt de fleste ting til nynorsk, f eks sjukehus isteden for sykehus, informasjon på og inni bussen er på nynorsk, reklame på nynorsk osv. Det er overalt. Det irriterer meg, da jeg bor i en bokmåls-kommune.

De fleste gangene, så hopper jeg over tekst hvis det er på nynorsk, for det føles som om at hjernen min kobler helt ut når det kommer til det skriftspråket 😅 Jeg synes at elevene bør få velge om de vil ha nynorsk eller ikke på skolen. Jeg bruker så og si aldri nynorsk i hverdagen.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Samme! Hater at TV2 har begynt å skrive artikler på nynorsk. Når NRK har noe på nynorsk så googler jeg for å sjekke om noen andre aviser har artikkel om det samme. For jeg nekter å lese på nynorsk. Skulle ønske nynorsk ble fjernet helt. Det har gått ut på dato for lenge siden, totalt unødvendig og irriterende. 

Har forlatt teaterforestillinger i pausen på grunn av nynorsk. Det var ikke opplyst på forhånd at det var på nynorsk. Da de oversatte sanger til nynorsk så fikk jeg nok og dro hjem. 
Det var den gang jeg betalte rundt 100 kr per billett. Teaterbilletter kan være svindyre og nå som jeg betaler fullpris så sitter jeg der sint og skuffet når det er på nynorsk (sjeldent det er på nynorsk, men hater når det skjer). Men den gang var det student rabatt + medlemsrabatt som ga lav pris per billett. Så hadde ingen dårlig samvittighet for å dra hjem i pausen. 

Anonymkode: 12d03...b80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg tykkjer nynorsk er eit talespråk og skriftspråk som er vanskelegare å bruke i det daglege, eg hadde dette som hovudmål i heile 9 år på grunnskulen, difor byrja eg å skrive flytende bokmål på videregående, riksmål som det også kalles er jo knapt ikke eksisterende i skolen hvor jeg bor sammenlignet med da jeg gikk på skolen, å lese tekst på tv artikkel osv betyr ingenting, har sikkert noe og si at jeg ble påtvingt dette i 9 år, mine barn har bokmål som hovedmål, å jeg tror nynorsk kommer til å dø ut etter hvert 

Endret av Gladgutten79
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Samme! Hater at TV2 har begynt å skrive artikler på nynorsk. Når NRK har noe på nynorsk så googler jeg for å sjekke om noen andre aviser har artikkel om det samme. For jeg nekter å lese på nynorsk. Skulle ønske nynorsk ble fjernet helt. Det har gått ut på dato for lenge siden, totalt unødvendig og irriterende. 

Har forlatt teaterforestillinger i pausen på grunn av nynorsk. Det var ikke opplyst på forhånd at det var på nynorsk. Da de oversatte sanger til nynorsk så fikk jeg nok og dro hjem. 
Det var den gang jeg betalte rundt 100 kr per billett. Teaterbilletter kan være svindyre og nå som jeg betaler fullpris så sitter jeg der sint og skuffet når det er på nynorsk (sjeldent det er på nynorsk, men hater når det skjer). Men den gang var det student rabatt + medlemsrabatt som ga lav pris per billett. Så hadde ingen dårlig samvittighet for å dra hjem i pausen. 

Barnsleg oppførsel. Her er det nok ikkje språket som er problemet.

Anonymkode: fd368...aea

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Barnsleg oppførsel. Her er det nok ikkje språket som er problemet.

Anonymkode: fd368...aea

Barnslig faktisk. Jeg betaler for å se noe som er hyggelig å høre og å se på. Jeg betaler ikke for å høre på et språk som er gått ut på dato og som ikke har noe på en scene å gjøre. Hadde de opplyst om det på forhånd så hadde jeg aldri kjøpt billett. Hva er så barnslig med det. Vi bor i norge og i norge snakker vi norsk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.12.2024 den 18.18):

Dette er så barnslig 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.12.2024 den 18.43):

Barnslig faktisk. Jeg betaler for å se noe som er hyggelig å høre og å se på. Jeg betaler ikke for å høre på et språk som er gått ut på dato og som ikke har noe på en scene å gjøre. Hadde de opplyst om det på forhånd så hadde jeg aldri kjøpt billett. Hva er så barnslig med det. Vi bor i norge og i norge snakker vi norsk. 

Det du skriver får deg til å fremstå mindre begavet.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.10.2024 den 22.17):

Hvilken karakter hadde du i spansk/fransk/tysk/whatever da?

Hadde god karakter i tysk før jul da vi skulle bare lære ord og begrep, husker ikke helt om det kanskje var en 4, men straks vi begynte med bøying falt jeg av lasset der også. Klarte å få ståkarakter i tysk og nynorsk (2) men ingen av delene var spesielt imponerende...

Anonymkode: c972e...af2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hadde god karakter i tysk før jul da vi skulle bare lære ord og begrep, husker ikke helt om det kanskje var en 4, men straks vi begynte med bøying falt jeg av lasset der også. Klarte å få ståkarakter i tysk og nynorsk (2) men ingen av delene var spesielt imponerende...

Anonymkode: c972e...af2

Hater du tysk og mener det bør avskaffes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nynorsk er harry og pompøst. Jeg leser det like bra som bokmål, men irriterer meg over det. Vekk med nynorsk! Vi trenger ikke to målformer. Er vel få andre land enn Norge som har det. Hadde vært mye kulere å lære samisk, faktisk. Riksmål er også mye kulere enn nynorsk. Men vi trenger ikke det heller. 

Anonymkode: 5bb7a...4e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...