Gå til innhold

Jeg takler ikke nynorsk

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Du argumenterer mot deg selv. 

Anonymkode: 3d3ce...d77

Jeg oppsøkte svensk fordi jeg ellers hadde bare EN kanal, mine barn har 0 grunn til å oppsøke nynorsk eller svensk. 

Anonymkode: 1d1e2...57a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Nynorsk blir et ekstra fag man får karakter i på ungdomsskolen som i motsetning til de andre fagene hvor det har vært naturlig progresjon i fagene msn blir kastet inn i.  

Jeg kunne snakke flytende svensk etter noen måneder i Sverige fordi jeg var oppvokst med svensk tv, mine barn er verken oppvokst med svensk eller nynorsk og ordene er like uforståelig så det mindretallet nynorskbrukere får det jo som jeg med svensk, trenger kontinuerlig bruk av det. Jeg hadde også tysk og fransk på ungdomsskolen/vgs og kunne etter vgs lett prate begge språkene, nå - ikke tale om verken lese eller snakke. Språk er ferskvare, men det trengs litt som en surdeig som grunnlag, språket kommer ikke fra ingenting.   Nynorsk er så svakt og irrelevant på store deler av Østlandet. Jeg har jobbet i UH sektoren med studenter og når jeg skrev under 5 % så er det hele landet. Var sjelden det var nødvendig å lage eksamensoppgaven på nynorsk. 

Støtter helt å inkludere masse læring om dialekter for å forstå hverandre bedre, men ikke tvungen nynorsk skriftlig.  Siden jeg gikk ut av vgs for over 25 år siden har jeg ikke EN gang skrevet noe på nynorsk. 

Anonymkode: 1d1e2...57a

Nettopp. Min datter i 8.klasse kom hjem i går og fortalte at hun nå får 4 til jul i norsk - kun pga nynorsken. Hun får 5 og 6 i alle andre fag, og har alltid vært sterk i bokmål. Akkurat det samme skjedde meg da jeg gikk på ungdomsskolen. Husker hvordan vi ble kastet inn i å plutselig skulle skrive flytende nynorsk, kun med en ordbok til hjelp. Selv min mor fra vestlandet, som selv mente hun var så god i nynorsk, klarte ikke å hjelpe meg med flyten i det nynorske skriftspråket. Det eneste plusset dagens elever har er hjelpen fra den digitale verden. 

Anonymkode: c7202...53e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Nettopp. Jeg mestret aldri tysk. Selvsagt gjorde jeg ikke noe godt forsøk heller, og det var jo derfor jeg var så dårlig i faget. Likevel gikk jeg da ikke rundt og mente at tyskfaget burde avskaffes, for jeg skjønte jo at det var jeg som var problemet. Merkelig hvor mange som mangler selvinnsikt og klager på nynorskfaget, når det enkelt og greit er de som må ta seg sammen og gjøre et forsøk. De fleste har nok bare vondt i viljen og dårlige holdninger.

Anonymkode: cb33f...a38

Stemmer. Eg gav opp fransk valfag etter to veker og bytte til noko anna. Det var ikkje så enkelt som andre skulle ha det til, og eg sleit med uttalen. Dersom faget var obligatorisk, så måtte eg jo ha lagt ned ein innsats. Tysk gjekk av seg sjølv, og eg fekk 6 med låg innsats, så eg var ikkje førebudd på at eg faktisk måtte jobba med fransken. 

Eg trur diverre at mange vert påverka av andre som "hatar nynorsk". Skjønar ikkje at ein kan hata eit språk. Eg hatar ikkje fransk, sjølv om eg sleit med det og valde det vekk. Nynorsken er nok litt som matematikken, eit fag det vert sett på som populært å hata fordi elevar høyrer frå andre at det er så vanskeleg, bondsk, spynorsk osv. 

Anonymkode: fd368...aea

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Nettopp. Min datter i 8.klasse kom hjem i går og fortalte at hun nå får 4 til jul i norsk - kun pga nynorsken. Hun får 5 og 6 i alle andre fag, og har alltid vært sterk i bokmål. Akkurat det samme skjedde meg da jeg gikk på ungdomsskolen. Husker hvordan vi ble kastet inn i å plutselig skulle skrive flytende nynorsk, kun med en ordbok til hjelp. Selv min mor fra vestlandet, som selv mente hun var så god i nynorsk, klarte ikke å hjelpe meg med flyten i det nynorske skriftspråket. Det eneste plusset dagens elever har er hjelpen fra den digitale verden. 

Det at elevar først møter nynorsk på ungdomsskulen, og at dei på kort tid skal kunna skriva nynorsk, det synes eg er uheldig. Eg synes at elevane bør få undervisning på nynorsk tidlegare, gjerne som ein naturleg del av andre fag på skulen. 

Det kan også diskuterast om karakteren skal utgjera ein så stor del av norskkarakteren. Eg meiner at det fortsatt bør vera vurdering av sidemålsdelen. Dersom vurdering i nynorsk vert fjerna, så kjem elevar (og kanskje læraren også i nokre tilfelle) til å ta lett på faget. Litt som då eg var sensor på munnleg eksamen (ikkje språkfag), og ein student hadde misforstått og trudde at hen sjølv skulle få velja emne. Hen hadde kutta ut å lesa 2/3 av pensum. Poenget mitt er, at dersom det ikkje er vurdeing i eit emne, så er det ein del elevar som vil droppa å læra seg det, eller gli gjennom med minst mogleg innsats. Og då vil dei, om ein skal tru folk her, ikkje ein gong vera i stand til å lesa ein enkel artikkel på Nrk. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Offisielt har jeg det ja, men i praksis svært lite.

vi hadde både prøver, tentamen og eksamen i bokmål sidemål når jeg gikk på skolen, det samme hadde mine barn når de gikk, siste er kullet fra 2000 så offisielt har du garantert hatt undervisning også, du husker det kanskje ikke.. 

Anonymkode: 78f4a...dd2

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nynorsk som hovedmål i skolen fram til vidergående. Den eneste fordelen jeg hadde, var at jeg fikk 5 og 6 i nynorsk på prøver og eksamener der andre knotet.  Det betyr derimot ikke at jeg liker nynorsk. Men all den tid det uansett er obligatorisk, er jeg takknemlig for å ha ha det som hovedmål og har spart meg masse frustrasjon og ekstraarbeid. Mem tenk så mye mer nyttig det hadde vært å bruke den tiden og energien på et tredjespråk som faktisk er nyttig, som f.eks spansk.  

Endret av Laraa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Hadde det vært matematikk eller noe annet fag hadde du ikke lagt skylden på faget.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

vi hadde både prøver, tentamen og eksamen i bokmål sidemål når jeg gikk på skolen, det samme hadde mine barn når de gikk, siste er kullet fra 2000 så offisielt har du garantert hatt undervisning også, du husker det kanskje ikke.. 

Når ble tentamen og eksamen det samme som undervisning? Vi hadde også dette, men altså svært lite UNDERVISNING i bokmål.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er både vakkert og utviklende for min del. Språk og dialekter er veldig ok. :) 

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ein ting til – dette kan tydelegvis ikkje seiast for ofte – det er ingen som snakkar nynorsk. Unnteke Ingvild Bryn. Nokre dialektar er meir nynorsknære enn andre, men dialekt er ikkje nynorsk. Nynorsk og bokmål er skriftspråk. 

Jepp. Ingen snakker bokmål heller, og det er like mye oppkonstruert som nynorsk. Vi skriver ikke helt ortofont på noen av skriftspråkene. Det som er morsomt her er jo at nynorsk i mange tilfeller ligger mye nærmere dialektene på Østlandet enn bokmål gjør. Om man ser bort fra eg og ikkje, som er det som får folk til å steile, er mange av nynorskformene veldig nære talemålet på Oslo øst. 

Så lenge vi har et normert skriftspråk, vil det alltid skille seg fra talemålet til de fleste. Ingen steder i landet sier man jeg, men mange steder i landet sier man eg. Og blant de som ikke sier eg, er eg oftest nærmere uttalen enn jeg er. Heldigvis går vi ikke rundt og skriver jæi, æ, jæ, je, i, ei, eg etter egne innfall. 

Denne motstanden handler ikke om at nynorsk er vanskelig, men om at vi i mange tiår har hatt en politikk som tillater at nynorsk blir nedsnakket. Bare det å bytte navn fra landsmål til nynorsk, sier sitt. Det er dumt og trist, kanskje mest for alle skolelevene som bruker energien sin på å hate nynorsk fremfor å jobbe med det på samme måte som de gjør med alle andre fag. Det er utrolig lite konstruktivt. 

Anonymkode: c3bee...c16

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Når ble tentamen og eksamen det samme som undervisning? Vi hadde også dette, men altså svært lite UNDERVISNING i bokmål.

du kan ikke ha prøver osv uten å ha gått gjennom pensum i form av undervisning. det er innøysende, mulig man ikke husker hvilke fag man hadde, det er så, men undervisning hadde dere garantert. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 25.10.2024 den 13.43):

Det er ikke ukjent,: folk forstår om de vil. Men er så idiotisk vrange. Ja,til bare nynorsk, bokmål kan ut av skolen fortest mulig!

Anonymkode: fa352...28a

Det kan være vanskelig for mange jo! Tenk på utlendinger som bruker lang tid på å lære norsk, for så å bli plassert på bygda hvor alt er nynorsk?! Det er veldig vanskelig for disse barna og foreldre å lære seg skikkelig norsk da! Jeg selv skriver bokmål, samme med far, selv om han er født og oppvokst på bygda. Jeg har alltid hatt gode norskkarakterer, men å lære barna mine å skrive nynorsk har kun ført til at de blander - noe jeg generelt ser på bygda. De blir forvirret over å ha 2 språkformer å forhold seg til. 

Anonymkode: 6e519...b55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

du kan ikke ha prøver osv uten å ha gått gjennom pensum i form av undervisning. det er innøysende, mulig man ikke husker hvilke fag man hadde, det er så, men undervisning hadde dere garantert. 

Herregud. Vi hadde NESTEN IKKE undervisning. Tror det eneste vi hadde var et lite delkapittel i løpet av et år, men det er maks. Slutt å kverulere.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det kan være vanskelig for mange jo! Tenk på utlendinger som bruker lang tid på å lære norsk, for så å bli plassert på bygda hvor alt er nynorsk?! Det er veldig vanskelig for disse barna og foreldre å lære seg skikkelig norsk da! Jeg selv skriver bokmål, samme med far, selv om han er født og oppvokst på bygda. Jeg har alltid hatt gode norskkarakterer, men å lære barna mine å skrive nynorsk har kun ført til at de blander - noe jeg generelt ser på bygda. De blir forvirret over å ha 2 språkformer å forhold seg til. 

Anonymkode: 6e519...b55

????

Kommer de til et sted hvor det undervises i nynorsk er jo ikke det noe vanskeligere for dem enn bokmål.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men da er hun jo ikke bedre enn 4 i norsk, rett og slett (som heller ikke er en dårlig karakter).

Hadde du sagt det samme om matte, dersom datteren din var dårlig i algebra, at det var teit at de skulle lære algebra, for ellers hadde datteren din fått 5 og ikke 4 i matte?

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Offisielt har jeg det ja, men i praksis svært lite.

Du hadde garantert det, skolen er pålagt både hovedmål og sidemål. 

Anonymkode: b4f50...6bf

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Du hadde garantert det, skolen er pålagt både hovedmål og sidemål. 

Anonymkode: b4f50...6bf

Og du burde hatt mer av det, for det er åpenbart noe galt med leseforståelsen.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Herregud. Vi hadde NESTEN IKKE undervisning. Tror det eneste vi hadde var et lite delkapittel i løpet av et år, men det er maks. Slutt å kverulere.

hvilken skole er dette og hvilket år? Den som kverulerer er vel mest nærliggende deg som påstår at dere hadde prøver, tentamen og eksamen i fag dere ikke hadde undervisning i :D det går imot all fornuft. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

hvilken skole er dette og hvilket år? Den som kverulerer er vel mest nærliggende deg som påstår at dere hadde prøver, tentamen og eksamen i fag dere ikke hadde undervisning i :D det går imot all fornuft. 

Vi hadde litt undervisning, og jeg har ikke sagt noe annet. Men det var minimalt. Husker jeg reagerte selv på det da jeg gikk på ungdomsskolen og lurte på om den lille undervisningen vi fikk var alt vi skulle ha, og det var det. Dette var på en liten skole på Sunnmøre mellom 2010 og 2013.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 25.10.2024 den 13.34):

Hver gang jeg skal lese en interessant artikkel, forskning eller lignende, så slutter jeg å lese tvert med en gang jeg ser det er på nynorsk.

Jeg kjenner en motvilje og irritasjon med en gang. Orker ikke språket, og jeg klarer ikke å ta innholdet på alvor når det er på nynorsk.

Jeg lurer på om at denne motviljen henger igjen fra barndommen, hvor nynorsk ble tredd nedover hodene våre som barn? Jeg hadde gode karakterer i alle fag, men nynorsk var vanskelig og jeg forstod ikke poenget med faget. Jeg kunne jo lese og skrive morsmålet mitt kjempebra og kunne ikke fatte og begripe hvorfor jeg skulle tvangslæres en annen variant av mitt eget språk. Da var det mye kjekkere med engelsk. Noen andre som har det slik?

Anonymkode: 873ad...751

Okey greit, eg er ikkje so fan av bokmål heller. Det vart like mykje tvungen på oss, som nynorsk vart på dykk. I tillegg so høyres jo dialekter som er ganske lik bokmålskriftspråket voldsomt feminint ut 🤷

Anonymkode: e6bec...4cc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...