AnonymBruker Skrevet 1. november #41 Del Skrevet 1. november Når en så liten minoritet som 11-12 % blant barneskoleelever og det synker hele veien til kun ett fåtall studenter og at det er mange flere enn det med norsk som fremmedspråk enn som har nynorsk så viser det hvor ubetydelig nynorsk er. Selv så sterk kampen for nynorsk er mange steder så synker andelen. Anonymkode: 1d1e2...57a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november #42 Del Skrevet 2. november Har hatt nynorsk på skolen i 10 år, er fra et sted der vi snakker mer nynorsk enn bokmål. Men likevel så liker jeg ikke nynorsk. Anonymkode: bf34c...534 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november #43 Del Skrevet 2. november AnonymBruker skrev (På 25.10.2024 den 13.58): Samtidig så må man ta inn over seg at nynorsk er et konstruert språk. Og et språk som vil avvike fra sånn man snakker Også er det viktig å huske på at akkurat det samme også gjelder for bokmål: bokmål er også et konstruert skriftspråk, som avviker fra måten folk snakker på. Det gjelder for de fleste utenfor østlandet som har bokmål som skriftspråk. Bergen, Stavanger, Trøndelag, Nord-Norge.... alle disse områdene har dialekter med minst like mye til felles med nynorsk som til bokmål, men bokmål er stort sett hovedmål her. Det er kun på østlandet at dialektene er tilnærmet lik skriftspråket bokmål. Alle andre steder i landet må man skrive på en annen måte enn den man snakker på, og det går stort sett fint. Da burde det heller ikke være umulig å forstå nynorsk for folk som "snakker bokmål", vel å merke om man legger inn en innsats, slik resten av befolkningen må. Anonymkode: 249bf...c6c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november #44 Del Skrevet 2. november AnonymBruker skrev (På 26.10.2024 den 15.49): Det er så godt å ha mennesker som deg som kan rette opp i vrangforestillinger.. Frem til nå har jeg trodd jeg har snakket nynorsk. Jeg må passe på å informere de rundt meg, at dialekten min ikke er nynorsk. Før jeg gjør det, er det bokmål jeg snakker, eller hva blir riktig? Anonymkode: 08391...d14 Du snakker ikke nynorsk fordi nynorsk, i likhet med bokmål, er et skriftspråk. Anonymkode: 31024...608 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 19:18 #45 Del Skrevet lørdag kl 19:18 Jeg er imot nynorsk i den forstand at det skal prakkes på alle barna i hele landet. Om du bor i nynorskland og ønsker å benytte nynorsk så ok. Men norske barn ligger allerede langt bak i fag som matte, naturfag og norsk (bokmål), hvorfor kan de ikke heller bruke tiden på å terpe på disse fagene, evt. ha et ekstra valgfag, livsmestring, psykologi, noe nyttig? Nynorsk er et fag de aller, aller fleste av oss ikke får bruk for etter vgs. Jeg er som deg ts, orker ikke å lese nynorske artikler med mindre det er noe jeg er viiirkelig interessert i Anonymkode: 38865...063 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå