Gå til innhold

Jeg takler ikke nynorsk

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Når en så liten minoritet som 11-12 % blant barneskoleelever og det synker hele veien til kun ett fåtall studenter og at det er mange flere enn det med norsk som fremmedspråk enn som har nynorsk så viser det hvor ubetydelig nynorsk er.  Selv så sterk kampen for nynorsk er mange steder så synker andelen.

Anonymkode: 1d1e2...57a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Har hatt nynorsk på skolen i 10 år, er fra et sted der vi snakker mer nynorsk enn bokmål. Men likevel så liker jeg ikke nynorsk.

Anonymkode: bf34c...534

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 25.10.2024 den 13.58):

Samtidig så må man ta inn over seg at nynorsk er et konstruert språk. Og et språk som vil avvike fra sånn man snakker

Også er det viktig å huske på at akkurat det samme også gjelder for  bokmål: bokmål er også et konstruert skriftspråk, som avviker fra måten folk snakker på. Det gjelder for de fleste utenfor østlandet som har bokmål som skriftspråk. Bergen, Stavanger, Trøndelag, Nord-Norge.... alle disse områdene har dialekter med minst like mye til felles med nynorsk som til bokmål, men bokmål er stort sett hovedmål her. Det er kun på østlandet at dialektene er tilnærmet lik skriftspråket bokmål. Alle andre steder i landet må man skrive på en annen måte enn den man snakker på, og det går stort sett fint. Da burde det heller ikke være umulig å forstå nynorsk for folk som "snakker bokmål", vel å merke om man legger inn en innsats, slik resten av befolkningen må.

Anonymkode: 249bf...c6c

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 26.10.2024 den 15.49):

Det er så godt å ha mennesker som deg som kan rette opp i vrangforestillinger..

Frem til nå har jeg trodd jeg har snakket nynorsk. 

Jeg må passe på å informere de rundt meg, at dialekten min ikke er nynorsk. 
Før jeg gjør det, er det bokmål jeg snakker, eller hva blir riktig?

Anonymkode: 08391...d14

Du snakker ikke nynorsk fordi nynorsk, i likhet med bokmål, er et skriftspråk. 

Anonymkode: 31024...608

• Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
AnonymBruker

Jeg er imot nynorsk i den forstand at det skal prakkes på alle barna i hele landet. Om du bor i nynorskland og ønsker å benytte nynorsk så ok. Men norske barn ligger allerede langt bak i fag som matte, naturfag og norsk (bokmål), hvorfor kan de ikke heller bruke tiden på å terpe på disse fagene, evt. ha et ekstra valgfag, livsmestring, psykologi, noe nyttig? Nynorsk er et fag de aller, aller fleste av oss ikke får bruk for etter vgs. Jeg er som deg ts, orker ikke å lese nynorske artikler med mindre det er noe jeg er viiirkelig interessert i

Anonymkode: 38865...063

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 25.10.2024 den 13.34):

Hver gang jeg skal lese en interessant artikkel, forskning eller lignende, så slutter jeg å lese tvert med en gang jeg ser det er på bokmål.

Jeg kjenner en motvilje og irritasjon med en gang. Orker ikke språket, og jeg klarer ikke å ta innholdet på alvor når det er på bokmål.

Jeg lurer på om at denne motviljen henger igjen fra barndommen, hvor bokmål ble tredd nedover hodene våre som barn? Jeg hadde gode karakterer i alle fag, men bokmål var vanskelig og jeg forstod ikke poenget med faget. Jeg kunne jo lese og skrive morsmålet mitt kjempebra og kunne ikke fatte og begripe hvorfor jeg skulle tvangslæres en annen variant av mitt eget språk. Da var det mye kjekkere med engelsk. Noen andre som har det slik?

Anonymkode: 873ad...751

Dette viser at det burde være mer nynorsk i media, slik at det blir like naturlig som bokmål. Det er i utgangspunktet ikke lettere for vestlendinger å lære bokmål, men fordi det er overalt, lærer de det likevel. 

Anonymkode: 3d3ce...d77

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Dette viser at det burde være mer nynorsk i media, slik at det blir like naturlig som bokmål. Det er i utgangspunktet ikke lettere for vestlendinger å lære bokmål, men fordi det er overalt, lærer de det likevel. 

Hvorfor mer når prosentandelen nynorskbrukere er så lav. f.eks under 5 % i høyere utdanning?  

For meg er det mer naturlig å lære meg svensk enn nynorsk. (noe jeg gjorde gjennom å se svensk tv)  Skulle det vært mer nynorsk på tv skulle det vært på egen kanal så man kan velge det om man vil se det  (og jeg velge bort)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Jepp. Som vestlending med nynorsk som hovedmål kan jeg skrive under på dette. Kan ikke huske å ha hatt bokmålsundervisning på skolen engang, men har alltid kunnet det. 

Anonymkode: cb33f...a38

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 16.11.2024 den 20.18):

Jeg er imot nynorsk i den forstand at det skal prakkes på alle barna i hele landet. Om du bor i nynorskland og ønsker å benytte nynorsk så ok. Men norske barn ligger allerede langt bak i fag som matte, naturfag og norsk (bokmål), hvorfor kan de ikke heller bruke tiden på å terpe på disse fagene, evt. ha et ekstra valgfag, livsmestring, psykologi, noe nyttig? Nynorsk er et fag de aller, aller fleste av oss ikke får bruk for etter vgs. Jeg er som deg ts, orker ikke å lese nynorske artikler med mindre det er noe jeg er viiirkelig interessert i

Anonymkode: 38865...063

Det er helt feil at man lærer mer av å lære færre ting! Det er en misforståelse som dessverre også finnes i skolen. Flere fag/det å lære flere ulike ting øker faktisk læringen på andre fronter. F.eks. viser forskning at mer musikk i skolen gjør at barna lærer bedre i teoretiske fag. 

Jeg tenker at de som "hater nynorsk" og synes det er vanskelig, er svake språklig. Alle fag i skolen blir jo "prakket på" en - matte, engelsk eller samfunnsfag er jo ikke valgfritt det heller. Synes det er en merkelig holdning.

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

problemet er at nynorsk for noen er oppfattet som vanskleig, de mestrer det ikke, og svært få liker ting de ikke mestrer, så det man ender med er at ens motvilje er basert på ens forutsetning for å være god i noe.. Ergo, de som ikek liker nynorsk er de som ikke får det til og ikek er flink nok, de andre trives godt med begge målformer fordi for dem er det ikke en utfordring. 

Anonymkode: 78f4a...dd2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette er eit godt døme på at det må meir nynorsk inn i kvardagen til folk, ikkje mindre. For meg er det vanskeleg å forstå at artiklane vert så forbanna vanskelege å lesa dersom det står ikkje i staden for ikke. På skulen må ein gjennom mykje som ein ikkje får nytte av seinare. Alle timane med volleyball kunne me fint ha brukt til noko anna, dersom de spør meg. 

Eg synest "jeg" ser konstruert og kunstig ut, for det er ingen som seier "jeg" slik ein skriv ordet. Men eg syt og klagar vanlegvis ikkje over det. Ein tekst som er skriven på ei blanding av norsk og engelsk derimot, grøss. Det burde ikkje vera lov.

Skuleelevar som lærer nynorsk, veit ikkje om dei vil få behov for nynorsken seinare. Her i bygda er det mange innflyttarar, og lærarar til dømes som flyttar hit, må kunna nynorsk. Det er også ein fordel å kunna det grunnleggjande slik at ein kan hjelpe borna sine med leksene. Det trur eg alle som har hatt nynorsk på skulen får til, berre dei gidd.

Eg har ikkje høyr foreldre her klaga over språket. På KG er det ein del som har vondt i viljen og som burde bruke tida si på å lesa litt meir nynorsk i staden. Som med alt anna her i livet, så går det betre med litt trening. Ikkje med volleyball da, eg klarte aldri å treffa den ballen. 

Anonymkode: fd368...aea

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ein ting til – dette kan tydelegvis ikkje seiast for ofte – det er ingen som snakkar nynorsk. Unnteke Ingvild Bryn. Nokre dialektar er meir nynorsknære enn andre, men dialekt er ikkje nynorsk. Nynorsk og bokmål er skriftspråk. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Jepp. Som vestlending med nynorsk som hovedmål kan jeg skrive under på dette. Kan ikke huske å ha hatt bokmålsundervisning på skolen engang, men har alltid kunnet det. 

Du har nok hatt bokmål som sidemål på skolen i alle år. 

Anonymkode: b4f50...6bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Nynorsk blir et ekstra fag man får karakter i på ungdomsskolen som i motsetning til de andre fagene hvor det har vært naturlig progresjon i fagene msn blir kastet inn i.  

Jeg kunne snakke flytende svensk etter noen måneder i Sverige fordi jeg var oppvokst med svensk tv, mine barn er verken oppvokst med svensk eller nynorsk og ordene er like uforståelig så det mindretallet nynorskbrukere får det jo som jeg med svensk, trenger kontinuerlig bruk av det. Jeg hadde også tysk og fransk på ungdomsskolen/vgs og kunne etter vgs lett prate begge språkene, nå - ikke tale om verken lese eller snakke. Språk er ferskvare, men det trengs litt som en surdeig som grunnlag, språket kommer ikke fra ingenting.   Nynorsk er så svakt og irrelevant på store deler av Østlandet. Jeg har jobbet i UH sektoren med studenter og når jeg skrev under 5 % så er det hele landet. Var sjelden det var nødvendig å lage eksamensoppgaven på nynorsk. 

Støtter helt å inkludere masse læring om dialekter for å forstå hverandre bedre, men ikke tvungen nynorsk skriftlig.  Siden jeg gikk ut av vgs for over 25 år siden har jeg ikke EN gang skrevet noe på nynorsk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du har nok hatt bokmål som sidemål på skolen i alle år. 

Offisielt har jeg det ja, men i praksis svært lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Dette er eit godt døme på at det må meir nynorsk inn i kvardagen til folk, ikkje mindre. For meg er det vanskeleg å forstå at artiklane vert så forbanna vanskelege å lesa dersom det står ikkje i staden for ikke. På skulen må ein gjennom mykje som ein ikkje får nytte av seinare. Alle timane med volleyball kunne me fint ha brukt til noko anna, dersom de spør meg. 

Eg synest "jeg" ser konstruert og kunstig ut, for det er ingen som seier "jeg" slik ein skriv ordet. Men eg syt og klagar vanlegvis ikkje over det. Ein tekst som er skriven på ei blanding av norsk og engelsk derimot, grøss. Det burde ikkje vera lov.

Skuleelevar som lærer nynorsk, veit ikkje om dei vil få behov for nynorsken seinare. Her i bygda er det mange innflyttarar, og lærarar til dømes som flyttar hit, må kunna nynorsk. Det er også ein fordel å kunna det grunnleggjande slik at ein kan hjelpe borna sine med leksene. Det trur eg alle som har hatt nynorsk på skulen får til, berre dei gidd.

Eg har ikkje høyr foreldre her klaga over språket. På KG er det ein del som har vondt i viljen og som burde bruke tida si på å lesa litt meir nynorsk i staden. Som med alt anna her i livet, så går det betre med litt trening. Ikkje med volleyball da, eg klarte aldri å treffa den ballen. 

Hadde du lært volleyball sakte og sikkert fra 1. klasse og naturlig del av livet ditt hadde du ikke like imot volleyball. Har 10. klassing og hun har hatt selv mer badminton enn volleyball i gymtimer så hvor mye volleyball man får er ulikt også det i landet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
Uanonym bruker skrev (30 minutter siden):

Det er helt feil at man lærer mer av å lære færre ting! Det er en misforståelse som dessverre også finnes i skolen. Flere fag/det å lære flere ulike ting øker faktisk læringen på andre fronter. F.eks. viser forskning at mer musikk i skolen gjør at barna lærer bedre i teoretiske fag. 

Jeg tenker at de som "hater nynorsk" og synes det er vanskelig, er svake språklig. Alle fag i skolen blir jo "prakket på" en - matte, engelsk eller samfunnsfag er jo ikke valgfritt det heller. Synes det er en merkelig holdning.

Nettopp. Jeg mestret aldri tysk. Selvsagt gjorde jeg ikke noe godt forsøk heller, og det var jo derfor jeg var så dårlig i faget. Likevel gikk jeg da ikke rundt og mente at tyskfaget burde avskaffes, for jeg skjønte jo at det var jeg som var problemet. Merkelig hvor mange som mangler selvinnsikt og klager på nynorskfaget, når det enkelt og greit er de som må ta seg sammen og gjøre et forsøk. De fleste har nok bare vondt i viljen og dårlige holdninger.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Hvorfor mer når prosentandelen nynorskbrukere er så lav. f.eks under 5 % i høyere utdanning?  

For meg er det mer naturlig å lære meg svensk enn nynorsk. (noe jeg gjorde gjennom å se svensk tv)  Skulle det vært mer nynorsk på tv skulle det vært på egen kanal så man kan velge det om man vil se det  (og jeg velge bort)

Du argumenterer mot deg selv. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg har jobbet i UH sektoren med studenter og når jeg skrev under 5 % så er det hele landet. Var sjelden det var nødvendig å lage eksamensoppgaven på nynorsk. 

Alle som studerer nordisk har underveis- oppgaver og eksamensoppgaver kun på nynorsk, og det må leveres inn svar på helt korrekt nynorsk. Og vi får ingen undervisning i nynorsk. Det forutsetter de at vi lærte på skolen. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Jeg kunne snakke flytende svensk etter noen måneder i Sverige fordi jeg var oppvokst med svensk tv,. 

Nemlig. Få nynorsk inn i tv like mye som bokmål, så blir det også naturlig for østlendinger

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...