AnonymBruker Skrevet 26. oktober #21 Del Skrevet 26. oktober Bokmål er noke dritt. Som ikke, ham og videre. Anonymkode: efc96...f17 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober #22 Del Skrevet 26. oktober Nynorsk berga 6 i norsk! Eg bytte til bokmål hovudmål rett før eksamen og fekk seks i sidemål sidan sensor nok var van med å lida seg gjennom skrekkeleg radbrekking av språket av kunnskaplause elevar. Anonymkode: 09e70...6b0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skyblue7 Skrevet 26. oktober #23 Del Skrevet 26. oktober AnonymBruker skrev (17 timer siden): Hver gang jeg skal lese en interessant artikkel, forskning eller lignende, så slutter jeg å lese tvert med en gang jeg ser det er på nynorsk. Jeg kjenner en motvilje og irritasjon med en gang. Orker ikke språket, og jeg klarer ikke å ta innholdet på alvor når det er på nynorsk. Jeg lurer på om at denne motviljen henger igjen fra barndommen, hvor nynorsk ble tredd nedover hodene våre som barn? Jeg hadde gode karakterer i alle fag, men nynorsk var vanskelig og jeg forstod ikke poenget med faget. Jeg kunne jo lese og skrive morsmålet mitt kjempebra og kunne ikke fatte og begripe hvorfor jeg skulle tvangslæres en annen variant av mitt eget språk. Da var det mye kjekkere med engelsk. Noen andre som har det slik? Anonymkode: 873ad...751 Har det helt likt. Sliter også med å lese nynorsk, det oppleves fremmed og teatralsk for meg. Jeg ble også tvunget til 7 år med nynorsk på barneskolen, og det var en lykkens dag når jeg kunne gå over til bokmål på ungdomsskolen! 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober #24 Del Skrevet 26. oktober AnonymBruker skrev (2 timer siden): Nynorsk er ikke min kultur. Jeg er ikke fra Vestlandet. Jeg er ikke fra bygda. Ingen i min familie stammer derfra. Vi lever i 2024. Det er ikke bønder vs byfolk lenger. Nynorsk er en stygg forvrengning av norsk språk. Anonymkode: 307c9...635 Huffda, aggressive greier. Blir litt redd her jeg. Jeg har det akkurat som ts når det kommer til innblanding av engelsk i det norske språket. Da mister jeg all respekt og interesse. Folk som gjør dette er som regel mindre begavet sies det. Skjønner tanken bak, men jeg vil selvsagt ikke dømme folk ut fra norskengelsken sin. Får bare lyst til å knuse ting når jeg ser/hører dette påvirkerspråket. Da er det bedre at vi bare bytter til engelsk en gang for alle. Så slipper ts og andre å irritere seg over nynorsk. Og jeg slipper irritere meg over bokmålsengelsk. Problem solved. Anonymkode: e2671...f43 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober #25 Del Skrevet 26. oktober Jeg har bokmål som hovedmål og har vokst opp i byen, men synes det er helt greit å lese tekster på nynorsk. Som regel tenker jeg ikke over det engang. Det er omtrent som å lese på engelsk, det går helt automatisk og etterpå husker jeg ofte ikke hvilket språk jeg har lest på Anonymkode: 0683a...37a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober #26 Del Skrevet 26. oktober AnonymBruker skrev (På 25.10.2024 den 14.30): Du snakker ikke nynorsk, nei. Anonymkode: cb33f...a38 Det er så godt å ha mennesker som deg som kan rette opp i vrangforestillinger.. Frem til nå har jeg trodd jeg har snakket nynorsk. Jeg må passe på å informere de rundt meg, at dialekten min ikke er nynorsk. Før jeg gjør det, er det bokmål jeg snakker, eller hva blir riktig? Anonymkode: 08391...d14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Al Bundy Skrevet 26. oktober #27 Del Skrevet 26. oktober AnonymBruker skrev (På 25.10.2024 den 14.20): Enig. Fordrar ikke nynorsk som skriftspråk, og gidder ikke lese noe som er skrevet på nynorsk. Heller ikke innlegg på KG i min egen tråd hvor jeg selv blir sitert. Men jeg liker nynorsk muntlig. Som dialekt. Anonymkode: 7436f...b89 Enig! Det er ingen dialekt som er nynorsk da ren nynorsk er noe konstruert ræl. Dialekter derimot er helt ok. Spesielt østfoldsk liker jeg, selv den smarteste hørest nedrulla ut på kav østfoldsk, er så gøy å høre. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober #28 Del Skrevet 26. oktober AnonymBruker skrev (På 25.10.2024 den 14.20): Enig. Fordrar ikke nynorsk som skriftspråk, og gidder ikke lese noe som er skrevet på nynorsk. Heller ikke innlegg på KG i min egen tråd hvor jeg selv blir sitert. Men jeg liker nynorsk muntlig. Som dialekt. Anonymkode: 7436f...b89 Nynorsk er skriftspråk og ikke muntlig språk. Dialekt er noe annet. Anonymkode: fa352...28a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober #29 Del Skrevet 26. oktober Nynorsk er i det minste norsk! Kan ikkje sei det samme om bokmål.... Anonymkode: 47b00...cdd 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober #30 Del Skrevet 26. oktober AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det er så godt å ha mennesker som deg som kan rette opp i vrangforestillinger.. Frem til nå har jeg trodd jeg har snakket nynorsk. Jeg må passe på å informere de rundt meg, at dialekten min ikke er nynorsk. Før jeg gjør det, er det bokmål jeg snakker, eller hva blir riktig? Anonymkode: 08391...d14 Du snakker din dialekt, hva enn det er. Det er ingen som snakker bokmål eller nynorsk, for det er utelukkende skriftspråk. Anonymkode: cb33f...a38 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober #31 Del Skrevet 26. oktober AnonymBruker skrev (16 timer siden): Nynorsk er ikke min kultur. Jeg er ikke fra Vestlandet. Jeg er ikke fra bygda. Ingen i min familie stammer derfra. Vi lever i 2024. Det er ikke bønder vs byfolk lenger. Nynorsk er en stygg forvrengning av norsk språk. Anonymkode: 307c9...635 Engelsk er heller ikke "din kultur", men jeg kunne veddet ganske mye på at du ikke klager på det. Slutt å syt. Bokmål er fornorsket dansk, så om noe er en stygg forvrengning av det norske språk, er det bokmål. Nynorsk er satt sammen av ulike dialekter fra store deler av landet, og er på alle måter mer norsk enn bokmål. Anonymkode: cb33f...a38 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober #32 Del Skrevet 26. oktober Synd at så mange misliker nynorsk. Jeg synes det er vakkert. Jeg snakker dialekt, og dialekta mi er veldig lik nynorsk, så da vi starta med det på skolen, hadde vi jo en fordel her i området. Jeg har bokmål som hovedmål, og det er det jeg er mest komfortabel i, men har altså lest såpass mye nynorsk at jeg egentlig ikke legger merke til om det er bokmål eller nynorsk jeg leser. I alle fall i den grad at oppfattelsen er like sterk på begge. Det er en øvingssak, og hvis man velger å la vær å lese det, blir det jo selvsagt ikke noe lettere. Anonymkode: 6fb92...e90 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lidhun Skrevet 26. oktober #33 Del Skrevet 26. oktober Jeg kan forsåvidt forstå deg dersom du føler for nynorsk som jeg gjør mot skreven dialekt. (Men det er fordi det ser totalt uintelligent ut, og det er ikke et normert språk, og da passelig håpløst for andre å lese det, og tar da minst tre ganger så lang tid. ) Men selv tenker jeg at nynorsk har en fullverdig plass som skriftspråk i Norge, så tenker vi får tåle det. Men liker jo best bokmål siden det er mitt skriftspråk. Men dialekta mi er stort sett nynorsk, så ikke noe problem å forstå det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober #34 Del Skrevet 26. oktober AnonymBruker skrev (På 25.10.2024 den 14.20): Buhu. Morsomt hvordan folk sutrer og syter over nynorsk, men aldri fremmedspråk. Det er din egen manglende innsats som gjør nynorsk vanskelig. Anonymkode: cb33f...a38 Slettes ikke! Jeg har, som skrevet over i tråden her, et annet morsmål. Jeg har rett og slett ikke gehør nok til å få nynorsk til på egen hånd. Jeg kan lese det men det går tregt, og jeg kan forstå de aller fleste dialekter, men å grave frem ordene i min egen hjerne blir bare feil. Alle sier "åh bare skriv dialekten din" men jeg har ikke en egen indre dialekt. Jeg kan plukke med meg ord fra andre dialekter og bruke dem, eller jeg kan snuble over "ei, en, et" foran eller som ending. Jeg prøvde virkelig men jeg fikk det bare ikke til. Hadde 5 i Norsk bokmål, og svak 2 (og stryk) i nynorsk. Hadde ingenting med vilje å gjøre, jeg ville jo ha gode karakterer! Anonymkode: c972e...af2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober #35 Del Skrevet 26. oktober AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Slettes ikke! Jeg har, som skrevet over i tråden her, et annet morsmål. Jeg har rett og slett ikke gehør nok til å få nynorsk til på egen hånd. Jeg kan lese det men det går tregt, og jeg kan forstå de aller fleste dialekter, men å grave frem ordene i min egen hjerne blir bare feil. Alle sier "åh bare skriv dialekten din" men jeg har ikke en egen indre dialekt. Jeg kan plukke med meg ord fra andre dialekter og bruke dem, eller jeg kan snuble over "ei, en, et" foran eller som ending. Jeg prøvde virkelig men jeg fikk det bare ikke til. Hadde 5 i Norsk bokmål, og svak 2 (og stryk) i nynorsk. Hadde ingenting med vilje å gjøre, jeg ville jo ha gode karakterer! Anonymkode: c972e...af2 Hvilken karakter hadde du i spansk/fransk/tysk/whatever da? Anonymkode: cb33f...a38 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober #36 Del Skrevet 26. oktober AnonymBruker skrev (På 25.10.2024 den 13.34): Hver gang jeg skal lese en interessant artikkel, forskning eller lignende, så slutter jeg å lese tvert med en gang jeg ser det er på nynorsk. Jeg kjenner en motvilje og irritasjon med en gang. Orker ikke språket, og jeg klarer ikke å ta innholdet på alvor når det er på nynorsk. Jeg lurer på om at denne motviljen henger igjen fra barndommen, hvor nynorsk ble tredd nedover hodene våre som barn? Jeg hadde gode karakterer i alle fag, men nynorsk var vanskelig og jeg forstod ikke poenget med faget. Jeg kunne jo lese og skrive morsmålet mitt kjempebra og kunne ikke fatte og begripe hvorfor jeg skulle tvangslæres en annen variant av mitt eget språk. Da var det mye kjekkere med engelsk. Noen andre som har det slik? Anonymkode: 873ad...751 Nynorsk er grusomt, bor selv i en nynorsk kommune, er innflytter. Men snakker dialekt Anonymkode: 46a22...496 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober #37 Del Skrevet 27. oktober AnonymBruker skrev (6 timer siden): Engelsk er heller ikke "din kultur", men jeg kunne veddet ganske mye på at du ikke klager på det. Slutt å syt. Bokmål er fornorsket dansk, så om noe er en stygg forvrengning av det norske språk, er det bokmål. Nynorsk er satt sammen av ulike dialekter fra store deler av landet, og er på alle måter mer norsk enn bokmål. Anonymkode: cb33f...a38 Norge var aldri bøndene. Kulturen kommer fra byene, og i byene snakket de dannet dagligtale, ikke dumriansk. Engelsk er et prestisjespråk, så klart har jeg ikke noe imot at folk bruker lån fra engelsk. Det er tusen ganger bedre enn at bruker uttrykk fra en eller annen fjern dialekt. Jeg er bare takknemlig for at unge i dag stadig snakker mer utvannet og bokmålsnært. Forhåpentligvis får vi en uniform norsk uten dialekter om to generasjoner eller tre. Anonymkode: 307c9...635 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 09:40 #38 Del Skrevet søndag kl 09:40 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Norge var aldri bøndene. Kulturen kommer fra byene, og i byene snakket de dannet dagligtale, ikke dumriansk. Engelsk er et prestisjespråk, så klart har jeg ikke noe imot at folk bruker lån fra engelsk. Det er tusen ganger bedre enn at bruker uttrykk fra en eller annen fjern dialekt. Jeg er bare takknemlig for at unge i dag stadig snakker mer utvannet og bokmålsnært. Forhåpentligvis får vi en uniform norsk uten dialekter om to generasjoner eller tre. Anonymkode: 307c9...635 Norge var aldri bøndene 😂😂😂😂 Hørt noe så dumt og historieløst! Anonymkode: cb33f...a38 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #39 Del Skrevet 13 timer siden Kommer fra nynorsk «land» og kan ikke fordra å lese nynorsk.. Har kun bøker på bokmål, og får jeg en på nynorsk blir den byttet til en på bokmål. snakker dialekt og skriver på bokmål Anonymkode: b3a7a...5a1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #40 Del Skrevet 13 timer siden Jeg liker godt nynorsk, og synes det er et veldig vakkert skriftspråk. Snakker en nordnorsk dialekt som ligger mye nærmere nynorsk enn bokmål. Likevel måtte vi dessverre skrive bokmål på skolen, og nå blir det litt rart å bytte. Skulle ønske at vi hadde hatt nynorsk som hovedmål da jeg gikk på skolen. Anonymkode: 3e841...1f2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå