Gå til innhold

Jeg takler ikke nynorsk

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hver gang jeg skal lese en interessant artikkel, forskning eller lignende, så slutter jeg å lese tvert med en gang jeg ser det er på nynorsk.

Jeg kjenner en motvilje og irritasjon med en gang. Orker ikke språket, og jeg klarer ikke å ta innholdet på alvor når det er på nynorsk.

Jeg lurer på om at denne motviljen henger igjen fra barndommen, hvor nynorsk ble tredd nedover hodene våre som barn? Jeg hadde gode karakterer i alle fag, men nynorsk var vanskelig og jeg forstod ikke poenget med faget. Jeg kunne jo lese og skrive morsmålet mitt kjempebra og kunne ikke fatte og begripe hvorfor jeg skulle tvangslæres en annen variant av mitt eget språk. Da var det mye kjekkere med engelsk. Noen andre som har det slik?

Anonymkode: 873ad...751

• Liker 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

🙋‍♀️

Men nå er ikke norsk morsmålet mitt heller.. først måtte jeg lære norsk, så tvang de på meg nynorsk og tysk.. det gikk ikke så greit kan du si.

Anonymkode: c972e...af2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg startet å simultanoversette nynorsk til bokmål så «leste» jeg teksten inni meg på bokmål istedet og dermed slapp jeg å forholde meg til de - for meg som østlending - sære nynorske ordene.  Så for meg er det som nynorsk ikke eksisterer. Skriver noen på dialekt noe sted så gidder jeg ikke bry meg.  

Skal sies at jeg har bodd flere år i både Danmark og Norge så tenker ikke på at det er noe annet enn norsk, det er naturlig for jeg kan også prate språkene. Nynorsk derimot er på alle måter veldig unaturlig og mine måte å omgå det unaturlige er som sagt over - å late som det ikke eksisterer. 

Anonymkode: 1d1e2...57a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nynorsk gjør alt 10 ganger vanskeligere å lese. Er ikke noe stor fan. Men høres flott ut med de som snakker sån.. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke ukjent,: folk forstår om de vil. Men er så idiotisk vrange. Ja,til bare nynorsk, bokmål kan ut av skolen fortest mulig!

Anonymkode: fa352...28a

• Liker 7
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår godt at mange har motvilje mot nynorsk. 
Det er jo et språk som både er veldig likt, men samtidig veldig ulikt bokmål. Og jeg opplever at det er flere og strengere språkregler på nynorsk. 

Men samtidig ser jeg verdien i lære nynorsk. Også for dem som ikke skal bruke det så mye i etterkant. 
At det er egen karakter i sidemål tror jeg er mer ødeleggende enn det er hjelpsomt. Så kanskje skulle temaet gått helt inn under norskfaget, slik at det bare talte en liten andel i totalkarakteren. 

Men nynorsken og bevarelsen av den, er faktisk en viktig del i det å bevare Norsk kulturarv og historie. 
Det er også viktig i å anerkjenne at Norge er et land med mange språklige forskjeller. 
Men jeg kjente selv veldig på det at bokmål som er det språket jeg skriver, EGENTLIG er en avart av dansk, og et slags overklassespråk, som ikke ble snakket av "vanlige folk". 

Samtidig så må man ta inn over seg at nynorsk er et konstruert språk. Og et språk som vil avvike fra sånn man snakker. 

Jeg liker nynorsk i prinsippet, og tenker at det at jeg kan lese dette handler om å behandle språket til andre i Norge med respekt, uavhengig av hvilke dialekt de har. Vise at de ikke er mindre verd enn meg, bare for at deres talespråk avviker en god del fra mitt skriftspråk. 

Anonymkode: 14d61...9b0

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenker man må være svært svak språklig om nynorsk er et problem. Du fikk matte og kunst og håndtverk tredd nedover hodet også, men det er sikkert ikke et problem?

Anonymkode: 4e5d4...1ad

• Liker 12
  • Hjerte 2
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Hver gang jeg skal lese en interessant artikkel, forskning eller lignende, så slutter jeg å lese tvert med en gang jeg ser det er på nynorsk.

Jeg kjenner en motvilje og irritasjon med en gang. Orker ikke språket, og jeg klarer ikke å ta innholdet på alvor når det er på nynorsk.

Jeg lurer på om at denne motviljen henger igjen fra barndommen, hvor nynorsk ble tredd nedover hodene våre som barn? Jeg hadde gode karakterer i alle fag, men nynorsk var vanskelig og jeg forstod ikke poenget med faget. Jeg kunne jo lese og skrive morsmålet mitt kjempebra og kunne ikke fatte og begripe hvorfor jeg skulle tvangslæres en annen variant av mitt eget språk. Da var det mye kjekkere med engelsk. Noen andre som har det slik?

Anonymkode: 873ad...751

Du kan tenke på nynorsk som en del av norsk språk kultur. Det er som å utelukke sentrale deler av din egen kultur å «hate» nynorsk. 

Hvis du greier å se på det på en slik eller lignende måte, så blir kanskje aversjonen din lettere? 

Anonymkode: 86699...a51

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner mange som hadde bokmål som hovedmål som har denne irritasjonen over nynorsk.

Derfor er jeg glad for at min mor bestemte at jeg skulle ha nynorsk som hovedmål. Som hun sa - bokmål ville jeg få inn overalt og dermed lære meg uansett.

Selv om jeg i dag skriver bokmål, så har jeg ingen problemer med å lese nynorsk pga det.

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror folk bare er temmelig ulikt skrudd sammen på dette. Jeg har vokst opp midt i Oslo, med gangavstand til Karl Johan/Slottet, altså i ordentlig bokmålsland og det nærmeste man kaller storby i norsk målestokk. Jeg tenker likevel knapt over om jeg leser bokmål eller nynorsk, jeg kan fint lese to-tre-fire sider før jeg plutselig legger merke til det. Ikke fordi jeg er jævlig flink og kul og best, jeg tror bare jeg er skrudd sammen sånn. Leser budskap mer enn ord og tenker ikke over hvilken norske målform. Samme med svensk og dansk også.

Anonymkode: 28445...602

• Liker 7
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Buhu. Morsomt hvordan folk sutrer og syter over nynorsk, men aldri fremmedspråk. Det er din egen manglende innsats som gjør nynorsk vanskelig.

Anonymkode: cb33f...a38

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig. Fordrar ikke nynorsk som skriftspråk, og gidder ikke lese noe som er skrevet på nynorsk. Heller ikke innlegg på KG i min egen tråd hvor jeg selv blir sitert. 

Men jeg liker nynorsk muntlig. Som dialekt. 

Anonymkode: 7436f...b89

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vokst opp i ei bygd på Vestlandet der nynorsk var det vi både snakket og skrev.

Flyttet til Østlandet som ung voksen.

Nå skriver jeg bokmål, men snakker nynorsk. 

Jeg synes jo nynorsk er et flott og rikt språk. Men i likhet med at Norge ble kristnet i sin tid, har jeg ingen ting til overs for at nynorsken skal påtvinges.

Anonymkode: 08391...d14

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nynorsk er bra. De fleste nordmenn har godt av å lære seg en porsjon ydmykhet!

Anonymkode: 57806...040

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Enig. Fordrar ikke nynorsk som skriftspråk, og gidder ikke lese noe som er skrevet på nynorsk. Heller ikke innlegg på KG i min egen tråd hvor jeg selv blir sitert. 

Men jeg liker nynorsk muntlig. Som dialekt. 

Anonymkode: 7436f...b89

Og hvor i all verden snakkes nynorsk som dialekt?!

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg er vokst opp i ei bygd på Vestlandet der nynorsk var det vi både snakket og skrev.

Flyttet til Østlandet som ung voksen.

Nå skriver jeg bokmål, men snakker nynorsk. 

Jeg synes jo nynorsk er et flott og rikt språk. Men i likhet med at Norge ble kristnet i sin tid, har jeg ingen ting til overs for at nynorsken skal påtvinges.

Anonymkode: 08391...d14

Du snakker ikke nynorsk, nei.

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eg sler eit slag for det vyrde språket og kjem til å sabla ned ein kvar som motset seg dette!

Anonymkode: 8bbdb...4db

• Liker 3
  • Hjerte 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde litt "flaks" når det kom til nynorsk på skolen. Moren min snakker nemlig omtrent slik, da hun er fra vestlandet. Selv om vi bodde i Oslo, hadde hun beholdt dialekten sin.

Så når jeg på skolen fikk en bokmålstekst og skulle "oversette" denne oppgaven til nynorsk, så hørte jeg liksom bare min mors stemme i hodet og skrev det ned. Snappet opp noe fra bøkene også da naturligvis, så det ble alltid riktig, selv om jeg snakket Oslodialekt selv. Var faktisk flere ganger at jeg måtte rette på læreren vår, som var fra Oslo, når han underviste oss i nynorsktimene. "Eh lærer, nei, det heter ikke det, det heter blablabla". 

Fikk beste karakter i nynorsk, helt uten å anstrenge meg. 

Nå i dag, blir jeg litt mer irritert over at alt mulig skal presenteres på nynorsk. Det burde vært utryddet som skriftspråk! Ikke "hører" jeg automatisk hva som er riktig lenger heller, da jeg ikke har bodd under samme tak som mamma på flere tiår nå.

Endret av Million
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Eg sler eit slag for det vyrde språket og kjem til å sabla ned ein kvar som motset seg dette!

Anonymkode: 8bbdb...4db

Wohooo! Akkurat som Hårek! ^^, 

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Du kan tenke på nynorsk som en del av norsk språk kultur. Det er som å utelukke sentrale deler av din egen kultur å «hate» nynorsk. 

Hvis du greier å se på det på en slik eller lignende måte, så blir kanskje aversjonen din lettere? 

Anonymkode: 86699...a51

Nynorsk er ikke min kultur. Jeg er ikke fra Vestlandet. Jeg er ikke fra bygda. Ingen i min familie stammer derfra. Vi lever i 2024. Det er ikke bønder vs byfolk lenger. Nynorsk er en stygg forvrengning av norsk språk.

Anonymkode: 307c9...635

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...