Gå til innhold

Kan man ikke få sparken i Staten?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kollega slunter unna arbeidsoppgaver, gjør svært lite på jobb, og legger gjerne oppgaver hun får over på andre. De som har opplevd dette har klaget henne inn til leder. 
i tillegg brytes hjemmekontoravtalen. Hun er mye mer hjemme enn oss andre. 
Dette hadde aldri gått i det private, kan ikke folk bli avskjediget i stillinger i Staten?

Anonymkode: 706e5...975

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ansatte i staten kan få sparken. På min statlige jobb skal de kvitte seg med nesten 50 ansatte nå. Men det er omstendelig å gi folk fyken, det tar tid.

Anonymkode: 4ead1...723

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal mye til for å sparke unnasluntrere i Staten, særlig de som har jobbet lenge. Typisk nok lar det statlige arbeidsstedet være å gjøre noe som helst, og aller helst deligere bort vedkommendes oppgaver ved å ansette nye i vedkommendes stilling. Unnasluntrenes stilling blir så og si fri for arbeidsoppgaver, men går likevel på jobb hver dag og nyter fred og ro. 

De statlige gangene er fulle av unnasluntrere med egne kontorer og minimale arbeidsoppgaver. 

På veien tester unnasluntrerne grensene enda mer med å komme sent på jobb og gå tidlig hjem.... Også dette ses mellom fingrene på, for vedkommende har liksom ikke lenger en annen funksjon på arbeidsplassen annet enn å heve lønn. Gjerne er unnasluntrerne i veien for de som virkelig jobber, så at de er mindre på jobb er positivt....

Det er helt sprøtt å bevitne. Har jobbet i to statlige organisasjoner og det er akkurat slik jeg beskriver det begge plassene.

Anonymkode: 5861a...781

• Liker 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kan bli sagt opp i staten. Det blir gjort med jevne mellomrom. 

Anonymkode: 76933...ed0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det skal mye til for å sparke unnasluntrere i Staten, særlig de som har jobbet lenge. Typisk nok lar det statlige arbeidsstedet være å gjøre noe som helst, og aller helst deligere bort vedkommendes oppgaver ved å ansette nye i vedkommendes stilling. Unnasluntrenes stilling blir så og si fri for arbeidsoppgaver, men går likevel på jobb hver dag og nyter fred og ro. 

De statlige gangene er fulle av unnasluntrere med egne kontorer og minimale arbeidsoppgaver. 

På veien tester unnasluntrerne grensene enda mer med å komme sent på jobb og gå tidlig hjem.... Også dette ses mellom fingrene på, for vedkommende har liksom ikke lenger en annen funksjon på arbeidsplassen annet enn å heve lønn. Gjerne er unnasluntrerne i veien for de som virkelig jobber, så at de er mindre på jobb er positivt....

Det er helt sprøtt å bevitne. Har jobbet i to statlige organisasjoner og det er akkurat slik jeg beskriver det begge plassene.

Hun jeg kjenner har fått arbeidsoppgavene sine tatt over av en ny ansatt. Så da stemmer det du sier 😂

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er regulert i statsansattloven kapittel 3, enkelt å søke opp.

I praksis skal man, etter prøvetiden er overstått, gjøre en god del galt før man ryker. Noen ganger kuttes det pga. nedbemanninger, men å bli sagt opp fordi man ikke gjør jobben sitter et stykke inne. Men det er mulig, altså, og særlig om man opptrer illojalt. 

Anonymkode: 96a43...06d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hun jeg kjenner har fått arbeidsoppgavene sine tatt over av en ny ansatt. Så da stemmer det du sier 😂

Er helt normal praksis i Staten. Gangene er full av mennesker som jobber på halv eller ingen maskin etter mange år med ansettelser for å deligere arbeidsoppgavene utover. Men tross stadig oppbemanning har det likevel endt med at noen jobber med dobbel belastning for å få gjort arbeidsoppgavene for å dekke avdelingens/organisasjonens funksjon fordi det er så altfor mange som gjøre lite eller ikke gjør noe.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Er helt normal praksis i Staten. Gangene er full av mennesker som jobber på halv eller ingen maskin etter mange år med ansettelser for å deligere arbeidsoppgavene utover. Men tross stadig oppbemanning har det likevel endt med at noen jobber med dobbel belastning for å få gjort arbeidsoppgavene for å dekke avdelingens/organisasjonens funksjon fordi det er så altfor mange som gjøre lite eller ikke gjør noe.

Er de? Jeg må ha jobber på feil steder i staten. Ikke kjenner jeg meg igjen i det med stadig oppbemanning heller. Her er det stadige nedtrekk.

Anonymkode: aaa39...0f0

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt vanlig blandt offentlig ansatte. Skal mye mer til å få sparken. Da må du gjøre noe ordentlig grovt. 

Anonymkode: b7069...b69

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hvor i staten er det oppbemanning? Trodde alle etater var utsatt for "ostehøvel-kutt" 🤔

Vi har blitt redusert med 300 - 400 stk de siste årene og likevel må vi ned ytterligere for å budsjettet i balanse.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er de? Jeg må ha jobber på feil steder i staten. Ikke kjenner jeg meg igjen i det med stadig oppbemanning heller. Her er det stadige nedtrekk.

Anonymkode: aaa39...0f0

Hateridioter skrev (1 time siden):

Hvor i staten er det oppbemanning? Trodde alle etater var utsatt for "ostehøvel-kutt" 🤔

Vi har blitt redusert med 300 - 400 stk de siste årene og likevel må vi ned ytterligere for å budsjettet i balanse.

Da jobber dere på feil steder i Staten. Er særlig èn gren innenfor Staten som stadig vokser og vokser. Jeg skal ikke oute grenen, men hvis dere tenker dere om så kommer dere nok på det i disse urolige tidene vi lever i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Da jobber dere på feil steder i Staten. Er særlig èn gren innenfor Staten som stadig vokser og vokser. Jeg skal ikke oute grenen, men hvis dere tenker dere om så kommer dere nok på det i disse urolige tidene vi lever i.

Du mener altså at det er i Forsvaret at det ansattes mange nye for å overta jobben til «unnasluntrere» som burde mistet jobben? Spesielt.

Du har rett i at det har vært praksis med dårlig personaloppfølging i staten (skrives med liten «s»!), og hvor særlig noen eldre medarbeidere har gått uten særlig meningsfulle oppgaver.

Mitt inntrykk er at det har blitt mye bedre de siste ti årene, og det henger trolig sammen med stadig strammere budsjetter. Statlige ledere har ikke råd til å ha folk gående uten å bidra.

Anonymkode: e4fb2...c86

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Dette hadde aldri gått i det private

Oppsigelsesvernet er nøyaktig det samme i privat sektor som i offentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Blir flau bare av å lese om dette, jeg. Eier ikke folk skam? Dette synes jeg ikke vi skal ta oss råd til. Det blir som å betale for uføre som kan jobbe og andre urettferdige utgiftsposter i dette landet.

Unnasluntrere der ute, skjerpings! 

Anonymkode: bfd68...380

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reign skrev (Akkurat nå):

Oppsigelsesvernet er nøyaktig det samme i privat sektor som i offentlig.

Jo, men ting skjer med en litt raskere prosess fordi det er folk som faktisk bryr seg om utgiftssiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jo, men ting skjer med en litt raskere prosess fordi det er folk som faktisk bryr seg om utgiftssiden.

I Staten er det jo bare positivt at utgiftssiden er konstant eller økende så økes budsjettene likeså. Stort sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei, det er samme prosess. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reign skrev (10 minutter siden):

Nei, det er samme prosess. 

Ja, men det kommer tydeligere frem fortere, slik at det tas affære raskere. Det er også en del av prosessen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobba i en statlig bedrift for mange år siden.

Og dessverre var det mange der som var mest opptatt av 8-10-12 og 14 kaffien. Se på klokken som sniglet seg mot halv fire.
Ha møter i øst og vest uten mål og mening. Mest for å høre sin egen stemme. Syte litt. Flytte på litt papir.

Sulle rundt og spare pensjonspoeng til et enda kjedeligere liv langt der fremme.
Patetiske greier, og ganske trist egentlig.

Anonymkode: 4a52f...e68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Jobba i en statlig bedrift for mange år siden.

Og dessverre var det mange der som var mest opptatt av 8-10-12 og 14 kaffien. Se på klokken som sniglet seg mot halv fire.
Ha møter i øst og vest uten mål og mening. Mest for å høre sin egen stemme. Syte litt. Flytte på litt papir.

Sulle rundt og spare pensjonspoeng til et enda kjedeligere liv langt der fremme.
Patetiske greier, og ganske trist egentlig.

Anonymkode: 4a52f...e68

Nå har nok mange ting endret seg i staten også de siste årene.

Men det du beskriver der tror jeg du lett kunne finne igjen i mange store private bedrifter. Særlig i bransjer som går godt og hvor man blir sløve. Inntrykket er også at byråkratiet i store private virksomheter, ikke er så mye mindre enn i store statlige virksomheter. 

Anonymkode: e4fb2...c86

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...