Gå til innhold

Uregelmessig syklus etter p pilleslutt

Strikkedilla01

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg sluttet på p piller i april, og har siden da hatt sykluser på 28, 29, 31, 32, 35 og 45 dager. Jeg har skjønt at sykluser kan være uregelmessig i en periode etter man har sluttet på piller, men hvor lenge er det normalt å ha uregelmessig sykluser? Når bør man få det sjekket opp, eller forvente at det blir normalt? Kan det bli normalt av seg selv eller er det trolig at noe er «feil»? Kan jeg vite med sikkerhet at jeg faktisk får eggløsning når jeg får mensen, eller kan man få mens uten å ha hatt eggløsning? Og er det en grunn til at syklusene øker i lengde? Vi ønsker å begynne prøvingen, er det da lurt å ta eggløsningstester daglig for å se når man har best mulighet? Beklager mange spørsmål, men håper noen kanskje har samme erfaring. Setter pris på alle svar. Jeg er forøvrig 23 år og har gått på ulike prevensjonsmidler siden jeg var 16, med noen opphold på noen måneder hvor syklusen da var regelmessig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Syklusen skal i utgangspunktet ikke påvirkes av p-piller i mer enn 3 måneder. Så hvis du tar bort de første 3, har da syklusene dine vært på 32, 35 og 45 dager. Slike lange sykluser kan være et tegn på PCOS har jeg skjønt. Da jeg gikk til gyn og sa at syklusene mine var på 35 dager ca, sa hun at det var typisk PCOS, og det var før hun tok ultralyd og så alle cystene mine 😅 Så hun hadde jo rett.

Jeg hadde stort sett ganske regelmessige sykluser med små og kortvarige blødninger imellom, men får ikke eggløsning naturlig likevel. På et tidspunkt så blør det nok uansett, selv om man ikke har eggløsning. Plutselig kunne det gå over 50 dager uten blødning og. 

Når du er 23 år så får du nok ikke utredning i det offentlige før du har prøvd 1 år. Du kan gjøre utredning privat etter et halvt år hvis du ønsker, men det koster jo en del penger. Jeg og samboer brukte nok fort 15 tusen på utredning privat ila et halvt år, siden jeg også da startet behandling med letrozol og hadde en del oppfølginger med tanke på det. 

Du kan bruke eggløsningstester hvis du ønsker, men det kan jo bli en kostbar affære når du har så uregelmessige sykluser siden du da må bruke så mange tester ila en syklus. Det er dog ikke slik at en positiv eggløsningstest betyr eggløsning. Jeg hadde flere positive eggløsningstester selv uten at jeg hadde eggløsning. Det som gjorde meg mistenksom etter kort tid var at jeg kjøpte meg en clearblue fertilitetsmonitor, og den viste bare "høy" hele tiden fra dag 2 jeg brukte den til jeg bare gav opp. 

Anonymkode: 8b117...b16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...