Gå til innhold

Barna lyver om samvær

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Stemor aktig ja 👍  hehe.  

Og hvordan er det en stemor tenker  mener du?   Hater hun barna og vil alltid straffe dem?    Nå får du gi deg!  Det finnes tusenvis av flotte stemødre der ute altså.   Jeg er familie,  ikke stemor.  Ikke at det er viktig. 

Ja takk for et flott råd om å snakke med barna. Det har vi gjort i flere år ☺️  snakket og snakket og snakket og lyttet og kommunisert med dem.    Det hjelper ikke tydeligvis.   De lyver og lyver og finner på historier og vrenger på alt som skjer og ikke skjer.  

Anonymkode: 65015...9d4

Snakk med moren deres. Ikke legg dette på barna i hvert fall. Hva med privat psykolog? Høres ut som dere trenger veiledning

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sefanja skrev (Akkurat nå):

Snakk med moren deres. Ikke legg dette på barna i hvert fall. Hva med privat psykolog? Høres ut som dere trenger veiledning

Moren deres er psykopat.

Hun kan ikke snakkes med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg høres hele situasjonen (og relasjonen) langt verre ut enn at jeg hadde brukt tid/energi på oppførselen.

Husk at barns lojalitet til primær omsorgsperson (far eller mor) er ekstremt sterk. Og barn er villig til å gå langt for å beskytte denne relasjonen. Det er naturlig programmert inn i oss som flokkdyr. Vi skal beholde den tilhørigheten og relasjonen vi har, og den må beskyttes for alt den er verdt. For alene er vi sårbare.

Og med det som utgangspunkt vil jeg påstå at løgn og overdrivelser ikke er unaturlig. Ikke fordi de har dårlig oppførsel og er slemme mot den andre foreldren, men fordi det blir en overlevelsesstrategi.

Nå er det viktig å understreke her at jeg unnskylder ikke tenåringer og større barn all oppførsel. Men når TS er så uklar i så mye her så er det vanskelig å vite hvor alvorlig ting er. Men om retten, advokater, BV, rektor og fandens oldemor har vært innvolvert ei stund allerede så er sannsynligvis situasjonen ganske langvarig - og alvorlig. Og da er det fort mest krevende for barna oppi alt dette som for alt vi vet allerede er i overlevelsesmodus.

Da blir det rimelig malplasert omsorg å tenke på "oppførselen" deres.

Jeg vet ikke hvilken rolle du har oppi dette TS. Det vil du av en eller annen grunn ikke oppgi. Men det er far som her må ta tak i problemene og gjøre grep. Sannsynligvis ikke dere. Støtt far, hjelp til - men gjør det via far og ikke som dere selv. Er du stefar/stemor så skaper du et trygt hjem der du er, støtter far eller mor i situasjonen og prøver å møte barna på deres premisser når de er hos dere. Ikke dine. Samme om du er besteforelder eller annen familiær situasjon.

Kanskje jeg til og med hadde vært såpass åpen med BV og sagt at "Hei! vi er her - vi kommer for å støtte våre barnebarn og vår sønn i denne tøffe situasjonen, og vil gjør det av kjærlighet til disse. Hva mener dere at vi bør gjøre for å støtte barna og vår sønn oppi dette? Vi er tilstede, ressurssterke og har både plass og sted til å gi omsorg og rom. Bruk oss.".

• Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Moren deres er psykopat.

Du har lest journalen hennes? Hvem er du egentlig? Hvis du er helsepersonell og utgir deg for å være noe annet her, er det i seg selv ett rødt flagg. Håper virkelig disse barna har en god relasjon til far, og at han ikke snakker negativt om moren deres. Ikke gjør det verre for disse barna ved å nevne at moren deres er antisosial

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ingen som har sagt noenting om straff!

Far er den eneste i livet deres som kan lære de hva som er riktig/galt.  

Barna må lære seg å oppføre seg som gode ærlige ordentlige mennesker.   Mor lærer de 100% omvendt av det.

Da ville vel far hatt omsorgen for barna og ikke bare hatt samvær.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (8 minutter siden):

Da ville vel far hatt omsorgen for barna og ikke bare hatt samvær.

Du har tydeligvis aldri vært i en kamp om omsorgen for barn med en psykopat.  

Men takk for svar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk. 

Er dette som blir gjort også ☺️

I denne tråden tenkte jeg mer på hvordan vi skal samtale med barna her hjemme angående det å lyve så mye om så alvorlige ting. 

Altså hvordan "oppdra" barn i en slik stygg situasjon. 

Men forstår at folk har mye spørsmål rundt alt.

Prøvde svare så godt jeg kan.  

Takk igjen ☺️

Det var da et utrolig rart fokus å ha! Hvis det du sier er sant, at mor er psykopat og tvinger barna til å lyve, så er jo det at de faktisk lyver det minste problemet dere har!

Begynner å tvile litt på om de virkelig det så tipp topp hos dere som du påstår.

Anonymkode: 27cc0...d96

• Liker 8
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sefanja skrev (15 minutter siden):

Du har lest journalen hennes? Hvem er du egentlig? Hvis du er helsepersonell og utgir deg for å være noe annet her, er det i seg selv ett rødt flagg. Håper virkelig disse barna har en god relasjon til far, og at han ikke snakker negativt om moren deres. Ikke gjør det verre for disse barna ved å nevne at moren deres er antisosial

Far har da vært gift med henne. I 15 år.  Han har selvfølgelig lest journalen hennes ja👍

Far sier ikke et eneste stygt ord om mor til barna.  Det tenger han ikke. Barna har øyne og ører.  

Mor deler alt av journaler og rapporter med barna, av en eller annen grunn.  Hun har ingen grenser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det var da et utrolig rart fokus å ha! Hvis det du sier er sant, at mor er psykopat og tvinger barna til å lyve, så er jo det at de faktisk lyver det minste problemet dere har!

Begynner å tvile litt på om de virkelig det så tipp topp hos dere som du påstår.

Anonymkode: 27cc0...d96

Takk.

Sa ikke heller at løgnene var barnas største problem her i livet. 

Men ja det å lære seg å lyve om alvorlige ting, og bli vant til å lyve, det er absolutt ikke bra.  Og vi vil prøve å gjøre noe med det også.  

Jobber selvfølgelig med flere ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Far har da vært gift med henne. I 15 år.  Han har selvfølgelig lest journalen hennes ja👍

Far sier ikke et eneste stygt ord om mor til barna.  Det tenger han ikke. Barna har øyne og ører.  

Mor deler alt av journaler og rapporter med barna, av en eller annen grunn.  Hun har ingen grenser.

Hvorfor er det en selvfølge at han har lest journalen hennes?

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snublefot62 skrev (Akkurat nå):

Hvorfor er det en selvfølge at han har lest journalen hennes?

Har du bodd med en partner som er alvorlig psykisk syk?

De trenger ekstremt mye støtte og hjelp. 

Det fikk hun.  Han var jo en stor del av hennes liv. Var jo med til psykolog,  Dps, innleggelser.  Så jo alt hun gjorde og ikke gjorde. Alt hun løy om. Han vet jo hvem hun er og hvordan hun oppfører seg og hvorfor. 

Han vet jo selvfølgelig alt om henne.

Ja han har jo lest alt hun har fått tilsendt og alt som har blitt journalført.  Han var jo en del av dette.  En del av hennes støtte apparat. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har du bodd med en partner som er alvorlig psykisk syk?

De trenger ekstremt mye støtte og hjelp. 

Det fikk hun.  Han var jo en stor del av hennes liv. Var jo med til psykolog,  Dps, innleggelser.  Så jo alt hun gjorde og ikke gjorde. Alt hun løy om. Han vet jo hvem hun er og hvordan hun oppfører seg og hvorfor. 

Han vet jo selvfølgelig alt om henne.

Ja han har jo lest alt hun har fått tilsendt og alt som har blitt journalført.  Han var jo en del av dette.  En del av hennes støtte apparat. 

Men det er fortsatt ingen selvfølge. Det du skriver her gjør at det er forståelig at han har hatt innsikt i hennes journal, men det er ikke en selvfølge for folk flest - selv alvorlig syke.

Men hvorfor svarer du ikke på hvilken relasjon du har til barna oppi alt dette?

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det høres rart ut, ut fra den lille informasjonen du gir oss her at mor og far har delt omsorg. Er der ikke utrolig slitsomt for barna å forholde seg til to hjem? Det at hun ikke har noen grenser å deler veldig mye privat høres ikke typist antisosial personlighetsforstyrrelse ut. Har far fått terapi etter skillsmissen? Har han fått bearbeidet dette? Barn skal ikke lide pga foreldrenes problemer. Men når alle vet at dette er løgner så ser jeg ikke helt problemet

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hei.

2 barn som lyver om alt som skjer og ikke skjer mens de er hos far.

Finner på løgnhistorier, og overdriver ting veldig.  Klager på alt fra mat til seng til rom til penger eller utflukter.

Går til rektor på skolen med disse løgnene. 

Fordi mor ber de om å gå dit å klage på far.   Vært med på noe lignende? 

Hva kan man gjøre? Konsekvenser? Hva skal man si til barna om dette?

Det er jo ikke greit.  Hva tenker dere andre foreldre?

Hvordan vet du at barna lyver? Er du tankeleser? Eller er du en far uten selvinnsikt?

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det er på ingen måte en selvfølge at ektefelle leser journalen - og det er enda mindre en selvfølge at du, som stadig unnlater å si hva ditt forhold til barna er, har det.

Jo mer info det kommer, jo mer åpenbart er det at barnas oppførsel relatert til lyving (under trussel om straff fra en mor som nå tydeligvis er psykopat), er langt nede på lista over bekymringene her. Og hvis alle vet dette og mor er så hinsides uegnet som det påstås, er det jo litt rart at ingen av de involverte instanser har tatt grep for lengst.

• Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sefanja skrev (5 minutter siden):

Det høres rart ut, ut fra den lille informasjonen du gir oss her at mor og far har delt omsorg. Er der ikke utrolig slitsomt for barna å forholde seg til to hjem? Det at hun ikke har noen grenser å deler veldig mye privat høres ikke typist antisosial personlighetsforstyrrelse ut. Har far fått terapi etter skillsmissen? Har han fått bearbeidet dette? Barn skal ikke lide pga foreldrenes problemer. Men når alle vet at dette er løgner så ser jeg ikke helt problemet

Nei problemet var aldri at folk går rundt og tror stygt om far fordi barna lyver.

Det er vondt for far ja, men han overlever. 

Vi ville  muligens ha råd fra noen i lignende situasjon,  om hvordan man kan håndtere slike alvorlige løgner fra barn.

Fordi vi vil gi barna hjelp.  Vil ikke de skal bli løgnere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Daria skrev (2 minutter siden):

Det er på ingen måte en selvfølge at ektefelle leser journalen - og det er enda mindre en selvfølge at du, som stadig unnlater å si hva ditt forhold til barna er, har det.

Jo mer info det kommer, jo mer åpenbart er det at barnas oppførsel relatert til lyving (under trussel om straff fra en mor som nå tydeligvis er psykopat), er langt nede på lista over bekymringene her. Og hvis alle vet dette og mor er så hinsides uegnet som det påstås, er det jo litt rart at ingen av de involverte instanser har tatt grep for lengst.

Grep er tatt. 

Jeg skrev her i håp om litt råd eller hjelp fordi jeg vil gjøre så godt jeg kan når jeg skal hjelpe disse barna fremover.  Tenkte her spesielt på løgnene deres. 

Jeg kan godt lage en ny tråd om resten av problemene disse barna viser. Fordi ja selvfølgelig er det mer bekymringer rundt barna.  Har da aldri sagt at løgner er det eneste vi har å Jobbe med her.

Takk for innspill

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja.

Her lurte jeg mer på oppdragelse. 

Barna må jo lære at dette ikke er greit.

Men må være forsiktig med hvordan man går frem her.

De gjør jo som mor sier.  Men det er fremdeles feil valg å ta.  

Så hvordan reagerer vi på slike stygge løgner om oss? 

Nei. Barna blir manipulert av sin mor, og det å "lære barna at det ikke er greit" vil ikke hjelpe. Det er mor som må lære at det ikke er greit. 

Det kommer en tid der barna skjønner at mor manipulerer og setter dem opp mot far, og da kan det godt hende de ikke vil ha kontakt med sin mor lengre. 

Anonymkode: 2c34a...311

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Nei problemet var aldri at folk går rundt og tror stygt om far fordi barna lyver.

Det er vondt for far ja, men han overlever. 

Vi ville  muligens ha råd fra noen i lignende situasjon,  om hvordan man kan håndtere slike alvorlige løgner fra barn.

Fordi vi vil gi barna hjelp.  Vil ikke de skal bli løgnere. 

Barna blir ikke løgnere av dette. Høres ut som dere bør få veiledning av profesjonelle. Det er ikke barna som er problemet her, og de skal heller ikke straffes for å bli manipluert av sin mor.

Anonymkode: 2c34a...311

• Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moren deres er psykopat.

Jeg stusser litt her. Far har altså lest hennes journal og der står det at hun er psykopat? Eller? Fordi som jeg vet er det ingen diagnose som heter psykopat! 

Anonymkode: ea57a...0de

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...