Beloved Skrevet 25. oktober 2024 #41 Del Skrevet 25. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hei. 2 barn som lyver om alt som skjer og ikke skjer mens de er hos far. Finner på løgnhistorier, og overdriver ting veldig. Klager på alt fra mat til seng til rom til penger eller utflukter. Går til rektor på skolen med disse løgnene. Fordi mor ber de om å gå dit å klage på far. Vært med på noe lignende? Hva kan man gjøre? Konsekvenser? Hva skal man si til barna om dette? Det er jo ikke greit. Hva tenker dere andre foreldre? Anonymkode: 65015...9d4 Hvorfor går barna til rektor med disse løgnene? Det "verste" jeg klarer å finne på ut i fra temaene du har nevnt, er jo at barna har fortalt at de ikke får mat eller har noe sted å sove hos far (det er jo faktisk en bekymringssak). Men at barna misliker maten, ikke vil dele rom, ikke får lommepenger, ikke får dra på ferie - det er da virkelig ikke noe rektor bør involveres i på noen måte? Hva er det egentlig de sier som kan være SÅ ille at rektor tar dette alvorlig? 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2024 #42 Del Skrevet 25. oktober 2024 Er du far nye dame? Anonymkode: 0a8b0...cd2 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2024 #43 Del Skrevet 25. oktober 2024 Hvis både skole og barnevernet er klar over at mor lyger, og får ungene til å lyge, så er ihvertfall DET bra. At mor setter barna i en vanskelig situasjon ved å tvinge dem til å lyge er ikke bra. Her må det psykolog inn som kan hjelpe barna å stå i mot dette + at evt mor må ha samvære med tilsyn så hun ikke kan true barna. Det er jo rett og slett skadelig for barna! Anonymkode: a9e91...13a 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2024 #44 Del Skrevet 25. oktober 2024 Beloved skrev (1 minutt siden): Hvorfor går barna til rektor med disse løgnene? Det "verste" jeg klarer å finne på ut i fra temaene du har nevnt, er jo at barna har fortalt at de ikke får mat eller har noe sted å sove hos far (det er jo faktisk en bekymringssak). Men at barna misliker maten, ikke vil dele rom, ikke får lommepenger, ikke får dra på ferie - det er da virkelig ikke noe rektor bør involveres i på noen måte? Hva er det egentlig de sier som kan være SÅ ille at rektor tar dette alvorlig? Jeg sa ikke at rektor tok dette alvorlig. Hun bare ringte hjem å fortalte om alle løgnene. Løgnene er forresten veldig ille til tider, ikke bare om samvær. Barna går til politiet med mor og anmelder folk (naboer, gamle venner av mor etc) for tull. Ting som mor har funnet opp for å skade folk eller få tak i penger fra folk. Dette er jo alvorlig. Og selvfølgelig vil vi ikke at barna skal være med på slike løgner som kan ødelegge folk. Derfor spørr jeg her om hjelp til spesielt dette med løgner. Hvordan få de til å slutte med løgnene? Det er den ene tingen jeg spurte om her på kg. Selvfølgelig har vi mye annet å jobbe med! Anonymkode: 65015...9d4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2024 #45 Del Skrevet 25. oktober 2024 Etter å ha lest hele tråden så er faktisk mitt første spørsmål nøyaktig hvem ts er for barna? Hvilken relasjon? Er du far sin mor feks? Din relasjon kan ha betydning her, og når folk spør blir dine svar uklare på det punktet. Så...barna er så store at dere må faktisk ta inn i beregning at fra de er 12år så har de i utgangspunktet rett til å velge på egenhånd hvem de vil være hos. Det må dere ha inn i beregning. Og konsekvenser og straff av noe slag vil IKKE hjelpe på det. En annen sak er også om du selv BOR sammen med far? Og på denne måten ser, og da mener jeg hele tiden, hva som i praksis foregår hos far og i deres relasjon? Barna er såpass store at den tanken også bør skytes inn. Så bør det også nevnes at de som egentlig står i situasjonen er barna først og fremst, far og mor. Om du ikke er en av disse så er du utenfor situasjonen og ser inn med informasjonen de selv gir deg. Det bør huskes på. Anonymkode: 31e13...271 7 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Beloved Skrevet 25. oktober 2024 #46 Del Skrevet 25. oktober 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Derfor spørr jeg her om hjelp til spesielt dette med løgner. Hvordan få de til å slutte med løgnene? Det er den ene tingen jeg spurte om her på kg. Selvfølgelig har vi mye annet å jobbe med! Anonymkode: 65015...9d4 Hvis "alle" vet at barna lyver, og dere/far er målet for disse løgnene, så er det nok lurt å alliere seg med skole, helsestasjon og PPT for å få en plan for hvordan det skal håndteres på en helhetlig måte av alle involverte. Men ikke prøve å håndtere det på egenhånd når dere allerede er målet for svartmalingen, for da blir fort løgnene enda verre eller gapet mellom dere og barna enda større. 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2024 #47 Del Skrevet 25. oktober 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Etter å ha lest hele tråden så er faktisk mitt første spørsmål nøyaktig hvem ts er for barna? Hvilken relasjon? Er du far sin mor feks? Din relasjon kan ha betydning her, og når folk spør blir dine svar uklare på det punktet. Så...barna er så store at dere må faktisk ta inn i beregning at fra de er 12år så har de i utgangspunktet rett til å velge på egenhånd hvem de vil være hos. Det må dere ha inn i beregning. Og konsekvenser og straff av noe slag vil IKKE hjelpe på det. En annen sak er også om du selv BOR sammen med far? Og på denne måten ser, og da mener jeg hele tiden, hva som i praksis foregår hos far og i deres relasjon? Barna er såpass store at den tanken også bør skytes inn. Så bør det også nevnes at de som egentlig står i situasjonen er barna først og fremst, far og mor. Om du ikke er en av disse så er du utenfor situasjonen og ser inn med informasjonen de selv gir deg. Det bør huskes på. Anonymkode: 31e13...271 Dette var mye synsing og dømming. Ikke mye råd. Alt dette vet vi jo fra før vi som sitter i denne situasjonen. Men takk for at du tok deg tid. Anonymkode: 65015...9d4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2024 #48 Del Skrevet 25. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dette var mye synsing og dømming. Ikke mye råd. Alt dette vet vi jo fra før vi som sitter i denne situasjonen. Men takk for at du tok deg tid. Anonymkode: 65015...9d4 Og igjen unngår du å svare på hva nøyaktig som ER din egen relasjon til disse barna. Det er jo vesentlig ift råd også. Men når du ikke bare ble strøket med hårene, men ble stilt spørsmål for å kunne svare godt, da velger du unngå å svare på det. Det får meg til å lure veldig på etter å ha lest absolutt hele tråden med alle svar. Forteller DU hele sannheten her? Eller har du tilpasset den til å passe inn i hvilke råd du vil ha? Om både barnevern og politi og mer er inne i saken, vet om alt det du her Forteller, og likevel er dere rådvill og er ofrene i denne situasjonen, da skurrer det. Noe går ikke opp. Din motvilje til å fortelle egen relasjon får meg da til å lure på om det kan være du som lyver. Eller far som lyver til deg. Iallefall på noen områder. Historien blir rett og slett lite troverdig etterhvert som man leser når du nekter å svare på et spørsmål rundt din egne relasjon. Anonymkode: 31e13...271 8 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2024 #49 Del Skrevet 25. oktober 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Og igjen unngår du å svare på hva nøyaktig som ER din egen relasjon til disse barna. Det er jo vesentlig ift råd også. Men når du ikke bare ble strøket med hårene, men ble stilt spørsmål for å kunne svare godt, da velger du unngå å svare på det. Det får meg til å lure veldig på etter å ha lest absolutt hele tråden med alle svar. Forteller DU hele sannheten her? Eller har du tilpasset den til å passe inn i hvilke råd du vil ha? Om både barnevern og politi og mer er inne i saken, vet om alt det du her Forteller, og likevel er dere rådvill og er ofrene i denne situasjonen, da skurrer det. Noe går ikke opp. Din motvilje til å fortelle egen relasjon får meg da til å lure på om det kan være du som lyver. Eller far som lyver til deg. Iallefall på noen områder. Historien blir rett og slett lite troverdig etterhvert som man leser når du nekter å svare på et spørsmål rundt din egne relasjon. Anonymkode: 31e13...271 Takk for svar 👍 Anonymkode: 65015...9d4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 25. oktober 2024 #50 Del Skrevet 25. oktober 2024 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Er selvfølgelig hos barnevernet, familievernkontoret, terapeut og alt vi kan tenke på. Er det da ulovlig å spørre her også? Anonymkode: 65015...9d4 Det er selvfølgelig ikke ulovlig, men det er ganske merkelig å søke råd hos ukjente mennesker som vet minimalt om situasjonen og hvis bakgrunn du vet minimalt om, når det faktisk er et ganske solid team av fagfolk involvert. De har vel råd og tiltak og planer det ikke nødvendigvis er så lurt å skulle "forbedre" på egen hånd med tilfeldige råd fra nettet. 5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2024 #51 Del Skrevet 25. oktober 2024 Beloved skrev (16 minutter siden): Hvis "alle" vet at barna lyver, og dere/far er målet for disse løgnene, så er det nok lurt å alliere seg med skole, helsestasjon og PPT for å få en plan for hvordan det skal håndteres på en helhetlig måte av alle involverte. Men ikke prøve å håndtere det på egenhånd når dere allerede er målet for svartmalingen, for da blir fort løgnene enda verre eller gapet mellom dere og barna enda større. Takk. Er dette som blir gjort også ☺️ I denne tråden tenkte jeg mer på hvordan vi skal samtale med barna her hjemme angående det å lyve så mye om så alvorlige ting. Altså hvordan "oppdra" barn i en slik stygg situasjon. Men forstår at folk har mye spørsmål rundt alt. Prøvde svare så godt jeg kan. Takk igjen ☺️ Anonymkode: 65015...9d4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2024 #52 Del Skrevet 25. oktober 2024 Daria skrev (3 minutter siden): Det er selvfølgelig ikke ulovlig, men det er ganske merkelig å søke råd hos ukjente mennesker som vet minimalt om situasjonen og hvis bakgrunn du vet minimalt om, når det faktisk er et ganske solid team av fagfolk involvert. De har vel råd og tiltak og planer det ikke nødvendigvis er så lurt å skulle "forbedre" på egen hånd med tilfeldige råd fra nettet. Takk for svar☺️ Ja får råd av fagfolk. Ville med denne tråden høre fra andre foreldre som muligens hadde vært i en lignende situasjon. Dette er ufattelig vanskelig og vondt. For oss alle. Lurte bare på hva andre hadde gjort/tenkt. Anonymkode: 65015...9d4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2024 #53 Del Skrevet 25. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Takk for svar☺️ Ja får råd av fagfolk. Ville med denne tråden høre fra andre foreldre som muligens hadde vært i en lignende situasjon. Dette er ufattelig vanskelig og vondt. For oss alle. Lurte bare på hva andre hadde gjort/tenkt. Anonymkode: 65015...9d4 Så er det faktisk ikke slik at fordi om det er satt inn tiltak og instanser er involvert, at alt blir magisk bra. De menneskene som er involvert er også bare mennesker. De kan gi råd. Men selvfølgelig vil vi ha andre tanker og meninger som kanskje kan hjelpe barna bedre. Anonymkode: 65015...9d4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2024 #54 Del Skrevet 25. oktober 2024 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Jeg sa ikke at rektor tok dette alvorlig. Hun bare ringte hjem å fortalte om alle løgnene. Løgnene er forresten veldig ille til tider, ikke bare om samvær. Barna går til politiet med mor og anmelder folk (naboer, gamle venner av mor etc) for tull. Ting som mor har funnet opp for å skade folk eller få tak i penger fra folk. Dette er jo alvorlig. Og selvfølgelig vil vi ikke at barna skal være med på slike løgner som kan ødelegge folk. Derfor spørr jeg her om hjelp til spesielt dette med løgner. Hvordan få de til å slutte med løgnene? Det er den ene tingen jeg spurte om her på kg. Selvfølgelig har vi mye annet å jobbe med! Anonymkode: 65015...9d4 Hvorfor i alle dager har ikke far 100 % omsorg for disse barna? De blir jo tydeligvis mishandlet av mor. Anonymkode: 0e167...f67 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2024 #55 Del Skrevet 25. oktober 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hvorfor i alle dager har ikke far 100 % omsorg for disse barna? De blir jo tydeligvis mishandlet av mor. Anonymkode: 0e167...f67 Det er ikke så lett å ta fra en mor foreldreretten i Norge. Fordi om retten så mye av det mor har gjort. Anonymkode: 65015...9d4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2024 #56 Del Skrevet 25. oktober 2024 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Jeg sa ikke at rektor tok dette alvorlig. Hun bare ringte hjem å fortalte om alle løgnene. Løgnene er forresten veldig ille til tider, ikke bare om samvær. Barna går til politiet med mor og anmelder folk (naboer, gamle venner av mor etc) for tull. Ting som mor har funnet opp for å skade folk eller få tak i penger fra folk. Dette er jo alvorlig. Og selvfølgelig vil vi ikke at barna skal være med på slike løgner som kan ødelegge folk. Derfor spørr jeg her om hjelp til spesielt dette med løgner. Hvordan få de til å slutte med løgnene? Det er den ene tingen jeg spurte om her på kg. Selvfølgelig har vi mye annet å jobbe med! Anonymkode: 65015...9d4 Om dette faktisk er tilfellet, og at 'alle' vet det, så er jo saken enkel. Far må jo sporenstreks ta saken til retten og få hovedomsorgen for barna og sørge for at de får samvær MED tilsyn med mor. Barna (og mor for den saks skyld) må få psykologisk hjelp asap. AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Det er ikke så lett å ta fra en mor foreldreretten i Norge. Fordi om retten så mye av det mor har gjort. Anonymkode: 65015...9d4 Foreldreansvaret vil begge ha uansett, men hovedomsorgen kan endret i retten. Anonymkode: c2b93...7b8 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2024 #57 Del Skrevet 25. oktober 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hei. 2 barn som lyver om alt som skjer og ikke skjer mens de er hos far. Finner på løgnhistorier, og overdriver ting veldig. Klager på alt fra mat til seng til rom til penger eller utflukter. Går til rektor på skolen med disse løgnene. Fordi mor ber de om å gå dit å klage på far. Vært med på noe lignende? Hva kan man gjøre? Konsekvenser? Hva skal man si til barna om dette? Det er jo ikke greit. Hva tenker dere andre foreldre? Anonymkode: 65015...9d4 Dokumenter hvordan ting egentlig er med å filme hverdag eller opptak av lyd. Anonymkode: ce0c7...702 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Beloved Skrevet 25. oktober 2024 #58 Del Skrevet 25. oktober 2024 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Lurte bare på hva andre hadde gjort/tenkt. Anonymkode: 65015...9d4 Dersom fagfolk allerede tar seg av bakgrunnen for at barna lyver, så ville jeg konsentrert meg om å vise barna at jeg er glad i dem uansett hva de sier (og uansett om det er på eget initiativ eller mors skyld), at JEG alltid kommer til å være ærlig med dem, og at jeg håper de en dag skjønner verdien av å være ærlig og å stå for sine egne valg og utsagn. Men at jeg altså er like glad i dem uansett. Og så behandle dem normalt på alle måter ellers. 8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2024 #59 Del Skrevet 25. oktober 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Om dette faktisk er tilfellet, og at 'alle' vet det, så er jo saken enkel. Far må jo sporenstreks ta saken til retten og få hovedomsorgen for barna og sørge for at de får samvær MED tilsyn med mor. Barna (og mor for den saks skyld) må få psykologisk hjelp asap. Foreldreansvaret vil begge ha uansett, men hovedomsorgen kan endret i retten. Anonymkode: c2b93...7b8 Og det er det vi håper på kan gå igjennom nå 👍 Anonymkode: 65015...9d4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2024 #60 Del Skrevet 25. oktober 2024 Beloved skrev (9 minutter siden): Dersom fagfolk allerede tar seg av bakgrunnen for at barna lyver, så ville jeg konsentrert meg om å vise barna at jeg er glad i dem uansett hva de sier (og uansett om det er på eget initiativ eller mors skyld), at JEG alltid kommer til å være ærlig med dem, og at jeg håper de en dag skjønner verdien av å være ærlig og å stå for sine egne valg og utsagn. Men at jeg altså er like glad i dem uansett. Og så behandle dem normalt på alle måter ellers. Takk☺️ Ja. Dette sier vi til barna! Og dette vet barna, håper vi. Anonymkode: 65015...9d4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå