AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2024 #61 Del Skrevet 26. oktober 2024 Illuminatum skrev (14 minutter siden): Ja, selvsagt. Ville heller ikke ansatt noen som sendte moren for å få jobb. Signerer denne. Med mindre det er snakk om en ungdom med svært liten fritid (f eks om det er en ungdom som holder på med toppidrett), så bør det være fullt mulig å skaffe seg sommerjobb. Man kan lage innlegg i den lokale facebook-gruppen og tilby seg å klippe plener, male gjerder/hus, gå tur med hundene til folk, være barnevakt, tilby leksehjelp, være selskapsherre/dame for en eldre person, osv. Men det krever jo at det er en relativt oppegående og etterrettelig ungdom som kan stoles på. Vi ansatte den ene nabogutten allerede sommeren han var 14 år for å male garasjen vår og beise terrassen. Anonymkode: ba18b...213 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2024 #62 Del Skrevet 26. oktober 2024 Helene skrev (2 timer siden): Har ikke lest alle sidene. Mitt råd er flytt ut av Oslo. Jeg bor i omegn selv. Tog går. Å ha 29 tusen i faste utgifter er umenneskelig. Nei det er det over hode ikke 15 000 lån 6000 husleie (finnes ikke noe billigere her man kan bo i med barn) 3500 barnehage (eller 1500 sfo+fritidsaktiviteter til barna om de er store) 2500 studielån 1500 forsikringer 500 telefon = 29 000 + Strøm + Buss + Mat + Klær til barna + Lege, tannlege, medisiner osv + Bursdag/jul osv osv osv Mine faste utgifter er på 34 000 (men det er med bil). Ikke har jeg mye lån heller. Men det koster å bo. Jeg kunne selvfølgelig flyttet barna, men å ta fra dem venner og nærhet til familie virker ekstremt drastisk. Anonymkode: d3623...f50 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2024 #63 Del Skrevet 26. oktober 2024 Jeg bor ikke i Oslo, og har ca 26000 i faste utgifter. Det er ikke så uvanlig. 🤷♀️ Og det er ikke alle som "bare kan flytte", spesielt ikke når det er barn inne i bildet. Anonymkode: 0cf1d...b57 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Schmuhu Skrevet 26. oktober 2024 #64 Del Skrevet 26. oktober 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg har stålkontroll på hver krone, men det er mange utgifter som har gått opp (boliglån, fellesutgifter, mat, strøm, drivstoff ++), og merker at det er trangt til tider, har tenkt på å få en ekstra inntekt selv, men ikke så lett med full jobb og barn. 😅 Følger tråden videre, og håper på noen tips selv 😅👍 Men hva slags tips håper du på? Kan du bli litt mer konkret? Hvis du ikke ønsker en trang økonomi, så må du enten kutte noe eller få deg større inntekt. Det er livsstilen som er problemet. Å kutte på småting gir ikke nok utslag med mindre du har et voldsomt overforbruk. Det er bolig og bilen som er de store budsjettpostene som du må se på. Det er her de store beløpene plasseres. Hovedutfordringen til Ts er arbeidsledighet om litt. Da går inntekten betraktelig ned. Hvordan hadde du taklet 40% mindre inntekt fra og med neste måned? Det er det Ts lurer på. Om verken kutt eller inntektsøkning er gode tips, hva mener du er gode tips da? Hva burde vi anbefale til Ts istedenfor? Svart magi? Schmuhu Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2024 #65 Del Skrevet 27. oktober 2024 Schmuhu skrev (11 timer siden): Men hva slags tips håper du på? Kan du bli litt mer konkret? Hvis du ikke ønsker en trang økonomi, så må du enten kutte noe eller få deg større inntekt. Det er livsstilen som er problemet. Å kutte på småting gir ikke nok utslag med mindre du har et voldsomt overforbruk. Det er bolig og bilen som er de store budsjettpostene som du må se på. Det er her de store beløpene plasseres. Hovedutfordringen til Ts er arbeidsledighet om litt. Da går inntekten betraktelig ned. Hvordan hadde du taklet 40% mindre inntekt fra og med neste måned? Det er det Ts lurer på. Om verken kutt eller inntektsøkning er gode tips, hva mener du er gode tips da? Hva burde vi anbefale til Ts istedenfor? Svart magi? Schmuhu Er ikke formålet med å be om tips, at man håper andre kan ha nye tanker/idéer som man kanskje ikke har tenkt på selv? At noen i tilsvarende situasjon kan har gjort seg noen erfaringer man kan lære noe av? Hvorfor være spydig og komme med svart magi? 🤷♀️ Anonymkode: 0cf1d...b57 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Schmuhu Skrevet 27. oktober 2024 #66 Del Skrevet 27. oktober 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Er ikke formålet med å be om tips, at man håper andre kan ha nye tanker/idéer som man kanskje ikke har tenkt på selv? At noen i tilsvarende situasjon kan har gjort seg noen erfaringer man kan lære noe av? Hvorfor være spydig og komme med svart magi? 🤷♀️ Anonymkode: 0cf1d...b57 Jeg mener at folk kom med greie innspill i denne tråden. Men siden verken mer inntekt eller redusering av kostnader er akseptert som et svar, så lurer jeg oppriktig, hva slags andre tips tror folk finnes? Hva slags tips spørs og letes etter? Schmuhu 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2024 #67 Del Skrevet 27. oktober 2024 Schmuhu skrev (2 timer siden): Jeg mener at folk kom med greie innspill i denne tråden. Men siden verken mer inntekt eller redusering av kostnader er akseptert som et svar, så lurer jeg oppriktig, hva slags andre tips tror folk finnes? Hva slags tips spørs og letes etter? Schmuhu Jeg er veldig fornøyd med tipsene i tråden. Nå er det ikke meg du siterer, men jeg som TS setter pris på at folk tar seg tid til å svare 😊 Anonymkode: 4a791...76a 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2024 #68 Del Skrevet 27. oktober 2024 Helene skrev (21 timer siden): Har ikke lest alle sidene. Mitt råd er flytt ut av Oslo. Jeg bor i omegn selv. Tog går. Å ha 29 tusen i faste utgifter er umenneskelig. Jeg bor ikke i Oslo. Ja jeg synes det er drøyt selv, men jeg sliter med å finne hvor jeg kan kutte. Jeg har stoppet sparingen til ferie. Å selge og flytte til noe billigere er ikke ett alternativ da str jeg trenger er dyrere på leiemarkedet en hva jeg har i lån i mnd. Anonymkode: 4a791...76a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2024 #69 Del Skrevet 27. oktober 2024 Å sette av penger til sparingen mens du har et kredittkort å betale på er idiotisk økonomisk sett. Det du har av sparepenger + det du setter av til sparing bør gå rett på kredittkortet slik at det blir betalt ned asap. Når det er betalt ned, da kan du spare penger. Anonymkode: 3bba5...fdb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2024 #70 Del Skrevet 27. oktober 2024 Hvordan kan dere mene at 29.000 i utgifter er umenneskelig? Synes ikke det var voldsomt i det hele tatt. Nå er ikke jeg alene, men vi har 38.000 i utgifter og det er kun boliglån, en bil, forsikringer, strøm, kommunale utgifter, telefoner, internett, streaming osv. Skulle vi kuttet ut noe, er det eneste jeg kan komme på de 1500,- i mnd. som går til streaming. Men må si meg enig i at å spare til ferie blir for dumt når man har så dårlig råd som du påstår å ha. Da har du ikke råd til å spare til ferie Anonymkode: bc0da...71d 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bbbb Skrevet 27. oktober 2024 #71 Del Skrevet 27. oktober 2024 Kan du endre mobilabonnementet til noe som er rimelig? Har du strømmetjenester/betaler du for tv-kanaler dere ikke bruker? Flere av strømmetjenestene kan man ha flere brukere for - selv deler jeg f.eks Discovery og Disney abonnement med en venninne. Mat kan man spare på hvis man følger med på tilbud og planlegger ukes menyer. Jeg har tjent en del på å selge ting jeg ikke trenger eller ikke bruker lenger på Finn.no. Du kan se om det er noe dere kan selge. Barneklær og leker til barn har jeg som regel fått solgt raskt. Jeg vet ikke hvilken type ekstrajobb du har, men du kan undersøke om du har mulighet til å jobbe nattevakter for å tjene ekstra. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2024 #72 Del Skrevet 27. oktober 2024 Kutt ut kredittkort og bruk micro sparing npr du bruker bankkortet. men du må virkelig se over utgiftene, og se hva du kan justere på Anonymkode: 83880...172 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2024 #73 Del Skrevet 27. oktober 2024 AnonymBruker skrev (På 26.10.2024 den 1.24): DU har prøvd?! Lær barna dine å bli selvstendige! Jobb finner mann selv. Ser du sender Barna på privatskole og legger av penger til ferier. Du har ekstremt dårlig økonomisk sans. Du bør selv se hvor du kan kutte. Du virker kort Anonymkode: 3507d...867 Å du er frekk Anonymkode: b55a1...bfd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2024 #74 Del Skrevet 27. oktober 2024 AnonymBruker skrev (På 26.10.2024 den 0.58): Sykt Nei, ikke sykt i det hele tatt. Vet om flere.. Anonymkode: e57d9...2c0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helene Skrevet 29. oktober 2024 #75 Del Skrevet 29. oktober 2024 Tråden heter, tips til å spe på økonomien. Mitt forslag er; se på luksusfellen. Selv har jeg spedd på økonomien gjennom 25 år ved å leie ut rom, deretter hybel, så sokkelleilighet. Avhengig hvilken type bolig jeg har eid. Som ufør må jeg ha tenkt alternativer. I dag leier jeg ikke ut. Men prøv å sette opp en tavle som på luksusfellen. Se på sifo sine anbefalinger. SIFO sine anbefalinger stemmer fortsatt ikke med dagens boutgifter. Selg ting. Tenk over, trenger jeg dette? Mitt beste tips er å ta en titt på kontoutskrifter. Se hvor pengene går. Å få oversikt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hateridioter Skrevet 29. oktober 2024 #76 Del Skrevet 29. oktober 2024 Helene skrev (5 minutter siden): Tråden heter, tips til å spe på økonomien. Mitt forslag er; se på luksusfellen. Selv har jeg spedd på økonomien gjennom 25 år ved å leie ut rom, deretter hybel, så sokkelleilighet. Avhengig hvilken type bolig jeg har eid. Som ufør må jeg ha tenkt alternativer. I dag leier jeg ikke ut. Men prøv å sette opp en tavle som på luksusfellen. Se på sifo sine anbefalinger. SIFO sine anbefalinger stemmer fortsatt ikke med dagens boutgifter. Selg ting. Tenk over, trenger jeg dette? Mitt beste tips er å ta en titt på kontoutskrifter. Se hvor pengene går. Å få oversikt. SIFOs referansebudsjett (ikke anbefalinger) inneholder ikke boutgifter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helene Skrevet 29. oktober 2024 #77 Del Skrevet 29. oktober 2024 Hateridioter skrev (21 minutter siden): SIFOs referansebudsjett (ikke anbefalinger) inneholder ikke boutgifter. Nei, der er anbefalinger om leveutgifter. Dette er hva bankene går ut ifra når de innvilger boliglån/ bokostnader. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2024 #78 Del Skrevet 29. oktober 2024 Jeg har inntekt på 24k, klarer meg helt fint. Har faste utgifter 12-13k. Det virker som du har veldig høye utgifter. Hva med finne billigere sted å bo? I nord er det billigere. Hva med sjekke ut prime opinionen? Ta undersøkelser og spill og få penger for det du overfører til paypal: https://primeopinion.com/register?ref=9cc025a7-6859-47f3-82cd-4380611ff9cf Anonymkode: 5e816...f5f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hateridioter Skrevet 29. oktober 2024 #79 Del Skrevet 29. oktober 2024 Helene skrev (4 minutter siden): Nei, der er anbefalinger om leveutgifter. Dette er hva bankene går ut ifra når de innvilger boliglån/ bokostnader. Nei, det heter referansebudsjett og er ikke en anbefaling. At banken bruker det betyr ikke at det er anbefalinger. Fra nettsiden til SIFOs referansebudsjett: "Referansebudsjettet viser hva det koster å leve på et akseptabelt forbruksnivå for det aktuelle husholdet. Med et akseptabelt forbruksnivå menes et forbruk som kan godtas av folk flest. Forbruket er akseptabelt i den forstand at de fleste nordmenn – uansett egen inntekt – kan leve på dette nivået uten å skille seg for mye ut." Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helene Skrevet 29. oktober 2024 #80 Del Skrevet 29. oktober 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg har inntekt på 24k, klarer meg helt fint. Har faste utgifter 12-13k. Det virker som du har veldig høye utgifter. Hva med finne billigere sted å bo? I nord er det billigere. Hva med sjekke ut prime opinionen? Ta undersøkelser og spill og få penger for det du overfører til paypal: https://primeopinion.com/register?ref=9cc025a7-6859-47f3-82cd-4380611ff9cf Anonymkode: 5e816...f5f Jeg har ikke høye boutgifter. Du har misforstått. Jeg har svart på hva andre mener. Jeg har 12 000 i boutgifter. Dette er lån, husleie, forsikring, strøm, tlf. Ja alt som er fast. Jeg har ingen strømmetjenester, alt er inkludert i husleien. Ikke kredittkortbruk. Jeg spiller på nett, bruker ikke en krone. Alt er gratisting. Prøver å svare på hva andre sier. Dette gjelder nødvendigvis ikke meg personlig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå