Gå til innhold

Forslag til hvordan spe på økonomien

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har for tiden en fulltidsjobb, en ekstrajobb, barnebidrag og barnetrygd. Jeg sløser ikke med pengene mine, og sparer noen tusen i mnd på buffer konto. Likevel går jeg i minus/må hente fra buffer konto hver eneste mnd. Samlet har jeg ca 38 000,- utbetalt i mnd. Inntekten fra ekstrajobben variere fra mnd til mnd, så totaltbeløpet gjenspeilder jo selvfølgelig dette. Jeg har rundt 29 000,- i utgifter. Da er det ikke så mye igjen til mat, diesel og annet. Pga nedbemanning på hovedjobben må jeg finne ny jobb innen 31.12. Gjør jeg ikke det, går jeg over på dagpenger 01.01.25, og da blir økonomien enda strammere.

Jeg har vært innom tanken på onlyfans konto, eskorte pike eller noe i den gata. Men jeg er ikke komfortabel med å ha bilder av meg selv på nett sånn ( det må jo gjerne litt mer spicy bilder til for å få en god inntekt har jeg hørt) eller "date" noen for å få penger. Så disse "alternativene" har jeg lagt fra meg. Noen som har forslag til bi-inntekt som kan gi en noenlunde stabil inntekt som ikke gir en ufin bismak? :)

Anonymkode: 4a791...76a

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det letteste her vil sannsynligvis være å redusere utgiftene, enn å øke inntektene.

Anonymkode: 63979...f30

• Liker 16
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ts!

Det virker som om du ikke har oversikt hvor pengene går. Om en stadig vekk må ta fra buffer så kan jo ikke det kalles en buffer lenger. Her er det noe som ikke stemmer med hvordan du har budsjettert.

Min anbefaling er at du lager et budsjett der du tar med alle utgifter. Og så øver du deg i å holde budsjettet. Det er det som må til.

Du kan gjerne dele ditt budsjett her på KG så vil du sikkert få mange gode forslag til hvordan du kan justere det.

Lykke til med budsjettet.

Schmuhu

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har veldig høye utgifter?! Selv for å bo i Oslo? Regner med at du er alene? Du skriver ingenting om barn. Da er det bare å bo billigere en periode frem til du får stablet økonomien på beina igjen. 

Anonymkode: 3507d...867

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du har veldig høye utgifter?! Selv for å bo i Oslo? Regner med at du er alene? Du skriver ingenting om barn. Da er det bare å bo billigere en periode frem til du får stablet økonomien på beina igjen. 

Barnetrygd og barnebidrag sa deg ingen ting altså? 

Anonymkode: 34249...20a

• Liker 18
  • Nyttig 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva med å jobbe natt på sykehjem o.l? Da kan du jo dra på jobb etter at barna har lagt seg og i tillegg få nattillegg.

Evt også studere noe lite? Har hørt om flere som studerer et par emner/et årsstudium og får stipend. Men det er kanskje ikke så mye. Hvis du derimot blir kasta av jobben kunne det vært et alternativ da du får en del utvidet stipend siden du er student. Så kan du ha nattjobb i tillegg, og du får substituert barnehage (uio-barnehagen). 

Evt OnlyFans men uten ansikt. Det er mulig å tjene litt uten å avsløre egen identitet, men som du sier er det jo begrensa.

Evt ta ny utdanning hvis du har så høye utgifter og det ikke er mulig å senke dem. Altså utdann deg til lokfører e.l som gjør at du kan jobbe mye natt osv for å tjene inn mer penger.

Eller bare flytt lenger øst/mindre til for å senke utgifter ytterligere. Jeg antar du leier eller har et veldig høyt lån. Du har jo Husbanken og litt liknende som kan hjelpe deg med å finne en bolig. Evt bare flytte inn i noe mindre, eller lenger ut på landet men i noe større. Det er bra togforbindelse mellom Oslo og Gjøvik, f.eks. da kan du ta toget hver dag til jobb, noe som minsker drivstoffkostnader.

Anonymkode: f6949...6c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Er 29.000 mye i faste utgifter? Virkelig?

Et raskt forslag til budsjett faste utgifter: 

Barnehage 2 barn: 5000 

Studielån: 2500

Felleskostnader: 4000

Mobil: 300

Kollektivtransport: 900

Forsikring: 1500

=14.200

Da har du 14.800 å betjene lån med, altså et lån på 2.400.000. Hvor i Oslo finner du bolig med minst et soverom (må man nesten ha med barn) til under 3 mill? 😂

Anonymkode: 997eb...ab2

• Liker 3
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hvorfor i alle dager har du så høye utgifter??

Anonymkode: 674d8...6c0

Jeg har skrevet budsjett og gått over. Med lån, fellesutgifter, skolepenger (2 av barna går på privat skole. Jeg og far deler på regningen) og nedbetaling av kredittkort ligger jeg på 22K bare der. Så sparer jeg selv 2000 på en egen ferie konto, eldste får 1000,- i mnd lønn, jeg sparer en liten sum til barna (komf, lappen) resten er da Mobil, div strøm tjenester og strøm. Er egentlig ingenting jeg kan kutte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Schmuhu skrev (9 timer siden):

Hei Ts!

Det virker som om du ikke har oversikt hvor pengene går. Om en stadig vekk må ta fra buffer så kan jo ikke det kalles en buffer lenger. Her er det noe som ikke stemmer med hvordan du har budsjettert.

Min anbefaling er at du lager et budsjett der du tar med alle utgifter. Og så øver du deg i å holde budsjettet. Det er det som må til.

Du kan gjerne dele ditt budsjett her på KG så vil du sikkert få mange gode forslag til hvordan du kan justere det.

Lykke til med budsjettet.

Schmuhu

Jeg har gjort det. Og jo, jeg har god kontroll på økonomien. Jeg har alltid hatt trang økonomi, så har alltid måttet ha full kontroll. Noen mnd forklarer seg selv: bilen røyk, barna måtte ha klær, uforutsette regninger. 

Hovedjobbben dekker ikke de faste utgiftene en gang. Uten ekstra jobben, bidrag og trygd hadde det ikke gått. Jeg går skole på kveldstid for å få en utdannelse og bedre økonomien. Men jeg har enda 4 år igjen da jeg nettopp har startet

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jo jeg har barn og kan verken bo billigere eller mindre. Har huslån vi husbanken, så har vel den laveste renta på markedet 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

=14.200

Da har du 14.800 å betjene lån med, altså et lån på 2.400.000. Hvor i Oslo finner du bolig med minst et soverom (må man nesten ha med barn) til under 3 mill? 😂

Ja, jeg synes det når man er alene. Jeg har mindre enn henne, selv i Oslo, men har lite lån da. Kunne aldri levd som ts. I hvert fall ikke vurdert only fans om jeg hadde barn. Sykt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hva med å jobbe natt på sykehjem o.l? Da kan du jo dra på jobb etter at barna har lagt seg og i tillegg få nattillegg.

Evt også studere noe lite? Har hørt om flere som studerer et par emner/et årsstudium og får stipend. Men det er kanskje ikke så mye. Hvis du derimot blir kasta av jobben kunne det vært et alternativ da du får en del utvidet stipend siden du er student. Så kan du ha nattjobb i tillegg, og du får substituert barnehage (uio-barnehagen). 

Evt OnlyFans men uten ansikt. Det er mulig å tjene litt uten å avsløre egen identitet, men som du sier er det jo begrensa.

Evt ta ny utdanning hvis du har så høye utgifter og det ikke er mulig å senke dem. Altså utdann deg til lokfører e.l som gjør at du kan jobbe mye natt osv for å tjene inn mer penger.

Eller bare flytt lenger øst/mindre til for å senke utgifter ytterligere. Jeg antar du leier eller har et veldig høyt lån. Du har jo Husbanken og litt liknende som kan hjelpe deg med å finne en bolig. Evt bare flytte inn i noe mindre, eller lenger ut på landet men i noe større. Det er bra togforbindelse mellom Oslo og Gjøvik, f.eks. da kan du ta toget hver dag til jobb, noe som minsker drivstoffkostnader.

Anonymkode: f6949...6c1

Det er ikke bare å flytte inn i noe mindre, gå på jobb når barna er hjemme. Jeg har lån fra husbanken, og kan derfor ikke flytte ut av kommunen. Pga store barn trenger jeg en viss str på bolig, noe jeg nå fikk. Men å jobbe på natta når de er hjemme er ikke ett alternativ

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jo jeg har barn og kan verken bo billigere eller mindre. Har huslån vi husbanken, så har vel den laveste renta på markedet 

Da må du flytte til et billigere sted da. Evt få deg en bedre betalt jobb. Det er den brutale sannheten

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er ikke bare å flytte inn i noe mindre, gå på jobb når barna er hjemme. Jeg har lån fra husbanken, og kan derfor ikke flytte ut av kommunen. Pga store barn trenger jeg en viss str på bolig, noe jeg nå fikk. Men å jobbe på natta når de er hjemme er ikke ett alternativ

Dersom du har store barn må de få seg deltidsjobb så de kan være med å betale sine egne klær osv

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dersom du har store barn må de få seg deltidsjobb så de kan være med å betale sine egne klær osv

De er alle under 18, og får derfor ikke særlig med jobb. Eldste får mnd som skal dekke alt utenom mat hjemme, ellers må jeg og far dekke ting de har behov for. Men de får ikke dyre merkeklær eller lunch penger til skolen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

=14.200

Nå er det ikke alle som bare har 600 000 i EK.. jeg har 10 mill så åpenbart gjelder ikke eks ditt for alle i Oslo 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

De er alle under 18, og får derfor ikke særlig med jobb. Eldste får mnd som skal dekke alt utenom mat hjemme, ellers må jeg og far dekke ting de har behov for. Men de får ikke dyre merkeklær eller lunch penger til skolen 

Over 16=null problem 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Over 16=null problem 

Hvor da? Jeg har prøvd å skaffe jobb til eldste i 1 år snart. Etter han ble 16. Alle plasser jeg spør er svaret at de ikke ansetter under 18 år. Butikken, kino, svømmehallen, Gardermoen. Jeg har spurt overalt og det er samme svar hver gang

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg har skrevet budsjett og gått over. Med lån, fellesutgifter, skolepenger (2 av barna går på privat skole. Jeg og far deler på regningen) og nedbetaling av kredittkort ligger jeg på 22K bare der. Så sparer jeg selv 2000 på en egen ferie konto, eldste får 1000,- i mnd lønn, jeg sparer en liten sum til barna (komf, lappen) resten er da Mobil, div strøm tjenester og strøm. Er egentlig ingenting jeg kan kutte

Tull. Her er det ting å kutte. Har man ikke råd så har man ikke råd. Ferie er luksus. Mange har ikke råd til å sette av penger til ferier, og ferier må droppes i noen år. Du kan kutte ned på feriesparing.

Også er det dette med privatskoler da. Må barna ha dette? Er sikkert noe å spare her på å ikke ha det.

Kredittkort burde du betale ned fortest mulig og kvitte deg med kortet etterpå.

• Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...