Gå til innhold

Spør alle jobber om attest?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Eller bare noen? Hva er deres erfaring? Tenker på attest fra tidligere jobber.

Anonymkode: c5b01...b5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De fleste gjør det, men ikke alle. Det kan utrolig nok virke som om noen ikke bryr seg med å sjekke referanser/attester i det hele tatt, men de fleste sjekker i det minste enten eller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seff skrev (Akkurat nå):

De fleste gjør det, men ikke alle. Det kan utrolig nok virke som om noen ikke bryr seg med å sjekke referanser/attester i det hele tatt, men de fleste sjekker i det minste enten eller.

Hva med vitnemål?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva med vitnemål?

Det kommer nok an på bransje og alder og erfaring på søkeren. Jo mer arbeidserfaring man har, jo mindre viktig blir vitnemål.

De fleste vil jo ha en eller annen dokumentasjon på at søkeren er verdt å ansette. Hvis man mangler både attester/referanser og vitnemål, er nok det beste å bare starte helt nederst og ta det man kan få. Hvis man melder seg som ringehjelp og stiller på kort varsel, ev. starter i bemanningsbyrå, kan man fort stige i gradene hvis man er flink og står på.

Nå når det går mot julebordsesong, burde det være gode muligheter for å få arbeidstimer her og der, også uten vitnemål og attester. Da er det mange matbutikker som trenger hjelp til f.eks. varemottak, hoteller og restauranter trenger folk til renhold, oppvask, servering, rydding osv. Sikkert ikke så vanskelig å få jobbe på lager eller som sjåfør i desember heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seff skrev (28 minutter siden):

Det kommer nok an på bransje og alder og erfaring på søkeren. Jo mer arbeidserfaring man har, jo mindre viktig blir vitnemål.

De fleste vil jo ha en eller annen dokumentasjon på at søkeren er verdt å ansette. Hvis man mangler både attester/referanser og vitnemål, er nok det beste å bare starte helt nederst og ta det man kan få. Hvis man melder seg som ringehjelp og stiller på kort varsel, ev. starter i bemanningsbyrå, kan man fort stige i gradene hvis man er flink og står på.

Nå når det går mot julebordsesong, burde det være gode muligheter for å få arbeidstimer her og der, også uten vitnemål og attester. Da er det mange matbutikker som trenger hjelp til f.eks. varemottak, hoteller og restauranter trenger folk til renhold, oppvask, servering, rydding osv. Sikkert ikke så vanskelig å få jobbe på lager eller som sjåfør i desember heller.

Har fått tilbud og alt, men de trenger attester, noe jeg ikke har 😅 Veldig tungt, at dette skal ødelegge. Kanskje jeg kan være ærlig og si ifra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Har fått tilbud og alt, men de trenger attester, noe jeg ikke har 😅 Veldig tungt, at dette skal ødelegge. Kanskje jeg kan være ærlig og si ifra?

Hvorfor har du ingen attester? Har du aldri jobbet før?

Anonymkode: f7fdf...415

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvis de har bedt om det og du ikke har noen attester å gi, må du jo si det. For å si det slik, de merker at de ikke får noe de har bedt om. Er det en god grunn for at du ikke har attester?

Anonymkode: 67599...04f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke attester selv fra tidligere jobber jeg ialefall. Angrer jo litt på dette i dag, men det falt meg aldri inn å spørre om attester når jeg jobbet deltid ved siden av studiene osv. 

Anonymkode: 3dd1a...2c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Hvorfor har du ingen attester? Har du aldri jobbet før?

Anonymkode: f7fdf...415

Glemt og spørre, rett og slett. Og nei, har ikke sånn tonnevis med jobberfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

De trenger attester for å se at du ikke lyver? For det er ikke vanskelig å få tak i attester. 

Anonymkode: 86678...7ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

De trenger attester for å se at du ikke lyver? For det er ikke vanskelig å få tak i attester. 

Anonymkode: 86678...7ad

Det kan være ja. Men dette er en kundeservice stilling, så ser ikke hvilket negativt utslag og juge skulle evt hatt. 

er vanskelig jo, om jobben er eldgammel, og du ikke får tak i kontaktpersonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er at jeg er riktig kandidat, og har det som trengs. Har dere noe jeg kan si, for og pynte på at jeg ikke har attest da? 😅Om det ikke går, så har jeg full forståelse for det, da kan de gå videre med andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo etterspørre attest fra tidligere arbeidsplass? Det har jeg gjort da jeg ønsket mer ansiennitet da jeg skulle i ny jobb. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mippiie123 skrev (1 time siden):

Du kan jo etterspørre attest fra tidligere arbeidsplass? Det har jeg gjort da jeg ønsket mer ansiennitet da jeg skulle i ny jobb. 

Er 13 år siden, og vet ikke hvem jeg skal kontakte. Men har referanser da. Er det så viktig med attest da? Sålenge jeg er kvalifisert nok for jobben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Er 13 år siden, og vet ikke hvem jeg skal kontakte. Men har referanser da. Er det så viktig med attest da? Sålenge jeg er kvalifisert nok for jobben.

Du ser jo selv at det ofte er viktig med attester. Selv om de du jobbet med da ikke er der lenger, kan du i hvert fall få bekreftelse på hva du har vært ansatt som og når.

Men hvis det virkelig er helt umulig å skaffe attest eller bekreftelse på at du har jobbet et sted, må du bare si fra til de du søker hos at du dessverre ikke har attester, men at du gjerne vil få prøve deg likevel. Det kan godt hende at det går bra.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

De bruker hovedsakelig attester for å beregne din ansiennitet.  

Har du attester de kan benytte til det kan du havne på et høyere lønnstrinn og få bedre lønn. 

Har du ikke attester får de ikke gjort det, og du starter med 0 ansiennitet.  

Anonymkode: 98a2b...a16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Har hatt flere henvendelser fra tidligere ungdom som har hatt sommerjobb hos oss, men glemt å spørre om attest, så kommer de flere år etterpå😂 Er jo helt i orden det altså. De sender da henvendelse til "fellesmailen" for firmaet og etterspør.
Hvis det er lenge siden de jobbet her og de var her "før min tid" pleier jeg enkelt og greit å kontakte regnskap for å sjekke opp antall timer/hvor lenge de jobbet hos oss. Da skriver jeg bare en enkel referanse hvor jeg bare bekrefter år, lengde og stilling. 

Anonymkode: 1213b...df3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som andre har sagt: Hvis du bare trenger bekreftelse på at du har jobbet der, kan du kontakte firmaet og be om det. Det trenger ikke være igjen noen du kjenner, de bør ha oversikt over tidligere ansettelsesforhold. Hvis dette ikke lar seg fremskaffe, tror jeg bare du må være ærlig med dem du søker hos. Si at du rett og slett ikke ba om attest da du sluttet for 13 år siden, og at du ikke får tak i det nå.

Anonymkode: 8ae66...685

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen min har søkt 30-40 jobber i nyere tid og ingen har bedt om attester, kun referanser. 

Anonymkode: fc009...ec3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ikke har attester, så sier du det som det er, tar det derfra, og om du får jobben så spør du om attester neste gang. 

Enkelte jobber spør om alt nå til dags, fra attester og iq-tester og personlighetstester, det er blitt rimelig sykt opplegg. Når de mener du må utpå teambygging FØR du har fått jobben "får å se hbordan du fungerer i gruppa!" - og i tillegg koste den selv, så er iallefall jeg fort videre til neste søknad. Kanskje en test i seg selv att de ber om dette, og jeg biter på og takker nei, men det får bare vere for min del, jeg er der for å gjøre en  arbeidsinnsats, ikke for å få blodsbrødre for livet. 

Anonymkode: e1f79...716

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...