Gå til innhold

Innspill flytte kjøkken

Anbefalte innlegg

Skrevet

Pb7XncH.jpegHeisann! Innspill på å flytte kjøkken til denne plasseringen, se tegning. Vil gjerne bevare ildsted og blir da vanskelig å plassere kjøkken vegg i vegg til bad. Vil det være utfordrende mtp bæreveg å trekke rørledninger til ny plassering (se bilde). Vil helst unngå pumpeløsning. Hva vil det i så fall koste?

Takk på forhånd! 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan jo bli litt utfordrende å få tilstrekkelig fall på avløpet fra det nye kjøkkenet til enten avløpsrør på bad eller på gammelt kjøkken. Alltid utfordrende å passere døråpninger og under gulv pga. behov for fall på avløpsrøret. 

Og blir ikke den nye kjøkkenkroken fryktelig liten? 

• Liker 3
Skrevet

Om det er nødvendig med et soverom til ville jeg valgt å fjerne ildsted. Plassere kjøkken der. Og åpnet veggen mot gangen slik at hele stua blir mer åpen. Kan erstatte bærevegg med stolpe, eller bjelke tak. 

Anonymkode: aa336...161

• Liker 2
Skrevet

Jeg ville muligens vurdert intergrert ildsted på kjøkkenet for å unngå pumpe.  

image.png.c45506091768cafeea1ee3b209d4d77d.png

image.png.80d7eb5346dbdaf9fa664835f534eca5.png

Anonymkode: 0a7d8...e7c

• Liker 4
Skrevet

Jeg hadde og integrert ildstedet i kjøkkenet! Det blir jo en ganske liten stue/kjøkkenløsning, så jeg hadde lagd kjøkken på begge sider av døra der, med peis integrert 👍

Anonymkode: e897f...960

• Liker 1
Skrevet
Blomst322 skrev (7 timer siden):

Pb7XncH.jpegHeisann! Innspill på å flytte kjøkken til denne plasseringen, se tegning. Vil gjerne bevare ildsted og blir da vanskelig å plassere kjøkken vegg i vegg til bad. Vil det være utfordrende mtp bæreveg å trekke rørledninger til ny plassering (se bilde). Vil helst unngå pumpeløsning. Hva vil det i så fall koste?

Takk på forhånd! 

Er dette en enebolig, eller frittstående bolig, eller en leilighet i et flerbolighus/blokk? 
Er det i hus med flere boliger så er de fleste brl og sameier nå bevisst på at flytting av kjøkken og bad skal gjøres på bestemte måter for å unngå lekkasjer i etasjer under og ved siden av. 
Undersøk først om du har lov til å flytte kjøkken. Gjør du en feil her, så kan du få millionerstatningskrav mot deg og pålegg om å tilbakeføre. 

Anonymkode: e06c4...f70

• Liker 2
Skrevet

Hei, 

Jeg ville flyttet åpningen inn til stuen lenger mot venstre, og fått ett lengre kjøkken med integrert peis i hjørnet. Hele kjøkkenet langs baderomsveggen og litt på andre siden av peisen. Ellers kan det bli ett veldig lite kjøkken. 

Anonymkode: 245e8...aa5

• Liker 1
Skrevet

Stua er jo knøttliten allerede, så jeg tenker du bør droppe peis om du skal ha kjøkken. Og du må som minimum ha det i nærheten av eksisterende vann/avløp - og undersøke om det går.

Du kan lage kroken større om du flytter inngang til stua lengre mot inngangsdøra (det må du også søke om).

Anbefaler å undersøke om andre i bygget har gjort det samme - kanskje du kan se på løsningen deres og høre erfaringene deres?

Anonymkode: 1b7db...7b4

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Stua er jo knøttliten allerede, så jeg tenker du bør droppe peis om du skal ha kjøkken. Og du må som minimum ha det i nærheten av eksisterende vann/avløp - og undersøke om det går.

Du kan lage kroken større om du flytter inngang til stua lengre mot inngangsdøra (det må du også søke om).

Anbefaler å undersøke om andre i bygget har gjort det samme - kanskje du kan se på løsningen deres og høre erfaringene deres?

Anonymkode: 1b7db...7b4

Søke til hvem? Her må du forklare deg!

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Søke til hvem? Her må du forklare deg!

Jeg antar vedkommende skrev dette siden det ser ut til å være en bærevegg (tykkelsen på tegningen indikerer dette), og er det en bærevegg er det søknadspliktig til kommunen om en skal gjøre endringer.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.10.2024 den 15.01):

Jeg ville muligens vurdert intergrert ildsted på kjøkkenet for å unngå pumpe.  

image.png.c45506091768cafeea1ee3b209d4d77d.png

image.png.80d7eb5346dbdaf9fa664835f534eca5.png

Anonymkode: 0a7d8...e7c

Dersom det er pipe i tegl må fire sider være synlige, det er ikke lov å kle inn pipen. Lecapiper må ha to synlige sider. Så avhengig av type pipe, kan dette bli vanskelig. 

Anonymkode: be874...5ce

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Dersom det er pipe i tegl må fire sider være synlige, det er ikke lov å kle inn pipen. Lecapiper må ha to synlige sider. Så avhengig av type pipe, kan dette bli vanskelig. 

Om pipe er rehabilitert med innvendig stålrør er det ikke krav til synlighet lenger tror jeg 

Skrevet
newman01 skrev (4 timer siden):

Om pipe er rehabilitert med innvendig stålrør er det ikke krav til synlighet lenger tror jeg 

Stemmer nok, men tror det skal uansett være 30cm avstand til røykrør?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...