Blomst322 Skrevet 25. oktober 2024 #1 Skrevet 25. oktober 2024 Heisann! Innspill på å flytte kjøkken til denne plasseringen, se tegning. Vil gjerne bevare ildsted og blir da vanskelig å plassere kjøkken vegg i vegg til bad. Vil det være utfordrende mtp bæreveg å trekke rørledninger til ny plassering (se bilde). Vil helst unngå pumpeløsning. Hva vil det i så fall koste? Takk på forhånd!
newman01 Skrevet 25. oktober 2024 #2 Skrevet 25. oktober 2024 Kan jo bli litt utfordrende å få tilstrekkelig fall på avløpet fra det nye kjøkkenet til enten avløpsrør på bad eller på gammelt kjøkken. Alltid utfordrende å passere døråpninger og under gulv pga. behov for fall på avløpsrøret. Og blir ikke den nye kjøkkenkroken fryktelig liten? 3
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2024 #3 Skrevet 25. oktober 2024 Om det er nødvendig med et soverom til ville jeg valgt å fjerne ildsted. Plassere kjøkken der. Og åpnet veggen mot gangen slik at hele stua blir mer åpen. Kan erstatte bærevegg med stolpe, eller bjelke tak. Anonymkode: aa336...161 2
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2024 #4 Skrevet 25. oktober 2024 Jeg ville muligens vurdert intergrert ildsted på kjøkkenet for å unngå pumpe. Anonymkode: 0a7d8...e7c 4
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2024 #5 Skrevet 25. oktober 2024 Jeg hadde og integrert ildstedet i kjøkkenet! Det blir jo en ganske liten stue/kjøkkenløsning, så jeg hadde lagd kjøkken på begge sider av døra der, med peis integrert 👍 Anonymkode: e897f...960 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2024 #6 Skrevet 25. oktober 2024 Blomst322 skrev (7 timer siden): Heisann! Innspill på å flytte kjøkken til denne plasseringen, se tegning. Vil gjerne bevare ildsted og blir da vanskelig å plassere kjøkken vegg i vegg til bad. Vil det være utfordrende mtp bæreveg å trekke rørledninger til ny plassering (se bilde). Vil helst unngå pumpeløsning. Hva vil det i så fall koste? Takk på forhånd! Er dette en enebolig, eller frittstående bolig, eller en leilighet i et flerbolighus/blokk? Er det i hus med flere boliger så er de fleste brl og sameier nå bevisst på at flytting av kjøkken og bad skal gjøres på bestemte måter for å unngå lekkasjer i etasjer under og ved siden av. Undersøk først om du har lov til å flytte kjøkken. Gjør du en feil her, så kan du få millionerstatningskrav mot deg og pålegg om å tilbakeføre. Anonymkode: e06c4...f70 2
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2024 #7 Skrevet 25. oktober 2024 Hei, Jeg ville flyttet åpningen inn til stuen lenger mot venstre, og fått ett lengre kjøkken med integrert peis i hjørnet. Hele kjøkkenet langs baderomsveggen og litt på andre siden av peisen. Ellers kan det bli ett veldig lite kjøkken. Anonymkode: 245e8...aa5 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2024 #8 Skrevet 26. oktober 2024 Stua er jo knøttliten allerede, så jeg tenker du bør droppe peis om du skal ha kjøkken. Og du må som minimum ha det i nærheten av eksisterende vann/avløp - og undersøke om det går. Du kan lage kroken større om du flytter inngang til stua lengre mot inngangsdøra (det må du også søke om). Anbefaler å undersøke om andre i bygget har gjort det samme - kanskje du kan se på løsningen deres og høre erfaringene deres? Anonymkode: 1b7db...7b4 1 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2024 #9 Skrevet 26. oktober 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Stua er jo knøttliten allerede, så jeg tenker du bør droppe peis om du skal ha kjøkken. Og du må som minimum ha det i nærheten av eksisterende vann/avløp - og undersøke om det går. Du kan lage kroken større om du flytter inngang til stua lengre mot inngangsdøra (det må du også søke om). Anbefaler å undersøke om andre i bygget har gjort det samme - kanskje du kan se på løsningen deres og høre erfaringene deres? Anonymkode: 1b7db...7b4 Søke til hvem? Her må du forklare deg! Anonymkode: e06c4...f70
Ruthven Skrevet 26. oktober 2024 #10 Skrevet 26. oktober 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Søke til hvem? Her må du forklare deg! Anonymkode: e06c4...f70 Jeg antar vedkommende skrev dette siden det ser ut til å være en bærevegg (tykkelsen på tegningen indikerer dette), og er det en bærevegg er det søknadspliktig til kommunen om en skal gjøre endringer. 1 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2024 #11 Skrevet 26. oktober 2024 AnonymBruker skrev (På 25.10.2024 den 15.01): Jeg ville muligens vurdert intergrert ildsted på kjøkkenet for å unngå pumpe. Anonymkode: 0a7d8...e7c Dersom det er pipe i tegl må fire sider være synlige, det er ikke lov å kle inn pipen. Lecapiper må ha to synlige sider. Så avhengig av type pipe, kan dette bli vanskelig. Anonymkode: be874...5ce
newman01 Skrevet 27. oktober 2024 #12 Skrevet 27. oktober 2024 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Dersom det er pipe i tegl må fire sider være synlige, det er ikke lov å kle inn pipen. Lecapiper må ha to synlige sider. Så avhengig av type pipe, kan dette bli vanskelig. Anonymkode: be874...5ce Om pipe er rehabilitert med innvendig stålrør er det ikke krav til synlighet lenger tror jeg
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2024 #13 Skrevet 27. oktober 2024 newman01 skrev (4 timer siden): Om pipe er rehabilitert med innvendig stålrør er det ikke krav til synlighet lenger tror jeg Stemmer nok, men tror det skal uansett være 30cm avstand til røykrør? Anonymkode: be874...5ce
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå