Gå til innhold

Å bytte bank!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det ser så lekende lett ut slik bankene sier det, "bare å flytte over" betaler ikke noe for å opprette nytt kundeforhold..

Bare det at jeg ikke opplevde det slik..

Jeg prøvde å flytte huslånet over til ny bank med lavere rente, Oppga saldo, fikk ja til bytte og hva skjer? 

jeg fikk lånesaldo + 9000, jeg sa ifra før jeg signerte at det var feil lånesaldo, fikk til svar at hvis det ble penger til overs kunne jeg bare betale det inn på lånet igjen? what the fuck? 

Dum som jeg var signerte jeg papirene, dette var rett etter at jeg hadde betalt inn på lånet i den banken den sto i. 

Trodde alt var greit, men ser til min overraskelse at det står igjen en saldo i den gamle banken, jeg betalte inn 2000, prøvde å se på nedbetalingsplan men den var ikke tilgjengelig, så dagen etter sto det et større beløp som restsaldo. 

Så da, uansett når jeg skal bytte bank har jeg forstått at den gamle banken tar seg faktisk betalt for 1 månedsavdrag, uansett når i mnd jeg flytter lånet.

Banken sier at lånet vokser hver måned med det beløpet, vokser? et månedsbeløp hver måned? 

Banken har tydeligvis en bank "matematikk" som kunder skal få svi for..

Er dette vanlig praksis?

Anonymkode: 6e22c...85e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Påløpte renter i perioden fra forrige avdrag må man selvfølgelig betale. Normalt tar ny bank høyde for det og øker lånet tilsvarende, og så gjør depotavdelingen opp seg imellom og overfører overskudd til en konto. 

Om din nye bank antok at du hadde låneforfall 20. i måneden men du faktisk hadde forfall 30. i måneden kan det fort skje. 

Ingen banker tar seg betalt et ekstra avdrag, det har de ikke lov til. Isåfall ville jeg anmeldt dem til Økokrim. Jeg mistenker at du har misforstått noe i transaksjonen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jammen depot avdeling har ikke gjort opp seg i mellom, det ligger igjen på gammelt lån!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Det ser så lekende lett ut slik bankene sier det, "bare å flytte over" betaler ikke noe for å opprette nytt kundeforhold..

Bare det at jeg ikke opplevde det slik..

Jeg prøvde å flytte huslånet over til ny bank med lavere rente, Oppga saldo, fikk ja til bytte og hva skjer? 

jeg fikk lånesaldo + 9000, jeg sa ifra før jeg signerte at det var feil lånesaldo, fikk til svar at hvis det ble penger til overs kunne jeg bare betale det inn på lånet igjen? what the fuck? 

Dum som jeg var signerte jeg papirene, dette var rett etter at jeg hadde betalt inn på lånet i den banken den sto i. 

Trodde alt var greit, men ser til min overraskelse at det står igjen en saldo i den gamle banken, jeg betalte inn 2000, prøvde å se på nedbetalingsplan men den var ikke tilgjengelig, så dagen etter sto det et større beløp som restsaldo. 

Så da, uansett når jeg skal bytte bank har jeg forstått at den gamle banken tar seg faktisk betalt for 1 månedsavdrag, uansett når i mnd jeg flytter lånet.

Banken sier at lånet vokser hver måned med det beløpet, vokser? et månedsbeløp hver måned? 

Banken har tydeligvis en bank "matematikk" som kunder skal få svi for..

Er dette vanlig praksis?

Det er enkelt å bytte bank, når du vet hva du driver med og kommuniserer med banken i forkant. Hva som har skjedd her vil jeg ikke uttale meg om uten å se alle papirer. 

Anonymkode: d3d82...59e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De 9000 kr ekstra ble tatt opp for å sikre renteinnbetaling på lånet. Det ble tydeligvis ikke nok og du skylder mer penger. Som du såklart skal betale tilbake. Det er renter for perioden du har hatt lånet uten å betale i gammel bank.

Anonymkode: b5676...527

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har byttet bank mange ganger de siste 20 årene. Har aldri vært noe problem. Har brukt DNB, Gjensidige, Storebrand, yA, Nordea Direct, Sbanken og Bulder.

Anonymkode: 4c9bf...924

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...