AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2024 #1 Del Skrevet 25. oktober 2024 Jeg har en jobb hvor det skjer mye, det er mye å huske på. Da hender det at man glemmer ting, det gjør de andre også. Men hva er greia med å henge ut den som har glemt ting i en felleschat på Teams, enten at man blir navngitt eller at det skrives ting som gjør det svært lett å skjønne hvem som har glemt? Hvem som glemte var egentlig uvesentlig, helt unødvendig å identifisere. Det blir ikke akkurat topp stemning av dette, særlig når jeg kommer til å tilpasse meg denne "kulturen" og gjøre det samme tilbake mot disse folka. Jeg tilpasser meg alltid. Det er enkelte som ignorerer meg når jeg kommer på jobb, så jeg ignorerer tilbake. De samme dropper å hente gratis mat fra kantina til meg, men henter bare til andre kolleger, tilbyr godteri til andre og ikke meg når vi er få som sitter sammen osv. Men å "henge ut" er hakket verre. Jeg kommer til å navngi disse i felleschatten eller muntlig så fort de gjør en feil heretter, hvis det ikke er helt unaturlig å gjøre det ut ifra situasjonen/konteksten. Vi er ledere og ved en tidligere anledning mente en av de andre at jeg hadde glemt å informere en av de på "gulvet" om en liten ting som det egentlig ikke er nødvendig å informere om. Vedkommende skrev da til arbeideren at *navnet mitt* hadde glemt å gi beskjed. Etter det har jeg informert arbeiderne om at det er denne andre lederen som har glemt ting når det oppstår problemer, som forsåvidt er sannheten. Jeg bare sier at *ledernavnet* glemte det, men nå skal det være i orden. På lengre sikt (kort sikt også forsåvidt) blir ikke dette særlig ålreit for noen. Vet ikke om arbeiderne vil stusse over at vi er såpass åpne om hvilken leder som har gjort feil. Felleschatten er bare for oss ledere forresten. Anonymkode: d5e7b...df0 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 25. oktober 2024 #2 Del Skrevet 25. oktober 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jeg har en jobb hvor det skjer mye, det er mye å huske på. Da hender det at man glemmer ting, det gjør de andre også. Men hva er greia med å henge ut den som har glemt ting i en felleschat på Teams, enten at man blir navngitt eller at det skrives ting som gjør det svært lett å skjønne hvem som har glemt? Hvem som glemte var egentlig uvesentlig, helt unødvendig å identifisere. Det blir ikke akkurat topp stemning av dette, særlig når jeg kommer til å tilpasse meg denne "kulturen" og gjøre det samme tilbake mot disse folka. Jeg tilpasser meg alltid. Det er enkelte som ignorerer meg når jeg kommer på jobb, så jeg ignorerer tilbake. De samme dropper å hente gratis mat fra kantina til meg, men henter bare til andre kolleger, tilbyr godteri til andre og ikke meg når vi er få som sitter sammen osv. Men å "henge ut" er hakket verre. Jeg kommer til å navngi disse i felleschatten eller muntlig så fort de gjør en feil heretter, hvis det ikke er helt unaturlig å gjøre det ut ifra situasjonen/konteksten. Vi er ledere og ved en tidligere anledning mente en av de andre at jeg hadde glemt å informere en av de på "gulvet" om en liten ting som det egentlig ikke er nødvendig å informere om. Vedkommende skrev da til arbeideren at *navnet mitt* hadde glemt å gi beskjed. Etter det har jeg informert arbeiderne om at det er denne andre lederen som har glemt ting når det oppstår problemer, som forsåvidt er sannheten. Jeg bare sier at *ledernavnet* glemte det, men nå skal det være i orden. På lengre sikt (kort sikt også forsåvidt) blir ikke dette særlig ålreit for noen. Vet ikke om arbeiderne vil stusse over at vi er såpass åpne om hvilken leder som har gjort feil. Felleschatten er bare for oss ledere forresten. Anonymkode: d5e7b...df0 Men bedrer det situasjonen når du tar igjen? 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Reign Skrevet 25. oktober 2024 #3 Del Skrevet 25. oktober 2024 Dette er beskrivelsen av et elendig arbeidsmiljø. Arbeidsplasser med godt arbeidsmiljø har ikke slike utfordringer. 2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2024 #4 Del Skrevet 25. oktober 2024 Maleficenta skrev (6 minutter siden): Men bedrer det situasjonen når du tar igjen? Nei, overhodet ikke, men jeg finner meg ikke i å bli svertet og hengt ut. Jeg vil absolutt tro at stemningen på jobb vil bli merkbart dårligere iløpet av kort tid, for den ene som hengte meg ut ved navn i dag er den nyeste og gjør flest feil, så der er det litt materiale å ta av. Jeg har ikke gjort noen "hevnaksjoner" mot vedkommende ennå (!). Vet ikke om denne personen hengte meg ut for å posisjonere seg selv, ikke vil være den dårligste osv, eller om det bare var lite gjennomtenkt. Anonymkode: d5e7b...df0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosa Gnom Skrevet 25. oktober 2024 #5 Del Skrevet 25. oktober 2024 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Jeg har en jobb hvor det skjer mye, det er mye å huske på. Da hender det at man glemmer ting, det gjør de andre også. Men hva er greia med å henge ut den som har glemt ting i en felleschat på Teams, enten at man blir navngitt eller at det skrives ting som gjør det svært lett å skjønne hvem som har glemt? Hvem som glemte var egentlig uvesentlig, helt unødvendig å identifisere. Det blir ikke akkurat topp stemning av dette, særlig når jeg kommer til å tilpasse meg denne "kulturen" og gjøre det samme tilbake mot disse folka. Jeg tilpasser meg alltid. Det er enkelte som ignorerer meg når jeg kommer på jobb, så jeg ignorerer tilbake. De samme dropper å hente gratis mat fra kantina til meg, men henter bare til andre kolleger, tilbyr godteri til andre og ikke meg når vi er få som sitter sammen osv. Men å "henge ut" er hakket verre. Jeg kommer til å navngi disse i felleschatten eller muntlig så fort de gjør en feil heretter, hvis det ikke er helt unaturlig å gjøre det ut ifra situasjonen/konteksten. Vi er ledere og ved en tidligere anledning mente en av de andre at jeg hadde glemt å informere en av de på "gulvet" om en liten ting som det egentlig ikke er nødvendig å informere om. Vedkommende skrev da til arbeideren at *navnet mitt* hadde glemt å gi beskjed. Etter det har jeg informert arbeiderne om at det er denne andre lederen som har glemt ting når det oppstår problemer, som forsåvidt er sannheten. Jeg bare sier at *ledernavnet* glemte det, men nå skal det være i orden. På lengre sikt (kort sikt også forsåvidt) blir ikke dette særlig ålreit for noen. Vet ikke om arbeiderne vil stusse over at vi er såpass åpne om hvilken leder som har gjort feil. Felleschatten er bare for oss ledere forresten. Anonymkode: d5e7b...df0 Her er jeg faktisk helt enig med deg. Jeg ville gjort akkurat det samme. Hvis arbeidsmiljøet var slik i en ny jobb. Da hadde jeg ikke hatt noen problemer med å henge ut folk. Vel,sålenge det er dette som er normalen. Jeg har det tilsvarende i min jobb nå også. Kanskje ikke så ille som det der,men jeg ser likheter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2024 #6 Del Skrevet 25. oktober 2024 En annen ting er at denne nyeste lederen kommer til å bli satt på prøve i dag. Vedkommende er hovedansvarlig for at ting går riktig for seg, det er bare oss to som jobber sammen i dag og jeg kommer ikke til å redde vedkommende med mindre jeg får spesifikke spørsmål om ting. For en uke siden gjorde vedkommende en nybegynnerfeil, men jeg sa ifra og da ble det ikke et problem like vel. Det vil uansett ikke få store konsekvenser dersom vedkommende tabber seg ut i dag, det ville isåfall slått tilbake på meg selv, jeg burde grepet inn osv. Men det vil i ettertid bli lett å se hvilke feilvurderinger som har blitt gjort, hva som har blitt glemt osv. Anonymkode: d5e7b...df0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 25. oktober 2024 #7 Del Skrevet 25. oktober 2024 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Nei, overhodet ikke, men jeg finner meg ikke i å bli svertet og hengt ut. Jeg vil absolutt tro at stemningen på jobb vil bli merkbart dårligere iløpet av kort tid, for den ene som hengte meg ut ved navn i dag er den nyeste og gjør flest feil, så der er det litt materiale å ta av. Jeg har ikke gjort noen "hevnaksjoner" mot vedkommende ennå (!). Vet ikke om denne personen hengte meg ut for å posisjonere seg selv, ikke vil være den dårligste osv, eller om det bare var lite gjennomtenkt. Anonymkode: d5e7b...df0 Men er det ikke bedre at dere på en voksen måte snakker om dette og om hvilket miljø man ønsker på en arbeidsplass. Hevnaksjoner eskalerer jo bare situasjonen 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2024 #8 Del Skrevet 25. oktober 2024 Er det ikke bedre å promotere en kultur hvor man lører av feil og bruker det til å vokse enn å synke ned på et nivå som bidrar til en ukultur? Anonymkode: 8b624...4c9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2024 #9 Del Skrevet 25. oktober 2024 Du vil altså helt bevisst bli en dårlig leder? Når du blir mislikt så har du gått inn i dette med åpne øyne! Nytter ikke å skylde på andre. Det er sånn barnehagebarn gjør. Men Nils starta det! Anonymkode: 5f886...57b 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2024 #10 Del Skrevet 25. oktober 2024 Maleficenta skrev (2 minutter siden): Men er det ikke bedre at dere på en voksen måte snakker om dette og om hvilket miljø man ønsker på en arbeidsplass. Hevnaksjoner eskalerer jo bare situasjonen Jo, egentlig, men jeg pleier ikke å ta opp hva som ikke fungerer. Blir ekstra spesielt når sjefen min er blant disse, sjefen hengte meg ut på en indirekte måte i chatten i dag (mens den nyeste som gjør flest feil navnga meg fordi jeg hadde glemt en annen ting), er en av de som ignorerer meg når jeg kommer på jobb (ikke hver gang) og bare tar med gratis mat til andre. Angående det med gratis mat og godteri er det en annen som er mye verre, sjefen har bare droppet å ta med mat til meg ved et par anledninger (men tok med til en annen) og er totalt sett relativt ok utenom ignoreringen når jeg kommer på jobb. Anonymkode: d5e7b...df0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HMK Skrevet 25. oktober 2024 #11 Del Skrevet 25. oktober 2024 Jesus Kristus, snakk om å være smålig. Dette er en sak du bør ta opp med din overordnede. Fortell hvordan du opplever situasjonen og be om at denne praksisen endres. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2024 #12 Del Skrevet 25. oktober 2024 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Jeg har en jobb hvor det skjer mye, det er mye å huske på. Da hender det at man glemmer ting, det gjør de andre også. Men hva er greia med å henge ut den som har glemt ting i en felleschat på Teams, enten at man blir navngitt eller at det skrives ting som gjør det svært lett å skjønne hvem som har glemt? Hvem som glemte var egentlig uvesentlig, helt unødvendig å identifisere. Det blir ikke akkurat topp stemning av dette, særlig når jeg kommer til å tilpasse meg denne "kulturen" og gjøre det samme tilbake mot disse folka. Jeg tilpasser meg alltid. Det er enkelte som ignorerer meg når jeg kommer på jobb, så jeg ignorerer tilbake. De samme dropper å hente gratis mat fra kantina til meg, men henter bare til andre kolleger, tilbyr godteri til andre og ikke meg når vi er få som sitter sammen osv. Men å "henge ut" er hakket verre. Jeg kommer til å navngi disse i felleschatten eller muntlig så fort de gjør en feil heretter, hvis det ikke er helt unaturlig å gjøre det ut ifra situasjonen/konteksten. Vi er ledere og ved en tidligere anledning mente en av de andre at jeg hadde glemt å informere en av de på "gulvet" om en liten ting som det egentlig ikke er nødvendig å informere om. Vedkommende skrev da til arbeideren at *navnet mitt* hadde glemt å gi beskjed. Etter det har jeg informert arbeiderne om at det er denne andre lederen som har glemt ting når det oppstår problemer, som forsåvidt er sannheten. Jeg bare sier at *ledernavnet* glemte det, men nå skal det være i orden. På lengre sikt (kort sikt også forsåvidt) blir ikke dette særlig ålreit for noen. Vet ikke om arbeiderne vil stusse over at vi er såpass åpne om hvilken leder som har gjort feil. Felleschatten er bare for oss ledere forresten. Anonymkode: d5e7b...df0 Å henge folk ut på nett er en uting uansett situasjon man henges ut for. Men det er blitt en ukultur der moral og yrkesetikk/etikk generelt er glemt og folk flest tyr raskt til nettet når de er misfornøyde med bare en liten ting. Mange synes og å ha glemt eller ikke fått med seg empati for andre mennesker i sine hoder og tanker. Se bare til dette forumet der både kollegaer, barn og andre man har relasjoner til henges ut over en lav sko på måter som gjør folk lett gjenkjennelig. Taushetsplikten til yrkesaktive settes og til side, fordi de tror de anonymiserer. Anonymkode: 3b29e...de7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2024 #13 Del Skrevet 25. oktober 2024 Sikker på at dere er ledere i en bedrift og ikke elever på en ungdomsskole? Vær den gode lederen du burde være. Si fra direkte til de det gjelder at det er en ukultur å henge ut folk i felles chatten, men gi beskjeden gjerne direkte til deg dersom du har glemt noe. Anonymkode: ef035...378 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2024 #14 Del Skrevet 25. oktober 2024 Hos oss henger ut øverste leder den som gjør feil på den måten at han forteller det til alle andre kolleger, men ikke vedkommende det gjelder så man får vite det av andre kolleger 🫠 Generelt er "uthenging" og "fordeling av skyld" totalt unødvendig i arbeidslivet (med mindre det er snakk om grove overtramp selvfølgelig) og ikke minst bidrar det til å surne arbeidsmiljøet. Vi er alle bare mennesker og kommer til å alltid gjøre feil, misforstå eller glemme ting. Sånne ting er best å ta i enerom med den det gjelder, mest ryddig og voksent. Anonymkode: f2b00...deb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2024 #15 Del Skrevet 25. oktober 2024 Så du skjuler dine dårlige sider ved å late som du kopierer de andre? Anonymkode: a49b4...b64 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2024 #16 Del Skrevet 25. oktober 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Å henge folk ut på nett er en uting uansett situasjon man henges ut for. Men det er blitt en ukultur der moral og yrkesetikk/etikk generelt er glemt og folk flest tyr raskt til nettet når de er misfornøyde med bare en liten ting. Mange synes og å ha glemt eller ikke fått med seg empati for andre mennesker i sine hoder og tanker. Se bare til dette forumet der både kollegaer, barn og andre man har relasjoner til henges ut over en lav sko på måter som gjør folk lett gjenkjennelig. Taushetsplikten til yrkesaktive settes og til side, fordi de tror de anonymiserer. Anonymkode: 3b29e...de7 Det er nesten umulig å finne ut hvilken arbeidsplass dette gjelder. Anonymkode: d5e7b...df0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2024 #17 Del Skrevet 25. oktober 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Sikker på at dere er ledere i en bedrift og ikke elever på en ungdomsskole? Vær den gode lederen du burde være. Si fra direkte til de det gjelder at det er en ukultur å henge ut folk i felles chatten, men gi beskjeden gjerne direkte til deg dersom du har glemt noe. Anonymkode: ef035...378 Vet ikke om det ville blitt noe bedre av å reagere på at jeg ble hengt ut. Kanskje det blir en slutt på det, men forholdet oss imellom kan like gjerne bli verre av å opp slike ting, jeg virker konfronterende, er dramaqueen osv. Flere av lederne har tilknytning til et annet land og ved en anledning ble det sagt noe helt kort på deres språk. Jeg er ganske sikker på at det gjaldt meg. Virker veldig klønete. Anonymkode: d5e7b...df0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2024 #18 Del Skrevet 25. oktober 2024 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Nei, overhodet ikke, men jeg finner meg ikke i å bli svertet og hengt ut. Jeg vil absolutt tro at stemningen på jobb vil bli merkbart dårligere iløpet av kort tid, for den ene som hengte meg ut ved navn i dag er den nyeste og gjør flest feil, så der er det litt materiale å ta av. Jeg har ikke gjort noen "hevnaksjoner" mot vedkommende ennå (!). Vet ikke om denne personen hengte meg ut for å posisjonere seg selv, ikke vil være den dårligste osv, eller om det bare var lite gjennomtenkt. Anonymkode: d5e7b...df0 Er du leder så vær en god leder. Antar du er leder fordi du liker å lede folk?? Jeg tror at det som du opplever er press blant de ansatte på å prestrere. At de ikke tar eierskap i egne feil og setter andre i dårlig lys fordi de er redde selv når de gjør feil. Det er fordi øverste ledelse ser på feil som en styggdom. Det er greit å prøve å ikke gjøre feil, men det er bra for arbeidsmiljøet å godta at andre kan gjøre feil i blant. Da senker folk skuldrene og slutter å kaste hverandre under bussen når de ser noen gjøre en feil. Om alle går å er redd for stillingen sin fordi de gjør en feil, så blir det jo sånn "snitche" miljø på jobb og da blir arbeidsmiljøet dårlig og folk slutter og man mister de gode lederene og sitter igjen med folk som synes det er greit å være et ræv hol. Anonymkode: 9a293...ea8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Seff Skrevet 25. oktober 2024 #19 Del Skrevet 25. oktober 2024 Maleficenta skrev (18 minutter siden): Men er det ikke bedre at dere på en voksen måte snakker om dette og om hvilket miljø man ønsker på en arbeidsplass. Hevnaksjoner eskalerer jo bare situasjonen Dette. Hva med å ta opp i chatten om det er nødvendig å navngi den som har gjort feil / glemt noe hver eneste gang? Det er noen som har holdt på sånn på min arbeidsplass i perioder, og det skaper bare dårlig stemning. De aller fleste gjør så godt de kan, alle kan glemme eller gjøre noe feil i forbifarten, men så lenge det ikke har alvorlig konsekvenser, synes jeg sånt bare er unødvendig. Og hadde det enda vært slik at dette gjaldt noen som aldri gjorde feil selg, så hadde man (nesten) sett logikken i det minste, men når enkeltpersoner f.eks. på fredag henger ut kolleger for noe de selv kan finne på å gjøre feil på mandag, blir det jo bare dumt. Nesten komisk, faktisk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2024 #20 Del Skrevet 25. oktober 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Vet ikke om det ville blitt noe bedre av å reagere på at jeg ble hengt ut. Kanskje det blir en slutt på det, men forholdet oss imellom kan like gjerne bli verre av å opp slike ting, jeg virker konfronterende, er dramaqueen osv. Flere av lederne har tilknytning til et annet land og ved en anledning ble det sagt noe helt kort på deres språk. Jeg er ganske sikker på at det gjaldt meg. Virker veldig klønete. Anonymkode: d5e7b...df0 Du formulerer det ikke som «ikke heng meg ut i felles chatten», du sier at du vil gjerne ha beskjed om det privat slik at du har en mulighet til å rette opp selv om du gjør noe galt eller glemmer noe. Ta ansvar. Så må du slutte å bry deg om små bagateller som dette og fokusere på hva du faktisk kan gjøre noe med, nemlig å være den beste lederen. Anonymkode: ef035...378 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå