Gå til innhold

Hva tenker dere om psykologien bak å ghoste noen man har hatt lang forhold til?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Altså, da tenker jeg på partnere som ikke var voldelige eller skadelige? 

Forstår ikke slikt, er det folk med kontrollbehov som gjør slikt?

Jeg har vært i to forhold der jeg har vært 100% trofast, i mange mange år, der jeg i begge tilfeller ble dørmatte/mamma/hushjelp. 

Begge valgte etter forholdet å oppføre seg som om jeg aldri eksisterte ( jeg gjorde det slutt), pulverisert til ingen. Jeg maser ikke på de, men syns det er vondt og unormalt etter så mange år i tjeneste å bare bli helt utfryst på den måten, spesielt etter alt jeg har gjort. De voksne over 16 år barna syns det er teit og barnslig. 

Hva skal en tenke egt? Jeg bare prøver leve mitt liv men andre klarer å ha vennskap, samarbeid, behandle folk på en ålreit måte. Jeg får bare sånn - hat vibber. 

Anonymkode: 4c4f9...b8c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kan nok føles ut som kontrollbehov for den som blir utsatt for det. Og kan også i noen tilfeller være det.

Men tenker i ditt tilfelle at det enten er for at det er for vondt å ha kontakt. Det er også enklere/bedre måte å komme seg videre på. 

Eller at de ikke hadde så sterke følelser for deg 💔 Noe som bekreftes når du sier du har vært dørmatte. Ingen behandler en man virkelig elsker som dørmatte. 

Anonymkode: 06001...b7c

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er lettest for alle parter å komme seg videre uten kontakt.

• Liker 8
Skrevet

I min mening er det den sunneste måten å komme seg over et brudd.
Etter mitt første forhold tok slutt ble jeg fullstendig knust, men holdt kontakt med eksen. Da var hun kontinuerlig varm og kald mot meg etter bruddet. Hun kunne finne på å snakke om hvor glad hun var i meg og at hun fortsatt hadde følelser, for å deretter sende meg videoer av henne med tafsete gutter på fest dagen etter. Ble brutt ned psykisk over flere måneder til punktet av å bli alkoholiker...
Var ung og lærte mye fra den opplevelsen. 

Anonymkode: dcd0f...42c

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Hm, jeg har venner som har fortsatt kontakt med eksen. De mener det er helt unaturlig å ikke ha kontakt. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.10.2024 den 9.24):

Jeg har vært i to forhold der jeg har vært 100% trofast, i mange mange år, der jeg i begge tilfeller ble dørmatte/mamma/hushjelp. 

Begge valgte etter forholdet å oppføre seg som om jeg aldri eksisterte ( jeg gjorde det slutt), pulverisert til ingen. Jeg maser ikke på de, men syns det er vondt og unormalt etter så mange år i tjeneste å bare bli helt utfryst på den måten, spesielt etter alt jeg har gjort. De voksne over 16 år barna syns det er teit og barnslig. 

Hva skal en tenke egt? Jeg bare prøver leve mitt liv men andre klarer å ha vennskap, samarbeid, behandle folk på en ålreit måte. Jeg får bare sånn - hat vibber. 

Folk som har valgt å være partnere med deg skylder deg ikke å ha kontakt med deg fordi de har vært din partner. Slik venner, familie etc ikke skylder deg kontakt. Du trenger ikke å ha «vært slem» for at folk ikke ønsker ha deg i livet ditt. At de ikke vil er en fullgod grunn. Det å ikke ha kontakt med noen er ikke hat - folk flest føler ikke på hat. Det er trolig bare det vi alle føler for folk flest - likegyldighet. 

Husk det, ts. Ingen som helst skylder deg å ha kontakt med deg. Av noen som helst grunn. Inkludert partnere, barn, foreldre, venner og kollegaer. Vi har kontakt med folk fordi vi aktivt velger dem inn i livet vårt. Og når det valget ikke lengre gir mening så har vi ikke kontakt. Og det er helt greit. Et nei betyr et nei, også i sosiale relasjoner.

Anonymkode: e2370...67f

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.10.2024 den 9.24):

Hva legger du i "hoste"? 

Er det slikt at han ikke kan ha en normal høflig samtale med deg i situasjoner der det er naturlig å møtes (for eksempel relatert til felles barn). 

Eller er det slikt at han ikke er interessert å opprettholde en type av vennskap? 

Hvis det er det siste, så er det nok så normalt og sunt for dere begge.

Hvis det er det første, så kan det vel være alt fra at bruddet har vært så ille for han, til at han egentlig hadde ønsket å få deg tilbake og ikke vil bli trigget. 

Skrevet

Ut fra din tolkning av ghosting, så kutter jeg kontakt med ekser om bruddet kom av svik. Om jeg ikke har positive følelser og vennskap. 

Anonymkode: a3107...9d3

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Folk som har valgt å være partnere med deg skylder deg ikke å ha kontakt med deg fordi de har vært din partner. Slik venner, familie etc ikke skylder deg kontakt. Du trenger ikke å ha «vært slem» for at folk ikke ønsker ha deg i livet ditt. At de ikke vil er en fullgod grunn. Det å ikke ha kontakt med noen er ikke hat - folk flest føler ikke på hat. Det er trolig bare det vi alle føler for folk flest - likegyldighet. 

Husk det, ts. Ingen som helst skylder deg å ha kontakt med deg. Av noen som helst grunn. Inkludert partnere, barn, foreldre, venner og kollegaer. Vi har kontakt med folk fordi vi aktivt velger dem inn i livet vårt. Og når det valget ikke lengre gir mening så har vi ikke kontakt. Og det er helt greit. Et nei betyr et nei, også i sosiale relasjoner.

Anonymkode: e2370...67f

Det er faktisk sånn at noen skylder andre noe. Det ser man også av alle rettsaker mellom parter. 

Skrevet

Hvorfor skal man ha kontakt med ekser om man ikke har barn sammen? 

Anonymkode: fbd9e...d13

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg ghoster min eks. Han fant seg ei ny ei mens vi fortsatt var sammen, og det såret meg i lang tid etterpå. Jeg blokkerte han aldri, så ser jo hva han skriver, men svarer aldri tilbake. Tenker at han sannsynligvis ikke er helt lykkelig i sitt nye forhold, siden han stadig skriver til meg, men jeg er helt over hele han. Godter meg litt hver gang han skriver til meg uten at jeg svarer, føler jeg vinner i spillet "selvkontroll".

Anonymkode: 7d36e...ddf

• Liker 2
Skrevet

Jeg tenker at det er grenser for hvor mye man skal la det som skjer i sosiale medier styre livet...

Anonymkode: a8cbb...16c

Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Det er faktisk sånn at noen skylder andre noe. Det ser man også av alle rettsaker mellom parter. 

Det er ingen som skylder deg å ha kontakt med deg. 

Anonymkode: 8396c...b0b

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hva mener du at eksene dine skylder deg? Hva mener du med den siste setningen, om rettsakter?

Anonymkode: b9f7f...a38

• Liker 2
Skrevet

De skylder deg ikke kontakt, men det hadde vært hyggelig hvis vi ble bedre til å ta vare på hverandre i dette kalde samfunnet kalt Norge 

Anonymkode: 3a42a...60b

Skrevet

Hvorfor ønsket du kontakt med dem?

Anonymkode: 0f4ab...334

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hvorfor ønsket du kontakt med dem?

Felles barn og syns det blir bare mer vonde og vanskelige følelser ut av sånt. Han har vært min eneste venn i over 20 år...jeg hadde vel håpet vennskap var nie vi kunne ha videre. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Felles barn og syns det blir bare mer vonde og vanskelige følelser ut av sånt. Han har vært min eneste venn i over 20 år...jeg hadde vel håpet vennskap var nie vi kunne ha videre. 

Men...du skriver at han (og den andre eksen) ikke var snill mot deg, men behandlet deg som ei dørmatte. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men...du skriver at han (og den andre eksen) ikke var snill mot deg, men behandlet deg som ei dørmatte. 

Det er sant, men fortsatt den eneste vennen min. 

Skrevet (endret)

Jeg ghoster aldri. Men selv har jeg opplevd å bli ghostet. Hvis de som ghoster kommer lettere over deg da, så er det riktig for dem, har jeg tenkt-

Det er også nye kjærester som ikke synes det er så ok at partneren har fremdeles "bånd" til eksen. Min venninne sa at jeg burde slette eksen med hensyn til ny partner. Men det synes ikke jeg.

Endret av exictence

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...