Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, lurer på om andre har hatt det lignende som oss og har noen råd.

Baby er 3 mnd nå, legger seg vanligvis mellom 20-22, våkner etter 4-5 timer, deretter etter 2-3 t og da er han ferdig med natta. Er umulig å ha han liggende i senga, han gråter og vrir seg, kaver masse. Ender med at vi må stå opp rundt 04-05 hver dag, hvor jeg merker at han er trøtt. Så er han kanskje våken en time eller to, før han kan sove 1-3 timer mer i moonboon. Synes det er synd at natta blir så delt opp, og lurer på hva som gjør at han kaver sånn etter andre amming, og kaver mer jo lengre utover natta vi kommer.

Jeg har kanskje gått med et inntrykk av at innen 3 mnd kan man etablere rutiner, og få dem til å legge seg tidligere og sove i 12 timer (med oppvåkninger da). Er så mange i termingruppa som har babyer som sover 12 timer, og også venninner og de i barselgruppa. Føler det er uvanlig å ha en som sliter sånn med søvn om natta? Noe som overrasker meg litt, trodde på forhånd at de fleste sleit ned søvn, men ser nå at det er mer unntaket? Er så misunnelig på alle de som får litt egentid på kveld, som det føles som alle andre får.

Hvis vi ikke svøper han våkner han hver eneste time. Det er den kavingen som er problemet, og selv i svøpeposen kaver han masse på slutten av natta. Han har vært hos manuellterapeut, jeg har prøvd melkefri kost, og vi har prøvd minifom.

Anonymkode: 265d1...986

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror ikke dette er unormalt❤️

Anonymkode: a89df...559

• Liker 1
Skrevet

Det er en tre måneder gammel baby, og det er helt normalt. Mitt barn våkna 5 frem til han var 3, og kan finne på å gjøre det enda. Skikkelig morgenfugl. 

Kavingen kan være alt og ingenting, det skjedde masse motorisk og babyen skal finne ut av verden. 

Anonymkode: 7123d...c9a

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Håper ikke dere svøper stramt, det bør man fase ut når de har blitt så store. Det kan være farlig om han begynner å rulle.

Det er (dessverre) helt normalt å styre med søvn når de er 3mnd. Noen er heldige med det der, noen er uheldige, det er litt lotto. Jeg skjønner veldig godt at du ønsker tid i fred på kvelden og sove mer uavbrutt på natta! Men du er heldig med at han kan sove opptil 3 timer alene på dagtid, det er jo fantastisk! Min kunne ikke det på den alderen, tror hun var borti 8-9mnd før dagduppene hvor hun lå alene ble lenger enn 30-40min😅 som jeg lengtet etter å gjøre noe annet i fred i 2t uten å måtte følge med som en hauk i tilfelle hun våknet og kaaanskje kunne vogges videre i søvn hvis jeg var rask og heldig.

😕 Det føles som om alle andre har så chille babyer. Kanskje de har det, eller kanskje de som har jævlige netter ikke roper så høyt om det.

Anonymkode: 68a98...4b9

Skrevet

Min va akkurat lik og sov ikke lenger enn fire timer sammenhengende. Vi prøvde å begynne å legge litt tidligere dag for dag rundt fire mnd slik at jeg i samboer fikk litt mer kveld sammen. Min sov kun 20 minutters kviler på dagen også så fikk sjelden slappet av skikkelig. Så godt at din greier å sove i tre timer på dagen☺️ Hadde mange venninner som hadde slik sovebaby di i termingeuppa har, men er kanskje slik som hun over meg skriver at de som har det jævlig ikke skriker høyt om det. Jeg fant ut at min baby ikke var slik, men at alt er faser og at det går seg til. Ikke sammenlign babyen din med andre for da kommer du til å bli sprø. Har mange ganger revet meg i håret over hvor dårlig babyen min sover, men noen er bare ”heldigere” enn andre. 

Skrevet

Her sovner baby 3 mnd rundt 19/20, våken kl 23 for mat. Så igjen 2.30 også rundt kl 5. Står opp kl 6 med han. Han ligger litt i babygym før han sover 1t. Deretter er søvnen litt av og på frem til kvelden. Dagsoving mellom 20 min til 1t, våkner så fort jeg forlater rommet eller flytter meg litt unna. 

Anonymkode: 5c9a5...6d2

Skrevet

Har en baby på fire mnd, men har hatt likt søvnmønster de siste par mnd.

Sovner kl 20. Våkner kl 01 og 05 for mat. Står opp kl 07. 

Vi har altså bedre netter enn deg, men mye årligere dagsøvn. Hun sover lurer på 30 min. Hun har vanligvis fem sånne dupper. Ofte kan jeg bruke en del tid på at hun skal sove også, så føler hele dagen er et stort leggeprosjekt😅 Virker veldig deilig med babyer som sover to tiner sammenhengende på dagen. Da får man jo faktisk lest litt avis, hvilt litt, sett tv eller rydda!

Anonymkode: a89df...559

Skrevet

Jeg ville sagt at du er heldig med en baby som sover mye om natta jeg da 😅

Min sov maks en time natten gjennom, det var det flere babyer i barselgruppen som gjorde. Egentid på kvelden begynte jeg å ha da babyen var 5-6 måneder. Ved 3 måneder er jo baby mini, da legger man seg vel sammen med baby uansett?

Anonymkode: d22d8...dc1

• Nyttig 1
Skrevet

Termingruppa di må ha sjeldent mange sovebabyer☺️ Het våknet baby hver time/hver annen time i mange måneder. Var ca 1,5 før han sov så sammenhengende om kvelden at vi kunne gjøre andre ting enn å gå til og fra soverommet om kvelden. Er nå snart to og sover nå stort sett seks timer sammenhengende om natten, noen ganger åtte. Jeg anser han som helt normal (med unntak av at han selvsagt er verdens beste og fineste❤️)

Anonymkode: 4cfda...efe

• Liker 1
Skrevet

Husk at når de er så små så er 5 timer sammenhengende søvn synonymt med å sove gjennom natten. Ellers tok 4 mnd søvnregresjon og kom tidlig hos oss, og i 5 uker våknet hun hvert 45. minutt. 

Anonymkode: 70dc5...423

• Nyttig 1
Skrevet

Kan det være noe som plager baby? Jeg har en på 7 uker som driver å kaver fra kl 03/04 hver eneste natt. Vi måtte bli flinkere å rape baby om natta, tror han lå å pressa og kavet med luft. Har vært bedre i natt! 

Anonymkode: 53a66...95d

Skrevet

Det er så mye som er normalt med babyer og søvn.

Vi har hatt en som våknet i 4-5-tiden en periode på et par mnd. og jeg mener det startet rundt 3 mnd. På den tiden sovnet hun for natten da jeg la meg, rundt kl. 22. Hun våknet for mat med ca. 2 timers mellomrom, men diet bare og sovnet raskt igjen, så jeg opplevde at vi sov godt. Hun kunne sove ved siden av meg i sengen på dagtid, det var første barn og jeg var i permisjon, så jeg sov sammen med henne på dagtid. Jeg vet at det ikke lar seg gjøre med alle babyer. 

Nr. to begynte å sovne i 19-tiden allerede fra rundt 3 mnd. Hun hadde våkenperioder på 1-3 timer 1-2 ganger i løpet av natten ganske lenge, og våknet i 5-tiden gjennom hele babytiden. Lenge var hun som oftest våken fra kl. 00 til 02, husker jeg. Noen få ganger våknet hun ikke ved midnatt, men gjorde hun det, visste vi at det ville ta to timer før hun sovnet igjen samme hva vi gjorde. Hun er fire nå, og våkner fortsatt tidlig, men det har blitt nærmere 5.30 i det minste (og nå sover hun hele natten frem til det). 

Anonymkode: 5934d...25b

Skrevet

Han har bare 3 måneders erfaring med livet utenfor livmoren, stakkar 🩵 Gi det tid og gi ham nærhet. Rutiner kommer etterhvert. 

Anonymkode: 7845d...e89

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Da mine var 3 måneder sov de på puppen på stua, mens jeg og samboer så film. Først ved 7-10mnd var de klare for å legge seg før oss på kvelden. Minstemor på 13mnd våkner fortsatt alt fra 5 til 20 ganger på en natt, vil helst bare sove på puppen. Nærmeste venninne har baby som er noen dager gamlere som sover "selvstendig" og uavbrutt 19-6 og har gjort det siden 6 mnd. Begge er helt normale, friske babyer ☺️

Ps! Det er skikkelig dritt med dårlig søvn og jeg føler virkelig med deg!! Vit at det går seg til etterhvert ❤️

Anonymkode: 0bc31...a86

• Nyttig 1
Skrevet

Min gutt var nøyaktig sånn. Han er 2 år nå og har sovet natta igjennom fra han car ca 10 mnd, men han sover sjelden mer enn 10 timer og dagene starter fremdeles ofte 05.

Husker jeg tenkte som deg, det kan da ikke være sånn at vi skal opp på dette ugudelige tidspunktet? Andre på barselgruppa sov til både 08 og 09 - da var vi ferdig med dagens første dupp 🙈

Noen barn er bare sånne morgenfugler. Har vent meg til det nå og benytter heller de sinnsykt tidlige morgenene til å vaske klær, sette på oppvask, ta en lang dusj og en lang frokost etc. 

Gjør det beste ut av det - det kan bli langvarig!

Skrevet

Tror barn er veldig forskjellige rundt søvn. Frøkna mi var med på konseptet "natt" fra hun var 1 uke gammel. Da sovnet hun med oss(med mye byssing og ammin!) i 23-tiden og sovnet igjen ved hver nattamming til 8-9 neste dag. 

Nå er hun 3.5 og sover 11-12 timer om natten (med 3-8 amminger, er tidvis menneskelig smokk). Til gjengjeld er dagsøvn vaaaanskelig. Har ikke kunne lagt henne fra meg for dupp siden hun var ca 4 uker, så alle dupper skjer på meg eller mannen. 

Anonymkode: b14d6...20c

Skrevet

Altså babten vokner kun 1 gang i løpet av nattesøvn og du klager?!!!

Dette er jo en drømmebaby.

Anonymkode: 97c50...b0d

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...