Gå til innhold

Gnålet om julebord er i gang, elsker å se på konformiteten i Norge.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er like gøy hvert år, man forventer at alle skal delta. Nordmenn sitt religiøse forhold til alkohol-aktiviter er gøy å se på, du skal være en sau som følger flokken 😅.

https://psykologtidsskriftet.no/fagessay/2007/01/nordmenn-verdens-mest-konforme-folkeferd
https://snl.no/konformitet_-_psykologi

Jeg kan ikke tenke meg noe mer asosialt enn julebord, å kaste bort tiden min. Tid man kan bruke på sin familie og venner, eller interesser. Tenk på all tid du kaster bort i livet, ca 10t om dagen på arbeidslivet man-fredag.

non-conformist-by-fish.jpeg

Anonymkode: f5f19...968

• Liker 3
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vel, noen trives jo både på jobb og med kollegaer. De julebordene jeg har vært på har utelukkende vært bare hyggelig, god mat, god stemning, ikke jobbrelatert prat og pjatt og ikke fyll. Enkelte har en forestilling om at alle julebord er flatfyll og utroskap, iblandet feit ribbe og karamellpudding. Det varierer jo veldig hvordan julebord foregår rundt omkring. 

Anonymkode: 92b9a...2cb

• Liker 20
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet

Vel… Snakk for deg selv. Jeg er nordmann, jeg synes julebord er hyggelig, og de som ikke liker julebord må gjerne være hjemme for min del. Null problem.

• Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg har ikke opplevd at det er forventning om å delta på julebord på noen av mine arbeidsplasser iallfall. Jeg har vel ikke deltatt på julebord de siste 10 årene, fordi det ikke har passet seg slik. Det har aldri vært noe problem. Jeg har sjeldent deltatt på andre fester i regi av arbeidsplassen heller.
Når det er sagt, er ett par av mine kollegaer på nåværende arbeidsplass blitt blant mine nærmeste venner. Vi møtes ofte på fritiden, så for meg vil et julebord være en festlighet med gode venner, og dermed veldig også veldig hyggelig. 

Jeg har også så fin arbeidplass, gode kollegaer forøvrig og meningsfulle arbeidsoppgaver at jeg slett ikke føler jeg kaster bort noe tid. Det må være utrolig trist for deg at du føler det på den måten.

Anonymkode: 6d8a5...3b3

• Liker 3
Skrevet

1. Hva er galt med konformitet? 

2. Lenge siden jeg har opplevd noe press om å være med på julebord.

3. Mange bedrifter har sluttet med julebord.

4. Jeg liker jobben min og kaster ikke bort tiden de 8,5 timene jeg er på jobb.

5. Jeg liker folkene jeg jobber sammen med og tilbringer gjerne tid med dem.

• Liker 6
Skrevet

Vi har ikke julebord, men avdelingssamling på hotell utenfor byen og middag 😊 Det er alltid koselig, rolig og aldri vært fyll, utroskap eller lignende. 

Anonymkode: 34201...bef

• Liker 4
Skrevet
Hateridioter skrev (Akkurat nå):

1. Hva er galt med konformitet? 

2. Lenge siden jeg har opplevd noe press om å være med på julebord.

3. Mange bedrifter har sluttet med julebord.

4. Jeg liker jobben min og kaster ikke bort tiden de 8,5 timene jeg er på jobb.

5. Jeg liker folkene jeg jobber sammen med og tilbringer gjerne tid med dem.

1) det hindrer nytenking og utvikling
2) du blir sett på som en sosial særing om du ikke er med
3) de har nå gjerne julesamling i stedet riktignok men det er samme greiene
4) kaffepraten er bortkastet tid, deltar man ikke er man igjen en sosial særing
5) de er folk du jobber med, ikke venner eller familie man tilbringer tid med

Anonymkode: 37f2b...d46

• Liker 1
Skrevet

Jeg har jobbet mange ulike steder og har aldri opplevd press eller utagerende fyll. På min nåværende arbeidsplass deltar jeg ikke på slike fester, det er helt akseptabelt. 

• Liker 3
Skrevet

Ja, vi mennesker er flokkdyr. Ingenting galt i det, det er jo vår natur.

Skal du lese av en ulv fordi den går i flokk? 

Anonymkode: 77345...f01

• Liker 2
Skrevet

Trives veldig godt i selskap med mine kolleger. Det er veldig ofte jeg ikke ser dem i løpet av en arbeidsdag. Veldig hyggelig med sosialt samvær med dem. Jeg skal ikke drikke alkohol på julebordet, så det er ikke forholdet mitt til alkohol som gjør at jeg deltar :)

Trist å høre at du ikke har det så fint med dine kolleger, TS. 

Anonymkode: 90278...e96

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

1. Ok.

2. Nei

3. Ok. Ser likevel ikke problem

4. Nei.

5. Jeg trives sammen med kollegaene, så jeg tilbringer gjerne tid med dem.

• Liker 1
Skrevet

Jeg opplever press på min nåværende arbeidsplass om å være med på sosiale aktiviteter utenom arbeidstiden. Hvis jeg sier at jeg ikke blir med, er det alltid spørsmål om hvorfor osv. Så jeg føler at jeg må finne på noe annet jeg skal, selv om jeg egentlig bare skal være hjemme og ikke har lyst å bli med. 

Er ikke noe galt med kollegaene mine, men det drikkes alltid mye på disse arrangementene og jeg syns ikke det er så gøy. Orker ikke rett og slett. 

Skrevet

Jeg drikker ikke, men setter pris på å være sosial med kollegaene mine av og til likevel. Pleier å dra hjem kl 22. Det har aldri vært noe fyll eller tull på de julebordene jeg deltar på. Hvis det å ønske å investere tid i gode relasjoner gjør meg konform, så lever jeg godt med det. 

Anonymkode: 88677...d83

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Dette er like gøy hvert år, man forventer at alle skal delta. Nordmenn sitt religiøse forhold til alkohol-aktiviter er gøy å se på, du skal være en sau som følger flokken 😅.

https://psykologtidsskriftet.no/fagessay/2007/01/nordmenn-verdens-mest-konforme-folkeferd

Jeg kan ikke tenke meg noe mer asosialt enn julebord, å kaste bort tiden min. Tid man kan bruke på sin familie og venner, eller interesser. Tenk på all tid du kaster bort i livet, ca 10t om dagen på arbeidslivet man-fredag.

Artikkelen du linket til var veldig interessant, men skjønner ikke helt hva sammenhengen er med julebord? Mener du at flertallet mener at det er «veldig viktig» å gå på julebord, og at derfor blir de som egentlig ikke synes det er viktig, presset til å mene det er viktig? Det er jo ikke helt det samme som når man fordreier sine egne oppfatninger av fakta (hvilken linje er lengst f.eks), men det kan kanskje være en følelse av gruppepress for noen?

Jeg har pleid å gå på julebord, noen ganger er det gøy, andre ganger ikke så gøy. Men føler ikke det er noe press, ikke på min jobb i alle fall. Vi er ganske mange da, så det er ikke så merkbart om noen ikke kommer.

Anonymkode: befa2...5d0

Skrevet

Og jeg elsker å se på alle liksom-spesielle, som er så unike og mye bedre enn alle andre at de roper høyt om at de dropper julebord. Da kan alle se hvor bra og intelligente de er 🤩

Anonymkode: 1fa0b...08e

• Liker 6
  • Nyttig 6
Skrevet

hehe, det slår aldri feil - i disse tider dukker det alltid opp edgelords som føler seg hevet over andre fordi de ikke liker julebord 😂

Vel, det gjør ikke jeg heller, men jeg ser ikke verdien av å rakke ned på dem som gjerne vil delta? Det velger man jo helt selv. Kollegaene mine drar på julebord, jeg koser meg hjemme med en god bok, alle er fornøyde. Hvorfor skal man pisse på andres valg? 

Anonymkode: a8ec2...d6c

• Liker 7
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Noen er jo venner med kolleger og da.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Vel, noen trives jo både på jobb og med kollegaer. De julebordene jeg har vært på har utelukkende vært bare hyggelig, god mat, god stemning, ikke jobbrelatert prat og pjatt og ikke fyll. Enkelte har en forestilling om at alle julebord er flatfyll og utroskap, iblandet feit ribbe og karamellpudding. Det varierer jo veldig hvordan julebord foregår rundt omkring. 

Anonymkode: 92b9a...2cb

Slike julebord har vi og. For 3 året på rad er jentene invitert hjem til meg. Jeg dekker på med juleserviset, vi har pakkelek, prater om alt mellom himmel og jord og koser oss. Egentlig lite alkohol 

• Liker 2
Skrevet

Jeg har ikke opplevd et julebord med fyll siden 2007, har hatt 4 ulike arbeidsgivere etter det.

For meg er det god mat som lokker, har ikke spist ribbe på julebord på mange år. Kvelden er som regel over kl.23 :)

Anonymkode: b761c...705

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Morsomt. Jeg ser på de som ikke drar den like langt som meg, og som ikke blir like fulle som meg, som de som er konforme.

Godt vi er forskjellige. :)

Anonymkode: 76c96...9bf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...