AnonymBruker Skrevet 24. oktober #1 Del Skrevet 24. oktober I flere tilfeller hører jeg folk benytte "hvem" i stedet for "hvilken". Hvem type er jeg? Hvem land skal jeg reise til? Hvem matrett skal jeg velge? Hvem tilstand er jeg i nå? Hvor kommer dette fra? Det er jo på ingen måte korrekt, men er det samme som alle andre grammatiske feil? Anonymkode: 7a78b...064 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. oktober #2 Del Skrevet 24. oktober Det er ofte hvis språkutøveren har nedsatt evne til abstraksjon at spørreordene blander seg sammen, og siden man ofte lærer spørreordet "hvem" før "hvilken", så fortrenger den første den andre, siden spørreordene i praksis betyr det samme ("hvem" betyr "hvilken person"). Anonymkode: f2522...282 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. oktober #3 Del Skrevet 24. oktober Om det er arabere du snakker om så er det fordi det er det som er normalt i noen arabiske dialekter. Om du snakker om etnisk norske så er det nok noe annet... Anonymkode: 26ce1...f3e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fant80 Skrevet 24. oktober #4 Del Skrevet 24. oktober Er det ikke dialekt da,som blander seg inn i skriftspråket? Synes jeg har hørt det før. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober #5 Del Skrevet 25. oktober Fant80 skrev (10 timer siden): Er det ikke dialekt da,som blander seg inn i skriftspråket? Synes jeg har hørt det før. Det er Østfolddialekt. Men dessverre sprer det seg som ild i tørt gress sammen med Østfold-l’en. Anonymkode: 99418...eee Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober #6 Del Skrevet 25. oktober Det brukes mye i Drammensområdet også. Anonymkode: 08a00...820 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober #7 Del Skrevet 25. oktober Det skrives ofte her på KG i alle fall. "Hvem bil skal jeg velge?" og sånne ting er en gjenganger. Håpløst. Anonymkode: fc3c6...984 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ti T Usen Skrevet 25. oktober #8 Del Skrevet 25. oktober AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det brukes mye i Drammensområdet også. Anonymkode: 08a00...820 Ja, pluss nedover Vestfold. Det skjærer i øra, men har innfunnet meg med at det er dialekta:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober #9 Del Skrevet 25. oktober Stygt er det uansett. At innvandrere kan ha problemer med grammatikken er en sak men når det kommer til de som er født og oppvokst her til lands snakker/skriver sånn vitner om store problemer ved vedkommende. Anonymkode: 908e2...48c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober #10 Del Skrevet 25. oktober AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Stygt er det uansett. At innvandrere kan ha problemer med grammatikken er en sak men når det kommer til de som er født og oppvokst her til lands snakker/skriver sånn vitner om store problemer ved vedkommende. Anonymkode: 908e2...48c Hva med de som sier kass i stedet for hvilken, har de store problemer også? Anonymkode: 08a00...820 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
norw Skrevet 25. oktober #11 Del Skrevet 25. oktober Blir for lettvint å skylde på dialekter 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober #12 Del Skrevet 25. oktober AnonymBruker skrev (11 timer siden): I flere tilfeller hører jeg folk benytte "hvem" i stedet for "hvilken". Hvem type er jeg? Hvem land skal jeg reise til? Hvem matrett skal jeg velge? Hvem tilstand er jeg i nå? Hvor kommer dette fra? Det er jo på ingen måte korrekt, men er det samme som alle andre grammatiske feil? Anonymkode: 7a78b...064 Kan bare svare for meg selv, men er født og vokst opp i Bergen, flyttet derfra til Oslo, da jeg var 23, og ble,naturlig nok, ’korrigert’’ under studietiden og ble spurt om hvorfor jeg sa det.. Og da jeg tenkte gjennom det, så brukes ‘’Hvilken’’ ekstremt sjeldent i Bergen når det prates.. Mulig det bare er min oppfattelse, men nå nærmer jeg meg 40 og bodd på østlandet siden jeg var 23, og hører fortsatt ikke at ordet Hvilken brukes noe særlig uformelt muntlig på bergensk🤷♀️ Anonymkode: 7b987...04b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
got2go Skrevet 25. oktober #13 Del Skrevet 25. oktober AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Det skrives ofte her på KG i alle fall. "Hvem bil skal jeg velge?" og sånne ting er en gjenganger. Håpløst. Anonymkode: fc3c6...984 Enig! Øyene mine blør når jeg leser sånt! Det som irriterer meg litt mindre, men som likevel gir rykninger i hodet er når jeg leser " Henne sa at..." og "Når henne tar bussen..." Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober #14 Del Skrevet 25. oktober folk som driter i gramatikk rett og slett.. Enten fodri de skrive som de snakker (dårlig norsk) eller fordi de er ute av stand til å lære av andre grunner - ren latskap. Anonymkode: 0a7f2...3db Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
missLynch Skrevet 25. oktober #15 Del Skrevet 25. oktober Spe på med «demses» i tillegg 😂🤦♀️ i min dialekt brukes ikke «hvilken», men da benyttes «hva slags» istedet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober #16 Del Skrevet 25. oktober Får øyekatarr av å lese det. Anonymkode: 3b5ba...ee4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober #17 Del Skrevet 25. oktober missLynch skrev (1 minutt siden): Spe på med «demses» i tillegg 😂🤦♀️ i min dialekt brukes ikke «hvilken», men da benyttes «hva slags» istedet. Det sa besteforeldrene mine. ( ikke skriftlig ) jeg oppfattet det som dialekt, flere i deres generasjon sa det der de kom fra. Hører det aldri lenger. Anonymkode: f4ad3...d7f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober #18 Del Skrevet 25. oktober AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Hva med de som sier kass i stedet for hvilken, har de store problemer også? Anonymkode: 08a00...820 Men da bruker man "ken" om personer og "kass" om ting. Så grammatikken blir korrekt uansett. Man bruker ikke feil spørrepronomen! Anonymkode: 62e47...ab1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober #19 Del Skrevet 25. oktober Hvilken er heller ikke ett ‘’ord’’ på nynorsk.. https://snl.no/spørreord Hvilken på bokmål oversettes korrekt til Nynorsk som ; Kva Anonymkode: 7b987...04b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober #20 Del Skrevet 25. oktober Enig. For meg er slitsomt å høre det der. Hvem er for meg et spørreord som brukes om personer. Og om man ikke klarer å bruke ordet hvilken, så bruk en variant med hva istedenfor. "Hva slags" eller "Hva for en" er helt godtatte begreper, og MYE bedre språklig enn å bruke hvem. Og til den som kommenterte at det brukes "kass" på dialekter. Det er jo bare en sammentrekning av "Kva slags", og har en nær slektning i "kven" som er en sammentrekning av "Kva for ein". Anonymkode: f02e9...02c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå