Gå til innhold

Opptjening nye sykepengerettigheter

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg lurer på noe om ny opptjening av sykepengerettigheter.

For en tid tilbake ble jeg skadet i en ulykke. Jeg var sykemeldt i til sammen ni måneder, både fullt og delvis. Jeg var vært tilbake i full jobb hos samme arbeidsgiver i syv måneder nå. Skaden er ikke blitt bra og jeg må ha en operasjon. Jeg har fått beskjed om at jeg må regne med å være sykemeldt i rundt en måned etter operasjon, men for noen tar det lenger tid. Jeg ble plutselig bekymret for min rett til sykepenger hvis jeg er uheldig og trenger mer tid på å komme meg. Stemmer det at sykepengerettigheter ble opptjent igjen ved at jeg har vært sammenhengende i full jobb i (mer enn) seks måneder? Altså at jeg nå teoretisk kan være sykemeldt i et helt år igjen? Jeg har selvsagt ikke tenkt til å være sykemeldt i ett år altså, det er ment som et eksempel.

Anonymkode: ddc13...a31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Stemmer det at sykepengerettigheter ble opptjent igjen ved at jeg har vært sammenhengende i full jobb i (mer enn) seks måneder?

Ja, det stemmer. Så du skal ikke tenke på det.

Anonymkode: 57433...5a7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

For en tid tilbake ble jeg skadet i en ulykke. Jeg var sykemeldt i til sammen ni måneder, både fullt og delvis. Jeg var vært tilbake i full jobb hos samme arbeidsgiver i syv måneder nå. Skaden er ikke blitt bra og jeg må ha en operasjon. Jeg har fått beskjed om at jeg må regne med å være sykemeldt i rundt en måned etter operasjon, men for noen tar det lenger tid. Jeg ble plutselig bekymret for min rett til sykepenger hvis jeg er uheldig og trenger mer tid på å komme meg. Stemmer det at sykepengerettigheter ble opptjent igjen ved at jeg har vært sammenhengende i full jobb i (mer enn) seks måneder? Altså at jeg nå teoretisk kan være sykemeldt i et helt år igjen? Jeg har selvsagt ikke tenkt til å være sykemeldt i ett år altså, det er ment som et eksempel.

Ja du skal være safe om du har jobbet i syv måneder, så ikke bekymre deg.

Jeg står i samme situasjon selv faktisk. Har bare 9 uker igjen av min periode nå, altså enda mindre enn deg, men har jobbet fullt siden etter ferien, altså ikke være sykemeldt siden 12.juli. Har både vært fullt og delvis sykemeldt, gjennom operasjon. Jeg er heller ikke helt bra, og skal ha ny kontroll i februar der det kan bli aktuelt med ny operasjon. Jeg gjør alt jeg kan nå for å unngå bli sykemeldt de neste 3 månedene sånn at tjener opp ny periode. Det var først snakk om ny operasjon i høst men ble veldig stresset av at jeg hadde så få uker igjen, og samtidig ikke søkt noe AAP eller egentlig snakket om det. Det føler jeg hadde stresset meg til å ikke få trent opp skikkelig. Heldigvis ble det ikke operasjon nå. Det er lurt å ha mange måneder å gå på, både fordi det tar tid med rehabilitering, og fordi det er lange ventetider på ortopedisk. Det kjenner du vel alt til..

Anonymkode: 3800c...f3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Ja, du er ferdig med «karantenetiden» nå, så i teorien kan du være 100% SM i et helt år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg står i samme situasjon selv faktisk. Har bare 9 uker igjen av min periode nå, altså enda mindre enn deg, men har jobbet fullt siden etter ferien, altså ikke være sykemeldt siden 12.juli. Har både vært fullt og delvis sykemeldt, gjennom operasjon. Jeg er heller ikke helt bra, og skal ha ny kontroll i februar der det kan bli aktuelt med ny operasjon. Jeg gjør alt jeg kan nå for å unngå bli sykemeldt de neste 3 månedene sånn at tjener opp ny periode. Det var først snakk om ny operasjon i høst men ble veldig stresset av at jeg hadde så få uker igjen, og samtidig ikke søkt noe AAP eller egentlig snakket om det. Det føler jeg hadde stresset meg til å ikke få trent opp skikkelig. Heldigvis ble det ikke operasjon nå. Det er lurt å ha mange måneder å gå på, både fordi det tar tid med rehabilitering, og fordi det er lange ventetider på ortopedisk. Det kjenner du vel alt til..

God bedring og håper det ordner seg bra for deg!

Takk for svar alle sammen :)

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Karantenetiden er 26 uker fra nav. Du får fortsatt sykepenger fra arbeidsgiver de første 16 dagene. Står i tilsvarende situasjon så ender nå opp med en uke uten lønn. 

Anonymkode: 108cd...e34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Karantenetiden er 26 uker fra nav. Du får fortsatt sykepenger fra arbeidsgiver de første 16 dagene. Står i tilsvarende situasjon så ender nå opp med en uke uten lønn. 

Anonymkode: 108cd...e34

Teller ikke arbeidgiverperioden på karentenetiden? Vet ikke om jeg skjønte det. Jeg har 9 uker igjen så om jeg blir sykemeldt noen uker så får jeg betalt, men da må jeg jo begynne karantenetiden på nytt. Feks om jeg er sykemeldt 3 uker så vil jeg tro jeg bare har 5 uker igjen også må jeg samtidig starte karanteneperioden på nytt og jobbe i 6 mnd før jeg har rett på sykepenger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...