Gå til innhold

Klippe valp

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når pleier valpen å miste valpepelsen? Og når er det vanlig å klippe valpen ned første gang? Har en røytefri hund på 6 måneder som har fått så mye pels.

Anonymkode: 5db87...c63

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Pelsstell generelt bør man øve på så tidlig som mulig, dvs børsting, bading, stå rolig etc. Ifølge min oppdretter bør man klippe første gang før valpen blir 4 mnd, mens valpen enda er åpen for nye erfaringer. Det er uansett viktig å gjøre det til en best mulig opplevelse, så velg hundefrisør med omhu og si det er en valp som skal klippes for første gang. Det kan være lurt å bade og tørke valpen selv hjemme, så besøk hos frisøren ikke blir for langt. 

Og det er en røytefri rase, den mister ikke valpepemsen før man klipper den vekk...

Anonymkode: f0d80...85e

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Når pleier valpen å miste valpepelsen? Og når er det vanlig å klippe valpen ned første gang? Har en røytefri hund på 6 måneder som har fått så mye pels.

Anonymkode: 5db87...c63

Min ble klipt første gang hos oppdretter før henting. Og så ble han klipt med jevne mellomrom av meg etter det, rett og slett for å bli vant til håndtering og stell. Jeg har aldri hørt om noen som ikke klipper den ned på seks måneder 😮 (Jeg har puddel, med alt mulig forbehold om at jeg ikke aner noe om andre røytefrie raser)

Anonymkode: 17b29...39f

• Liker 2
Skrevet

Pudler blir klippet i ansikt og poter allerede ved 4-6 ukers alder, og det er god trening å vedlikeholde hyppig stell.

Det aller dummeste folk gjør er å kjøpe seg raser som krever klipp, føn og børsting jevnlig, også lar de bikkja gro igjen i 1 år før de plutselig skal stelles for første gang... Da er ikke hunden vant til verken bad, føn eller barbering og det blir et helvete å gjennomføre for både hund og eier/frisør.

Anonymkode: a4a5d...353

• Liker 5
Skrevet (endret)

Lurt å klippe tidlig ja, ihvertfall tilvenning. Antar oppdretter allerede har klippet valpene fra smått av, så lurt å holde det ved like. Med mindre du skal på utstilling og spare pels til det ville jeg klippet første helklipp rundt 4 mnd.

Ang å felle valpepels ville jeg hørt med oppdretter hva som er vanlig på din rase. Min feller ofte fra 1-2 år.

Endret av Arx
  • Liker 1
Skrevet

Du bør begynne å venne til klippe maskin fra de er 2 mnd ...og klippe litt på snuten etc. Når de mister ballen pelsen ( som er myk og god) vil det bli vanskeligere å klippe å gre når voksen pelsen kommer. Husk ø gre hale,inni og utenfor ører. Dette glemte vi

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...