Gå til innhold

Frister kr.0 i bo-utgifter?

BELLA965

Anbefalte innlegg

Har sjekket ut ulike ordninger. Noen kommuner i Norge tilbyr at du "prøver ut" å bo der. Og dem tilbyr bolig til kr.0.-(??)

Vi vurderer dette. Hvis vi prøver ut dette et år, og leier ut leiligheten i byen samtidig, vil det jo være veldig lukrativt?? Og mens barna er små, ville det kanskje være verdt et forsøk?

Noen som har prøvd?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du noen lenke? Aldri hørt om det, men høres interessant ut. 

Anonymkode: 5ab34...3af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der er vel noen krav som følger med? Jobb? Unger? Link er alltid fint når man kommer med påstander...

Anonymkode: 99b6d...0e1

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

BELLA965 skrev (1 minutt siden):

https://provrodoy.no/?gad_source=1&gclid=CjwKCAjwg-24BhB_EiwA1ZOx8t9s2--4oxAMOGSOMHhUa7SU6FyaTnOkZaIudsydjuqHkhT3Tm83WRoCLkcQAvD_BwE

Vi har bare googlet. Jeg er hjelpepleier, og mannen min ingeniør. Finner ikke per nå jobber til begge,  men likevel. Blir å følge med.

Du får deg definitivt jobb selv om det ikke er utlyste stillinger i kommunen akkurat nå. Det er sykehjem både i Tjongsfjord og på Rødøya. Om du bosetter deg på Tjongsfjordhalvøya er det også gode muligheter for å pendle til den søndre delen av nabokommunen Meløy. Her er det sykehjem, hjemmetjeneste og rehabiliteringssenter.

Hvilken type ingeniør er mannen din? :) 

Anonymkode: 94259...c21

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kommunal bolig? Der kan du virkelig komme uheldig ut om du havner på feil plass. Antar dette er leiligheter - vil du virkelig bo med de «vanlige» folk som bor i kommunal bolig? Det er gjerne folk med lav boevne, og du skal bo der med barn?

Lukrativt og lukrativt. Dere får skatt på leieinntektene, og må dekke utgifter til nåværende bolig av leieinntektene. Det er alltid for at folk ikke tar vare på boligen deres, det kan bli dyrt. Felleskostnader og lignende får du ikke veltet over på leietaker. Så si dere har 20000 inleieinntekt, så trekker du fra 5000 i fellesutgifter og deretter inntektsskatt - si 40 % - av 15000 = 6000 kr. Så har du 9000 igjen, du må dekke forsikring som minimum. 9000 kr i mnd i et år er 108000, og så må du kanskje pusse opp i etterkant. Du må også flytte to ganger.

Og mannen har ikke jobb der? Finnes det karrieremuligheter for ham? Nei, da er det nok ikke så lukrativt. Bedre at han bytter jobb og går 100000 opp i lønn der dere bor nå liksom.

Anonymkode: 4c056...71f

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flere kommuner som har tilflytterpakke/innbyggerpakke, så det er bare å se seg rundt, men det vil være synd for kommunene som prøver å satse på dere da, hvis dere har tenkt å bo der bare så lenge dere får noe gratis?

Dersom dette er for å komme dere ut av byen, så anbefaler jeg dere å undersøke kommunene og tilbudene de har svært nøye. Mye kan se veldig fint ut i de små kommunene, billige hus som gir lavt lån, små skoler, gratis barnehage etc, men det kan være langt fra alt og ikke noe kollektivtransport slik at dere trenger to biler, nærbutikk med høye matpriser, langt til lege, apotek og sykehus, ikke noe kulturtilbud og annet dere er kjent med. 

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Kommunal bolig? Der kan du virkelig komme uheldig ut om du havner på feil plass. Antar dette er leiligheter - vil du virkelig bo med de «vanlige» folk som bor i kommunal bolig? Det er gjerne folk med lav boevne, og du skal bo der med barn?

Her i min kommune er det svært få med "nedsatt boevne" som leier kommunale boliger. De fleste kommunale boligene er bebodd av ukrainere, sykepleiere/helsefagarbeidere/lærere som har flyttet hit, og folk som ikke har funnet seg noe på det sparsomme utleiemarkedet i kommunen, ofte alenemødre/-fedre og folk som nettopp har blitt enslige. 

Bor i en liten kommune med alt det innebærer av fordeler og ulemper.

Anonymkode: 96b86...5f1

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

BELLA965 skrev (12 timer siden):

https://provrodoy.no/?gad_source=1&gclid=CjwKCAjwg-24BhB_EiwA1ZOx8t9s2--4oxAMOGSOMHhUa7SU6FyaTnOkZaIudsydjuqHkhT3Tm83WRoCLkcQAvD_BwE

Vi har bare googlet. Jeg er hjelpepleier, og mannen min ingeniør. Finner ikke per nå jobber til begge,  men likevel. Blir å følge med.

De har venteliste og det er prosjekt som er ut 2025. 
https://www.rodoy.kommune.no/sok.aspx?MId1=53&soketekst=Prøv+rødøy

Anonymkode: 99b6d...0e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ikke et stort problem i Rødøy. :PAkkurat nå er nok mange av leilighetene utleid til flyktninger fra Ukraina, men tidligere har boligene i stor grad vært brukt som gjennomgangsbolig for unge eller nye innflyttere. Mange har vært utleid til personer som skal jobbe i kommunen, for det private utleiemarkedet er omtrent ikke-eksisterende.

Anonymkode: 94259...c21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Null i boutgifter hadde selvsagt vært hyggelig. 

Jeg hadde på ingen måte ønsket å flytte til nordre huttiheita for å oppnå det.

Anonymkode: afce9...b56

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri i verden! Jeg bor fint i Oslo, barna også, så får det bare være med disse renteutgiftene og alt annet. Ikke f… om det hadde vært verdt det å flytte langt pokker i vold, i gokk, i en kommunal leilighet. Livskvaliteten og standarden hadde falt betraktelig. Da kan jeg heller selge huset og flytte gjeldsfri inn i en leilighet på 120 kvm i hovedstaden. 

Anonymkode: 6c28c...790

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg hadde ikke flyttet langt nordover for å bo i grisgrendte strøk med en dagsreise til nærmeste kjøpesenter eller legekontor og ingen restauranter. Da betaler jeg heller for å bo i sentrale strøk med alt jeg trenger i kort avstand unna.

Den 0,- i boutgifter kommer med en bismak. Hardere vintere og lengre vintere, som det er lenger nord. Jeg liker ikke den norske vinteren, så nei, aldri i livet om 0,- i boutgifter er verdt det å bo i et snøhøl langt nord, langt fra "alt".

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Million skrev (3 minutter siden):

Nei, jeg hadde ikke flyttet langt nordover for å bo i grisgrendte strøk med en dagsreise til nærmeste kjøpesenter eller legekontor og ingen restauranter. Da betaler jeg heller for å bo i sentrale strøk med alt jeg trenger i kort avstand unna.

Den 0,- i boutgifter kommer med en bismak. Hardere vintere og lengre vintere, som det er lenger nord. Jeg liker ikke den norske vinteren, så nei, aldri i livet om 0,- i boutgifter er verdt det å bo i et snøhøl langt nord, langt fra "alt".

Rødøy ligger i Nordland, naturlig nok langs kysten. Så det er nok et relativt mildt kystklima der og neppe noe "snøhøl". Jeg sjekket noen vilkårlige dager i januar og februar i år, det var enten barmark eller noen få cm snø der. Temperatur stort sett rundt 0, varierende fra -10 til +10. Ikke veldig ulikt f.eks Østfold der jeg bor. 

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

BELLA965 skrev (På 24.10.2024 den 22.46):

Har sjekket ut ulike ordninger. Noen kommuner i Norge tilbyr at du "prøver ut" å bo der. Og dem tilbyr bolig til kr.0.-(??)

Vi vurderer dette. Hvis vi prøver ut dette et år, og leier ut leiligheten i byen samtidig, vil det jo være veldig lukrativt?? Og mens barna er små, ville det kanskje være verdt et forsøk?

Noen som har prøvd?

Nei. 
Foreldrene mine vokste opp på «bygda». De rømte fra den, du kan tenke på dem som flyktninger fra det akk så velkjente og akk så eksisterende bygdedyret.

Jeg har ergo slekt på bygda. De har en rimelig formidabelt lavere likvskvalitet enn meg. 

Å tilby egne barn en reduksjon i å livskvalitet, å tilby egne jentebarn en saldering av likestilling? Nei. Før jeg hadde flyttet til bygdenorge ville jeg ha flyttet til fra kirke eller Italia. De er på samme sted i historien når det kommer til rikdom, syn på kvinner etc, men de har i det minste både fint vær og god mat.

Anonymkode: 515a8...c2a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

-jk- skrev (3 minutter siden):

Rødøy ligger i Nordland, naturlig nok langs kysten. Så det er nok et relativt mildt kystklima der og neppe noe "snøhøl". Jeg sjekket noen vilkårlige dager i januar og februar i år, det var enten barmark eller noen få cm snø der. Temperatur stort sett rundt 0, varierende fra -10 til +10. Ikke veldig ulikt f.eks Østfold der jeg bor. 

Hva med mørketid? Har de det der? Eller må man lenger nord for å ikke se solen på flere måneder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Million skrev (9 minutter siden):

Hva med mørketid? Har de det der? Eller må man lenger nord for å ikke se solen på flere måneder?

Rødøy ligger rett sør for polarsirkelen, så det er ikke helt mørketid der. Selv i desember vil jeg tro sola så vidt er over horisonten en kort periode. Det er ikke som i Tromsø eller Alta for å si det slik. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Nei. 
Foreldrene mine vokste opp på «bygda». De rømte fra den, du kan tenke på dem som flyktninger fra det akk så velkjente og akk så eksisterende bygdedyret.

Jeg har ergo slekt på bygda. De har en rimelig formidabelt lavere likvskvalitet enn meg. 

Å tilby egne barn en reduksjon i å livskvalitet, å tilby egne jentebarn en saldering av likestilling? Nei. Før jeg hadde flyttet til bygdenorge ville jeg ha flyttet til fra kirke eller Italia. De er på samme sted i historien når det kommer til rikdom, syn på kvinner etc, men de har i det minste både fint vær og god mat.

Anonymkode: 515a8...c2a

Bare pysete folk som bryr seg om bygdedyret. Null evne til å tenke selv . 

Anonymkode: 6c44a...22d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

bo med de «vanlige» folk som bor i kommunal bolig? Det er gjerne folk med lav boevne, [...]

Narkiser på norsk. På godt norsk er det ikke sånn at alle er narkiser nei, men det er folk som ikke klarer det å være voksen så veldig bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-jk- skrev (3 minutter siden):

Rødøy ligger rett sør for polarsirkelen, så det er ikke helt mørketid der. Selv i desember vil jeg tro sola så vidt er over horisonten en kort periode. Det er ikke som i Tromsø eller Alta for å si det slik. 

Jeg har bodd i Bodø en del år og har vært på jobb i Honningsvåg i mange uker. Det er ikke sånn at du "ikke SER sola", men det er snakk om en time dagslys om dagen på det mørkeste. Det er mørkt på veien til skole og jobb, og det er mørkt på veien fra skole og jobb om du jobber 08:00 - 16:00.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...