Gå til innhold

Hvor mye overtid/fleksitid kan delvis ufør jobbe inn?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en kollega som er delvis midlertidig ufør gjennom SPK, ca. 30%, Hun er da ansatt hos oss 70%. Hun jobber en dag mindre i uken, men skal også jobbe litt kortere de andre dagene. 

Men, hun kommer ofte før arbeidstiden egentlig starter og sitter ofte lenger enn oss andre dagene hun jobber, ergo så jobber hun en god del fleksitid/overtid hver uke. Dvs. hun sitter ofte over det som ville ha vært overtid for oss som jobber 100%, bare at for hun blir det jo enda mer overtid.

Hun har tidligere avspasert en hel uke fordi hun hadde så mye å ta av og som hun måtte avspasere, og noen dager i ny og ne.

Jeg kan ikke skjønne annet enn at hun må sitte igjen opp mot det som er maks lov med timer før det slettes, som er rundt 50 timer i fleksitid og 50 timer i reisetid i halvåret.

Men jeg kan ikke helt skjønne at dette er lov og at ikke HR reagerer? Jeg er selvfølgelig helt med på notene at hun skal ha rett på å opparbeide seg slikt når hun vil ta ut en avspasering i ny og ne med tanke på den stillingsprosenten hun faktisk har hos oss, men for meg så virker det som hun med vilje jobber inn masse overtid ved å utnytte at hun er delvis ufør sånn at hun kan kreve lenge perioder med avspasering og snike til seg ekstra ferie, og at hun egentlig har kapasitet til å jobbe fullt, men nyter godt av å kunne opparbeide seg masse ekstra timer for ekstra fri, men samtidig motta full lønn (Nå vet jeg ikke om faktisk har en forsikring som faktisk gir henne full utbetaling hos SPK, men jeg antar det).

Er det bare jeg som tenker helt feil her? Ville SPK vurdert henne som midlertidig ufør om de så antall timer hun faktisk jobber hver uke som hun da avspaserer senere, og har HR noe ansvar med tanke på å evt. tipse SPK?

Anonymkode: e3a93...60c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På hvilken måte er dette ditt problem?

Hva vet du om hvilke avtaler sjefene og hun har laget?

Spør henne da vel. 

Anonymkode: 68b27...7ef

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det går utover alle oss andre når hun plutselig skal ha flere dager med avspasering/borte flere ferieuker enn oss andre.  Det blir flere oppgaver på oss de gangene, situasjonen er ikke på noe som helst måte så prekær at hun trenger å jobbe over, men det har definitivt noe å si om noen er borte i flere dager. Når hun feks. jobber overtid, så blir det mindre å gjøre for oss neste dag, og det er da noen som sitter å ikke får utnyttet sine ressurser der og da, mens vi kan få veldig mye å gjøre andre ganger fordi vi er så på jobb. Dermed blir ikke ressursene fordelt på noen god måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antageligvis er hun bedre i perioder og kan jobbe mer, mens hun må ta det rolig og avspasere i andre perioder. Det er arbeidsgiver som aksepterer avspasering, og kan si nei i perioder med mer arbeid. 

Anonymkode: b7ce3...65f

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bedre hun sykmelder seg når hun trenger hvile da? Hun bidrar jo det hun har kapasitet til. 

Endret av Enni
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Antageligvis er hun bedre i perioder og kan jobbe mer, mens hun må ta det rolig og avspasere i andre perioder. Det er arbeidsgiver som aksepterer avspasering, og kan si nei i perioder med mer arbeid. 

Anonymkode: b7ce3...65f

Skjønner jo at dette kan svinge i perioder, men for meg virker det ikke som det er periode lenger, men mer normalen, og at avspasering egentlig bare vil brukes når hun skal ta en ukes fri eller mer.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Fordi det går utover alle oss andre når hun plutselig skal ha flere dager med avspasering/borte flere ferieuker enn oss andre.  Det blir flere oppgaver på oss de gangene, situasjonen er ikke på noe som helst måte så prekær at hun trenger å jobbe over, men det har definitivt noe å si om noen er borte i flere dager. Når hun feks. jobber overtid, så blir det mindre å gjøre for oss neste dag, og det er da noen som sitter å ikke får utnyttet sine ressurser der og da, mens vi kan få veldig mye å gjøre andre ganger fordi vi er så på jobb. Dermed blir ikke ressursene fordelt på noen god måte.

Dette må dere ta opp med leder, det er dens ansvar. Det er for dumt å legge problemet på en kollega. 

Anonymkode: a4333...b92

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enni skrev (1 minutt siden):

Er det bedre hun sykmelder seg når hun trenger hvile da?

Hva mener du? Hadde hun jobbet den faktiske oppsatte tiden sin, så er det ikke sikkert hun hadde trengt å hvile med å avspasere i perioder. Regner med reduksjon av arbeidstid er jo fordi hun skal jobbe mindre jevnt over.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hallo.... dette må du ta opp med leder! Du har ingenting med når og hvor mye og blabla.... Men du kan fint lufte frustrasjonen over hvor ustabilt og lite forutsigbart det er for dere andre. Det er veien og gå.....

Anonymkode: 004c5...7e4

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om vi vil at folk skal stå mer i jobb enn å bare bli 100% ufør og leve på staten (aka din og min skatteregning) MÅ vi tåle at de får tilrettelagt arbeid.

Si ifra til sjefen, enten sier sjefen "sorry mac", eller så prøver hen å finne på en løsning som gagner alle.

Anonymkode: 004c5...7e4

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Jeg har en kollega som er delvis midlertidig ufør gjennom SPK, ca. 30%, Hun er da ansatt hos oss 70%. Hun jobber en dag mindre i uken, men skal også jobbe litt kortere de andre dagene. 

Men, hun kommer ofte før arbeidstiden egentlig starter og sitter ofte lenger enn oss andre dagene hun jobber, ergo så jobber hun en god del fleksitid/overtid hver uke. Dvs. hun sitter ofte over det som ville ha vært overtid for oss som jobber 100%, bare at for hun blir det jo enda mer overtid.

Hun har tidligere avspasert en hel uke fordi hun hadde så mye å ta av og som hun måtte avspasere, og noen dager i ny og ne.

Jeg kan ikke skjønne annet enn at hun må sitte igjen opp mot det som er maks lov med timer før det slettes, som er rundt 50 timer i fleksitid og 50 timer i reisetid i halvåret.

Men jeg kan ikke helt skjønne at dette er lov og at ikke HR reagerer? Jeg er selvfølgelig helt med på notene at hun skal ha rett på å opparbeide seg slikt når hun vil ta ut en avspasering i ny og ne med tanke på den stillingsprosenten hun faktisk har hos oss, men for meg så virker det som hun med vilje jobber inn masse overtid ved å utnytte at hun er delvis ufør sånn at hun kan kreve lenge perioder med avspasering og snike til seg ekstra ferie, og at hun egentlig har kapasitet til å jobbe fullt, men nyter godt av å kunne opparbeide seg masse ekstra timer for ekstra fri, men samtidig motta full lønn (Nå vet jeg ikke om faktisk har en forsikring som faktisk gir henne full utbetaling hos SPK, men jeg antar det).

Er det bare jeg som tenker helt feil her? Ville SPK vurdert henne som midlertidig ufør om de så antall timer hun faktisk jobber hver uke som hun da avspaserer senere, og har HR noe ansvar med tanke på å evt. tipse SPK?

Slutt å blande deg i andre sine saker. Er hun delvis ufør så har hun en avtale om hvor mye eller lite hun kan jobbe og hvordan dette kan fordeles. 
For alt du vet så kan hun være på rehabilitering når hun avspaserer. Og om så er, det angår bare ikke deg. 

Hvis du er så nysgjerrig, hvorfor spør du ikke bare mennesket? Ville du likt å bli hengt ut på nettet slik du gjør med din kollega?

Anonymkode: 98660...18c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva vet du om helsa hennes, egentlig? Kan det være hun går til nødvendig medisinsk behandling i ukene hun avspaserer?

Det eneste som er helt sikkert er at hun sitter med skjegget i postkassa hvis hun en dag blir ufør mer enn 50%. Da blir trygden hennes resten av livet beregnet ut fra 70% lønn, også kalt uførefella i offentlig sektor. Du kan godt spørre henne om hun har satt seg inn i det.

Anonymkode: 6f60c...3ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at det høres ustabilt og rart ut sett fra ditt perspektiv ts men som andre sier er dette en sak mellom henne og arbeidsgiver. Om hun totalt sett, over tid fungerer i den prosenten hun skal eller mer så fungerer jobben for henne og det tjener alle på. 
Det at hun henter det ut i lengre ferier er sannsynligvis del av årsaken til at hun fungerer så bra som hun gjør totalt sett. 

Anonymkode: d8387...1db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du taler litt med to tunger her.

På en måte vinkler du det til at det blir vanskelig for dere når det utøves slik i praksis som det gjør, samtidig så kommer det så tydelig frem flere ganger at du egentlig lurer på om hun får "lov" til å ha det så "godt." 

Hva er hovedproblemet ditt? Merarbeidet, eller sjalusien? 

Er det førstnevnte snakker du med sjefen deres. Er det sistnevnte, så går du et par runder med deg selv. 

Anonymkode: d71d8...5c2

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Som ufør kan hun max jobbe 50% ved siden av trygd. Trygd skal justeres etter inntekt, så hvis hun tjener for mye, skal trygden reduseres tilsvarende.

Hun jobber kanskje mindre effektivt enn dere og hvis det er derfor hun kommer tidligere/går senere enn dere, kan hun ikke skrive overtid på det. Hvis hun gjør det, bør du rapportere det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...