persimmon Skrevet 24. oktober 2024 #1 Skrevet 24. oktober 2024 Hei, Jeg var ute på restaurant med en venninne og spiste pho med kylling og presterte å spise alle de ferske bønnespirene uten å være klar over at det kan være en risiko - jeg er ti uker på vei. Hvor stor er risikoen for å få listeria fra en neve spirer, sånn egentlig? Det å alltid passe på hva en putter i munnen sin er ganske angst fremkallende - Hvor strenge er dere andre på dette og hvordan takler dere det?
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2024 #2 Skrevet 24. oktober 2024 Nei si det. Hvor ofte pleier du å få listeria til vanlig? Anonymkode: cc7b1...292 9 6
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2024 #3 Skrevet 24. oktober 2024 Det er nok lite sannsynlig, men greit å unngå fremover. Anonymkode: 43a80...00b 1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2024 #4 Skrevet 24. oktober 2024 Jeg har spist masse bønnespirer i svangerskapet. De er jo hermetisert og ikke fersk? I pho er de i tillegg varmebehandlet når man har helt på kokende kraft, og da dør jo listeria. Anonymkode: 47303...b2d 3
persimmon Skrevet 24. oktober 2024 Forfatter #5 Skrevet 24. oktober 2024 Spirene var ferske men ble puttet i veldig varm suppe, nesten kokende - ? jeg har holdt meg unna spirer ellers, bare glemte det ett øyeblikk 😶🌫️
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2024 #6 Skrevet 24. oktober 2024 persimmon skrev (1 time siden): Spirene var ferske men ble puttet i veldig varm suppe, nesten kokende - ? jeg har holdt meg unna spirer ellers, bare glemte det ett øyeblikk 😶🌫️ Listeria dør ved 70 grader. Så du trenger ikke bekymre deg for dette. Anonymkode: 47303...b2d 4
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2024 #7 Skrevet 26. oktober 2024 persimmon skrev (På 24.10.2024 den 21.47): Hei, Jeg var ute på restaurant med en venninne og spiste pho med kylling og presterte å spise alle de ferske bønnespirene uten å være klar over at det kan være en risiko - jeg er ti uker på vei. Hvor stor er risikoen for å få listeria fra en neve spirer, sånn egentlig? Det å alltid passe på hva en putter i munnen sin er ganske angst fremkallende - Hvor strenge er dere andre på dette og hvordan takler dere det? Sjansen er ekstremt lav, heldigvis. Hvor står det at du ikke kan spise bønnespirer? Anonymkode: 3b69d...476 2
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2024 #8 Skrevet 26. oktober 2024 Jeg reiser mye til utlandet og spiser en del på restaurant. Jeg forholder meg til de viktigste reglene. Unngå rått/ustekt kjøtt, styr unna en del oster og skinker, vask alt av frukt og grønt. Dropp eksotiske fisker (tunfisk) og store kveiter osv. utover det må jeg jo ha mat, og spise det som blir servert. Bønnespirer og småting tenker jeg går helt fint. Anonymkode: 0606c...a01 2
persimmon Skrevet 26. oktober 2024 Forfatter #9 Skrevet 26. oktober 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Sjansen er ekstremt lav, heldigvis. Hvor står det at du ikke kan spise bønnespirer? Anonymkode: 3b69d...476 https://www.fhi.no/sm/smittevernhandboka/sykdommer-a-a/listeriose/?term= Her står rå spirer oppført som generell risiko. Jeg har kommet frem til, i etterkant, at på restauranter er det høy omsetning av ferske grønnsaker. Spesielt de som serveres rå. For en som elsker råkost og kald restemat er dette blitt en ny utfordring i hverdagen haha
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2024 #10 Skrevet 27. oktober 2024 persimmon skrev (10 timer siden): https://www.fhi.no/sm/smittevernhandboka/sykdommer-a-a/listeriose/?term= Her står rå spirer oppført som generell risiko. Jeg har kommet frem til, i etterkant, at på restauranter er det høy omsetning av ferske grønnsaker. Spesielt de som serveres rå. For en som elsker råkost og kald restemat er dette blitt en ny utfordring i hverdagen haha Jeg følger helsenorge sine råd, og tenker at det holder nok i massevis. Der står det ingenting om at bønnespirer skal unngås. På FHI sine sider står det til og med at man skal unngå røkelaks, men i følge helsenorge kan gravide spise røkelaks. Restemat kan du også spise. Jeg passer bare på at det ikke står ute i mange, mange timer før jeg setter det i kjøleskapet. I Norge er sjansen for listeriose så lav, at så lenge man følger helsenorge sine råd så er det en ekstrem lav sjanse for at man får listeriose av noe annet enn det helsenorge skriver man skal unngå å spise. Anonymkode: 47303...b2d
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2024 #11 Skrevet 27. oktober 2024 persimmon skrev (12 timer siden): https://www.fhi.no/sm/smittevernhandboka/sykdommer-a-a/listeriose/?term= Her står rå spirer oppført som generell risiko. Jeg har kommet frem til, i etterkant, at på restauranter er det høy omsetning av ferske grønnsaker. Spesielt de som serveres rå. For en som elsker råkost og kald restemat er dette blitt en ny utfordring i hverdagen haha FHI sine råd gjelder også utenfor norge, hvor både hygiene og oppbevaring av mat kan være anderledes fra kravene i norge. Følgef man helsenorge sine anbefalinger her så er man ganske safe. Skal man følge retningslinjer som gjelder i mange andre land kan man jo snart ikke spise noe som helst. Anonymkode: 9f877...03a 1
persimmon Skrevet 27. oktober 2024 Forfatter #12 Skrevet 27. oktober 2024 Screenshot FHI..pdf Det står om rå spirer, dette inkluderer bønnespirer. Du har helt rett at sannsynligheten for listeria er veldig veldig lav i Norge. Så jeg ble overrasket når jeg leste spirer oppført som generell risiko.
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2024 #13 Skrevet 27. oktober 2024 persimmon skrev (2 timer siden): Screenshot FHI..pdf 983.85 kB · 1 Last ned Det står om rå spirer, dette inkluderer bønnespirer. Du har helt rett at sannsynligheten for listeria er veldig veldig lav i Norge. Så jeg ble overrasket når jeg leste spirer oppført som generell risiko. Som sagt er ikke det de samme rådene som helsenorge sine. Jeg har i alle fall fått beskjed om å følge rådene til helsenorge. Anonymkode: 47303...b2d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå