AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2024 #41 Del Skrevet 25. oktober 2024 Hoppetipoppeti skrev (1 time siden): Er ikke uenig i dette i det hele tatt. Men det er mange andre grunner til at foreldre mister omsorgen for barna sine, enn at de har utøvd en eller annen for for vold mot de? I disse tilfellene ønsker jo ofte barna at de kunne bodd/vært mer med mamma og/eller pappa, men det er ikke mulig av mange grunner. Mulig det er annerledes nå men syns det har vært mange saker i media med barn som forteller som eldre at de skulle ønske de fikk vært mer med foreldrene sine og at de triste følelsene de hadde i etterkant av samvær ble brukt mot de nettopp av det som jeg kommenterte over her. At det blir sett på som negative reaksjoner. Men mulig det bare er et fåtall av disse sakene. Hva vet jeg? Det er veldig mye mer enn vold som skaper en skadelig foreldre-barn-relasjon og som gjør at barn ikke kan eller bør vokse opp med sine foreldre. Barn er ofte fryktelig lojale, også der det er til skade for dem selv. Mange barn er også veldig bekymret for sine foreldre, De ønsker å være der, ønsker samvær, ikke fordi de har det bra der, men fordi når de ikke er der kan de ikke passe på og de bruker mye tid og energi på å tenke på hva foreldrene gjør. Om de er deprimerte, drikker seg i hjel, skader seg eller gjør noe annet som barna ikke kan forhindre. Om en forelder bør ha fulltidsomsorg for et barn eller samvær/hvor mye samvær/med eller uten tilsyn er en voksen avgjørelse. Også dårlige foreldre er glade i barna sine, de savner dem og ønsker å bruke tid med dem, det er ikke det samme som at de bør få gjøre det. Anonymkode: a567e...2d7 3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HMK Skrevet 25. oktober 2024 #42 Del Skrevet 25. oktober 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Tja,hvorfor mener du det? Jeg synes det er veldig veldig bra at det er mennesker i befolkningen som står opp mot staten og lager litt rabalder. Når man ser på alle skandalene som oppstår i barnevernet, så må man jo spørre hvilke mennesker som jobber der? Mye av det som kommer frem er jo direkte skremmende og lite hensiktsmessig for våre menneskerettigheter. Det siste nå er jo den enorme blemmen barnevernet og fosterhjem har klart å gjøre i den enorme overgrepssaken på Vestlandet. De har spurt ledende spørsmål. Det verste var vel at de har sagt at de måtte hjelpe barnet å huske🙄🙄 En som jobber i bv burde da vite at traumer er noe som sitter spikret. Det trenger man aldri hjelp til å huske. I tillegg vil en slik utspørring medføre mindre tillit til det barna sier. For en skandale! Vi snakker 2024🫨 Det nytter ikke å være en instans som skal ivareta menneskerettigheter, om den samme instansen bryter menneskerettigheter. Anonymkode: b3eb4...7cf Her mangler du nok litt innsikt og kunnskap. Minner kan absolutt fortrenges. Spesielt traumatiske minner. Mennesker som feks dissosierer under overgrep vil kanskje ikke ha noen minner om overgrep i det hele tatt. Jeg er usikker på saken du referer til angående Vestlandet, men generelt er det ikke slik at man alltid husker traumatiske hendelser. Har dog aldri hørt at bvtj "hjelper" barn til å huske. Normalt vil barn man mistenker er utsatt for vold og overgrep komme til et/flere tilrettelagte avhør på et barnehus hos politiet. 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Reign Skrevet 25. oktober 2024 #43 Del Skrevet 25. oktober 2024 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Hørt litt om han, hva er det med han? Anonymkode: b73d6...946 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Tja,hvorfor mener du det? Jeg synes det er veldig veldig bra at det er mennesker i befolkningen som står opp mot staten og lager litt rabalder. Anonymkode: b3eb4...7cf Han står ikke opp mot staten. Han utnytter ressurssvake mennesker til å promotere seg selv. 6 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2024 #44 Del Skrevet 25. oktober 2024 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Noen som vet hvor mye samvær man kan få om man mister omsorgen? noen som er i denne situasjonen selv, som kan svare? Anonymkode: b73d6...946 Har vært fostermor og de barna gikk over flere år fra 1t i mnd til full tilbakeføring men da med foreldrene boende i andre del av vår tomannsbolig Anonymkode: 9ecd2...6cb 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2024 #45 Del Skrevet 25. oktober 2024 Høres veldig rart ut om du mister omsorgen på det grunnlaget som du beskriver . Jeg har en venninne som ble alene med to barn, hun fikk en fysisk skade, som igjen utviklet seg til en psykisk skade ( depresjon og angst ) Hun kontaktet selv BV for hjelp da hun ikke har familie som kan bidra. BV har gitt henne et nytt liv med avlastning og veiledning. Hun spurte BV rett ut i starten om de kan ta fra henne barna pga mindre yteevne, hun var selvfølgelig redd for dette. BV svarte at det måtte hun ikke tenke på, de ønsket å hjelpe mor og barn for å få en best mulig hverdag, og det beste for barna er å være i hjemmet, så sant det ikke handler om rus, mishandling eller grov omsorgs svikt. Anonymkode: 62b6d...4a3 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2024 #46 Del Skrevet 25. oktober 2024 HMK skrev (1 time siden): Her mangler du nok litt innsikt og kunnskap. Minner kan absolutt fortrenges. Spesielt traumatiske minner. Mennesker som feks dissosierer under overgrep vil kanskje ikke ha noen minner om overgrep i det hele tatt. Jeg er usikker på saken du referer til angående Vestlandet, men generelt er det ikke slik at man alltid husker traumatiske hendelser. Har dog aldri hørt at bvtj "hjelper" barn til å huske. Normalt vil barn man mistenker er utsatt for vold og overgrep komme til et/flere tilrettelagte avhør på et barnehus hos politiet. Jeg bare referere til artikkelen i går. Der sakkyndig slaktet arbeidet bv hadde gjort angående å avhøre barna. Det var ikke deres bord. Og burde ikke ha skjedd. Uavhengig av å hjelpe barn å huske overgrep evt, så er det definitivt ikke noe bv bør gjøre før en rettslig. Det er så amatørmessig utført, at det burde medføre tap av jobb. Man må kunne forvente at ansatte i disse jobbene forstår sitt mandat, og også forstår hva som kan ødelegge mye. Mange av sakene som kommer frem, fremste jo som at enkelte aldri burde ha jobbet med barn. https://www.nrk.no/vestland/vitnepsykologiekspert-mener-barn-ble-utsatt-for-pavirkning-utenfra-i-grov-overgrepssak-i-vestland-1.17096634 Anonymkode: b3eb4...7cf 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2024 #47 Del Skrevet 25. oktober 2024 Reign skrev (1 time siden): Han står ikke opp mot staten. Han utnytter ressurssvake mennesker til å promotere seg selv. Hvorfor hjelper ikke du de svake da? Du sier de er ressurssvake, burde ikke noen stå opp for dem og hjelpe Dem? Anonymkode: b3eb4...7cf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Reign Skrevet 25. oktober 2024 #48 Del Skrevet 25. oktober 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvorfor hjelper ikke du de svake da? Du sier de er ressurssvake, burde ikke noen stå opp for dem og hjelpe Dem? Anonymkode: b3eb4...7cf Hvem har sagt at jeg ikke gjør det....? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulven Skrevet 25. oktober 2024 #49 Del Skrevet 25. oktober 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hvorfor hjelper ikke du de svake da? Du sier de er ressurssvake, burde ikke noen stå opp for dem og hjelpe Dem? Anonymkode: b3eb4...7cf Det bruker man advokater til, ikke en person som økonomisk utnytter mennesker i krise. 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2024 #50 Del Skrevet 25. oktober 2024 Ulven skrev (13 minutter siden): Det bruker man advokater til, ikke en person som økonomisk utnytter mennesker i krise. Men Advokaten tar jo også betalt? Anonymkode: b3eb4...7cf 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2024 #51 Del Skrevet 25. oktober 2024 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Høres veldig rart ut om du mister omsorgen på det grunnlaget som du beskriver . Jeg har en venninne som ble alene med to barn, hun fikk en fysisk skade, som igjen utviklet seg til en psykisk skade ( depresjon og angst ) Hun kontaktet selv BV for hjelp da hun ikke har familie som kan bidra. BV har gitt henne et nytt liv med avlastning og veiledning. Hun spurte BV rett ut i starten om de kan ta fra henne barna pga mindre yteevne, hun var selvfølgelig redd for dette. BV svarte at det måtte hun ikke tenke på, de ønsket å hjelpe mor og barn for å få en best mulig hverdag, og det beste for barna er å være i hjemmet, så sant det ikke handler om rus, mishandling eller grov omsorgs svikt. Anonymkode: 62b6d...4a3 Samme her, bare at jeg har hatt litt utmattelse, men som er mye bedre enn før. er ingen rus, mishandling eller grov omsorgssvikt og alle andre er like sjokkert som meg. jeg har hatt mindre yteevne pga jeg har så mangel på søvn og derfor fungerer jeg ikke 100%. Det har vært omsorssvikt hos far, men de er ikke hos far og kun vært hos han få ganger på flere år. så joda, dette går an. Samme skjedde med en jeg kjenner,( har lest papirene ) de fikk tilbake barnet men de tok barnet på feil grunnlag. Vridde om alt. Der var det akutt og det er det ikke her. Hørt flere saker fra denne bvtj, så det er helt sjokkerende hvordan de jobber. Anonymkode: b73d6...946 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2024 #52 Del Skrevet 25. oktober 2024 Hoppetipoppeti skrev (5 timer siden): Hvorfor har de store reaksjoner? Vil ikke det være ondt og vanskelig for ethvert barn og se en mamma eller pappa som man ikke får se så ofte? Alle barn ønsker et nært forhold til sine foreldre, det er et biologisk innstinkt. Det er ikke sånn at det ikke er barners beste kun fordi barnet har en stor reaksjon etterpå. Da er det de voksne som ikke håndterer barnets følelser, og som legger til grunn at det er negativt med samvær. Det trenger det jo ikke være fordeom? Alle vonde følelser er ikke negative… Selvsssgt kan det være vondt å se foreldrene som ikke har gjort gode ting mot barna, naturlig med reaksjon da. Mange har det bedre i fosterhjem enn hos foreldre som skader de, men nei ikke alle barn ønsker nært forhold til foreldre, selvsagt ikke Anonymkode: 0ca5d...cb4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2024 #53 Del Skrevet 25. oktober 2024 Hoppetipoppeti skrev (4 timer siden): Er ikke uenig i dette i det hele tatt. Men det er mange andre grunner til at foreldre mister omsorgen for barna sine, enn at de har utøvd en eller annen for for vold mot de? I disse tilfellene ønsker jo ofte barna at de kunne bodd/vært mer med mamma og/eller pappa, men det er ikke mulig av mange grunner. Mulig det er annerledes nå men syns det har vært mange saker i media med barn som forteller som eldre at de skulle ønske de fikk vært mer med foreldrene sine og at de triste følelsene de hadde i etterkant av samvær ble brukt mot de nettopp av det som jeg kommenterte over her. At det blir sett på som negative reaksjoner. Men mulig det bare er et fåtall av disse sakene. Hva vet jeg? Nå snakker man ike bare vold fra foreldre eller litt triste barn da Anonymkode: 0ca5d...cb4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2024 #54 Del Skrevet 25. oktober 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Selv om de ikke kan så gjør de det likevel. Se på tynsetsaken. Helt sinnsykt. Anonymkode: b3eb4...7cf Nå er Tynset-saken ikke nødvendigvis så enkelt forklart som foreldrene påstår. Hvis noen ser den første videoen som Rune Fardal la ut, så gjenforteller foreldrene at barna er livredde for politi og barnevern, familien har ikke hatt barn i skole/barnehage og unngått helsestasjon og offentlig helsehjelp. Anonymkode: 1e41b...d32 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Josephine Skrevet 25. oktober 2024 #55 Del Skrevet 25. oktober 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Sant, her er det ingen vold i bildet som er grunn, eller dårlig omsorg. Kun at jeg er sliten og ene er litt krevende. Så istedenfor å gi meg avlastning / veiledning gikk de rett på omsorgsovertakelse. Er helt sjokkert ts Anonymkode: b73d6...946 Dersom grunnlaget utelukkende er det du begrunner her og det ikke finnes omfattende bekymringer/rapporter som vitner om at det at du er sliten påvirker barna, vil de ikke vinne saken. Samtidig fremstår det merkelig at barneverntjenesten ikke har lært av alle sakene i EMD. Det beste er å snakke med advokaten som kjenner saken. Vi som sitter her inne kjenner ikke til vurderinger eller skjønn som er tatt hensyn til i denne saken. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Irak Skrevet 25. oktober 2024 #56 Del Skrevet 25. oktober 2024 (endret) AnonymBruker skrev (På 24.10.2024 den 21.43): Noen som vet hvor mye samvær man kan få om man mister omsorgen? noen som er i denne situasjonen selv, som kan svare? Anonymkode: b73d6...946 Når jeg fikk hovedomsorgen for min niese så hadde hun samvær med mor fire ganger i året a fire timer, og det samme med sin far. Utover det så kan man ta det til retten om man ønsker mer samvær som foreldre. Så jeg måtte vitne i retten. Så er det nok litt ulikt i forhold til situasjonen, barnets beste og hvilke utfordringer foreldrene har. Det er forskjell på materiell omsorg og omsorgsevne. Endret 25. oktober 2024 av Irak 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2024 #57 Del Skrevet 25. oktober 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Sant, her er det ingen vold i bildet som er grunn, eller dårlig omsorg. Kun at jeg er sliten og ene er litt krevende. Så istedenfor å gi meg avlastning / veiledning gikk de rett på omsorgsovertakelse. Er helt sjokkert ts Anonymkode: b73d6...946 Tipper det ligger mer bak Anonymkode: 0ca5d...cb4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2024 #58 Del Skrevet 25. oktober 2024 HMK skrev (4 timer siden): Jeg tror nok at mors selvvurdering kanskje ikke er helt i tråd med barnevernets vurdering.. Det er tross alt svært mange, om ikke de fleste, barnevernsforeldte som ikke har veldig god evne til å se seg selv eller reflektere over egen omsorgsevne. Dette er helt riktig Anonymkode: 0ca5d...cb4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2024 #59 Del Skrevet 25. oktober 2024 HMK skrev (3 timer siden): Hva er graverende, tenker du? La oss anta at det mor sier er "at hun er sliten og den ene ungen er krevende" egentlig er en mor som ikke evner å sette grenser og skape gode rammer for barna? At skole og helsevesenet ser barn som blir stadig mer utagerende, gjør som de vil, ikke kommer i seng, er uflidde og trøtte på skolen, søker mot skadelige miljøer, får dårligere sosial fungering, tar for mye ansvar i hjemmet osv. At bvtj går for omsorgsovertakelse uten at hjelpetiltak er forsøkt er ikke utenkelig. Jo det er faktisk helt utenkelig, bv må bevise at de har prøvd slt Anonymkode: 0ca5d...cb4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2024 #60 Del Skrevet 25. oktober 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Et tips i livet; ikke hør på Rune Fardal. Anonymkode: fdc77...366 🙏 om man hører på R F sier det mye om personen Anonymkode: 0ca5d...cb4 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå