Gå til innhold

Noen som har mistet omsorgen? Hvor mye samvær kan man få?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Men her har jo ikke barnevernet gjennomført noen omsorgsovertagelse, høres jo ut som om barnet bor sammen med sin mor?

Anonymkode: 4dc11...fa3

Det høres ut som barnevernet går til sak om omsorgsovertakelse. Barnet kan fortsatt bo i hjemmet, eller hos noen i nettverket, til saken er avgjort, dersom det ikke er en akuttsak som krever akutte tiltak. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Det kan så være, men dessverre så er det mange foreldre som ikke er gode på å være foreldre.

Et barn som har opplevd psykisk/fysisk vold, misbruk, eller annen form for dårlig omsorg - får ofte vonde følelser når de må treffe biologiske foreldre.

Mange Barn gruer seg i dager og uker før de MÅ treffe biologiske foreldre, og som får forferdelige minner, følelser og reaksjoner i etterkant. Dette går ut over barnet hverdag. Så kommer barnet seg «ovenpå» igjen, før nytt samvær nærmer seg og det er på’n igjen med vondt i magen, grue seg, vondter tanker og minner.

Alle barn vil ha GODE foreldre, og drømmer om at de skal ha foreldre som er som alle andres foreldre. Som er gode mot dem, som har god omsorg etc Men alle foreldre er ikke bra for barna sine.

Anonymkode: 58983...311

Er ikke uenig i dette i det hele tatt. Men det er mange andre grunner til at foreldre mister omsorgen for barna sine, enn at de har utøvd en eller annen for for vold mot de? I disse tilfellene ønsker jo ofte barna at de kunne bodd/vært mer med mamma og/eller pappa, men det er ikke mulig av mange grunner. Mulig det er annerledes nå men syns det har vært mange saker i media med barn som forteller som eldre at de skulle ønske de fikk vært mer med foreldrene sine og at de triste følelsene de hadde i etterkant av samvær ble brukt mot de nettopp av det som jeg kommenterte over her. At det blir sett på som negative reaksjoner. Men mulig det bare er et fåtall av disse sakene. Hva vet jeg? 

Endret av Hoppetipoppeti
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoppetipoppeti skrev (Akkurat nå):

Er ikke uenig i dette i det hele tatt. Men det er mange andre grunner til at foreldre mister omsorgen for barna sine, enn at de har utøvd en eller annen for for vold mot de?

Sant, her er det ingen vold i bildet som er grunn, eller dårlig omsorg. Kun at jeg er sliten og ene er litt krevende. Så istedenfor å gi meg avlastning / veiledning gikk de rett på omsorgsovertakelse. Er helt sjokkert 

ts

Anonymkode: b73d6...946

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Sant, her er det ingen vold i bildet som er grunn, eller dårlig omsorg. Kun at jeg er sliten og ene er litt krevende. Så istedenfor å gi meg avlastning / veiledning gikk de rett på omsorgsovertakelse. Er helt sjokkert 

ts

Jeg sliter litt med å tro på det, beklager. Hvis du verken er voldelig, rusmisbruker eller gir dårlig omsorg, så kan de ikke ta fra deg barnet. Det har de ikke hjemmel til. Alvorlig omsorgssvikt, eller nærliggende fare for dette, skal være grunnen. Jeg er også sliten, og alle barn er krevende til tider. Jeg har ikke engang barnevernet inne i bildet. At du ikke enda har engasjert en advokat i saken, er for meg svært rart.

Anonymkode: be307...7c8

• Liker 15
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg sliter litt med å tro på det, beklager. Hvis du verken er voldelig, rusmisbruker eller gir dårlig omsorg, så kan de ikke ta fra deg barnet. Det har de ikke hjemmel til. Alvorlig omsorgssvikt, eller nærliggende fare for dette, skal være grunnen. Jeg er også sliten, og alle barn er krevende til tider. Jeg har ikke engang barnevernet inne i bildet. At du ikke enda har engasjert en advokat i saken, er for meg svært rart.

Jeg tror nok at mors selvvurdering kanskje ikke er helt i tråd med barnevernets vurdering.. 

Det er tross alt svært mange, om ikke de fleste, barnevernsforeldte som ikke har veldig god evne til å se seg selv eller reflektere over egen omsorgsevne. 

• Liker 13
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

HMK skrev (9 minutter siden):

Jeg tror nok at mors selvvurdering kanskje ikke er helt i tråd med barnevernets vurdering.. 

Det er tross alt svært mange, om ikke de fleste, barnevernsforeldte som ikke har veldig god evne til å se seg selv eller reflektere over egen omsorgsevne. 

Men uansett, omsorgsovertakelse skjer etter, gjerne gjentakende, grov omsorgssvikt. Det er ikke slik at barnevernet nekter hjelpetiltak og bare går til sak for omsorgsovertakelse, uten å ha dialog med mor. Med mindre noe svært graverende har skjedd.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

ja, Her sa bv at det blir nok ikke samtaleprosess før nemnda selvom de sa først at det ble det. Skal det ikke alltid være en samtaleprosess først? 

Du har rett på fri rettshjelp/advokat i en slik sak. Har ikke advokaten informert deg om noe her? 

Anonymkode: 4e21a...77a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men uansett, omsorgsovertakelse skjer etter, gjerne gjentakende, grov omsorgssvikt. Det er ikke slik at barnevernet nekter hjelpetiltak og bare går til sak for omsorgsovertakelse, uten å ha dialog med mor. Med mindre noe svært graverende har skjedd.

Enig. 
Det er ikke slik at det er overflod av fosterhjem. 
Rundt 200 barn lever i limboland og venter på fosterhjem i dag. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Enig. 
Det er ikke slik at det er overflod av fosterhjem. 
Rundt 200 barn lever i limboland og venter på fosterhjem i dag. 

Dette. Barnefar har selv blitt meldt på feil grunnlag (hevn) med sinnssyke beskyldninger. Barnevernet kom på akuttbesøk til oss, forsto ingenting (fornøyde, glade barn, rent, pent hjem og fornøyd, glad mor - etter beskyldninger om omfattende vold mot meg og barna, rottereir av et hjem og det som verre er), så dro de. 3 måneder senere ble saken avsluttet, etter en liten samtale på barnevernets kontor. Det har aldri vært snakk om noe omsorgsovertakelse.

Jeg har også vært dønn sliten, fungerte så vidt i hverdagen grunnet sykdom, jobb, småunger og 100 prosent ansvar for barna, uten nettverk. Ingen barnevern kom til meg og ville ta barna. 

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Hva er graverende, tenker du? 

La oss anta at det mor sier er "at hun er sliten og den ene ungen er krevende" egentlig er en mor som ikke evner å sette grenser og skape gode rammer for barna? At skole og helsevesenet ser barn som blir stadig mer utagerende, gjør som de vil, ikke kommer i seng, er uflidde og trøtte på skolen, søker mot skadelige  miljøer, får dårligere sosial fungering, tar for mye ansvar i hjemmet osv. 

At bvtj går for omsorgsovertakelse uten at hjelpetiltak er forsøkt er ikke utenkelig. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

ts

Da må du skaffe deg advokat.

Anonymkode: 67046...687

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

HMK skrev (24 minutter siden):

Hva er graverende, tenker du? 

La oss anta at det mor sier er "at hun er sliten og den ene ungen er krevende" egentlig er en mor som ikke evner å sette grenser og skape gode rammer for barna? At skole og helsevesenet ser barn som blir stadig mer utagerende, gjør som de vil, ikke kommer i seng, er uflidde og trøtte på skolen, søker mot skadelige  miljøer, får dårligere sosial fungering, tar for mye ansvar i hjemmet osv. 

At bvtj går for omsorgsovertakelse uten at hjelpetiltak er forsøkt er ikke utenkelig. 

Likevel svært uvanlig at hjelpetiltak ikke blir forsøkt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

8-12 samvær i året er MYE. Og absolutt ikke alltid til barnets beste. 

Anonymkode: 703dd...e08

Et særdeles unyansert svar. For noen barn er det altfor mye, for andre er det altfor lite. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

da er vi 2. Jo det er sant. 
jeg har advokat. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om de ikke kan så gjør de det likevel. Se på tynsetsaken. Helt sinnsykt. 

Anonymkode: b3eb4...7cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ts

Om dette er ditt virkelighetsbilde, og barnevernstjenesten har fremmet sak etter barnevernsloven § 5-1 der de i tillegg ser det som uhensiktsmessig å ha samtaleprosess, så fremstår det lite sannsynlig at du får veldig mye samvær...

Anonymkode: fdc77...366

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Likevel svært uvanlig at hjelpetiltak ikke blir forsøkt. 

Det kommer helt an på hva utfordringen er og hvilke tiltak som sees som gunstig. Er det økonomisk bistand gjennom feks barnehageplass fordi familien har dårlig økonomi, så er det en smal sak. Eller foreldreveiledningskurs dersom det ikke haster så mye og foreldre er mottagelig for veiledning. 

Men der man ser at familien er i en nedadgående spiral er det kanskje viktigst å sikre omsorgen og så kan foreldrene jobbe med eget strev over tid og dermed jobbe barnet/barna tilbake til hjemmet, om det er det man har som langsiktig mål. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om de ikke kan så gjør de det likevel. Se på tynsetsaken. Helt sinnsykt. 

Et tips i livet; ikke hør på Rune Fardal. 

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hørt litt om han, hva er det med han?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Tja,hvorfor mener du det?

Jeg synes det er veldig veldig bra at det er mennesker i befolkningen som står opp mot staten og lager litt rabalder. 

Når man ser på alle skandalene som oppstår i barnevernet, så må man jo spørre hvilke mennesker som jobber der? Mye av det som kommer frem er jo direkte skremmende og lite hensiktsmessig for våre menneskerettigheter. 

Det siste nå er jo den enorme blemmen barnevernet og fosterhjem har klart  å gjøre i den enorme overgrepssaken på  Vestlandet. De har spurt ledende spørsmål. Det verste var vel at de har sagt at de måtte hjelpe barnet  å huske🙄🙄

En som jobber i bv burde da vite at traumer er noe som sitter spikret. Det trenger man aldri hjelp til å huske. I tillegg vil en slik utspørring medføre mindre tillit til det barna sier. For en skandale! Vi snakker 2024🫨

Det nytter ikke å være en instans som skal ivareta menneskerettigheter, om den samme instansen bryter menneskerettigheter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...