Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan spør du?

Sier du kan jeg være så snill å få, eller kan jeg få?

Jeg sier kan jeg få, skjønner ikke helt hvor "være så snill" kommer fra, og hvorfor det skal brukes. Det er høflig nok å spørre på en pen måte synes jeg.

Hva om jeg ikke synes den som spør er snill da? Skal h*n ikke få?? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

"Få" hva da?

Hvis jeg er i butikken sier jeg ikke slikt, der handler jeg jo selv, så der "får" jeg ingenting fra andre.

Hvis det handler om at noen skal sende meg noe over bordet sier jeg "kan du være så snill å sende X, takk". Og "takk skal du ha".

Skrevet

Kommer helt an på settingen, hvor jeg er og hvem jeg snakker med. Om det er i fint selskap spør jeg med vær så snill, ellers spør jeg "kan jeg få".

Men her i Stavangerdistriktet hver jeg bor (tilflytter ja) så spør man slik: "om du kan sende meg en sånn?" Sier man "Kan du sende meg en sånn" virker det som de tror her at man antyder at de kanskje ikke kan. Merkelig... :ler:

Skrevet
Kommer helt an på settingen, hvor jeg er og hvem jeg snakker med. Om det er i fint selskap spør jeg med vær så snill, ellers spør jeg "kan jeg få".

Men her i Stavangerdistriktet hver jeg bor (tilflytter ja) så spør man slik: "om du kan sende meg en sånn?" Sier man "Kan du sende meg en sånn" virker det som de tror her at man antyder at de kanskje ikke kan. Merkelig... :ler:

Eller man kan si "vil du være så snill å sende.."

Men i hvilke setting er sier man "kan jeg " da? :overrasket:

Skrevet
Eller man kan si "vil du være så snill å sende.."

Men i hvilke setting er sier man "kan jeg " da?  :overrasket:

Kan jeg få den boken som står i hyllen bak deg? Kan jeg få den saksmappen om du er ferdig med den?

Skrevet

Jeg sier sjelden "vær så snill", jeg synes det blir litt for mye egentlig, overdrevet. "Kan jeg få......" synes jeg er pent nok, og sier selvsagt takk/tusen takk etterpå. Da jeg bodde i England sa jeg selvsagt alltid "please", men jeg synes det er mer naturlig enn "vær så snill".

Skrevet
"Få" hva da?

Hvis jeg er i butikken sier jeg ikke slikt, der handler jeg jo selv, så der "får" jeg ingenting fra andre.

Hvis det handler om at noen skal sende meg noe over bordet sier jeg "kan du være så snill å sende X, takk". Og "takk skal du ha".

Sånn gjør jeg det også. Sier vær så snill til mann & barn også når jeg ber om en tjeneste jeg. Er vant til at det skal vær slik.

Skrevet

Du kan jo ikke si "vær så snill å få". Det er jo ikke du som skal være snill, det er den som skal gi som skal være snill, fordi han da orker å gi deg det du vil ha. Du kan da si "kan du være så snill å gi meg...".

Jeg bruker sjelden "vær så snill" uansett. Jeg sier "kan jeg få".

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet

Pleier å si "kan jeg få" eller "kan du gi meg en sånn, er du snill?". Uansett om jeg er i butikken eller hjemme eller hvor som helst. Det koster meg ikke en kalori å være litt hyggelig mot dem som står i kassa - har ikke noe behov for å hevde meg som betalende kunde.

Skrevet
Kan jeg få den boken som står i hyllen bak deg? Kan jeg få den saksmappen om du er ferdig med den?

Jeg bruker aldri "kan jeg .." Da sier jeg heller "vil du være så snill å gi meg"..

Skrevet
Du kan jo ikke si "vær så snill å få". Det er jo ikke du som skal være snill, det er den som skal gi som skal være snill, fordi han da orker å gi deg det du vil ha. Du kan da si "kan du være så snill å gi meg...".

Jeg bruker sjelden "vær så snill" uansett. Jeg sier "kan jeg få".

Hvem her har sagt "være så snill å få"? :overrasket::overrasket:

Skrevet
Sånn gjør jeg det også. Sier vær så snill til mann & barn også når jeg ber om en tjeneste jeg. Er vant til at det skal vær slik.

Jeg også er svært høflig overfor både kolleger, venner og familie.

Jeg har faktisk fått høre her i Norge at de synes jeg sier for ofte "takk" :overrasket: "Du behøver ikke å si "takk" til alt mulig da"...

De har jo ikke skjønt det! Jeg er høflig, mens de er standard-nordmenn uten iboende høflighet i seg.

Skrevet

Kommer litt ann på. Sier ofte "kan jeg vær så snill" osv.

Mvh Yvonne :heiajente:

Skrevet

Jeg bruker ikke "vær så snill" så veldig mye, det blir nesten litt for langt. :ler: Det er mye enklere å være høflig på engelsk, please er jo så mye greiere å si, det glir liksom mer naturlig inn i setningen. Jeg liker å tro at jeg er ganske høflig til å være nordmann likevel, jeg sier f.eks. alltid "hei", "takk" og "ha det bra" når jeg er i butikken, jeg venter alltid til folk har gått av bussen/t-banen/trikken før jeg selv går på, og når jeg spør (fremmede) om noe, så gjør jeg det alltid på en pen måte, selv om jeg ikke nødvendigvis bruker akkurat "vær så snill".

Skrevet
Jeg bruker aldri "kan jeg .." Da sier jeg heller "vil du være så snill å gi meg"..

Kanskje det har noe med hvor i landet man bor?

Jeg også er svært høflig overfor både kolleger, venner og familie.

Jeg har faktisk fått høre her i Norge at de synes jeg sier for ofte "takk"  :overrasket:  "Du behøver ikke å si "takk" til alt mulig da"...

De har jo ikke skjønt det! Jeg er høflig, mens de er standard-nordmenn uten iboende høflighet i seg.

Selv om man ikke bruker "vær så snill" i annenhver setning så kan man da helt klart være høflig. "Vær så snill" har en litt annen betydning på norsk, det er litt stivere enn "please" på engelsk. Selv om vi har litt andre skikker her i landet trenger da ikke det være negativt.

Det blir feil å alltid skulle overføre utenlandske skikker til landet vårt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...