Gå til innhold

Igangsettelse pga fødselangst i uke 39+3, men redd baby kommer før?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var egentlig innstilt på keisersnitt grunnet en ekstrem fødselsangst. Har født et barn tidligere der fødselsangsten ble hundre ganger mer, vært til samtaler i ettertid pga ting som ble sagt og gjort under fødsel hvor sykehuset har beklaget seg. Fikk også beskjed om at barnet holdt på å dø under fødsel, som forsterket angsten veldig kort fortalt

Så: nå er jeg gravid og venter mitt andre barn. Har valgt bort keisersnitt pga jeg vil fungere etter fødsel mtp barnet jeg allerede har. Fikk da tilbud om å bli igangsatt i uke 39+3. Nå er jeg redd for «hva om baby kommer før» og lurer på om jeg/dere villet pushet på for å eksempel bli igangsatt i uke 38 istedenfor? Hadde en fødsel på 2 timer sist og bor 1 time unna sykehus, og bare det å ikke nå frem er nok til å holde meg våken om natta 

Anonymkode: 31545...1fe

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ingenting i veien for å spørre. Det verste du får er nei.

Anonymkode: 2e63d...139

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er ingenting i veien for å spørre. Det verste du får er nei.

Anonymkode: 2e63d...139

Det skjønner jeg, men lurer mer på om det ville vært poeng i å spørre ut ifra andres erfaring her inne. Om det er svært usannsynlig at barnet blir født før så trenger jeg jo ikke, men leste ett sted at andregangsfødende føder ofte før?

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.10.2024 den 21.12):

Det skjønner jeg, men lurer mer på om det ville vært poeng i å spørre ut ifra andres erfaring her inne. Om det er svært usannsynlig at barnet blir født før så trenger jeg jo ikke, men leste ett sted at andregangsfødende føder ofte før?

Hvor sannsynlig det er for at barnet kommer før eller ikke er umulig å si. Men jeg har blitt satt igang 3 ganger planlagt, hvor jeg ble satt igang i uke 38. Dette var pga fødselsangst..

Så det er mulig ja 

Anonymkode: b816b...c4d

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

En naturlig startet fødsel er jo oftest lettere enn en igangsatt, så er ikke det en fordel? Mtp på angsten ofså?

Anonymkode: 7a32f...c73

• Liker 8
Skrevet

Igangsatte fødsler har høyere komplikasjonsrate enn de som starter av seg selv. Slik sett vil vel eneste fordel ifht fødselsangst være at barnet ikke er digert. Det vil jo være det samme om fødsel starter spontant tidligere? 

Ta inn på hotell/airbnb/hos kjente e.l nærmere sykehuset en uke før, om reisevei er primærbekymring. 

Men ja, du kan selvsagt spørre. Min erfaring er at leger er mye mer åpne for at fødselsangst er reelt enn enkelte jordmødre. 

Anonymkode: 88600...af0

Skrevet

Siden mellom 37 og 42 uker regnes som innafor termin, er det sikkert mulig. Det eneste jeg har fått vite er at jeg skal vente til fødsel starter, men om den ikke har startet i uke 41 skal jeg til en ekstra kontroll på sykehuset. Håper du får en bedre opplevelse enn forrige gang. Prøv å fokusere på hvor få kvinner og babyer som dør i Norge. Du kommer til å skjønner hvor trygt det er når du ser tallene fra andre verdensdeler.

Skrevet

Under 10% sjanse for at du føder naturlig før om du settes i gang i starten av uke 38. 

The researchers also found that:

• 10% gave birth by 38 weeks and 5 days after the LMP
  • 25% gave birth by 39 weeks and 5 days after the LMP

https://evidencebasedbirth.com/evidence-on-due-dates/

Anonymkode: 6cc83...454

Skrevet

Kan jeg spørre hvorfor det skal hjelpe å bli igangsatt? 

Anonymkode: 25a1a...9fc

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Hvor sannsynlig det er for at barnet kommer før eller ikke er umulig å si. Men jeg har blitt satt igang 3 ganger planlagt, hvor jeg ble satt igang i uke 38. Dette var pga fødselsangst..

Så det er mulig ja 

Men er ikke igangsettelse verre mtp smerter? Har hørt at det gjør mer vondt da

Skrevet

Det her er jo ikke logisk i det hele tatt... Det er jo mye mer farlig å bli igangsatt enn om kroppen setter i gang selv? 

Anonymkode: a654d...28f

Skrevet

Tusen takk for svar angående det som ble spurt om, jeg skal høre med dem på sykehuset om jeg kanskje kan få i uke 38

Maleficenta skrev (13 timer siden):

Var igangsatt med første, aner ikke om det er mer vondt men fødte uten epidural

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Det her er jo ikke logisk i det hele tatt... Det er jo mye mer farlig å bli igangsatt enn om kroppen setter i gang selv? 

Anonymkode: a654d...28f

Dette er noe jeg har kommet frem til sammen med både lege og jordmor, av ulike årsaker. Du vet lite om min første fødsel eller grunnlag for hvorfor en igangsettelse vil være mer kontrollert, så selvfølgelig vil det ikke være logisk for deg. 

Skrevet
Sefanja skrev (13 timer siden):

Siden mellom 37 og 42 uker regnes som innafor termin, er det sikkert mulig. Det eneste jeg har fått vite er at jeg skal vente til fødsel starter, men om den ikke har startet i uke 41 skal jeg til en ekstra kontroll på sykehuset. Håper du får en bedre opplevelse enn forrige gang. Prøv å fokusere på hvor få kvinner og babyer som dør i Norge. Du kommer til å skjønner hvor trygt det er når du ser tallene fra andre verdensdeler.

Tusen takk ❤️ Ja jeg har lest mye statistikk om dette men likevel klarer jeg ikke tenke rasjonelt. Tenker mer «tenk om jeg er en av den 1%», som er en idiotisk tanke men vanskelig å snu

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tusen takk ❤️ Ja jeg har lest mye statistikk om dette men likevel klarer jeg ikke tenke rasjonelt. Tenker mer «tenk om jeg er en av den 1%», som er en idiotisk tanke men vanskelig å snu

Kjenner meg litt igjen. Selv om jeg aldri har født før. Du må prøve å tenke det er midlertidig, og at det første barnet overlevde. Dette klarer kroppen din❤️

Skrevet

Fikk time til igangsettelse 38+2 :) 

Hadde mye fødselsangst etter tidligere fødsler å jeg fikk egentlig time relativt fort når jeg ytret at jeg ønsket en igangsettelse så tidlig som mulig. Sykehuset var absolutt ikke vanskelig. Men de ønsket å vente til etter 38+0. 

Hadde en fantastisk fødsel :) fra første rie til baby var ute gikk det 3 timer. Fødte også uten epidural så for min del var igangsettelse bare positivt.

Anonymkode: 5b627...b9e

Skrevet

Jeg ble igangssatt pga noe helt annet og det var en fødsel nesten lenket til senga med CTG-målinger, hyppige undersøkelser før fødsel startet, pilleinnsetting,ballonger, riestimulerende drypp, epidural pga stormrier (planla en naturlig fødsel), og etter en lang aktiv fødsel med nådd 10 cm så ble det uansett HKS. Om jeg skulle valgt noe planlagt pga angst hadde jeg valgt pks. Da vet du i alle fall hva du kan forvente.  Jeg håper på en naturlig fødsel denne gangen men redd det blir et nytt hks. 

Anonymkode: 47ce1...854

Skrevet
Maleficenta skrev (På 26.10.2024 den 22.38):

Nå har ikke jeg en naturlig startet fødsel bak meg. Men vil ikke si at det var så mye vondere enn det jeg har hørt 😊 ene gangen ble jeg satt igang med drypp. Andre gangen ble det satt ballong og vannet tatt. Begge gangene var like i smerten 

Skrevet

Jeg har både hatt igangsatt fødsel og planlagt keisersnitt. Var hundre ganger bedre form etter keisersnittet og kunne gjøre mye mer med det nye barnet og søsknene enn etter igangsettingen. Bare sånn i forholdt til at du ikke ønsker KS for å kunne ta vare på barna. Etter KS må man bare gjør ting lit annerledes slik at man ikke bruker magemusklene den første tiden. 

Anonymkode: 73526...dc6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...