AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2024 #1 Del Skrevet 24. oktober 2024 Jeg er en småbarnsmor som har en kranglete kropp etter siste svangerskapet. Veier 100kg på 163cm og har noen plager som kommer av å ha gått gravid og født barn, men også en del symptomer som jeg ikke helt vet hva kommer av. For eksempel har jeg vondt i føttene, om jeg reiser meg etter å ha sittet så gjør det veldig vondt noen steg før de får gått seg i gang liksom. Våkner om morgenen med stive fingre. Har hatt mye hodepine i det siste, tåler lite stress og opphisselse før jeg kjenner meg dårlig. Føler at kroppen er irritert og stressa. Bør gå ned en del kilo selvfølgelig, men det tar tid pluss at jeg ammer fortsatt så ønsker ikke en krasjdiett. Akkurat nå trener jeg bare enkle øvelser for å trene opp kjernemuskulatur etc., går periodevis mye tur. Kostholdet går litt opp og ned, har spist mye sukker over lengre tid men prøver hardt å kutte det ut nå. Så lurer på hvilke livsstilsgrep jeg kan ta som kanskje gjør at jeg føler meg bedre på kort sikt? Hva hjalp for deg, da du slet med øm og vond kropp? Anonymkode: e943c...ff6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2024 #2 Del Skrevet 24. oktober 2024 Har du sjekket blodtrykket ditt nylig? For meg hjalp kiropraktor og gå tur i ulendt terreng. Anonymkode: a51eb...399 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2024 #3 Del Skrevet 24. oktober 2024 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Har du sjekket blodtrykket ditt nylig? For meg hjalp kiropraktor og gå tur i ulendt terreng. Anonymkode: a51eb...399 Blodtrykket er fint 😕 Sjekket langtidsblodsukker for noen uker siden og selv om det har steget litegrann siden sist måling så sa de det var fortsatt innafor og det var det. Anonymkode: e943c...ff6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2024 #4 Del Skrevet 24. oktober 2024 Du gjør de rette tingene med mindre karbohydrater og prøve å gå ned i vekt. Smertelindring med massasje, varme bad, fysioterapaut og treining hjelper på. Anonymkode: 56138...2b8 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2024 #5 Del Skrevet 24. oktober 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Blodtrykket er fint 😕 Sjekket langtidsblodsukker for noen uker siden og selv om det har steget litegrann siden sist måling så sa de det var fortsatt innafor og det var det. Anonymkode: e943c...ff6 Okey, bra du føler med på blodtrykket! glemte å skrive at jeg har nå innført svømming i min velvære der badstue er belønning. Det gir meg mye glede, trening og ikke minst er det så fantastisk godt å sitte i badstua etter å ha svømt. Ellers er det å ikke være for streng med seg selv, nyt de seierne du får og tenk at kostholdet skal være 80/20. 80% med sunn, næringsrik mat som du liker og 20% kan være noe digg. Jeg er helt overbevist om at dette er veien å gå for å klare å endre livsstil og dermed ha en varig vektnedgang! Masse lykke til! Anonymkode: a51eb...399 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2024 #6 Del Skrevet 24. oktober 2024 Kosthold og trening her. Er ikke overvektig men sliter med smerter i muskler og ledd, stiv og hoven. spesielt trening (styrke) er et must om jeg skal holde smertene i sjakk. Anonymkode: da8ba...0ea 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2024 #7 Del Skrevet 24. oktober 2024 Trening, MYE trening. Når jeg ikke trener/er aktiv på tur, gjør det vondt "over alt". Finn noe som motiverer deg, svømming eller tur, i ulendt terreng som noen foreslo er gull verdt, løping, whatever bare kom deg opp og ut. Eller opp og tren inne. Anonymkode: 82e9b...a5d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2024 #8 Del Skrevet 24. oktober 2024 Spis en bolle med grønnsaker før du spiser middag, smart måte å spare kalorier på da man spiser mindre middags mat. Det er også viktig å trene og bevege seg. Anonymkode: 71596...93f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2024 #9 Del Skrevet 26. oktober 2024 Her har det mye å si hva jeg spiser. Ren mat og ikke mel og sukker gjør at jeg føler meg bedre. Vanskelig å forklare, men tror jeg har vært så vant til å gå rundt med ubehag i kroppen at da jeg la om kostholdet og det forsvant ble jeg overrasket over at det går an å føle seg sånn. Tok et par uker med det nye kostholdet før kroppen tilpasset seg. Anonymkode: 98981...571 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2024 #10 Del Skrevet 26. oktober 2024 Livet mitt ble helt forandret etter jeg tok grep som fortsatt varer. Hadde en kropp full av betennelser, vondter, stivhet osv, fram til jeg ble 40. Da tok jeg grep. Begynte å trene, styrketrening gjorde underverker. Spiser mye plantebasert og lager maten fra bunnen av. Turer i skogen gjør meg også glad, selv om jeg synes det er kjedelig, så gjør jeg det. Føler meg så bra etterpå at det er verdt det. Nå er jeg 55 år og er i superform!! Gleder meg til hver dag, kroppen er spenstig og sjela er lys. Merket utrolig stor forskjell etter bare seks måneder. Var nesten for godt til å være sant Anonymkode: 324c0...499 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest MaggaBente Skrevet 26. oktober 2024 #11 Del Skrevet 26. oktober 2024 Jeg hadde det likt som deg, kiloene som kom etter graviditeter ble og hadde med seg familien sin i tillegg. Vondter i føtter, kroppen kjentes stiv og støl og hadde lite energi. Jeg tror kroppen min hadde mye væske, for når jeg begynte å trene etter puls, så ble livet langt lettere, bokstavelig talt. Så anbefalinga mi er å trene etter puls (intervall 1-2 ganger i uka som virkelig får opp pulsen) og motbakkegåing så ofte du orker. Og kutte ut mesteparten av mat/drikke som ikke gir kroppen noe bra, mengde har alt å si. Klarer man å moderere seg, så kan man også i grunn spise alt man vil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2024 #12 Del Skrevet 26. oktober 2024 Har hatt så å si nøyaktig samme probelemet. Samme høyde og vekt også. Jeg hadde bekkenløsningen som hang igjen måneder etter ammeslutt. Slet med mye vondter ellers i kroppen. Fingre som stivnet, smerter som strålte når jeg løfter ting osv. Måtte gå flere skritt før smertene i selve føttene forsvant. For min del var det å vente til ammehormonene var helt borte og mensen ble normal som måtte til. Jeg merker også at når jeg sover lite så får jeg mer vondt i kroppen igjen. Men jeg tåler rett og slett ikke å være gravid eller å amme. Her var fastlegen til 0 hjelp. De har liten peiling på hva gravidtet gjør med kroppen. Man får mer informasjon av å google selv (på engelsk). Anonymkode: ca5ed...00d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2024 #13 Del Skrevet 26. oktober 2024 Jeg har ikke prøvd selv, men ei venninne var sykemeldt pga smerter i kroppen, spesielt ene skulderen, hun var også overvektig. Hun begynte på spis deg fri kostholdet, det krever mental forbredelse ellers klarer man det ikke, såvidt jeg husker er det null alkohol, sukker og hvetemel. Hun har gått ned 40 kg, ikke plaget med smerter lenger. Nå har det gått noen år og hun skeier ut innimellom som jul, påske e.l men hun sier at da kommer vondtene tilbake fort, spesielt ved inntak av sukker. Anonymkode: 89045...71d 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2024 #14 Del Skrevet 26. oktober 2024 Reduser mengden sukker, tenk over kaloriinnholdet i maten du spiser og vær i bevegelse. Jeg har mye smerter på grunn av fibromyalgi og har tatt grep på de tingene over, har gått ned 12 kg siden 1 mai og har mye mindre vondt Anonymkode: 71826...0cb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2024 #15 Del Skrevet 26. oktober 2024 Jeg tror mange av plagene vil lindres bare av å veie mindre. Så jeg ville startet der. Anonymkode: d8457...d62 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2024 #16 Del Skrevet 26. oktober 2024 Gå ned i vekt vil være det beste du kan gjøre for både kroppen din, smerter, helse og barna dine! De vil ha en mamma som kan være aktiv og frisk, og leve lenge. Kosthold er kg og trening er gram. Så ta ordentlig tak i kostholdet, og hverdagsaktiviteten. Så kan du begynne å trene etterhvert. Jeg gikk ned 30 kg pga kosthold og trening etter siste fødsel. Hadde allerede gått ned de første 15 kg omtrent de første 4 mnd av babyens liv, før jeg begynte å trene. Men var absolutt aktiv de første mnd og, bare ikke på treningssenter. Jeg hadde ikke så mye å gå ned da, var på 92 og gikk ned til 62 kg, 175 høy. Men de første 15-20 kg var seriøst ganske raske egentlig, og trengte ikke så mye innsats som de siste 10. Gikk mer av seg selv med kosthold og aktivitet i starten. Bare å bestemme seg. Gjorde det for både meg selv, helse og barna. Når jeg begynte å trene var fokuset puls først, for det synes jeg er gøy, også styrke etterhvert, og da særlig kjerne. Har ikke vondt noe sted nå, hadde endel ryggvondt før og andre ymse greier. Har også mye mer energi nå! Trening gir overskudd og energi. Anonymkode: 173cf...e5b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest MaggaBente Skrevet 26. oktober 2024 #17 Del Skrevet 26. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg tror mange av plagene vil lindres bare av å veie mindre. Så jeg ville startet der. Anonymkode: d8457...d62 Det er så sant🙏 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2024 #18 Del Skrevet 26. oktober 2024 MaggaBente skrev (1 time siden): Det er så sant🙏 Jeg er like høy som ts og veier 60kg. Om jeg skulle hatt på meg en ryggsekk med 40kg døgnet rundt hadde jeg også hatt vondt i bena og ledd. Anonymkode: d8457...d62 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2024 #19 Del Skrevet 26. oktober 2024 Jeg skulle svare akkurat det samme som den over. Jeg har gått ned 30 kg (ikke helt i mål), og før så hadde jeg også konstante vondter, hovne ledd (har blitt utredet for leddgikt og annet, uten å finne noe). Det eneste var at blodsukkeret var for høyt. Jeg begynte å trene og spise bedre og mindre. Det første var faktisk viktigst for helsen selv om jeg vet at vektnedgang er mest mat. Begynte å trene 2, senere 3 ganger i uken, men den daglige bevegelsen var viktigst. Målet var å sitte så lite i ro som mulig. Trener crossfit en dag i uken, og enkelte øvelser har vi på oss vektvest. Det er tungt! Og bare halvparten av de kiloene jeg belastet kroppen min før med. En liten kropp på 163 cm er ikke ment til å bære 100 kg. Det tåler den ikke lenge før den begynner å svikte. Anonymkode: b06a2...51e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå