Gå til innhold

Har denne legen brutt taushetsplikten sin?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var innlagt på akuttpsykiatrisk. Tanta mi kom for å besøke meg den dagen jeg ble skrevet ut. Hun kontaktet da et annet familiemedlem ( en onkel) som er psykiater og ga nummeret hennes til legen som fulgte opp meg.  Så snakket de sammen. 

Det jeg synes er veldig rart opp i det hele, er at denne samtalen ikke gikk via meg. Er ikke rutinene slik at jeg må samtykke til at hun kan gi informasjon om meg til denne slektningen? Riktignok er familiemedlemmet psykiater, men vedkommende er vel fortsatt en privatperson i denne sammenhengen. Er dette helt innafor?

Anonymkode: 84226...84e

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei. Ikke innenfor. Om hun er oppført som din nærmeste pårørende(etter ditt ønske)  kan han utlevere info om deg , ikke ellers.

Anonymkode: e817d...00a

• Liker 9
Skrevet

Nei, dette hørtes veldig rart ut. Hva hadde de snakket om? 

Anonymkode: c780d...159

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei, dette hørtes veldig rart ut. Hva hadde de snakket om? 

Anonymkode: c780d...159

Om utskrivelsen og om hva hun tenkte videre ang meg. 

• Liker 1
Skrevet

Høres merkelig ut!

Din slektning som er psykiater har ikke behandlingsansvar for deg, og er heller ikke oppgitt som nærmeste pårørende eller verge? Heller ikke din tante?

Om lege der du var har gitt ut opplysninger om deg til disse, så er det i så fall brudd på taushetsplikten.

Ta gjerne kontakt med Pasientombudet, de kan gi deg gode råd og ev. hjelpe deg med en klage videre!

Anonymkode: a5f63...7ef

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Om utskrivelsen og om hva hun tenkte videre ang meg. 

Ikke innafor.

Anonymkode: ad0a7...fc9

• Liker 6
Skrevet

Det er ikkje ok.

Anonymkode: 841bb...853

• Liker 4
Skrevet

Absolutt ikke innafor! Dette er jo faktisk skikkelig graverende! Ekkelt rett og slett.

Anonymkode: d7bad...6af

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Høres merkelig ut!

Din slektning som er psykiater har ikke behandlingsansvar for deg, og er heller ikke oppgitt som nærmeste pårørende eller verge? Heller ikke din tante?

Om lege der du var har gitt ut opplysninger om deg til disse, så er det i så fall brudd på taushetsplikten.

Ta gjerne kontakt med Pasientombudet, de kan gi deg gode råd og ev. hjelpe deg med en klage videre!

Anonymkode: a5f63...7ef

min tante var heller ikke oppgitt som nærmeste pårørende. Hun måtte steppe inn da mine foreldre ikke taklet det emosjonelle ved at jeg ble innlagt. 

Bør ikke avdelingen for ordens skyld kartlegge hvem som er nærmeste pårørende og hvem som fungerer som det?  Det er godt mulig at legen tenkte at jeg var informert og samtykket til at hun kunne snakke med mine psykiater-onkel, men jeg vil jo at det skal gå via meg ( det er vel slik systemet skal fungere)?

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Nei. Ikke innenfor. Om hun er oppført som din nærmeste pårørende(etter ditt ønske)  kan han utlevere info om deg , ikke ellers.

Anonymkode: e817d...00a

Nei, taushetsplikten gjelder også overfor nærmeste pårørende. Med mindre man har fritatt legen fra taushetsplikt. 

Anonymkode: ad86d...266

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet

Kommer an på hvor gammel du er. 

Anonymkode: ff903...c87

Skrevet

over myndighetsalder

Skrevet

Onkel har ikke krav på opplysninger uansett alder så lenge han ikke er nærmeste pårørende/foresatte. Det er heller ikke alle opplysninger mann gir til pårørende uten pasientens samtykke heller.

• Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nei, jeg har og en onkel som er psykiater, han har 25 nieser/nevøer. Han har ingen rett på sensitiv info om deres psykiske helse.

Anonymkode: df813...a0f

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Det er nok ikke helt lov. Men er det ikke fint å ha familie som er så glade i deg at de gjør alt de kan for å være der for deg?

Anonymkode: f94b1...d97

• Liker 2
Skrevet

Onkel har ikke krav på opplysninger uansett alder så lenge han ikke er nærmeste pårørende/foresatte. Det er heller ikke alle opplysninger mann gir til pårørende uten pasientens samtykke heller.

så hvis mine foreldre ( som er oppført som nærmeste pårørende) hadde ringt legen og spurt om meg, hva hun tenker om utskrivelse, etc, hva kunne hun da ha fortalt dem? 

Skrevet

Spørs jo litt hva som faktisk ble sagt, og uten det er det vanskelig å svare på.

Anonymkode: 18571...b1f

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er nok ikke helt lov. Men er det ikke fint å ha familie som er så glade i deg at de gjør alt de kan for å være der for deg?

Anonymkode: f94b1...d97

Legen må fortsatt følge lovverket, selv om familien er støttende. 

• Liker 4
  • Nyttig 9
Skrevet

Spørs jo litt hva som faktisk ble sagt, og uten det er det vanskelig å svare på.

Anonymkode: 18571...b1f

så legen kan prate, bare det blir generelt og ikke spesifikt? Må hun ikke ha min tillatelse for å diskutere meg med andre som ikke står oppført som pårørende?

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

så hvis mine foreldre ( som er oppført som nærmeste pårørende) hadde ringt legen og spurt om meg, hva hun tenker om utskrivelse, etc, hva kunne hun da ha fortalt dem? 

Det bør kartlegges med deg under innleggelses samtalen, hva DU vil at dem skal få av info. Vil du at de skal ha all informasjon kan hun si det som det er, hvis du ikke ville det, hadde legen måtte svare at hun ikke kan gi de opplysningene.

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...