Gå til innhold

Folk som hermer etter andres dialekter - hvorfor?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Herme etter dialekter har folk gjort omtrent siden tidenes morgen. Jeg ler meg i hjel når min kompis fra nord etterligner min Oslo-dialekt, det høres så utrolig teit ut :fnise: Men skjønner godt at det er irriterende i jobbsammenheng. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
jukkapalme skrev (5 timer siden):

Herme etter dialekter har folk gjort omtrent siden tidenes morgen. Jeg ler meg i hjel når min kompis fra nord etterligner min Oslo-dialekt, det høres så utrolig teit ut :fnise: Men skjønner godt at det er irriterende i jobbsammenheng. 

At man "alltid" har drevet med noe holder ikke som argument. Jeg synes dialekthumor kan være festlig, men å bli hermet etter, for eksempel på jobb, er imidlertid ikke morsomt. Det kan oppleves som respektløst og som noen nevner i verste fall en hersketeknikk.

Anonymkode: 12161...b73

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Det jeg snakker om her er noe annet enn å ubevisst bli påvirket av andres dialekt. Jeg snakker om de som overdrevent hermer for å være morsomme. De lytter jo ikke til innholdet i det som faktisk sies, men avsporer i stedet med å kommentere på “tulle-nordnorsk” (i mitt tilfelle).

Ts

Anonymkode: 8cf64...652

Sånn typ å rope ut "KA FARSKEN"... jævlig irriterende og ikke morsomt. 

Anonymkode: 0169f...786

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Jeg anser ikke meg selv som spesielt lettkrenka. Om noen tuller med dialekten min på en fest, så er det helt ok, til og med ganske gøy. Men i jobbsammenheng, i møter, så diskuteres det ting av faglig karakter, og da er det veldig forstyrrende, for alle i møtet, at noen absolutt må avspore med å herme etter noens dialekt. Kan også tolkes som hersketeknikk, faktisk, om man legger vrangvilja til. Jeg synes at de som gjør dette driter seg ut, og det er synd at de ikke skjønner det selv.

Ts

Det høres ut som han bruker det som en slags hersketeknikk? Eller så mangler han eventuelt sosiale antenner.

Anonymkode: 5ab83...9e5

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
HMK skrev (20 timer siden):

Jeg elsker å herme etter dialekter. Ikke ta det så tungt. Det er et kompliment og bare for skøy. Eller tenker du at alle eks-nordlendinger som legger om til "bokmål" etter å ha flyttet bør få beskjed om å ikke herme? 

Hermer du også etter aksenten til dem som ikke har norsk som morsmål? 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Uff, jeg er nok en person som kan gjøre dette. Ikke for å være morsom egentlig men fordi jeg synes feks trøndersk og Stavangerdialekt er så fint! Og i mitt hode er jeg skikkelig god til å snakke det selv også. Hver gang jeg forsøker ser jeg at det ikke stemmer. Men jeg skulle ønske! Kan lett gå hjemme og prate trøndersk til meg selv også, bare for gøy (og er alltid flinkere da)😂

Men ser at jeg godt kan slutte med dette, er jo kjipt om folk føler at jeg hermer etter dem på en negativ måte. Og vet jo at når folk skal etterligne min dialekt så er det jo bare irriterende om vi ender med å bruke masse tid på det, kontra det vi egentlig snakket om. Er liksom ikke så interessant? Haha. Takk for denne tråden som ga meg litt selvinnsikt.

Anonymkode: a023d...0b2

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hermer du også etter aksenten til dem som ikke har norsk som morsmål? 

Kan svare på dette også😅 Jeg er hun som alltid skal si noen ord på arabisk, tyrkisk, kinesisk, albansk, tysk, whatever om det kommer en kollega med røtter fra andre land. Sikkert like irriterende som de dialektgreiene, selv om folk så langt har tatt det på en veldig hyggelig måte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Det jeg snakker om her er noe annet enn å ubevisst bli påvirket av andres dialekt. Jeg snakker om de som overdrevent hermer for å være morsomme. De lytter jo ikke til innholdet i det som faktisk sies, men avsporer i stedet med å kommentere på “tulle-nordnorsk” (i mitt tilfelle).

Ts

Da sier du bare neste gang at "Du, Trond, nå har du hermet og holdt på med det der så mange ganger at det ikke er morsomt lenger. Ikke at det noengang var morsomt heller, men det er på tide og slutte nå. Greit!?" 

Du får manne deg opp/kvinne deg opp og si det til han. Han driver jo på med noe som nesten er mobbing. Og så har han annen dialekt selv? Merkelig fyr. Men få han til å stoppe!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

At man "alltid" har drevet med noe holder ikke som argument. Jeg synes dialekthumor kan være festlig, men å bli hermet etter, for eksempel på jobb, er imidlertid ikke morsomt. Det kan oppleves som respektløst og som noen nevner i verste fall en hersketeknikk.

Jeg sier ikke at det er morsomt, bare at det ikke er noe nytt. Jeg skrev også at jeg skjønner at det er irriterende i jobbsammenheng. Det beste er nok bare å overse det. Eller snakke ekstrem Bæææærrrrrgen-dialekt tilbake. Han høres forresten ganske barnslig ut som holder på sånn på jobb. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
jukkapalme skrev (5 minutter siden):

Jeg sier ikke at det er morsomt, bare at det ikke er noe nytt. Jeg skrev også at jeg skjønner at det er irriterende i jobbsammenheng. Det beste er nok bare å overse det. Eller snakke ekstrem Bæææærrrrrgen-dialekt tilbake. Han høres forresten ganske barnslig ut som holder på sånn på jobb. 

Å si at det er "irriterende" er å redusere det.

Jeg er fullstendig uenig i at det beste er å overse det. Jeg finner meg ikke i det gjentatte ganger, og det gir jeg tilbakemelding på.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Jeg er en nordlending bosatt på det sentrale østlandet. På jobben min er det en fyr som hermer etter min nordnorske dialekt daglig, og gjerne i møter med andre tilstede. Svarer meg på det han selv tror er “nordnorsk” dialekt (svært overdrevent nordnorsk) og vitser med det jeg sier. Har aldri opplevd at han har gjort det når vi er alene. Selv snakker han bergensdialekt, som jo også er en annen dialekt enn det flertallet snakker her vi bor. Skjønner at han sikkert mener å være morsom, men man går jo lei når folk ikke lytter til innholdet i det man sier, men bare er opptatt av dialekten og å tulle med den. Dette har fått meg til å snakke mindre og mindre i møter.

Synes dette er et så merkelig fenomen. Hvorfor gjør noen dette? Andre som opplever det samme?

JA! Har faktisk tenkt å lage et innlegg om akkurat dette. Er også nordfra og hver ENESTE GANG jeg er på møter/seminar/samling sørpå er det ALLTID noen som skal herme. Skjønner ikke hvorfor. De gjør det ikke med trøndere eller bergensere. Og det er INGEN som gjør det spesielt bra. Høres bare teit ut. 

Anonymkode: 68f1e...531

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Jeg er en nordlending bosatt på det sentrale østlandet. På jobben min er det en fyr som hermer etter min nordnorske dialekt daglig, og gjerne i møter med andre tilstede. Svarer meg på det han selv tror er “nordnorsk” dialekt (svært overdrevent nordnorsk) og vitser med det jeg sier. Har aldri opplevd at han har gjort det når vi er alene. Selv snakker han bergensdialekt, som jo også er en annen dialekt enn det flertallet snakker her vi bor. Skjønner at han sikkert mener å være morsom, men man går jo lei når folk ikke lytter til innholdet i det man sier, men bare er opptatt av dialekten og å tulle med den. Dette har fått meg til å snakke mindre og mindre i møter.

Synes dette er et så merkelig fenomen. Hvorfor gjør noen dette? Andre som opplever det samme?

Nesten så jeg synes dette innlegget var litt morsomt. Men bare fordi at jeg som østlending har blitt utsatt for det samme av nordlendingene. Å ikke for å fornærme noen, men nordlendinger bør holde seg til dialekta si og ikke prøve å oversette den til bokmål til meg. Høres teit ut og ja jeg forstår hva dere sier😂 Men helt enig med deg, kunne ikke falt meg inn å prøve å etterlikne andres dialekter. Det er egentlig litt pinlig

Anonymkode: c6944...387

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en kollega som gjør det. Da stopper jeg bare hele samtalen og stirrer på henne til hun blir stille og en god stund til. Så sukker jeg høyt. Demonstrativt. Hun begynner å ta hintet. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Å si at det er "irriterende" er å redusere det.

Jeg er fullstendig uenig i at det beste er å overse det. Jeg finner meg ikke i det gjentatte ganger, og det gir jeg tilbakemelding på.

Ok, satans, faens, jævla, føkkings helvetes irriterende og jævlig plagsomt da. Uansett hvordan det formuleres har du min forståelse. Da får du snakke til han og be han se til helvete å holde kjeft. Eller gå til ledelsen og fortelle at du føler deg mobbet. Jeg vet ikke, men vil du ha en slutt på det må du gjøre noe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
jukkapalme skrev (2 minutter siden):

Ok, satans, faens, jævla, føkkings helvetes irriterende og jævlig plagsomt da. Uansett hvordan det formuleres har du min forståelse. Da får du snakke til han og be han se til helvete å holde kjeft. Eller gå til ledelsen og fortelle at du føler deg mobbet. Jeg vet ikke, men vil du ha en slutt på det må du gjøre noe. 

I all verden. Jeg går ikke til ledelsen og sier at jeg føler meg mobbet. Jeg svarer tilbake, som jeg har nevnt tidligere i tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Ts

Da synes jeg du skal svare på Gullars-bergensk neste gang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
HMK skrev (22 timer siden):

Jeg elsker å herme etter dialekter. Ikke ta det så tungt. Det er et kompliment og bare for skøy. Eller tenker du at alle eks-nordlendinger som legger om til "bokmål" etter å ha flyttet bør få beskjed om å ikke herme? 

Det er jo stor forskjell på å legge om til en annen dialekt fordi man har bodd lenge et sted og å herme etter en spesiell dialekt hver gang man treffer en som snakker den dialekten.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

I all verden. Jeg går ikke til ledelsen og sier at jeg føler meg mobbet. Jeg svarer tilbake, som jeg har nevnt tidligere i tråden.

Er visst galt alt jeg skriver/foreslår, skjønner jeg… Da får du ta igjen med dobbel mynt og snakke ekstremt overdreven bergensdialekt tilbake da. Det virker jo som du føler deg mobbet/krenket/trakassert siden du snakker mindre og mindre i møter pga dette…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kan svare på dette også😅 Jeg er hun som alltid skal si noen ord på arabisk, tyrkisk, kinesisk, albansk, tysk, whatever om det kommer en kollega med røtter fra andre land. Sikkert like irriterende som de dialektgreiene, selv om folk så langt har tatt det på en veldig hyggelig måte

Tja, vitsen er liksom brukt opp for lengst når person nr. 326 skal si «ei saa peittää» når de hører navnet mitt. Smiler, men gremmes innvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
jukkapalme skrev (2 timer siden):

Er visst galt alt jeg skriver/foreslår, skjønner jeg… Da får du ta igjen med dobbel mynt og snakke ekstremt overdreven bergensdialekt tilbake da. Det virker jo som du føler deg mobbet/krenket/trakassert siden du snakker mindre og mindre i møter pga dette…

Jeg er ikke TS. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...