Gå til innhold

Mugg i utleiebolig

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har fått mugg i boligen og sa fra til utleier. Det tar en hel uke for han å fikse det, er ikke det veldig lenge? Kan man bo så lenge med mugg? Det er på soverommet, så jeg må sove i det. Hen sier at det er det raskeste han fikk noen til å komme, og at jeg ikke får heve kontrakten, fordi «hen fikser det jo.»

Anonymkode: c1ba0...5c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er faktisk ikke så enkelt som å vaske og lufte. Noen ganger virker lufting motsatt. Det kommer veldig an på hvor mye fuktighet det er i luften. Jeg bodde en gang i en leilighet som var forferdelig. Luftet jo døgnet rundt. Nå bor jeg et sted, der det ikke er noe problem i det hele tatt. Sopp som dukker opp, har en ekkel tendens til å komme tilbake. Spesielt om du bor i kjellerleilighet. I

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitronterte skrev (23 minutter siden):

Det er faktisk ikke så enkelt som å vaske og lufte.

Inntil videre må det vaskes og luftes. Å finne årsak og utbedring kan ta tid. 

Anonymkode: 6e212...b9a

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Inntil videre må det vaskes og luftes. Å finne årsak og utbedring kan ta tid. 

Anonymkode: 6e212...b9a

Hen skal bytte alle ventilene, de funker ikke. Hvis det er det som er problemet vil muggen bare forsvinne da? 

ps det er ikke kjellerleilighet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva ventilasjon har du? Naturlig? Avtrekk? Balansert?

Om ikke vannskade, så kan fuktigheten du puster ut danne kondens i kalde vegg og vinduer, som igjen fører til mugg.

Anonymkode: 007b5...970

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Har fått mugg i boligen og sa fra til utleier. Det tar en hel uke for han å fikse det, er ikke det veldig lenge? Kan man bo så lenge med mugg? Det er på soverommet, så jeg må sove i det. Hen sier at det er det raskeste han fikk noen til å komme, og at jeg ikke får heve kontrakten, fordi «hen fikser det jo.»

Nei, det er ikke lenge. Det er vanskelig å få noe på dagen. Det går helt fint å bo ei uke der. Du vil ikke få helseskader av det. For å få helseskader av mugg, må du oppholde deg i rom med mugg over lengre tid som måneder og år. Da kan du risikere både astma og kreft. Men du burde få slippe å betale husleie i den perioden arbeidet pågår evt bør utleier sørge for et sted du kan bo midlertidig. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitronterte skrev (3 timer siden):

Det er faktisk ikke så enkelt som å vaske og lufte. Noen ganger virker lufting motsatt. Det kommer veldig an på hvor mye fuktighet det er i luften. Jeg bodde en gang i en leilighet som var forferdelig. Luftet jo døgnet rundt. Nå bor jeg et sted, der det ikke er noe problem i det hele tatt. Sopp som dukker opp, har en ekkel tendens til å komme tilbake. Spesielt om du bor i kjellerleilighet. I

Du kan vaske/lufte bort den som er der, men det vil ikke forhindre utvikling av ny sopp. Så vasking/lufting er bare en midlertidig løsning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Driver du og tørker klær inne i leiligheten jevnlig? Stativ fullt av fuktig tøy/klesvask?

Endret av Million
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hva ventilasjon har du? Naturlig? Avtrekk? Balansert?

Om ikke vannskade, så kan fuktigheten du puster ut danne kondens i kalde vegg og vinduer, som igjen fører til mugg.

Anonymkode: 007b5...970

Det er ventiler som nok har blitt ødelagt etter en fasadeoppussing her i sommer. Det er ikke vannskade. 

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Grüner skrev (8 timer siden):

Nei, det er ikke lenge. Det er vanskelig å få noe på dagen. Det går helt fint å bo ei uke der. Du vil ikke få helseskader av det. For å få helseskader av mugg, må du oppholde deg i rom med mugg over lengre tid som måneder og år. Da kan du risikere både astma og kreft. Men du burde få slippe å betale husleie i den perioden arbeidet pågår evt bør utleier sørge for et sted du kan bo midlertidig. 

Arbeidet pågår bare noen timer i mens jeg er på jobb, men jeg syntes hen burde betale for et hotell eller noe frem til det er fikset. Jeg vil ikke risikere astma eller kreft! 

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Million skrev (12 minutter siden):

Driver du og tørker klær inne i leiligheten jevnlig? Stativ fullt av fuktig tøy/klesvask?

Ja, har ikke noe annet sted å tørke. 

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Skaff en avfukter!!

Anonymkode: b4bd5...938

Det koster jo masse. 

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det koster jo masse. 

ts

Ja, det koster å bo. 

en uke er helt ok. Du kan ikke forvente at de skal stå på pletten idet du har meldt inn muggen. 

Anonymkode: f1506...339

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja, har ikke noe annet sted å tørke. 

ts

Da er du selv skyld i muggdannelsen på veggene, fordi klesvasken din avgir så store mengder fukt i luften inne. Du MÅ skaffe deg en luftavfukter som tørker luften og forhindrer mugg. De koster, ja, men det er en kostnad du uansett må ta, for ellers vil jo problemet bare fortsette og det vil bli mugg igjen og igjen, overalt der du bor.

Ser noen i tråden mener du bør få gratis husleie pga dette fuktproblemet. Men du kan ikke akkurat kreve gratis husleie mens du venter på at huseier skal fikse problemet du har forårsaket. Antageligvis finner huseier ut av dette og krever betaling fra deg fordi du har forårsaket skaden selv.

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Arbeidet pågår bare noen timer i mens jeg er på jobb, men jeg syntes hen burde betale for et hotell eller noe frem til det er fikset. Jeg vil ikke risikere astma eller kreft! 

ts

Du risikerer ikke det i løpet av en uke eller to!

Anonymkode: 34693...271

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det koster jo masse. 

ts

En fuktsluker koster under hundrelappen på f.eks Biltema. 

Anonymkode: 1e7a2...125

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...