Gå til innhold

Hvorfor kan ikke jeg være flink med tall?

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Så kunne jeg blitt siviløkonom eller revisor og tjent ordentlig med penger???? :sur: Jeg kan jo ikke matte!! Kan pluss, minus ,gange og deling og der stopper det :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det var dumt sagt av den forrige gjesten her... :roll:

Kanskje årsaken er rett og slett at du ikke synes det med tall er spesielt gøy? Det er jo gjerne slik at vi alle blir flinke i det vi interesserer oss for.

Du har sikkert andre egenskaper som du er flink i, som mange tallflinke mangler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kunne jeg blitt siviløkonom eller revisor og tjent ordentlig med penger???? :sur:  Jeg kan jo ikke matte!! Kan pluss, minus ,gange og deling og der stopper det  :ler:

Jeg er sikker på at hvis du faktisk hadde begynt på et slikt studium, så hadde du jo fulgt undervisning og lest bøkene de andre leste. Da hadde du sikkert blitt revisor eller siviløkonom du også!

Man trenger ikke å være intelligent for å bli flink med tall, det holder med vilje og motivasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kunne jeg blitt siviløkonom eller revisor og tjent ordentlig med penger???? :sur:  Jeg kan jo ikke matte!! Kan pluss, minus ,gange og deling og der stopper det  :ler:

I det daglige arbeidet med regnskapet er det ikke så mye mer matte du trenger å kunne enn de ferdighetene du nevnte der. Men på veien fram til å bli revisor må du gjennom et enkelt matte- og statistikkurs, men det er heller ikke uoverkommelig ;) Det viktige for en økonom er jo å kunne tolke tallene, se meningen bak dem. Hjelper ikke å kunne ta voldsomme beregninger hvis man ikke skjønner hva svaret egentlig betyr. Men man må beherske logisk og analytisk tenkeevne. Og den største bøygen for å bli revisor er nok heller jusfagene enn mattefagene (i jussen det blir stilt karakterkrav).

Såframt man ikke har dyskalkuli, er det ofte viljen, innstillingen og tidligere erfaringer med faget som gjør at man ikke lykkes matte. Matte er jo gøy bare når man får det til. Jeg hadde en flink mattelærer på grunnskolen, jeg fikk lagt grunnlaget allerede da og har siden da syntes matte er gøy. Det viktigste når man skal lære matte er å huske på at det er et modningsfag. Det er ikke sikkert at man skjønner alt med en gang, men det får man bare godta. Matte er ikke et skippertaksfag, så hvis man har jobbet kontinuerlig med det gjennom hele året kan man ofte oppleve å få en a-ha opplevelse på slutten av året. Og så må man gjøre oppgaver for å bli flink i matte, altfor mange undervurderer det. Selv ikke vi som er flinke i matte oppnår gode resultater uten å legge en liten innsats i det. Verden er ikke så enkel at man enten er gudbenådet med et mattetalent eller aldri vil forstå matte. Det er som regel innsatsen det kommer an på! :)

Men uansett er det veldig dumt å velge studier kun utfra ønske om framtidig lønn. Man er ikke sikret jobb ved å ta utdannelse. Og så må man trives i yrket sitt. Trivsel er også en faktor for å kunne gjøre det bra i jobben.

Hilsen økonomistudent som alltid har fått toppkarakter i matte ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ofte er det sånn at de som tar matte lett, strever med språkfag og omvendt.

Matte er kjempegøy når en får det til. Det syns jeg også, selv om jeg ikke er den som tar matte lettest. Jeg jobbet knallhardt med 2mx, og det gikk. Men det var ikke bare, bare for meg.

Alle lærer ikke på samme måten og alle tar ikke abstrakte ting så lett. Sånn er det bare. Men det behøver ikke å bety at en ikke klarer av matten. Med jevn og trutt jobbing og en solid innsats er en på god vei. Har en en flink lærer i tillegg, så bør det absolutt gå.

Jeg er allikevel enig med siste gjest her. Det er dumt å velge studier kun ut i fra hva en kan få i lønn. Er en interessert i økonomi, men ikke føler at en er så dyktig i budsjettereing og sånn, så finnes det andre muligheter. Politisk økonomi, samfunnsøkonomi samt politikk og økonomi. (Sistnevnte på BI. )

I disse, hvertfall de to første, er det mer snakk om makro og mikroøkonomi, hvordan økonomi påvirker fordelingen av goder i samfunnet osv. Altså en mer samfunnsvitenskapelig tilnærming til økonomi som fag. Her behøver en ikke være supergod i matte, man vil mest sannsynlig ikke ende i en jobb hvor man regner dagen lang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest telligent

Hei, trådstarter!

Jeg har tenkt akkurat på samme måten som deg, kunne tenkt meg å bli ingeniør. Men så er det denne matten som jeg fikk i vranghalsen på vgs. Jeg får nesten frysninger på ryggen når jeg åpner ei mattebok. Det er visuelle ting og kreativitet som er min ting.

Så får vi vel ta den retningen vi er gode på, eller starte på scratch med matten, evnt. finne seg en veldig dyktig mattelærer som motivator.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, trådstarter!

Jeg har tenkt akkurat på samme måten som deg, kunne tenkt meg å bli ingeniør. Men så er det denne matten som jeg fikk i vranghalsen på vgs. Jeg får nesten frysninger på ryggen når jeg åpner ei mattebok. Det er visuelle ting og kreativitet som er min ting.

Så får vi vel ta den retningen vi er gode på, eller starte på scratch med matten, evnt. finne seg en veldig dyktig mattelærer som motivator.

Finn dere en dyktig lærer som forklarer veldig godt (ja, vet det er få av dem..)

Jeg kjenner mange ingeniører (gutter og jenter) og vet at mange av dem såvidt hadde ståkarakterer i matte på videregående.

Go for it, ikke la slike små bekymringer stoppe dere! :fy_fy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Trådstarter_*
Hei, trådstarter!

Jeg orker ikke starte opp med matte igjen ;) Må jo si at jeg har hatt dårlige mattelærere, som ble sure så fort man ikke skjønte no. Nei, jeg får nok prøve å finne meg noe annet . Lykke til til deg og Telligent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også alltid slitt med matte og tall, men har hevda meg mer innen det samfunnsfaglige.

Tror det er slik at noen har hode for tall og andre for språk, samfunn osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er tallblind (dyskalkuli) i ganske stor grad og kan dessverre bare glemme å gå de utdannelsene jeg har lyst til... men i stedet for å grine over det så er det bare å finne noe annet som du kan trives med.

lønn er viktig i den grad at du må kunne overleve og unne deg litt ekstra etter å ha betalt utgiftene dine... men lønn er garantert ikke alt i et yrke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med tall ja...

Det er enklere å lære seg matte når man er ung - men det er desverre forferdelig mange elendige mattelærere, lærere som er mer opptatt av at man skal stille opp ting "riktig" enn at man skal skjønne hva som foregår... Husker jeg underviste ei jente, hun var fortvilet "jeg vet ikke hvordan jeg skal stille det opp", men hun visste svaret! Matematikk går ut på å bruke logiske metoder slik at man alltid får rett svar. Hvordan det ser ut på papiret spiller ingen rolle (noen med dysleksi er rasende dyktige i matte!)

Ok, det er to måter å forstå matte på - i ord (da liker man ofte best algebra) og i bilder (da liker man ofte best geometri). Hva matematikk egentlig er for noe vet vi ikke helt! (har du sett -1 en ku?) Man må forklare det hele for seg selv i ord og/eller bilder. Begge veiene er like gode, men man må finne en forklaring som fungerer i alle sammenhenger, og som dermed er riktig. Det du øver deg på er analytisk tenkning... det er denne analytiske måten å tenke på som "premieres" i arbeidslivet med høy lønn...

Her er noen små "brainteasers":

1. På en restaurant kan du bestille en av 4 forretter, en av 3 hovedretter og en av 2 desserter. En 2 retters meny består av enten en forrett og en hovedrett, eller av en hovedrett og dessert. Hvor mange forskjellige 2 retters menyer kan du lage?

2. Lønna di øker med 20 %, så går firmaet dårlig og lønna di settes ned med 20 %. Hva tjener du nå? I prosent av lønna du hadde før lønnsøkningen?

3. Hvor mange ganger må du brette et papirark før det når til månen? (du bretter det en gang og det blir dobbelt så tykt... du bretter det to ganger og det blir dobbelt så tykt som det var forrige gang du brettet det osv...)

4. Hvor mye veier en Boeing 747? (nei, du får ikke slå det opp! - hva må du vite for å kunne regne deg frem til svaret?)

Lag deg slike små "brainteasers", eller prøv å løse dem. Det kreves sjelden mer enn "de fire regnartene" og evne til å analysere problemet logisk. Det spiller absolutt ingen rolle hvilken matematikk du bruker, hvordan du stiller opp svaret osv... Det er forklaringen som er det viktige (og som senere kan krydres med a-er og b-er og alskens matematiske symboler). Det siste spørsmålet har forøvrig vært stilt når man søker jobb hos McKinsey... de vet hvorfor de spør, de vil ha folk med analytiske evner.

Så er det bare å prøve seg på matten da! Prøv å gjøre det til noe morsomt (puslespill? små gåter?) eller nyttig (enten det er innen økonomi eller andre fag)

Nb! Husk, det er svært få som er direkte dårlige i matte (dyskalki) - men mange trenger forklaringen tilpasset sin måte å lære på (ord, bilder). Lærere som blir sure fordi noen ikke får det til burde vært s.... sukk, må innrømme at jeg har blitt sur selv, men nei, det er mine forklaringer det er noe galt med - og den jeg egentlig er sur på er meg selv fordi jeg ikke klarer å komme på gode nok forklaringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...