AnonymBruker Skrevet 24. oktober #1 Del Skrevet 24. oktober Får ei lita pusefrøken snart (huskatt). Kommer fra eier som selv har utekatter, bor landlig. Nå er jeg veldig i tenkeboksen vedrørende ute eller innekatt. Har tidligere hatt innekatt (rasekatt). Denne pusen var veldig rolig, og trivdes godt inne. Bor i blokk, altså felles inngang med andre. I tillegg er det mye katter rundt her, samt en del trafikk. Har ei hytte jeg kan ta pus med til, men på sommeren står jo døra åpen stort sett hele tiden. Nå vurderer jeg alle mulige løsninger her. Kom gjerne med synspunkter på ute /innekatt, fordeler og ulemper ifht bosituasjonen, samt praktiske og gode løsninger 😻 Anonymkode: ae6e8...3ea Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. oktober #2 Del Skrevet 24. oktober Her fungerer det fint at katten er ute. Bor i 4 etasje i blokk. Anonymkode: b434b...e01 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leonora77 Skrevet fredag kl 12:49 #3 Del Skrevet fredag kl 12:49 Hvordan gjør du det med katten når du bor i 4 etg? Bærer du den ned ? Skriker den når den vil inn, og så går du ned? Har selv skrevet i en annen tråd om utfordringer med å få lov til å ha utekatt i borettslag , der det tydeligvis kun er lov til hunder.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 12:56 #4 Del Skrevet fredag kl 12:56 Naboene din foretrekker nok at det er innekatt da de ikke har gått med på å ta deler av jobben med katt. Hadde de villet ha katt hos seg hadde de skaffet seg det for lengst. Anonymkode: 86087...03a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 14:50 #5 Del Skrevet lørdag kl 14:50 Jeg bor i blokk og har innekatt. Det er en del katter i nabolaget, både utekatter og innekatt, og innekatter som er ute i bånd. Tidligere, da jeg bodde i rekkehus, hadde jeg utekatter. En utekatt aktiviserer seg selv og får ut masse energi mens den er ute. Jeg merker stor forskjell nå som jeg har innekatt. Den krever mer aktivisering (forstår din forrige var rolig, men det varierer sikkert fra katt til katt). Min katt har en sikret balkong den kan være på. Om sommeren er den mye der ute, nå stikker den nesen ut og snur igjen, og klager over at sol og varme er borte. Ideelt sett tenker jeg at det beste for kattens instinkter, er å være utekatt. Men samtidig så ble utekattene jeg har hatt før mye mer skadet enn den innekatten jeg har nå. Jeg tror at så lenge katten har en mulighet til å være ute, f eks en balkong, hvor den kan se på fuglene, ligge i solen og lukte på planter og trær satt ut der, har de det bra. Kun å være inne er jeg mer i stuss på. Anonymkode: 1d2c4...01b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aazy Skrevet 3 timer siden #6 Del Skrevet 3 timer siden I byen er det mildt sagt ganske risikosport å ha utekatt. Det er også upopulært for naboer, særleg om dei har unger. Om det er fleire katter i nabolaget vil det også føre til konstant territoriekamp og medførande stress og skader. Å vere innekatt er klart best, særleg om du kan fikse ein trygg uteplass. Eventuelt kan ein gå turer i bånd. Innekatter lev klart lengst, og om du legg inn eit minimum av innsats med aktivisering og møblement (klatrestativ, soveplasser, vinduskarmer…) vil du ha ei sunn, glad katt i mange, mange år. Utekatt er kun eit netto gode om du har lite tid/energi å investere i katten og råd til ei veldig god veterinærforsikring. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #7 Del Skrevet 1 time siden Kjempeskummelt å ha utekatt syntes jeg😱 Vet aldri hva slags fæle ting som kan skje med den alene der ute. Det finnes sikkert ikke tall på påkjørsler, men det må være kjempemange. Og skader påført av andre katter, alle jeg kjenner med utkatt har blitt skadet minst én gang. I tillegg har man gale folk, her i Kristiansand er det en som går rundt og piner og dreper katter, det var det noen ungdommer som gjorde for noen år siden også. Jeg ville definitivt valgt innekatt, så kunne jeg være sikker på at den hadde det bra og var trygg❤️ Har noen venner med innekatter som har bygget innhegning i hagen eller tatt netting på verandaen så de kan være litt ute også. Anonymkode: 57686...d40 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #8 Del Skrevet 1 time siden Har innekatt, og bor i 4.etasje i område med mange hunder, så noe annet ville være umulig eller uansvarlig. Innekatter lever lenger. Blir ikke skadd i slosskamp (med mindre du har flere, og de hater hverandre). De kan ikke få FIV, mindre risiko for andre sykdommer og ormtrøbbel. Kan ikke bli påkjørt eller skadet av sadistiske tobeinte. Eller stjålet og solgt videre. De kan heller ikke fange og drepe småfugler. Anonymkode: 0ff8e...783 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tough cookie Skrevet 34 minutter siden #9 Del Skrevet 34 minutter siden Vi bor i Bergen sentrum og har minimal med trafikk rundt bygården. Har en stor bakgård med busker, trær og beplantning og flere små parker / plener i nærheten. Kattene våre har aldri blitt påkjørt eller vært skadet i slåsskamp, og heller ingen av nabokattene (som jeg vet om). Det kan jo hende at vi bare har flaks😏 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå