Reidar Tomb Skrevet 24. oktober #1 Del Skrevet 24. oktober Er det noen flere som har lagt merke til at det den siste tiden er blitt vanlig å bruke ordet "fordi" i sammenhenger hvor det ikke hører hjemme. Det brukes ikke for å uttrykke årsakssammenheng, men som et tåpelig fyllord. Jeg ble oppmerksom på dette tidlig i siste halvdel av 2023. Her er noen eksempler på hvordan folk har begynt å bruke ordet: Som innledning til et emne. En eller annen blir bedt om å fortelle fritt om noe (hva gjelder det, hva har du på hjertet?). Det første ordet de griper til er "fordi". Svarer til "Jo, nå skal du høre". Som fyllord. Jeg hører stadig noen si "fordi" som et fyllord mens de i noen sekunder prøver å komme på hva de skal si. Svarer til "...eeh". Som forsterker. Man er kanskje ikke 100 % med på resonnementet til en person og kommer med et spørsmål eller motargument. Vedkommende svarer med "fordi" med lettere hevet stemme, etterfulgt av en egen resonnerende setning. Kan svare til "Jammen, så hør på meg, da" eller "please". 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. oktober #2 Del Skrevet 24. oktober Nei. Ikke tenkt over før du sa det nå. Ord, uttrykk og talemåte forandrer seg hele tiden. Besteforeldrene til besteforeldrene dine rev seg i håret av hvordan barnebarna snakket. Men for oss synes vi eldre mennesker har en gammel og stivnet talemåte. Sånn har det alltid vært og kommer alltid til å være Slutt å bruk tid på dette, det er ikke noe verre nå enn tidligere. Det er faktisk bedre spør du meg, kjempeflott at engelske ord kommer mer inn i språket vårt, vi prater og forstår mer engelsk. Det betyr at vi kan kommunisere bedre over hele kloden. Før i tiden sto folk å klødde seg i hodet om de kom over en engelsktalende, forsto knapt yes og no. Anonymkode: 38f29...104 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. oktober #3 Del Skrevet 24. oktober Nei, det har jeg ikke tenkt over. Det jeg derimot har tenkt over, er den overdrevne bruken av "på en måte". Jeg blir sprø av å høre "på en måte" bli sagt i omtrent annenhver setning av ganske mange mennesker for tiden. Anonymkode: 91a86...a4d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 12:57 #4 Del Skrevet torsdag kl 12:57 AnonymBruker skrev (På 24.10.2024 den 19.45): Nei, det har jeg ikke tenkt over. Det jeg derimot har tenkt over, er den overdrevne bruken av "på en måte". Jeg blir sprø av å høre "på en måte" bli sagt i omtrent annenhver setning av ganske mange mennesker for tiden. Anonymkode: 91a86...a4d Tilsvarende amerikanere som sier "like" annenhvert ord de sier... Anonymkode: 911a3...f21 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå