Gå til innhold

Ønsker å gifte meg før graviditet, helt «ut» i dag?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er kjempeglad for at vi giftet oss før vi fikk barn. Det har ingenting med etternavn å gjøre (vi beholdt hvert vårt), men vi hadde ressurser til å lage en uforglemmelig helg med alle vi er glade i, i vår ånd som de menneskene vi var da. Vår kjærlighet da vi bare hadde øyne for hverandre.

Det har jo endret seg nå; jeg håper inderlig at mannen min ville reddet barna ut av et brennende hus før han ville så mye som tenkt på meg.

Anonymkode: 5273d...c0a

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg fikk barn uten å være gift, helt tilfeldig hvor mye trøbbel det ble, for sykehuset rotet med papirene og rotet fortsatte i lang tid. Etter hvert ble det til at vi gikk fra en annen, og jeg har lidd og han har økt sin formue grunnet at vi ikke var gift. Så jeg synes det er veldig passende å omtale det som “papirene i orden” det giftemålet.

Jeg bryr meg ikke noe om festen for min egen del, men synes det er fair å lage til fest for folket jeg kjenner om jeg har noe å markere i mitt liv. For meg er det å ha papirene i orden før barn noe jeg sterkt vil ønske om det blir en runde nummer to.

Jeg tror og det er viktig at forhold anerkjennes og blir markert som trygge, etablerte og gjensidig ansvarlige enheter, og synes giftemål er en utmerket løsning på dette.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Jeg er kjempeglad for at vi giftet oss før vi fikk barn. Det har ingenting med etternavn å gjøre (vi beholdt hvert vårt), men vi hadde ressurser til å lage en uforglemmelig helg med alle vi er glade i, i vår ånd som de menneskene vi var da. Vår kjærlighet da vi bare hadde øyne for hverandre.

Det har jo endret seg nå; jeg håper inderlig at mannen min ville reddet barna ut av et brennende hus før han ville så mye som tenkt på meg.

Dette er et godt poeng! Vi snakker ofte litt flåsete om «det var den gang vi var unge, freshe og snille med hverandre det!». Vår kjærlighet til hverandre var jo noe annet den gangen. Vi elsker hverandre enda, men på en annen måte. 

Jeg ønsket i utgangspunktet bryllup først, men er sammen med en somlepetter av dimensjoner. Vi hadde faktisk booket tid til vielse da, men måneder før vielsen ble jeg gravid så vi avlyste da jeg ville vært høygravid i bryllupet.

Vi valgte å starte prøvingen fordi vi nærmet oss midten av 30-årene og måtte smi mens biologijernet var varmt 😅

Vi får ta igjen bryllupet når poden blir litt større!

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Malvinka skrev (På 24.10.2024 den 22.06):

Vil du ha et skikkelig bryllup med hæla i taket så bør du definitivt planlegge bryllup før barn. Jeg synes det er rart å vente med bryllup etter barn om man planlegger begge deler. Gifte seg er naturlig å gjøre før barn. Om man ikke er klar for å gifte seg så er man heller ikke klar for barn

For en merkelig ting å si.

Det er da mange som ikke vil gifte seg, men som likevel får barn. 

Om man ikke er klar for forpliktelsen, er det en annen sak. Om man ønsker å avvente eller avstå av andre grunner, må det bli opp til hver enkelt.

For oss var dette med giftermål en ren formalitet, og noe vi gjorde fordi det gjør ting lettere. Vi bruker ikke ringer og sier fortsatt "typen og dama" om hverandre..

Tror ungene har det greit lell..

Anonymkode: 4587c...576

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Om han hadde valgt deg over barna så hadde han jo vært idiot. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi synes det er litt ekstra stas å være mann og kone nå som jeg går gravid. Det føles bare så mye koseligere å tenke på oss som en enhet. Bryllupet ga oss også en mulighet til å sette en dato for å begynne å prøve, det ble på en måte en fin markering av et nytt kapittel som skulle starte for oss.

Viktigste er at dere gjør det som føles mest riktig for dere😊 men husk at man trenger ikke å ha en storslått bryllup, å gifte seg i seg selv er helt gratis.

Anonymkode: e2373...89b

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I utgangspunktet ville jeg gifte meg før barn, og det var relativt viktig for meg. Men så ble jeg gravid, og det livet i magen var viktigere enn mine egne ideer☺️ Så vi gifter oss med barn på ca 4 år. 

Anonymkode: e4a36...1a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ha barn, og da insisterte HAN på at vi skulle gifte oss først. For meg var det ikke så viktig, men sånn i etterkant er jeg glad vi gjorde det slik!

Anonymkode: 62e53...d4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 25.10.2024 den 18.20):

Så bryllup er ikke livsforpliktende?

Dette er hva ekteparet lover hverandre i en kirkelig vigsel. Det lyder noe tilsvarende i borgerlig.

Jeg tar deg (navnet nevnes) til min ektefelle. Jeg vil elske og ære deg og bli trofast hos deg i gode og onde dager inntil døden skiller oss.

Hvis dette ikke er et stort og livsforpliktende valg, så vet ikke jeg. Ekteskap er ikke noe man skal ta lett på. Man forplikter seg for resten av livet også når man gifter seg, ikke bare når man får barn. Når man gifter seg, så lover man faktisk, i vitners nærvær, at man aldri skal gå fra hverandre. Å bryte et så stort og vitkig løfte ved å skille seg, det går kraftig utover ekteparets troverdighet og integritet. Man kan jo ikke stole på det de lover.

Anonymkode: 9c3c1...936

Likevel gjør folk dette på nytt og på nytt. Ikke meg, men mange. Verken jeg eller mine søsken ønsket å gifte oss, da vi var gjennom flere skilsmisser som barn. 

Anonymkode: 9149c...9d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi giftet oss 5 år før vi fikk barn. For meg er det den naturlige rekkefølgen om jeg først skulle gifte meg. Og jeg giftet meg ikke med tanken på at "nå skal jeg få barn". Det var bare for at vi var sikre på at vi ville leve sammen og ville ha en feiring. 

Anonymkode: 4cbb6...b1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekteskap har aldri vært viktig for meg. Det er hyggelig å være gift, men først og fremst giftet vi oss kun fordi det er enklere sånn mtp barn, arv osv. Og vi giftet oss etter å ha fått felles barn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke sånt er viktig i det hele tatt.  Det viktigste er at barnet er ønsket, og at foreldre har avklart de juridiske forhold.  

Personlig hadde jeg ikke noe spesielt ønske om å gifte meg i det hele tatt, men mannen min syntes det måtte til.  Han kommer fra en konservativ familie hvor tradisjoner og hva andre mener, betyr noe.  For mannen min sin skyld giftet vi oss.  Da var vi samboere, og ingen barn var på vei.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk for tradisjonen i min familie, som er å gifte seg med eldstebarnet på armen 😁 Alle parene som gikk for den taktikken har holdt sammen livet ut (foreldre, besteforeldre, onkler og tanter). 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...