Gå til innhold

Ønsker å gifte meg før graviditet, helt «ut» i dag?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dere som tenker dere skal gifte dere og samtidig planlegger barn, er det viktig for dere at bryllupet står først?

Hvordan har dere tatt rekkefølgen?

(Forstår barn kan komme mer uplanlagt altså, men kanskje se litt bort ifra akkurat de tilfellene med mindre det også har vært et slags valg med «ta det som det kommer»)

Anonymkode: 39739...38a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi var forlovet da jeg ble gravid, og giftet oss rett etterpå.

Ville være gift da jeg ble mor. Gjorde ikke noe stort ut av det, dro på rådhuset. Vi visste at vi skulle gifte oss uansett, og jeg har heller aldri brydd meg om noe stort/dyrt bryllup.

Anonymkode: aa4bb...ff6

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kall meg gjerne gammeldags, men jeg mener at hvis man skal gjøre et stort nummer ut av at man «valgt hverandre» og gifter seg – AKA bryllup – skal det være før barn. 

Anonymkode: f606c...cfb

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For oss var det ikke viktig å gifte oss før vi fikk barn sammen, men så ble det til det allikevel. Han har et barn fra før, skal sies.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som småbarnsmor er jeg glad vi giftet oss før barn 😄 De er skjønne disse barna, men skikkelig party poopere

Anonymkode: d16f7...ad6

• Liker 6
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg var det viktig å være gift før vi fikk barn. Liker veldig godt at alle i familien har samme etternavn, lett å se at vi hører sammen 😊

Anonymkode: d5c55...491

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For oss var det viktig å være gift først. Vi hadde vært forlovet lenge da og ble gravid første syklus etter bryllupet.

Men vi hadde ikke noe greier rundt at vi giftet oss, var bare oss og forloverne til sted og så spiste vi middag ute sammen alle 4. Vi planlegger å ha selve bryllupsfesten når vi har tinn bryllupsdag, da får barna også delta da er de 10 og 9 år.

Anonymkode: 32266...e94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil du ha et skikkelig bryllup med hæla i taket så bør du definitivt planlegge bryllup før barn. Jeg synes det er rart å vente med bryllup etter barn om man planlegger begge deler. Gifte seg er naturlig å gjøre før barn. Om man ikke er klar for å gifte seg så er man heller ikke klar for barn

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føltes tryggest å ha papirarbeidet i orden på forhånd, så vi giftet oss først.

Anonymkode: 703b0...928

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Dere som tenker dere skal gifte dere og samtidig planlegger barn, er det viktig for dere at bryllupet står først?

Hvordan har dere tatt rekkefølgen?

(Forstår barn kan komme mer uplanlagt altså, men kanskje se litt bort ifra akkurat de tilfellene med mindre det også har vært et slags valg med «ta det som det kommer»)

Anonymkode: 39739...38a

Giftet meg høygravid. Det var kanskje ikke drømmebryllup, men det var hyggelig uansett.  Spørs om det hadde blitt noe bryllup hvis ikke. Babytiden var ganske tøff, og nå går der full rulle med alt. Tviler at jeg hadde hatt tid til å planlegge bryllup. Så er veldig glad det ble gjort før barn.

Anonymkode: 161dd...ffa

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville foretrukket å gifte meg før graviditet – men lyttet til magefølelsen og valgte å få barn først.

Når man har studert, reist og levd livet i 20-årene uten stress over forpliktelser... Og senere har hatt et tidligere forhold som ikke gikk som planlagt... så møter man drømmemannen når fertiliteten begynner å synke litt. Da valgte vi heller å bruke pengene på boligkjøp og familieetablering enn på bryllup.

Jeg har hatt noen runder med fertilitetsproblemer før jeg ble gravid, så jeg angrer ikke på at vi prioriterte dette fremfor bryllupsplanlegging. Utenom det som står på papiret, er ekteskap bare en sosial konstruksjon. Bare fordi vi ikke giftet oss først, betyr ikke det at vi er mindre forpliktet til hverandre enn de som er gift. Barnet kommer om noen måneder, og etterhvert kan vi tenke på neste steg.

Anonymkode: 937ee...d61

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For oss var det viktig å gifte oss først.

Er noe merkelig med å ikke juridisk være nærmere familie med egne foreldre, enn mannen du velger livet med. 

Anonymkode: 9e3ad...c83

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ville foretrukket å gifte meg før graviditet – men lyttet til magefølelsen og valgte å få barn først.

Når man har studert, reist og levd livet i 20-årene uten stress over forpliktelser... Og senere har hatt et tidligere forhold som ikke gikk som planlagt... så møter man drømmemannen når fertiliteten begynner å synke litt. Da valgte vi heller å bruke pengene på boligkjøp og familieetablering enn på bryllup.

Jeg har hatt noen runder med fertilitetsproblemer før jeg ble gravid, så jeg angrer ikke på at vi prioriterte dette fremfor bryllupsplanlegging. Utenom det som står på papiret, er ekteskap bare en sosial konstruksjon. Bare fordi vi ikke giftet oss først, betyr ikke det at vi er mindre forpliktet til hverandre enn de som er gift. Barnet kommer om noen måneder, og etterhvert kan vi tenke på neste steg.

Det koster nesten ingenting å gifte seg. 

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det koster nesten ingenting å gifte seg. 

Jeg ønsker meg skikkelig gøy bryllupp og har høye krav for hvordan det skal være. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk barn først, har pratet om å gifte oss men det skjer nok ikke med det første :)

Anonymkode: c8a73...f17

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ikke farlig hva som er først og sist for meg. Synes barn er mye viktigere enn bryllup, så vi tok barna først, så får vi se om vi gidder å gifte oss. 

Anonymkode: c2af6...c27

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dette kommer jo så an på synet en har på bryllup og barn, og hva en legger i det. 

For meg betyr ikke bryllup noe mer enn en praktisk formalitet, som er koselig å «feire» over en middag med de nærmeste (typ en ettermiddag der vi signerer papirer på rådhuset, etterfulgt av 10stk på en restaurant). 

Barn derimot, betyr MYE. Og livet ut. Det er virkelig livsforpliktende. Og et enormt valg.

Så for meg personlig er bryllup et MYE «lettere» valg enn barn. Ikke på noen vis sammenlignbare livshendelser. Men kanskje sånn sett noe man burde ta før, siden det på papiret er noe som kan «angres».

Men samtidig betyr bryllup så ekstremt lite at det like gjerne kan tas etter første/andre barnet. Aka «likegyldig» til bryllup utover det juridiske. Som først kommer til spill når barn evt er inne i bildet.

Samboerskap betyr nøyaktig like mye følelsesmessig og selvfølgelig forpliktelsesmessig som å være gift.

(Verken barn eller gift enda, men i et samboerskap.)

Endret av LøkkaLine
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del er det viktig å være gift først, men jeg vet ikke om vi "rekker" det rent praktisk. Synes det er en liten sorg. 

Anonymkode: 8c143...dba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jo absolutt ingenting å si, så dette er en gammeldags tanke som henger igjen hos mange.

Anonymkode: dbe8f...533

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det har jo absolutt ingenting å si, så dette er en gammeldags tanke som henger igjen hos mange.

Anonymkode: dbe8f...533

Det har mye å si.

Da er han juridisk din nærmeste, om noe skjer før/under fødsel. Ellers kan foreldre, som er juridisk nærmest, komme inn og ta beslutninger. 

Han må også signere på at han er barnets far. Er de gift er han automatisk barnets far. 

Så i rettsvesenet, i statens øyne, for sykehuset, og medisinsk, utgjør det en stor forskjell. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...