Gå til innhold

Lage sushi - Hvilken laks?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvilken laks bruker man egentlig til sushi? Går det igrunnen an å kjøpe vanlig laks fra frysedisken? Hva gjør man for å tilberede? Har rett og slett bare ikke helt forstått hva som gjør at man kan bruke det spesielt til sushi. Prøvde å google litt, men syns det står så mye forskjellig.

Anonymkode: 9a7a8...b33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Laks fra Salma kan spises rå som den er i sushi. Samme fra Frøya, eller hva den produsenten heter, men den har jeg ingen kjennskap til. Jeg har aldri vært gladmelding laks, så ingen ekspert her, men vet de ihvertfall er gode til sushi. Jeg hadde gått for litt kvalitet når den den skal spises rå, men vet lite om kvaliteten på de i frysedisken da. Det er jo ikke alltid dyrere er bedre heller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må/bør bruke Salma eller tilsvarende. Laks fra frysedisk kan ikke spises. Fersk, vakuumpakket laks av sushikvalitet (er merket) kan brukes. 

Anonymkode: d628e...56a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Du må/bør bruke Salma eller tilsvarende. Laks fra frysedisk kan ikke spises. Fersk, vakuumpakket laks av sushikvalitet (er merket) kan brukes. 

Anonymkode: d628e...56a

Ok, jeg blir bare litt forvirret, for jeg jobbet en gang med en kokk som sa at så lenge laksen hadde vært fryst så kunne jeg bruke hvilken som helst laks..

Anonymkode: 9a7a8...b33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ok, jeg blir bare litt forvirret, for jeg jobbet en gang med en kokk som sa at så lenge laksen hadde vært fryst så kunne jeg bruke hvilken som helst laks..

Anonymkode: 9a7a8...b33

Ja men det smaker nok mindre godt. Salma eller Frøya 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Ok, jeg blir bare litt forvirret, for jeg jobbet en gang med en kokk som sa at så lenge laksen hadde vært fryst så kunne jeg bruke hvilken som helst laks..

Anonymkode: 9a7a8...b33

På en side er svaret riktig. All rå fisk til sushi må fryses for å drepe parasitter. Men på den andre siden har du smak og kvalitet. Vanlig laksefilet fra frysedisken har langt fra like god smak og kvalitet som Salma eller Frøya. Skal du bruke tid på alt styret det er å lage sushi, så bruk ihvertfall råvarer av beste kvalitet. 

Anonymkode: 068e7...822

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Ok, jeg blir bare litt forvirret, for jeg jobbet en gang med en kokk som sa at så lenge laksen hadde vært fryst så kunne jeg bruke hvilken som helst laks..

Anonymkode: 9a7a8...b33

Du kan lage det av laksen du finner glemt innerst i kjøleskapet også, men spørsmålet er om du ønsker sushi som smaker godt eller om du bare ønsker noe som ser ut som sushi....?

Anonymkode: 68b90...1fa

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke brukt laks fra frysedisk nei. Bruk helst salma. Fersk laks fra ferskvaredisk går også fint. Norsk oppdrettslaks trenger i utgangspunktet ikke fryses før den brukes i sushi, men jeg gjør det likevel for sikkerhets skyld.

https://www.godt.no/aktuelt/i/rAKJ6R/dette-maa-du-huske-paa-naar-du-skal-lage-sushi

https://www.anticimex.no/nyheter/hjemmelaget-sushi-er-risikosport/

 

Anonymkode: a32ae...f2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

På en side er svaret riktig. All rå fisk til sushi må fryses for å drepe parasitter. Men på den andre siden har du smak og kvalitet. Vanlig laksefilet fra frysedisken har langt fra like god smak og kvalitet som Salma eller Frøya. Skal du bruke tid på alt styret det er å lage sushi, så bruk ihvertfall råvarer av beste kvalitet. 

Anonymkode: 068e7...822

oppdrettslaks (og -kveite) er helt fin i sushi uten frysing. villaks bør fryses

Anonymkode: 045b8...cec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...