Gå til innhold

Høst/vinterdepresjon så tidlig..? Kan det gi hjernetåke? Noen råd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Går rundt med hjernetåke, føler meg nedstemt og utmattet. Var først denne høsten jeg så et mønster, for har følt meg sånn her de siste 2-3 årene, nøyaktig på denne tiden. Men skulle vel trodd at man ikke blir påvirket av det så tidlig? Bor på Sørlandet, men det er de siste 3 årene jeg begynte å jobbe i en kontorjobb fra 08-16. Går jo glipp av mye dagslys da, så begynt å tenke på om det har en sammenheng.

Så har vel det som klassifiseres som "hjernetåke".. Noen som har noen råd til hvordan jeg kan føle meg normal igjen?

Trives ikke i jobben, og det hjelper nok ikke på. Skal begynne å søke nye jobber, men sånn som jeg er nå, så føler jeg meg ikke helt i fatning til det. Vet ikke hva eller noe som helst, så det er nok en situasjon som ikke er særlig god for meg og som jeg tenker mye/grubler mye på. Så er jeg nok litt ensom også. Har noen gode venner, men føler ikke på så mye tilhørighet på en måte.. vet ikke helt hva det kommer av, men noen har man vel vokst litt fra etter hvert som man ble voksen og noen har nok med seg selv og sitt virker det som :( Må vel være mulig å kunne ha gode vennskap og føle tilhørighet også som voksen?

Ønsker å gjøre noen tiltak for å få det bedre. Noen som har noen råd til meg? Har tenkt på lysterapilampe, noen som har erfaring med det? 

Tusen takk ❤️ 

Anonymkode: c6b66...779

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja lysterapi lampe er bra og billig.

Anonymkode: 6af0e...fec

• Liker 3
Skrevet

Sjekk d vitaminnivået ditt. 

Anonymkode: c41d5...afb

Skrevet

Den der høst- og vinterdepresjonen mange nordmenn får kan faktisk være D-vitamin mangel, så det er det første jeg ville ha sjekka opp.

• Nyttig 2
Skrevet

Mange av oss får den høst- og vinterdepresjonen så fort vi synker mot 10 grader på gradestokken og sola ikke lenger er mye tilstedet, altså fra september-ish. Dagen (dagslys) har jo allerede blitt over 9 timer kortere enn det var fra sommersolverv.. Det påvirker oss jo!

Det har jo ikke vært noe særlig sommer i år, i hvert fall ikke på østlandet. 

Uansett, D-vitaminer eller jern kan være en annen årsak.

Lyslampe hjelper, om du kan, gå deg en tur i lunsjen på jobb (det gjør jeg) da får du i det minste litt dagslys. Kom deg tidlig ut i dagslys når du står opp, alt hjelper.

• Liker 2
Skrevet

Jeg fikk et nytt liv om vinteren etter at jeg begynte med D-vitamintilskudd. Var deprimert hele mørketiden, og livet var ikke moro i det hele tatt. Jeg liker fortsatt ikke mørketiden og kulden, men er ikke deprimert og tung til sinns i det hele tatt!

Anonymkode: 34b1d...98a

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Går rundt med hjernetåke, føler meg nedstemt og utmattet. Var først denne høsten jeg så et mønster, for har følt meg sånn her de siste 2-3 årene, nøyaktig på denne tiden. Men skulle vel trodd at man ikke blir påvirket av det så tidlig? Bor på Sørlandet, men det er de siste 3 årene jeg begynte å jobbe i en kontorjobb fra 08-16. Går jo glipp av mye dagslys da, så begynt å tenke på om det har en sammenheng.

Så har vel det som klassifiseres som "hjernetåke".. Noen som har noen råd til hvordan jeg kan føle meg normal igjen?

Trives ikke i jobben, og det hjelper nok ikke på. Skal begynne å søke nye jobber, men sånn som jeg er nå, så føler jeg meg ikke helt i fatning til det. Vet ikke hva eller noe som helst, så det er nok en situasjon som ikke er særlig god for meg og som jeg tenker mye/grubler mye på. Så er jeg nok litt ensom også. Har noen gode venner, men føler ikke på så mye tilhørighet på en måte.. vet ikke helt hva det kommer av, men noen har man vel vokst litt fra etter hvert som man ble voksen og noen har nok med seg selv og sitt virker det som :( Må vel være mulig å kunne ha gode vennskap og føle tilhørighet også som voksen?

Ønsker å gjøre noen tiltak for å få det bedre. Noen som har noen råd til meg? Har tenkt på lysterapilampe, noen som har erfaring med det? 

Tusen takk ❤️ 

Anonymkode: c6b66...779

Lyslampe synes jeg er gull. I tillegg tar jeg D vitamin, L-theanine ved behov og passer på å få i meg nok næring og mineraler. Og så mye sollys som mulig. Nok søvn, trening/mosjon, frisk luft etc 

Ta deg en tur til legen. Det er fult mulig å fungere optimalt, både høst og vinter 😃

Anonymkode: 3aa74...316

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...