Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei hei. 
Startet på cipralex for 4 uker siden, er i min femte uke nå. Merker ikke noe forskjell..enda ihvertfall. Noen som plutselig fikk bedring etter en stund på cipralex? Håper fortsatt det vil fungere. Tar det mot generalisert angst/helseangst/nedstemthet. 
Setter stor pris på svar og om noen har erfaring skriv gjerne 😊
Begynte forresten rett på 10mg, burde jeg øke dosen eller avvente litt ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du ikke fått instrukser fra fastlegen???

Anonymkode: 114fa...8fe

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Har du ikke fått instrukser fra fastlegen???

Anonymkode: 114fa...8fe

Han har ikke sakt så mye om det enda, skal tilbake dit igjen om 4 uker. Sikkert ta en ny vurdering da. Men tenkte høre om andre hadde noen erfaringer med virketid.

Skrevet

Du skal bruke den dosen som står på klistrelappen på pakningen.

Det kan ta lang tid før du merker forskjell. De som vil merke forskjell først er kanskje dine nærmeste.

Anonymkode: 2b276...0c1

Skrevet

Det tok et par måneder før jeg merket forskjell. Og man våkner ikke en dag og er bra, men mer glimtvis at jeg begynte å tenke at oi, det begynner å gå bedre. Litt og litt.

Anonymkode: 6b4ef...560

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Det tar noen mnd. I begynnelsen kan man også føle seg verre og feks få sterkere angst. Men det er veldig forbigående. Det blir bra.

Anonymkode: 038a1...54e

• Hjerte 1
Skrevet

Den fulle virkningen kommer gjerne ikke før opp til 2-3 måneder.

Anonymkode: 0d43e...4bb

Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Det tok et par måneder før jeg merket forskjell. Og man våkner ikke en dag og er bra, men mer glimtvis at jeg begynte å tenke at oi, det begynner å gå bedre. Litt og litt.

Takk for svar 😊 hadde du bivirkninger som vedvarte lenger enn noen uker? Mye luft i magen, kan være angsten og stresset. Anspenner meg hele tiden. Har kjent på økt angst og uro også. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Det tar noen mnd. I begynnelsen kan man også føle seg verre og feks få sterkere angst. Men det er veldig forbigående. Det blir bra.

Takk for at du tok deg tid til å svare 😊 føler at bivirkningene ikke kom før uke 3, kjenner mer på uro og angst, luftsmerter osv.. Opplevde du bivirkninger ?

Skrevet
Kath- skrev (4 timer siden):

Hei hei. 
Startet på cipralex for 4 uker siden, er i min femte uke nå. Merker ikke noe forskjell..enda ihvertfall. Noen som plutselig fikk bedring etter en stund på cipralex? Håper fortsatt det vil fungere. Tar det mot generalisert angst/helseangst/nedstemthet. 
Setter stor pris på svar og om noen har erfaring skriv gjerne 😊
Begynte forresten rett på 10mg, burde jeg øke dosen eller avvente litt ?

Fikk du sjekket først på blodprøve om du har enzymene CYP2C19 eller CYP2D6 for metabolisering av ssri? Viktig prøve å ta. 

Anonymkode: 31f05...d3a

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Fikk du sjekket først på blodprøve om du har enzymene CYP2C19 eller CYP2D6 for metabolisering av ssri? Viktig prøve å ta. 

Nei har ikke sjekket dette. Kan jeg be legen sjekke når jeg skal dit om 3 uker? Eller hvor lang tid etter oppstart er det vanlig å ta slike prøver ?

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

4 uker er alt for tidlig til å tenke på dette. Det er ikke standard å ta disse blodprøvene før man begynner på antidepressiva. Hvis TS ikke får noen effekt og det har gått mange måneder, legen vurderer at hun bør teste en annen type antidepressiva i stedet, da kan man spørre om å ta denne prøven først.

Snakk med legen din TS, forhold deg til det. Det er så mange forskjellige erfaringer og det nytter ikke å følge alle råd man får.

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Kath- skrev (36 minutter siden):

Takk for svar 😊 hadde du bivirkninger som vedvarte lenger enn noen uker? Mye luft i magen, kan være angsten og stresset. Anspenner meg hele tiden. Har kjent på økt angst og uro også. 

Ja, det hadde jeg. Gråt til legen rundt uke 5-6-7 en gang fordi det IKKE virket i det hele tatt, og det kun var bivirkninger og dritt. Mere angst, mere uro og generelt i ulage. Hjalp vel ikke på at jeg gikk og kjente etter om det virket heller, og var så veldig redd for at det ikke skulle gjøre det. Ble litt sånn ond spiral.

Så løsna det. 

Pust med magen TS, det kommer bedre tider. 

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg merket også effekt etter en noen måneder, og det skjedde gradvis så det var ikke noe spesifikt øyeblikk der jeg kjente at noe kicket inn. Men etter et halvt års tid husker jeg at jeg tenkte "så mye bedre jeg har det nå!", og da var jeg fortsatt på vei "oppover".

Hang in there! Og om du føler en forverring av symptomene, så vit at det også er veldig vanlig, og snakk med legen din!

Anonymkode: 1534f...ed0

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Ja, det hadde jeg. Gråt til legen rundt uke 5-6-7 en gang fordi det IKKE virket i det hele tatt, og det kun var bivirkninger og dritt. Mere angst, mere uro og generelt i ulage. Hjalp vel ikke på at jeg gikk og kjente etter om det virket heller, og var så veldig redd for at det ikke skulle gjøre det. Ble litt sånn ond spiral.

Så løsna det. 

Pust med magen TS, det kommer bedre tider. 

Okei, takk for trøstende ord 😊 Men er det vanlig at bivirkningene ikke kommer før flere ukers bruk? Har veldig helseangst når det kommer til magen å lurer på om cipralex gjør at jeg får mer problemer med magen 🙈

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg merket også effekt etter en noen måneder, og det skjedde gradvis så det var ikke noe spesifikt øyeblikk der jeg kjente at noe kicket inn. Men etter et halvt års tid husker jeg at jeg tenkte "så mye bedre jeg har det nå!", og da var jeg fortsatt på vei "oppover".

Hang in there! Og om du føler en forverring av symptomene, så vit at det også er veldig vanlig, og snakk med legen din!

Anonymkode: 1534f...ed0

Takk for at du svarer 😊 Merket du økt angst og uro i mer enn 4 uker? 

Skrevet
Kath- skrev (10 timer siden):

Takk for at du tok deg tid til å svare 😊 føler at bivirkningene ikke kom før uke 3, kjenner mer på uro og angst, luftsmerter osv.. Opplevde du bivirkninger ?

Ja, jeg fikk mye sterkere angst en uke eller to. Og jeg ble litt kvalm og treg i magen, men det ga seg etterhvert. Men du vil forhåpentligvis få det mye bedre når det har gått en mnd eller to/tre og du har fått rett dose. Lykke til🥰

Skrevet
Kath- skrev (2 timer siden):

Okei, takk for trøstende ord 😊 Men er det vanlig at bivirkningene ikke kommer før flere ukers bruk? Har veldig helseangst når det kommer til magen å lurer på om cipralex gjør at jeg får mer problemer med magen 🙈

Nei, de kommer som regel i starten! Gjerne i løpet av den første uka.

Skrevet

Ikke gjør det avhengig av dette, fokuser heller på å løse problemene dine.

Kosthold og fysisk aktivitet vil være enda bedre medisin for deg.

Anonymkode: 5f236...ddd

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ikke gjør det avhengig av dette, fokuser heller på å løse problemene dine.

Kosthold og fysisk aktivitet vil være enda bedre medisin for deg.

Anonymkode: 5f236...ddd

Hei. Du bør ikke fraråde noen å bruke medisiner de har fått foreskrevet av legen sin. Du ikke er lege og ikke har tilgang til personen sin sykehistorikk. Det kan i verste fall være (livs)farlig og du kan gjøre slik at noen bruker mye lenger tid på å bli frisk enn de hadde behøvd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...