Gå til innhold

Helsesekretær svarte på melding som skulle til fastlegen min

Anbefalte innlegg

Skrevet

På helsenorge. Syns det er veldig rart. Viste ikke at helsesekretær hadde tilgang til meldinger som skulle rett til fastlegen.

Jeg hadde sendt spørsmål om noe medisinene mine og en annen ting jeg bekymrer meg for angående helsa. Fikk svar av helsesekretær der det sto at legen din trenger ikke å svare på dette, og husk at han har mye å gjøre og viktigere ting en å svare på meldinger. Hva i all verden...De får da betalt for å svare også. Hun svarte heller ikke på det jeg hadde spurt om. Hvordan få kontakt da? Må jeg bestille time for det?

Anonymkode: 55360...e55

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det ikke mulighet for e-konsultasjon?

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Var det en melding til legekontoret eller en e-konsultasjon til fastlegen? For det er nemlig stor forskjell.

Anonymkode: a01b5...ddb

• Liker 7
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)

Jeg har opplevd noe lignende, som fikk meg til å forstå at meldingene man sender inn til legen via HelseNorge, går via systemet til resepsjonistene, som på en måte sitter der og avgjør hva som skal til legen og ikke. Det er frekt!

En gang hadde jeg bare resept på èn bestemt type migrenemedisin, men jeg skulle bruke en annen tablett-type, og måtte derfor fornye den resepten. Fikk så en melding med masse utropstegn om at RESEPTEN ER IKKE FORNYET!!!! Hva i huleste... tenkte jeg. Migrenemedisin??? Så jeg ringte og ba om forklaring, for dette hadde aldri skjedd før. Da begynte hun i telefonen og nøle og stammet litt at hun hadde sett feil, og trodde jeg ba om resept på noe jeg allerede hadde resept på. Nei, sa jeg, se på tablett-typen, det er to forskjellige, og legen har selv sagt til meg at jeg skal naturligvis bruke den som har raskest effekt (smeltetabletter)!

Å ja, ja, da skulle hun sende meldingen om reseptfornyelse til legen da...

Jeg kjente jeg ble litt forbannet over at en resepsjonist sitter der og bestemmer hva jeg skal få resept på, eller hva legen skal få se og hva legen skal gi av resepter. Det er ikke deres jobb! Og særlig ikke når de ikke ser forskjell på medisinene.

Endret av Million
  • Liker 3
Skrevet

Du må avtale e-konsultasjon med legen. Da blir du fakturert samme som for en legetime. Det eneste man får gjort gratis er å fornye medisiner. Eller du får booke en vanlige fysisk legetime.

Anonymkode: fe5e4...420

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Var det en melding til legekontoret eller en e-konsultasjon til fastlegen? For det er nemlig stor forskjell.

Anonymkode: a01b5...ddb

Til fastlegen. e konsultasjon

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

På helsenorge. Syns det er veldig rart. Viste ikke at helsesekretær hadde tilgang til meldinger som skulle rett til fastlegen.

Jeg hadde sendt spørsmål om noe medisinene mine og en annen ting jeg bekymrer meg for angående helsa. Fikk svar av helsesekretær der det sto at legen din trenger ikke å svare på dette, og husk at han har mye å gjøre og viktigere ting en å svare på meldinger. Hva i all verden...De får da betalt for å svare også. Hun svarte heller ikke på det jeg hadde spurt om. Hvordan få kontakt da? Må jeg bestille time for det?

Startet du e konsultasjon eller trykket du på melding til legekontoret? 
Uansett, legen kan be helsesekretærer om å svare deg på ting legen ønsker at hjelpepersonellet skal bruke av sin tid på. 
Du får bestille deg en time og få hjelp på den måte. 

Anonymkode: 948a6...d64

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Million skrev (1 minutt siden):

Jeg har opplevd noe lignende, som fikk meg til å forstå at meldingene man sender inn til legen, går via systemet til resepsjonistene, som på en måte sitter der og avgjør hva som skal til legen og ikke. Det er frekt! En gang hadde jeg bare resept på en bestemt type migrenemedisin, men jeg skulle bruke en annen tablett-type, og måtte derfor fornye den resepten. Fikk så en melding med masse utropstegn om at RESEPTEN ER IKKE FORNYET!!!! Hva i huleste... tenkte jeg. Migrenemedisin??? Så jeg ringte og ba om forklaring, for dette hadde aldri skjedd før. Da begynte hun i telefonen og nøle og stammet litt at hun hadde sett feil, og trodde jeg ba om resept på noe jeg allerede hadde resept på. Nei, sa jeg, se på tablett-typen, det er to forskjellige, og legen har selv sagt til meg at jeg skal naturligvis bruke den som har raskest effekt (smeltetabletter)!

Å ja, ja, da skulle hun sende meldingen om reseptfornyelse til legen da...

Jeg kjente jeg ble litt forbannet over at en resepsjonist sitter der og bestemmer hva legen skal få se og hva legen skal gi av resepter. Det er ikke deres jobb!

Akkurat migrenemedisiner skjønner ofte knapt leger. Så helsesekretærer skjønner nok ikke alltid de heller.

Ps. De er ikke resepsjonister. De har tatt yrkesfag i helse og det er derfor de også tar blodprøver, setter sprøyter mm. 

Anonymkode: fe5e4...420

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
BobbySocks skrev (11 minutter siden):

Er det ikke mulighet for e-konsultasjon?

Er det det var.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Til fastlegen. e konsultasjon

Da har legen lest meldinge, og sett at dette bruker ikke han av sin tid på, og instruert resepsjonen om å svare deg. Verre er det ikke. Bestill time om du trenger svar fra legen. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Startet du e konsultasjon eller trykket du på melding til legekontoret? 
Uansett, legen kan be helsesekretærer om å svare deg på ting legen ønsker at hjelpepersonellet skal bruke av sin tid på. 
Du får bestille deg en time og få hjelp på den måte. 

Mener jeg trykket på ekonsultasjon. Men mulig jeg trykte på melding. Det kan jeg jo sjekke. Joa, kan jo gjøre det også.

Skrevet

Da har legen lest meldinge, og sett at dette bruker ikke han av sin tid på, og instruert resepsjonen om å svare deg. Verre er det ikke. Bestill time om du trenger svar fra legen. 

Ok.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...