Gå til innhold

Barnehagelærere, hva er optimal bekledning om vinteren?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nå går vi mot vinter, barnet er 5 år, og da lurer jeg på: Hva er egentlig optimal bekledning å sende barnet i barnehagen med? Da tenker jeg på innendørs bekledning. Jeg synes dette er så vanskelig. De skal ha ull, men hvis jeg har på barnet ullundertøy så føler jeg, ja, at barnet går med undertøy. Dette var ok når barnet var 2-3 år, men er ikke en 5-åring litt stor til å gå kledd slik? Alternativet blir jo ulltrøye og ullstilongs under en vanlig joggedress, men dette blir vel veldig varmt inne? Alle kan svare, men jeg kunne virkelig tenkt meg å vite hva dere som jobber i barnehage synes er det beste. Hva foretrekker dere, og hva er absolutt ikke ønskelig?

Anonymkode: 3eddd...b7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er enklest med jentene for de kan bare ha ullundertøy og skjørt som de kan ta av før de tar på ull/fleece. Guttene kan vel også gå i ulltrøye men skjønner at de store ikke vil gå bare i stillongs.samtidig blir det fort mange lag og lite bevegelighet med stillongs, bukse, ull og dress! 

Anonymkode: 0565a...942

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sender i ullundertøy. Både jente og gutt. Det gjør hele barnehagen hos oss, tror jeg. Ingen av mine unger har hatt noen innspill på dette. Bor på bøgda da, her er det funksjonalitet som gjelder og ingen som bryr seg om jåleri😄 Kan hende det er annerledes i større barnehagen og i byer.

Anonymkode: 5467e...19d

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det aller mest praktiske er om barnet går i kun ullundertøy inne, og det er det jeg har sendt mine egne barn i. Det er ofte behagelig å bevege seg i, blir ikke for varmt og en slipper å til tider ta av et lag inneklær for å ta på et annet mellomlag før vi går ut. Men merk at jeg sier ofte, for det er ikke noen fasit. Noen barn tåler ikke ull, noen syns det er svært ubehagelig med ull selv om de tåler det, noen blir veldig varme og noen fryser lettere enn gjennomsnittet.

I mine barn barnehage går "alle" i ullundertøyet inne. Der jeg jobber, gjør noen det, mens flertallet har på et lag bomullstøy over. Noen gjør litt av begge deler, og går f.eks. til tider i ulljoggebukser som er litt baggy og ikke ment å bruke som undertøy, eller de har ull med en del farger og mønstre på. 

En ulempe med å bruke kun ull inne, er at ulla blir slitt. Og det er ikke problematisk om en gjør noe annet enn å bare gå i ullundertøy, selv om jeg opplever det som det aller enkleste for barna i på- og avkledning. 

Anonymkode: 8c05d...4f7

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kun ullundertøy er normen her😊 veldig deilig for barna å bare kunne hoppe rett i lag to når det skal ut, i stedet for å drive å kle av seg et lag først.

Anonymkode: dea27...02c

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her går 5-åringen i ullundertøy, nesten alle barna i vår bhg gjør det.

Anonymkode: de7a1...84c

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mange gikk i ull i barnehagen, siste året også. Jeg har sendt datteren min i ull på skolen sist vinter de dagene de hadde turdager. De pleide å være inne siste timen og skrive i turboka. Har ikke fått noen negative reaksjoner på det, og hun liker godt å gå med ullklærne. Skjønner ikke at ull skal være noe mer nakent enn tights for jenter men mulig det blir for ettersittende/avslørende for gutta?

Å ta på et lag over ville jeg aldri ha gjort, det blir jo alt for varmt. Skjørt går så klart hvis noen vil men jeg ser ikke poenget hvis det ikke er noe jenta vi ha selv. 

Anonymkode: 057da...0d8

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Sender i ullundertøy. Både jente og gutt. Det gjør hele barnehagen hos oss, tror jeg. Ingen av mine unger har hatt noen innspill på dette. Bor på bøgda da, her er det funksjonalitet som gjelder og ingen som bryr seg om jåleri😄 Kan hende det er annerledes i større barnehagen og i byer.

Anonymkode: 5467e...19d

Neida, samme i by også. Har erfaring med 2 barnehager og ungene der gikk gjerne i ullundertøy inne også siste året i barnehagen. Blir for varmt med 2 lag inne som regel.

Anonymkode: c54bf...b2c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I barnehagen jeg jobber er det mange på storbarnsavdeling som bare går i ull om vinteren, ingen som reagerer på det. Noen har en tynn bukse over. Men det lettetste er bare ullundertøy, så er det bare til å hoppe rett i vinterdressen, så fleecesett eller ullsett  under vinterdressen, på de aller kaldeste dagene. Men bor Stavanger, så ikke så veldig kaldt, men ofte vått og vindfullt. 

Anonymkode: ea603...1a0

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nå går vi mot vinter, barnet er 5 år, og da lurer jeg på: Hva er egentlig optimal bekledning å sende barnet i barnehagen med? Da tenker jeg på innendørs bekledning. Jeg synes dette er så vanskelig. De skal ha ull, men hvis jeg har på barnet ullundertøy så føler jeg, ja, at barnet går med undertøy. Dette var ok når barnet var 2-3 år, men er ikke en 5-åring litt stor til å gå kledd slik? Alternativet blir jo ulltrøye og ullstilongs under en vanlig joggedress, men dette blir vel veldig varmt inne? Alle kan svare, men jeg kunne virkelig tenkt meg å vite hva dere som jobber i barnehage synes er det beste. Hva foretrekker dere, og hva er absolutt ikke ønskelig?

Anonymkode: 3eddd...b7e

5-åringer er ikke for gamle til å gå med ullundertøy inne. Det er helt topp om de kommer med det, så trenger de bare å ta på mellomlag og ytterklær når de skal ut. 

Det er så mange barn som skal i garderoben, og det tar så mye tid om alle skal ta av «inneklær» for å ta på ull. 

Anonymkode: fcde0...0c1

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kun ullundertøy her i både bhg og småskole. Tips er merker som  hust and Claire eller woolland. De har ull som ikke ser typisk ut som ullundertøy, slik at det funker også til større barn, og ser ut som hverdagstøy :) litt dyrere, men kvalitet, og kan selges for en god sum etter bruk på en eller flere barn. 

Anonymkode: e94b5...d48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har kjøpt noen ullbukser som ser ut som joggebukser 😊 men ellers er det helt innafor å gå i ullundertøy som 5 åring. INGEN barn skal ha noen mening om hva andre går med, spør du meg. 
jeg tar på tshirt på utsiden av ullgenseren da, da søles det på tshirt istedenfor ulla. Hvis det ikke er synlig søl så kan de fint bruke ulltøy to dager også. Henger det opp så det kan lufte seg en dag bare 😊 

ullundertøy nå er ofte med fine prints, så tenker ikke over at det er undertøy per se. Ser mer ut som et joggesett/tights. 😊 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mi gjekk med ullkle og kjole over frå 3 til skulestart. Snakk om sånn enkel kjole utan ermer i bomull.

Anonymkode: 471b6...d63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ull er veldig kjekt. Vi ser ikke på det som undertøy i den forstand. Ull er mykt og de kan bevege seg i det. Bambus er og kjekt, men føler det er for dyrt og "pent" til bhgbruk. Det blir heller ikke klumpete under fleece og yttertøy. Feks en college genser kan fort bli klumpete pga hetta. 

Ull på Ull (feks en Ull joggebukse) blir ofte varmt og noe vi tar av. 

Anonymkode: 012f4...540

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Ull er veldig kjekt. Vi ser ikke på det som undertøy i den forstand. Ull er mykt og de kan bevege seg i det. Bambus er og kjekt, men føler det er for dyrt og "pent" til bhgbruk. Det blir heller ikke klumpete under fleece og yttertøy. Feks en college genser kan fort bli klumpete pga hetta. 

Ull på Ull (feks en Ull joggebukse) blir ofte varmt og noe vi tar av. 

Anonymkode: 012f4...540

Bambus er vel ikke dyrere enn ull?🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går kledd i kun ullundertøy inne. De fleste barna gjør det, uavhengig av alder. Jeg går selv med ulltrøye inne, uten noe over. Føler ikke at jeg går rundt i undertøy🙈 Har riktignok på meg bukse og skifter til ullstilongs når jeg skal ut. Men barn er barn. Gjør ingenting om de går med ulltøye og ullstilongs inne.

Anonymkode: 245b2...20f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...