Gå til innhold

Jeg tror jeg mister jobben..

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har selv en kollega som virkelig sliter. Han mener han får til å gjøre jobben sin men han klarer det ikke. Han bare ikke ser det selv. Jeg har stått opp for denne kollegaen til sjefen. Unnskyldte han hele tiden. Ja det gjør at jeg får en liten ekkel følelse hver gang han er på jobb. For jeg er jo litt irritert på han. Men så vet jeg at det står på mye på hjemmefronten. Så jeg synes jo egentlig synd på han. Jeg har hørt at sjefen sier at no er han lei. Men jeg trur ikke han mener at han vil si han opp. Det går på mere at han ønsker at han skal inn skje selv at dette ikke går. At han må ta tak i livet sitt først. Så kan han ta tak i arbeidet etterpå. Så ikke ta noen for hast ringer no. Du må få flere advarsler først. Er ikke bare å sparke noen. Og et stort konsern vet jo det. 

Anonymkode: ef276...039

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror du kommer langt med å være åpen og ærlig om situasjonen du har stått i og hvordan det har påvirket deg. Legg deg flat ift hvordan du har vært på jobb og vis til at alt dette er ting du nå jobber med å forbedre ved hjelp av lege og psykolog.

Min erfaring er at ærlighet fører til forståelse. Med det så burde du få muligheten til å vise forbedring dersom det er mulig oppsigelse som er grunnen til møte.

Alle kan ha dårlige perioder i livet der ting blir litt altoppslukende og man ikke evner å se ting i perspektiv. Men det høres ut som du har fått deg en reality-check og nå er villig til å få hjelp og å gjøre de endringer som trengs for å få det bedre.

Anonymkode: 8a572...11b

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter de som mener du skal være ærlig. Fortell om din situasjon, hva som har skjedd, hvordan det har påvirket deg, og hvordan du nå jobber for å bli "frisk".

Så må du ikke bestemme noe i møtet. Om det skulle bli snakk om oppsigelse, har du som ansatt god beskyttelse i lovverket. Det er rutiner og regler for hva som kreves for å kunne gå til oppsigelse, og det er prosesser som tar litt tid. Det er også i slike situasjoner det er gull verd å ha en fagforening i ryggen som har kompetanse og som ofte kan bidra med juridisk hjelp om det skulle gå så langt.

Lykke til! Kanskje går det helt fint. 🙂 

Anonymkode: 46e52...146

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke et nyttig råd for ts, kanskje. Men for alle dere andre som tenker at det ikke er noe vits i å være organisert: dere tar feil. Det er nettopp i slike tilfeller det er viktig! 

Anonymkode: 28018...7e3

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er sykmeldt er du ikke? Hadde jeg vært deg, hadde jeg benyttet denne sykmeldingen til å ta tak i livet ellers (virker som du gjør det og?)

Så kan du si til denne kollegaen at du blir borte en stund, har ting og jobbe med, og at du skjønner at du har vært vanskelig å jobbe sammen med. Be ham bero å søke andre steder, og at du selv vurderer å bytte jobb så han skal slippe. Når han vet at du jobber med deg selv, og forstår at du har hatt noen tøffe år, så kan det hende han ser på deg med litt nye øyne.

Du har kanskje vært i møte nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jodi skrev (1 time siden):

Du er sykmeldt er du ikke? Hadde jeg vært deg, hadde jeg benyttet denne sykmeldingen til å ta tak i livet ellers (virker som du gjør det og?)

Så kan du si til denne kollegaen at du blir borte en stund, har ting og jobbe med, og at du skjønner at du har vært vanskelig å jobbe sammen med. Be ham bero å søke andre steder, og at du selv vurderer å bytte jobb så han skal slippe. Når han vet at du jobber med deg selv, og forstår at du har hatt noen tøffe år, så kan det hende han ser på deg med litt nye øyne.

Du har kanskje vært i møte nå?

Var sykemeldt fullt i 3 uker, og 50% i 2 uker. Har vert tilbake i full jobb en stund nå. Det har for så vidt godt greit, og tonen mellom oss her på jobb er veldig mye bedre. Vi har hatt dype samtaler etter at jeg kom tilbake. De viser forståelse begge de jeg jobber tett med. Det har selvfølgelig vert en trykket stemning noen dager, men det var helt i starten.

Jeg har vert klar hele veien hva intensjonen min er i forhold til å finne meg en annen jobb. De vet også veldig mye om situasjonen ellers i livet mitt, og det er noe vi har pratet om her og der igjennom alle år. Nylig nå hadde jeg barnevernet på nakken med beskyldninger om vold mot ungene mine. Dette påvirket meg svært negativt og var noe som preget meg så mye på jobb at begge så det og viste støtte.

Møtet er blitt utsatt til mandag etter jobb, og fikk også agenda nå. Det er en samtale om situasjonen og de nylige hendelsene.

Ellers i jobben som leder har jeg gjort så godt jeg har kunnet. Dette er min første lederjobb, og jeg fikk den på litt unormale omstendigheter. Vi jobber ganske isolert fra resten av bedriften, og må på en måte styre sjappa litt selv. Mye av det har da selvfølgelig falt på meg, og det er egentlig veldig mye for en person å gape over. Kollegaen som konfronterte meg mener jeg har vert en dårlig leder og en dårlig formann, og sier han føler han har gjort mange ting han mener jeg har skulle gjøre. Jeg er ikke uenig i at han har gjort mye her på jobb. Han er fantastisk og en stor resurs for oss.

Som leder og formann har jeg måtte lære alt selv. Aldri fått tilbud om noe opplærling. Aldri fått tilbud om noe lederkurs. Har bare hele veien fått kraftige tilbakemeldinger når resultatene ikke har vert optimale. Dette er noe jeg kommer til å ta opp i møtet, og hva det har gjort for at jeg kanskje ikke helt har lyktes.

For de av dere som syntes synd på meg. Det er IKKE synd på meg. Situasjonen på jobb har jeg skapt selv ved å ikke være åpen om alt til omgivelsene og meg selv. Det finnes veldig mange måter å gjøre det bedre enn hva jeg har gjort!

Anonymkode: 2134c...3b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Jeg setter pris på alle svar. Det dere skriver senker skulderen mine litt :) Tenker jeg skal sende en epost i morgen med ønske om å få vite agenda for møte, så får jeg iallfall kanskje et par timer på å forberede meg litt 

Vil bare få sagt det, jeg vet hva jeg har gjort og at det jeg har gjort er veldig galt. Jeg klarer ikke å svare på hvorfor jeg har gjort ting slik jeg har, men det er valgt jeg har tatt og som jeg må stå inne for. Psykologen min mener det er desperasjon og et forsøk på å skjule at jeg ikke strekker til. Tenker han har litt rett i det etter å ha reflektert litt over ting. Dette er en lærepenge. Noe jeg skal vokse på. En annen god kollega av meg jeg har hatt mye kontakt med oppigjennom årene, men også i denne situasjonen her sier jeg må tenke at jeg er god nok og at jeg får det til. Trening, trim, og masse frisk luft sier han :)

I forhold til møtet skal du senke skuldrene. De vil trolig bare ta en prat. Skal de gi deg en advarsel må de oppgi dette.

Men så velger du å oppgi i en bisetning at du er formann. Du har altså (selv om du ikke har personalansvar) et lederansvar for vedkommende som nå oppgir ditt valg av adferd som grunn til at han ønsker slutte. Og en konflikt mellom to kollegaer og en konflikt mellom en ansatt og hans formann, ts, er to ulike typer scenarioer. Du stiller betydelig dårligere i den siste.

Dette er også ting du antas vite - man plikter sette seg inn i en rolle sine rammer før man velger ta den. Psykologen din gir deg veldig dårlige råd. Du bør finne deg en ny jobb før du blir oppsagt. Og før konkurrentene finner ut at du er udugelig. Gå kraftig ned i ansvar, og aksepter t det medfører tap av inntekt, for dette kan gå skikkelig ille. En kollega av meg i samme situasjon gikk uten arbeid i 5 år før han fikk seg en møkkajobb etter å ha valgt å være udugelig på jobb i årevis. Handlinger har konsekvenser, ts. Om de skyldes eller ikke skyldes privatliv, psykisk sykdom etc er irrelevant for omgivelsene.

Anonymkode: a52ae...507

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Var sykemeldt fullt i 3 uker, og 50% i 2 uker. Har vert tilbake i full jobb en stund nå. Det har for så vidt godt greit, og tonen mellom oss her på jobb er veldig mye bedre. Vi har hatt dype samtaler etter at jeg kom tilbake. De viser forståelse begge de jeg jobber tett med. Det har selvfølgelig vert en trykket stemning noen dager, men det var helt i starten.

Jeg har vert klar hele veien hva intensjonen min er i forhold til å finne meg en annen jobb. De vet også veldig mye om situasjonen ellers i livet mitt, og det er noe vi har pratet om her og der igjennom alle år. Nylig nå hadde jeg barnevernet på nakken med beskyldninger om vold mot ungene mine. Dette påvirket meg svært negativt og var noe som preget meg så mye på jobb at begge så det og viste støtte.

Møtet er blitt utsatt til mandag etter jobb, og fikk også agenda nå. Det er en samtale om situasjonen og de nylige hendelsene.

Ellers i jobben som leder har jeg gjort så godt jeg har kunnet. Dette er min første lederjobb, og jeg fikk den på litt unormale omstendigheter. Vi jobber ganske isolert fra resten av bedriften, og må på en måte styre sjappa litt selv. Mye av det har da selvfølgelig falt på meg, og det er egentlig veldig mye for en person å gape over. Kollegaen som konfronterte meg mener jeg har vert en dårlig leder og en dårlig formann, og sier han føler han har gjort mange ting han mener jeg har skulle gjøre. Jeg er ikke uenig i at han har gjort mye her på jobb. Han er fantastisk og en stor resurs for oss.

Som leder og formann har jeg måtte lære alt selv. Aldri fått tilbud om noe opplærling. Aldri fått tilbud om noe lederkurs. Har bare hele veien fått kraftige tilbakemeldinger når resultatene ikke har vert optimale. Dette er noe jeg kommer til å ta opp i møtet, og hva det har gjort for at jeg kanskje ikke helt har lyktes.

For de av dere som syntes synd på meg. Det er IKKE synd på meg. Situasjonen på jobb har jeg skapt selv ved å ikke være åpen om alt til omgivelsene og meg selv. Det finnes veldig mange måter å gjøre det bedre enn hva jeg har gjort!

Bra du fikk en agenda og at møtet ble utsatt. Nå kan du være godt forberedt.

Jeg stusser imidlertid litt over at du på den andre siden legger deg veldig flat og for eksempel sier at situasjonen på jobb har du skapt selv, at det finnes mange måter å gjøre ting bedre på enn det du har gjort osv. Samtidig sier du at du har måtte lære deg alt i jobben selv, ikke fått tilbud om opplæring og kurs, og at dette er noe du skal ta opp i møtet. Jeg tror du gjør klokt i å balansere dette litt. For meg som leser dette fremstår det på en måte litt sprikende, men det kan jo godt være at det fremstår annerledes muntlig.

Anonymkode: e86ac...b2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I hi skriver du at du har pyntet litt på sannheten, men så plutselig skriver du at du skjønner du har gjort noe veldig galt, og at samtalen skal dreie seg om flere hendelser... Det høres på ingen måte ut som du bare har pyntet litt på sannheten her...

Anonymkode: e2e46...943

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

I hi skriver du at du har pyntet litt på sannheten, men så plutselig skriver du at du skjønner du har gjort noe veldig galt, og at samtalen skal dreie seg om flere hendelser... Det høres på ingen måte ut som du bare har pyntet litt på sannheten her...

Anonymkode: e2e46...943

Enig. Det skurrer, og blir vanskelig å forstå når TS på den ene siden legger seg flat, men på den andre peker på manglende opplæring osv.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så er møtet gjennomført. Fikk skriftlig advarsel og kan fortsette å stå i jobben dersom jeg ønsket det. Jeg ble også tilbudt 3 måneder lønn og 2 måneder fallskjerm om jeg skulle ønske å si opp stillingen min å gå på dagen.

Mulig jeg ikke har klart å beskrive situasjonen godt her i denne tråden. Ser det er mange som klær seg litt i hode. Det er komplekst og vanskelig å forklare helt korrekt med tekst. Ikke noe vist i å grave noe mer i det tenker jeg, så jeg lar det ligge om ikke noen lurer på no spesifikt?

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva tenker du å gjøre fremover nå? Har du tenkt deg ut en plan?

Anonymkode: 8a594...b30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.10.2024 den 19.11):

Du skal vite agenda for møtet og du skal ha muligheten til å ta med deg noen du stoler på. 

Et annet tips er å bli organisert, visste du at du da kan få advokatforsikring? Rart at ingen har anbefalt deg dette før.

Har selv en leder som gjorde veldig mye galt. Det ble inn med fagforening, HMS, sjefen, sjefens sjef. Hn ble konfrontert med alt og fikk en slags kontrakt som skulle følges med fremtidig opptreden. Fikk en advarsel og beholdt jobben. Om det egentlig har skjedd noen stor endring tror jeg ikke. Spørs hvem man spør. 

Vær åpen om at du føler du ikke strekker til, be om kurs og veiledning. Kanskje du kan få et lederkurs?

Anonymkode: f6d08...3a9

Det er for sent å organisere seg i forhold til denne konflikten. Men i forhold til senere konflikter er det lurt. 

Anonymkode: 8df61...3d6

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Så er møtet gjennomført. Fikk skriftlig advarsel og kan fortsette å stå i jobben dersom jeg ønsket det. Jeg ble også tilbudt 3 måneder lønn og 2 måneder fallskjerm om jeg skulle ønske å si opp stillingen min å gå på dagen.

Mulig jeg ikke har klart å beskrive situasjonen godt her i denne tråden. Ser det er mange som klær seg litt i hode. Det er komplekst og vanskelig å forklare helt korrekt med tekst. Ikke noe vist i å grave noe mer i det tenker jeg, så jeg lar det ligge om ikke noen lurer på no spesifikt?

Du bør stå i stillingen din av økonomiske årsaker. Husk at hvis du sier opp selv, eller blir sagt opp fordi du har gjort noe galt, er det karenstid på dagpenger. Hvis du ikke er veldig attraktiv på arbeidsmarkedet, er det ikke sikkert du finner jobb innen fem måneder. 
De mener virkelig alvor, og du må virkelig skjerpe deg. Har dere konkret gått gjennom hva du har gjort galt, og hva du kan gjøre for å endre dette?

Du bør også søke på andre jobber ASAP. Utfordringen er jo at det er slett ikke sikkert du har noen god referanse, akkurat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør slutte og bytte jobb så fort du kan. 

Anonymkode: 563d1...e42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som det ikke er så godt for deg å stå i dette da.. Men kansje at du også er litt avkoblet det hele og ikke helt ser at det er best å gå. De høres forresten ut som en god bedrift som ønsker å gi deg slutt pakke, og også muligheten til å fortsette. Men det er kansje også fint å kjenne etter på hva som hadde gjort deg stolt. Feks, å ta ansvar for de feilene du har gjort, og så gjøre de grepene du kan for å bli bedre. Rette opp i dine feil og jobbe med dine svake sider. 

Anonymkode: fc055...734

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 25.10.2024 den 12.48):

Bra du fikk en agenda og at møtet ble utsatt. Nå kan du være godt forberedt.

Jeg stusser imidlertid litt over at du på den andre siden legger deg veldig flat og for eksempel sier at situasjonen på jobb har du skapt selv, at det finnes mange måter å gjøre ting bedre på enn det du har gjort osv. Samtidig sier du at du har måtte lære deg alt i jobben selv, ikke fått tilbud om opplæring og kurs, og at dette er noe du skal ta opp i møtet. Jeg tror du gjør klokt i å balansere dette litt. For meg som leser dette fremstår det på en måte litt sprikende, men det kan jo godt være at det fremstår annerledes muntlig.

Det er ikke vanskelig å ha to tanker i hodet samtidig. Det er ingen motsetning mellom at man har fått dårlig opplæring og lite støtte, og at man innser at man selv også kunne gjort ting annerledes. Jeg synes det vitner om god refleksjon og god innsikt i egen situasjon, når man skjønner at flere faktorer har bidratt til hvorfor ting har gått galt.

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Men fikk du noe tilbud om kursing eller tettere støtte? Det er jo åpenbart en ganske krevende stilling du har, hvor du har hatt så mye å gjøre at andre har måttet plukke opp etter deg fordi du ikke rekker over alt, har jeg forstått det riktig?

Arbeidsgiver plikter å sørge for et godt arbeidsmiljø også for deg, og det innebærer å ikke legge for mange oppgaver til én stilling. Det innebærer også rett til god opplæring. Når man sliter med helsa har man også krav på tilrettelegging så langt det er mulig og hensiktsmessig. 

Ser de sitt eget ansvar her, eller legger de alt på deg? Min arbeidsgiver hadde definitivt tatt ansvar i en slik situasjon og prøvd å tilby all hjelp de kunne.. 

Anonymkode: 408b7...c74

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva tenker du å gjøre fremover nå? Har du tenkt deg ut en plan?

Anonymkode: 8a594...b30

Nå er ting ganske ferskt, så her må jeg tenker. Jeg elsker jobben min, så eeee ja...

Høres ut som det ikke er så godt for deg å stå i dette da.. Men kansje at du også er litt avkoblet det hele og ikke helt ser at det er best å gå. De høres forresten ut som en god bedrift som ønsker å gi deg slutt pakke, og også muligheten til å fortsette. Men det er kansje også fint å kjenne etter på hva som hadde gjort deg stolt. Feks, å ta ansvar for de feilene du har gjort, og så gjøre de grepene du kan for å bli bedre. Rette opp i dine feil og jobbe med dine svake sider. 

Anonymkode: fc055...734

Å stå i jobb i en såpass stabil bedrift som den jeg jobber i er godt. Det å sitte 1 meter unna en kollega jeg ikke har oppført meg fint er derimotnlitt ekkelt. For å ta dagen i dag; vi hadde fint samarbeidet og god tone i hele dag. Tross det som er skjedd er han en der og viser interesse for meg som personbog kollega. Jeg vet ikke hva hans tanke er om at jeg foreksempel fortsetter å i jobben, så skal ta en skikkelig prat med han så snart som mulig.

Du bør stå i stillingen din av økonomiske årsaker. Husk at hvis du sier opp selv, eller blir sagt opp fordi du har gjort noe galt, er det karenstid på dagpenger. Hvis du ikke er veldig attraktiv på arbeidsmarkedet, er det ikke sikkert du finner jobb innen fem måneder. 
De mener virkelig alvor, og du må virkelig skjerpe deg. Har dere konkret gått gjennom hva du har gjort galt, og hva du kan gjøre for å endre dette?

Du bør også søke på andre jobber ASAP. Utfordringen er jo at det er slett ikke sikkert du har noen god referanse, akkurat.

Om referanse er fod eller ikke vet jeg ikke. Keg kommer til å spør min sjef hva han tenker om det. Har jeg noe å tape?

Vi har vert inne på spesifikke ting ja, men gikk ikke noe dypere inn på hva jeg kan gjøre bedre i de enkelte tilfellene i møtet i dag.

Jeg har allerede et par søknader ute i snart ei uke. 

Det er ikke vanskelig å ha to tanker i hodet samtidig. Det er ingen motsetning mellom at man har fått dårlig opplæring og lite støtte, og at man innser at man selv også kunne gjort ting annerledes. Jeg synes det vitner om god refleksjon og god innsikt i egen situasjon, når man skjønner at flere faktorer har bidratt til hvorfor ting har gått galt.

Men fikk du noe tilbud om kursing eller tettere støtte? Det er jo åpenbart en ganske krevende stilling du har, hvor du har hatt så mye å gjøre at andre har måttet plukke opp etter deg fordi du ikke rekker over alt, har jeg forstått det riktig?

Arbeidsgiver plikter å sørge for et godt arbeidsmiljø også for deg, og det innebærer å ikke legge for mange oppgaver til én stilling. Det innebærer også rett til god opplæring. Når man sliter med helsa har man også krav på tilrettelegging så langt det er mulig og hensiktsmessig. 

Ser de sitt eget ansvar her, eller legger de alt på deg? Min arbeidsgiver hadde definitivt tatt ansvar i en slik situasjon og prøvd å tilby all hjelp de kunne.. 

Anonymkode: 408b7...c74

Jeg fikk ingen tilbud om noe videre oppfølging eller opplæring/kurs i dag. Mulig jeg skal ta opp denne ballen avhengig av hva jeg velger å gjøre nå.

Stillingen er krevende ja, også fungerer vel egentlig sånn at man får gjort det man får gjort så lenge alt blir gjort løpende slik det skal. Grunnen til at ting kanskje ikke er gjort er nok meg som i tunge tider har valgt å sluntre unna for å bruke en enkel beskrivelse.

Dersom jeg fortsetter tror jeg nok de vil hjelpe meg etter beste evne. De er hyggelige folk med hode på rett plass. De sa foreksempel i møtet at de med advarslen på ingen måte ønsket meg noe vondt, men at de grunnet lover og regler må gi meg en slik når det som er skjedd er skjedd. De sa også at dersom jeg behøvde noen å prate med måtte jeg bare ringe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ofte kan en sluttpakke være den beste løsningen for alle parter. Det betyr egentlig at de vurderer en oppsigelse. Men også for en arbeidsgiver er det noe man ønsker å unngå. 

Ut fra det du skriver tenker jeg kanskje det vil være en god ide å akseptere sluttpakken og få starte med blanke ark et annet sted. I forhold til å søke nye jobber er ikke det noe man trenger å fortelle.

Anonymkode: 03132...54e

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dere har hatt møter tidligere og advarselen kom i dag? Det vil si at de har fått noe på deg siden forrige møte? Hva har skjedd siden sist samtale du hadde med lederen din?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...