Gå til innhold

Til dere som har tatt opp huslån

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor mye har dere tjent tilsammen brutto, hvor mye lån hadde dere fra før og hvor mye har dere fått i lån??

Er litt nyskjerrig............

Sambo tjener ca 280 000 og etter endt utdanning så regner jeg med en lønn på ca 270 000 til å begynne med så da har vi ca 550 000. Men da har jeg altså et studielån på ca 140 000. Har prøvd forskjellige boligkalkulatorer og der får vi oppgitt at vi kan få lån på ca 1,2. Er ikke det ganske lite?? Har lån på leiligheten, så med lån på 1,2 pluss "restene" fra leiligheten så har vi ca 1,9.

Er bare litt nyskjerrig på dere andre her..............

Her i området så må vi nok opp i en 2,3-2,5 mill i hvertfall.

Kan man få lån over 30 år??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De fleste banker har en regel at man kan låne fra 2-3 ganger inntekt. Jo høyere inntekt jo nærmere 3 og motsatt.

Vil ikke si at 1,2 høres så ille ut for dere - hvertfall hvis studielån er regnet med (dvs. total lånebelastning 1,34). Dere skal jo ha råd til å betale ned på dette samt leve ved siden av også.

Det er sikkert litt avhengig av hvor mye inntekten deres vil øke etterhvert. Under 300 000 pr. pers er jo ikke veldig høy inntekt. Men vil den gå opp er sikkert bankene mer snille med å låne mer.

Det er sikkert større sjanse for å få lån i banker dere har et kundeforhold til.

Slik jeg leser innlegget så har dere en egenkapital på 700 000 og det er jo positivt.

Lag en plan for deres fremtidige økonomi. VIl dere raskt kunne få høyere inntekt fremhev det - de første årene kan dere få avdragsfrihet som vel ikke er kjempegunstig rent økonomisk men greit for å kunne få 'kjøpe seg opp' litt.

Skrevet

Vi kunne få over 30 år dersom vi ville det (både med og uten avdragsfrihet)... men vi valgte å ta det over 20 år og betaler avdrag med en gang.. (greit å begynne å betale ned det man kan når renten er såpass lav)

Gjest Fruktfat
Skrevet

vi hadde en samlet inntekt på ca 600 000, jeg hadde ingen lån fra før, sambo hadde div forbrukslån og et lite billån.

vi lånte 1,7mill over 30 år, ingen avdragsfrihet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...