AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2024 #1 Del Skrevet 24. oktober 2024 Jeg fikk mitt første anfall for 2 1/2 år siden. Og det har ballet seg på. Nå kan jeg ikke fly. Redd for klaustrofobi når flydøren lukker seg. Kan ikke sitte inne i en bil ved bilvask. Kan ikke kjøre inn i parkeringsanlegg med carport osv. Må ha et åpnet vindu nær meg.0 Listen blir lenger og lenger. Jeg er en voksen oppegående kvinne med fire barn. Så dette tærer på. Hva skal jeg gjøre? Er det noe håp? Takk for evnt svar❤️ ps jeg har hatt angst i 20 år men ikke panikk anfall før 2022. Kan våkne av de. Og da får jeg ikke puste. Anonymkode: bf73c...1b0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2024 #2 Del Skrevet 24. oktober 2024 Angsten min har dempet seg betraktelig med visse kosttilskudd. Var helt søvnløs fordi jeg lå og ristet av angst. Lå i nedre del av normal av flere vitaminer og mineraler, f.eks b12, d vitamin, og magnesium. I akutte situasjoner så er det pust, affirmasjoner, og visualisering som er viktig for meg. Vet du om du har noen konkrete årsaker til angst, altså hendelser? I såfall veldig viktig å bearbeide ❤️ Anonymkode: 08553...8f6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2024 #3 Del Skrevet 24. oktober 2024 Det kan være til hjelp å lære seg å puste ordentlig når dette står på og helst i starten av anfallet Anonymkode: cc67b...98c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2024 #4 Del Skrevet 24. oktober 2024 Angst forsterker seg ofte ved perimenopause/menopause. Det eneste som hjelper mot angst er eksponering. For hver gang du unngår en situasjon blir angsten sterkere. Anonymkode: 81c49...700 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2024 #5 Del Skrevet 24. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Angst forsterker seg ofte ved perimenopause/menopause. Det eneste som hjelper mot angst er eksponering. For hver gang du unngår en situasjon blir angsten sterkere. Anonymkode: 81c49...700 Signerer begge disse. Tror jeg er i perimenopause nå og angsten har gått i taket. Eksponering og å tørre å utfordre angsten. Tidligere trodde jeg at jeg skulle dø av et eller annet fysisk når jeg fikk panikkangst. Nå forsøker jeg å minne meg selv på at det er bare følelser og ikke farlig. "Bare" utrolig ubehagelig og slitsomt. Anonymkode: e8661...866 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Andrine& Skrevet 24. oktober 2024 #6 Del Skrevet 24. oktober 2024 Det blir som andre sykdommer, du må lære å leve med det. Eksponering er ok det, men vit at panikken finner nye måter å angripe på så fort en trigger er under kontroll. Øvelsen går i å fortsette med det du hadde tenkt uten å fokusere på panikken. Det er litt som å ha støy i hodet men du gir det ikke oppmerksomhet. Du må bare la det komme å gå. Jeg har hatt dette i hele voksen livet mitt å tror ikke lenger på at det går over. Det er realistisk å oppnå en type «stille panikkanfall, altså at du opplever de uten at det synes fysisk. Har du anfall der du hyperventilerer å er helt ute av kontroll kan du helt klart å dempet dette. Husk at du ikke skal kjøre bil hvis du har anfall når du kjører. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2024 #7 Del Skrevet 24. oktober 2024 Finn noen hjelpemekanismer, f.eks noe meditasjon, musikk på øra, noe du kan klemme på osv. Finn det som funker for deg. Så begynner du med eksponering, men det er viktig med mini skritt. Ha noen med deg om det hjelper. Anonymkode: eb0bc...c31 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2024 #8 Del Skrevet 24. oktober 2024 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Jeg fikk mitt første anfall for 2 1/2 år siden. Og det har ballet seg på. Nå kan jeg ikke fly. Redd for klaustrofobi når flydøren lukker seg. Kan ikke sitte inne i en bil ved bilvask. Kan ikke kjøre inn i parkeringsanlegg med carport osv. Må ha et åpnet vindu nær meg.0 Listen blir lenger og lenger. Jeg er en voksen oppegående kvinne med fire barn. Så dette tærer på. Hva skal jeg gjøre? Er det noe håp? Takk for evnt svar❤️ ps jeg har hatt angst i 20 år men ikke panikk anfall før 2022. Kan våkne av de. Og da får jeg ikke puste. Anonymkode: bf73c...1b0 Eksponeringsterapi funker. Det er to streker under det svaret. Så «hva skal jeg gjøre» har i dette tilfellet et medisinsk forankret svar. Det er ikke noe å vente på engang, for det er ikke vanskelig. Sett i gang på egenhånd, om legen din gir deg en ventetiden du synes er for lang. Metoden er lett tilgjengelig på nett. Ja, om man er noe resurssvak så behøver man proff veiledning, men jeg ser ingen grunn til at noen som er «normalt oppegående» skal behøve mer enn gode kilder fra nettet. Anonymkode: 562d6...7dc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2024 #9 Del Skrevet 24. oktober 2024 Hei kjære deg og alle med panikkangst. Jeg fikk helt invalidiserende panikkangst/agorafobi. Er selv lege. Fungerte etterhvert svært dårlig, leste meg opp på «alt», gikk systematisk til verks med kognitiv terapi etc som bl.a. innebar eksponering og pusteøvelser. Kuttet ut all alkohol og snus, ingenting hjalp. Så kontaktet jeg psykolog som lærte meg opp i MKT - metakognitiv terapi. Fikk tilsendt noen lydfiler først hvor jeg måtte lytte hver dag en uke. Etter første time (nettbasert 1800kr/time) ble jeg bedre. Nå er jeg 80-90% frisk og det var verdt hver time hos psykologen. Totalt tror jeg det var 6-8 timer før jeg gav meg. Lykke lykke til, hilsen en som vet hvor ille dette kan være. Anonymkode: 3f9b2...c2b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2024 #10 Del Skrevet 24. oktober 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Eksponeringsterapi funker. Det er to streker under det svaret. Så «hva skal jeg gjøre» har i dette tilfellet et medisinsk forankret svar. Det er ikke noe å vente på engang, for det er ikke vanskelig. Sett i gang på egenhånd, om legen din gir deg en ventetiden du synes er for lang. Metoden er lett tilgjengelig på nett. Ja, om man er noe resurssvak så behøver man proff veiledning, men jeg ser ingen grunn til at noen som er «normalt oppegående» skal behøve mer enn gode kilder fra nettet. Anonymkode: 562d6...7dc Dette er et farlig råd. Eksponering gjort feil kan forverre problemet. Anonymkode: a5a29...b3c 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2024 #11 Del Skrevet 24. oktober 2024 En time hos legen er vel på sin plass, så kan dere diskutere hva slags behandlingsmetoder som kan være aktuelle. Hvis det handler om (peri)menopause kan det hende at dette vil forsvinne med f.eks. hormonbehandling. Samtaleterapi og/eller antidepressiva er et annet alternativ. Eksponering bør gjerne gjøres med støtte fra behandler, ellers kan man risikere å forsterke et dårlig mønster. Det er lov å prøve seg litt frem på egenhånd, men hvis man ikke merker bedring eller kjenner på noen mestring med tiden så er det bedre å få veiledning. Anonymkode: 1e402...dd7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2024 #12 Del Skrevet 24. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg fikk mitt første anfall for 2 1/2 år siden. Og det har ballet seg på. Nå kan jeg ikke fly. Redd for klaustrofobi når flydøren lukker seg. Kan ikke sitte inne i en bil ved bilvask. Kan ikke kjøre inn i parkeringsanlegg med carport osv. Må ha et åpnet vindu nær meg.0 Listen blir lenger og lenger. Jeg er en voksen oppegående kvinne med fire barn. Så dette tærer på. Hva skal jeg gjøre? Er det noe håp? Takk for evnt svar❤️ ps jeg har hatt angst i 20 år men ikke panikk anfall før 2022. Kan våkne av de. Og da får jeg ikke puste. Anonymkode: bf73c...1b0 Sikker på at du ikke er i (før-) overgangsalder, da kan panikkanfall kikke inn. Pga fall i hormoner så gir det økt angst/kortisol og lettere for å få disse tingene. Da kan hormontilskudd hjelpe deg tilbake til «normalen» Anonymkode: 5da03...bb6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2024 #13 Del Skrevet 24. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hei kjære deg og alle med panikkangst. Jeg fikk helt invalidiserende panikkangst/agorafobi. Er selv lege. Fungerte etterhvert svært dårlig, leste meg opp på «alt», gikk systematisk til verks med kognitiv terapi etc som bl.a. innebar eksponering og pusteøvelser. Kuttet ut all alkohol og snus, ingenting hjalp. Så kontaktet jeg psykolog som lærte meg opp i MKT - metakognitiv terapi. Fikk tilsendt noen lydfiler først hvor jeg måtte lytte hver dag en uke. Etter første time (nettbasert 1800kr/time) ble jeg bedre. Nå er jeg 80-90% frisk og det var verdt hver time hos psykologen. Totalt tror jeg det var 6-8 timer før jeg gav meg. Lykke lykke til, hilsen en som vet hvor ille dette kan være. Anonymkode: 3f9b2...c2b AnonymBruker skrev (1 time siden): Hei kjære deg og alle med panikkangst. Jeg fikk helt invalidiserende panikkangst/agorafobi. Er selv lege. Fungerte etterhvert svært dårlig, leste meg opp på «alt», gikk systematisk til verks med kognitiv terapi etc som bl.a. innebar eksponering og pusteøvelser. Kuttet ut all alkohol og snus, ingenting hjalp. Så kontaktet jeg psykolog som lærte meg opp i MKT - metakognitiv terapi. Fikk tilsendt noen lydfiler først hvor jeg måtte lytte hver dag en uke. Etter første time (nettbasert 1800kr/time) ble jeg bedre. Nå er jeg 80-90% frisk og det var verdt hver time hos psykologen. Totalt tror jeg det var 6-8 timer før jeg gav meg. Lykke lykke til, hilsen en som vet hvor ille dette kan være. Anonymkode: 3f9b2...c2b Nettsiden var https://www.metakognitivterapi-oslo.no/psykolog trenger ikke bo i Oslo da det bare er over nett. Ikke kleint å snakke med heller, de fokuserer på å lære deg en tanketeknikk. Driver ikke og graver i fortiden din og slik. Jeg ble som sagt betydelig bedre etter første konsultasjon. Han jeg brukte het Erik Palm. Anonymkode: 3f9b2...c2b 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Memorangen Skrevet 24. oktober 2024 #14 Del Skrevet 24. oktober 2024 (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg fikk mitt første anfall for 2 1/2 år siden. Og det har ballet seg på. Nå kan jeg ikke fly. Redd for klaustrofobi når flydøren lukker seg. Kan ikke sitte inne i en bil ved bilvask. Kan ikke kjøre inn i parkeringsanlegg med carport osv. Må ha et åpnet vindu nær meg.0 Listen blir lenger og lenger. Jeg er en voksen oppegående kvinne med fire barn. Så dette tærer på. Hva skal jeg gjøre? Er det noe håp? Takk for evnt svar❤️ ps jeg har hatt angst i 20 år men ikke panikk anfall før 2022. Kan våkne av de. Og da får jeg ikke puste. Anonymkode: bf73c...1b0 Har hatt panikkangst siden jeg var 12 år. Har fortsatt angst for buss, fly, lukkede møter, forsamlinger +++ Gjør disse tingene likevel til en viss grad. Eksponering har aldri funket for meg. Går nå på ssri, hjelper litt. Støtter den som sier metakognitiv terapi her. Har de siste 10 årene lurt på om min angst bunner i en udiagnosisert adhd. Mistenker også at perimenopause som en annen her skriver, har forverret alle symptomene. Skal til legen og forhøre meg om hormoner (ev østrogen). Endret 24. oktober 2024 av Memorangen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå