Gå til innhold

Normalt å tro man er alvorlig syk når man sliter med stress og angst?

Anbefalte innlegg

Skrevet

^^

Anonymkode: 1d88b...e1b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helseangst kan være en del av det, ja. Særlig pga. symptomene angst og stress kan gi. 

Anonymkode: 40be4...26d

• Liker 1
Skrevet

Veldig vanlig. 

Anonymkode: 02890...54f

• Liker 4
Skrevet

Ja. Men noen ganger er det jo faktisk alvorlig sykdom. 🙁 Bedre med en tur til legen enn å tenke at det sikkert ikke er farlig.

Anonymkode: 6c0e6...409

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja. Men noen ganger er det jo faktisk alvorlig sykdom. 🙁 Bedre med en tur til legen enn å tenke at det sikkert ikke er farlig.

Hatt angst og depresjon i ett år. Og ble bedre i sommer, men det forverrer seg når det blir overveldende mye å gjøre. Altså ved stress på studier. Det ville vell blitt værre fysisk når det har pågått i 1 1/2 år?  Ts

Skrevet

Dra til legen hvis du er bekymret. Men ja, stress og angst kan gi helseangst også. 

Skrevet

Ja, det er vanlig. Angst gir økt oppmerksomhet på kroppslige symptomer. Ville søkt behandling for angst, hvis jeg var deg. Hvis det går mange år er det vanskeligere å bli kvitt disse tanke- og reaksjonsmønstrene.

Anonymkode: 190da...862

Skrevet

Ha Asperger i bakhodet.

Hilsen jente med samme opplevelse.

Anonymkode: 128f7...11a

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja, det er vanlig. Angst gir økt oppmerksomhet på kroppslige symptomer. Ville søkt behandling for angst, hvis jeg var deg. Hvis det går mange år er det vanskeligere å bli kvitt disse tanke- og reaksjonsmønstrene.

Anonymkode: 190da...862

Jeg har faktisk time hos lege snart. Så hjelpen er på vei. Heldigvis har jeg egentlig plass hos DPS, men psykologen slutta for et halvt år siden. Det ble sagt at jeg skulle bli kontaktet av noen. Men har ikke hørt en dritt. Så har derfor legetime snart. Ts

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ha Asperger i bakhodet.

Hilsen jente med samme opplevelse.

Anonymkode: 128f7...11a

Tuller du? Pappa har de siste årene sagt at det kan være verdt å sjekke ut om jeg kan ha Asperger. Men jeg har også bipolar i bakhode. Jeg har hatt en ganske opptur, og er på vei ned igjen. Ts

• Hjerte 1
Skrevet

Man kan jo faktisk bli alvorlig syk av stress over tid

Anonymkode: 58219...651

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Man kan jo faktisk bli alvorlig syk av stress over tid

Anonymkode: 58219...651

Er ikke det snakk om flere år? Man tåler som regel noen få år med stress uten å bli alvorlig syk? ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Er ikke det snakk om flere år? Man tåler som regel noen få år med stress uten å bli alvorlig syk? ts

Det er individuelt hvor mye man tåler. Mange står i umenneskelige mengder stress lenge uten å bli syk. Andre blir syke tilsynelatende tilfeldig, og det er først i ettertid man kommer på at det var noe stress i perioden før.

Uansett er det kanskje på tide å være ekstra snill med deg selv. Planlegg nok avbrekk fra stresset, og la det bli like viktig som andre avtaler. Enten det er en kopp te og stearinlys på kvelden, en rolig gåtur på formiddagen eller hva som helst du foretrekker.

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er individuelt hvor mye man tåler. Mange står i umenneskelige mengder stress lenge uten å bli syk. Andre blir syke tilsynelatende tilfeldig, og det er først i ettertid man kommer på at det var noe stress i perioden før.

Uansett er det kanskje på tide å være ekstra snill med deg selv. Planlegg nok avbrekk fra stresset, og la det bli like viktig som andre avtaler. Enten det er en kopp te og stearinlys på kvelden, en rolig gåtur på formiddagen eller hva som helst du foretrekker.

Snakker man da om kreft liksom? 

Skjønner. 

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Man mistenker selvsagt ikke alvorlige sykdommer straks man føler seg litt stresset (normalt sett) men stress over tid kan føre med seg mange fysiske svikter. Etter mange år med kronisk stress kom en kollaps hos meg. Fordøyelsen stoppet, jeg fikk jernmangel, gikk raskt ned i vekt, og utmattelse. Ganske naturlig å tenke kreft da.

Anonymkode: 3c994...cdf

• Hjerte 1
Skrevet

Psykisk uhelse kan føre til fysiske symptomer og slitasje på kroppen. Stress og høye skuldre kan gi mye spenninger og vondter. Av og til blir det kronisk og andre ganger så kan man jobbe med å bli mer avslappa og bedre på det fysiske. Og så kan man mistolke symptomer, som f.eks ribbeinsspenninger for hjerteproblemer, som alvorlige lidelser. 

Anonymkode: 29ee1...9af

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Psykisk uhelse kan føre til fysiske symptomer og slitasje på kroppen. Stress og høye skuldre kan gi mye spenninger og vondter. Av og til blir det kronisk og andre ganger så kan man jobbe med å bli mer avslappa og bedre på det fysiske. Og så kan man mistolke symptomer, som f.eks ribbeinsspenninger for hjerteproblemer, som alvorlige lidelser. 

Anonymkode: 29ee1...9af

Skjønner! Jeg føler ikke jeg har så mye fysiske vondter. Men det er som om kroppen tar fullstendig kontroll noen ganger. Jeg havner plutselig i fluktmodus, eller frystilstand. Der jeg ikke klarer å foreta meg noe. Spesielt når jeg er utenfor hjemmet. Men er jeg hjemme, så går det som regel greit. Hjemme merker jeg mer på en håpløshet og slitenhet. Slitenheten trenger jeg ikke være rakettforsker på hvor kommer fra. Hode er jo konstant i beredskap. Så rent fysisk føler jeg meg frisk. Jeg tror det er veldig liten sannsynlighet for jeg jeg feks. har kreft, når jeg føler meg frisk. Men jeg bare kjenner på en mentalt slitenhet. Og frustrerende at kroppen er i beredskap hele tiden. Men likevel blir jeg redd for å være alvorlig syk. Jeg føler meg ikke noe verre enn for 1 1/2 år siden. Jeg har vært psykere enn det som jeg er nå. Men det er mye stress på studiet som trigger det tror jeg. Ts

Skrevet

Man kan få sterke fysiske reaksjoner på psykisk sykdom. Nedsatt immunforsvar, smerter i muskler og ledd, utmattelse, hjertebank, tungpust, press i bryst (kan kjennes som hjerteinfarkt), magesmerter, skjelving, nummenhet/prikking, følelse av feber, hetetokter, kløe, m.m

Anonymkode: 07c98...312

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hatt angst og depresjon i ett år. Og ble bedre i sommer, men det forverrer seg når det blir overveldende mye å gjøre. Altså ved stress på studier. Det ville vell blitt værre fysisk når det har pågått i 1 1/2 år?  Ts

Underliggende, udiagnostisert sykdom vil påregnelig gi deg nedsatt kapasitet. Så dersom du har en kronisk sykdom, tror du har samme energi som resten av verden mens du egentlig med din helse bare har feks 70% og bør leve i et lavere tempo så vil helt vanlig sykdom gi resultatet du beskriver, ja.

Ikke all sykdom er akutt, dødelig eller vil forverre seg. Noen sykdommer er langtekkelige, ligger og ulmer og må bare leves med. Man dør ikke av dem - man dør med dem. 

Jeg sier ikke at du er syk. Eller frisk. Jeg påpeker at dersom man ikke har energi til det livet som man lever - om det nå er studier, barn eller jobb, så går man til legen. Og legen verken kan eller skal konkludere med at noe er psykisk før det er utelukket at det er noe fysisk. Fordi det av og til er noe helt idiotisk enkelt - som lavt jernnivå eller mangel på vitamin b13, eller noe som faktisk kan fikses rimelig lett. Og fordi det av og til er noe farlig, som må gjøres noe med. Og fordi det å vite hva det er aldri er farlig.

Anonymkode: 222ad...8d9

Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Tuller du? Pappa har de siste årene sagt at det kan være verdt å sjekke ut om jeg kan ha Asperger. Men jeg har også bipolar i bakhode. Jeg har hatt en ganske opptur, og er på vei ned igjen. Ts

Angst er en vanlig følgelidelse blant de som har Asperger. Min sønn har det (han har Asperger syndrom som ble diagnostisert først når han var 22). Psykologen sa at det dessverre nesten alltid fulgte med angst til det syndromet og mange autister sliter med det i tillegg.

Det er faktisk enda flere jenter som blir sent diagnostiserte med Asperger, fordi jenter av natur er flinkere til å "maskere" det, som det heter. Det er derfor ikke utenkelig at du kan ha det. Hvordan fungerer du sosialt? Sliter du med å få nye venner, har du venner?

Anonymkode: c52f7...4ac

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...